Altijd koud na duursport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 15:50

Ik sport ergens tussen de 45 minuten tot 2.5 uur. Het is heel wisselend, soms pak ik een klein stuk van de MTB track, soms fiets ik een hele ronde (40 km). Hardlopen is meestal tot een halve marathonafstand inderdaad. Hier doe ik net iets minder dan 2 uur over.

Dat is inderdaad wel een goede Ayasha. Het lijkt inderdaad ook echt een schakelaar te zijn die om gaat. Eerste tijdje thuis is er niks aan de hand, en dan ineens na 15 minuten ofzo gaat de schakelaar om. Ijskoud in een flits. Ook de misselijkheid komt heel snel opzetten.

Dankje voor de uitgebreide post _Nelleke_.
Zo had ik het zelf nog niet bekeken. Ik denk nu ik dit zo lees dat mijn lichaam gewoon te weinig energie over houdt. Ik eet (heel) veel maar wel (nagenoeg) altijd gezond. Omdat ik zelf vrij bewegelijk ben en veel actief bezig ben (fietsen naar mijn pony's, daar omsjouwen, in het huis aan het klussen, slepen, etc.) is het echt zo lastig om iets er aan te eten. Ik zit nu met veel moeite op 2500 kcal per dag (wel 50-30-20 verhouding) en ben 1.74 m lang met een BMI van net boven de 18. Ik ben vegetarier en heb een notenallergie, vooral dat laatste is wat onhandig als je veel kcal moet eten :+ . Voorzichtig mijn lijf trainen om vet te verbranden zou nog wel een handige zijn, dat snapt die van mij nog niet helemaal volgens mij.

Van gister heb ik echt wel veel last gehad, dat is normaal niet zo heftig. Ik ben de hele nacht misselijk geweest en ook vanmorgen niet fit, vanmorgen naar de pony's (2 x 8 km) en ik ben nu alweer ijskoud en misselijk. Toch iets om maar even flink wat serieuzer te nemen dus :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 16:45

Ik heb dezelfde lengte als jij en ben ook periodes zo beweeglijk geweest (nu even niet ivm zwangerschap :+ ). Ik moest indertijd wel echt VEEL meer kcal eten dan 2500 per dag, denk meer aan 3000/3500. Nu is dat voor iedereen anders maar als ik het zo lees eet je gewoon te weinig, slaap je wellicht te weinig (wist je dat voor ieder uur dat je hardloopt je een half uur extra slaap nodig hebt) en heeft je lichaam te weinig energie over voor de basisbehoeftes zoals warm houden en je spijsvertering. Dat is inderdaad iets wat je serieus moet nemen.

Net als jij eet ik ook geen vlees (en ook geen vis) en met zoveel sporten is het dan soms lastig om aan je dagelijkse hoeveelheid eiwit en vet te komen. Dat kan echt een pittige klus zijn! Neem je nog iets van eiwitsupplementen zoals een proteïne reep of shake? Notenallergie is niet handig, want daar kan je veel kcal uit halen. Mag je wel pinda's? Ben je ook allergisch voor zaden? En voor alle noten?

Ik denk dat meer (voedzaam en vet) eten en even een stapje terug qua hoeveelheid sport je op de lange termijn wel echt gaat helpen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 16:48

Nelleke geen extra vocht bij een halve marathon??? Heb je er wel eens een in 27 graden gelopen? Zeker weten dat je dan extra vocht nodig hebt!
Ik heb er in de afgelopen 3 jaar ongeveer 60 gelopen en bij elke heb ik gedronken. Bij temperaturen van -10 tot +30 graden.

Verder ben ik het eens met je post.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 16:54

Je hebt gelijk, bij 27 graden is het wel handig om extra te drinken, maar als je gewoon op trainingstempo loopt en af en toe stopt tussendoor en het is geen 27 graden dan hoef je niet per se extra te drinken. Ik dronk echt nooit tot ongeveer 20km. Ook niet in de zomer. Moet wel toegeven dat ik nooit in de zon liep, altijd in de schaduw/bos en ook gewoon op m'n gemakje liep met een tempo van ongeveer 9,5km p/u.

Edit: ik doelde ook meer op mensen die bij een 5K al vooraf een halve liter sportdrank naar binnen gieten, tussendoor aan de gelletjes zitten etc. Dat is allemaal helemaal niet nodig als je gewoon recreatief loopt. Ik zie wel dat TS een stuk meer beweegt dan een recreatieve 5K. :+

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 17:07

_Nelleke_ schreef:
Mij lijkt het dat dit niet aan je kleding ligt maar aan de energiehuishouding in je lijf. Als je duursport, is het voor je lijf handig om vetten te leren verbranden als energiebron. Doordat je nu steeds iets van suiker neemt, hoeft je lichaam geen vet aan te spreken, dus 'leert' het ook niet om op een duurzamere energiebron over te stappen.

Je kunt geen sportprestaties leveren op vet. Petanque misschien.
Vet is een trage brandstof. Je zult altijd wel iets van vet verbranden, maar als je sport gaat het in hoofdzaak om glycogeen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:48

_Nelleke_ schreef:
Je hebt gelijk, bij 27 graden is het wel handig om extra te drinken, maar als je gewoon op trainingstempo loopt en af en toe stopt tussendoor en het is geen 27 graden dan hoef je niet per se extra te drinken. Ik dronk echt nooit tot ongeveer 20km. Ook niet in de zomer. Moet wel toegeven dat ik nooit in de zon liep, altijd in de schaduw/bos en ook gewoon op m'n gemakje liep met een tempo van ongeveer 9,5km p/u.

Als ik verder ga dan 10 km in de zomer moet ik wel degelijk drinken hoor, ik verlies namelijk nogal wat vocht. Water is dan voldoende, maar drinken moet ik wel :j

_Nelleke_

Re: Altijd koud na duursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 09:37

Misschien ben ik zelf gewoon een beetje raar :+

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 09:43

Ik ben zelf geen duursporter maar mijn ex wel en die was expert op dat gebied en had ook een sportcoach. Ik heb daar toen best wat van opgepikt :D . Het begint bij een goede warming up waarbij je hartslag niet te hoog komt en vooral niet te veel piekt/daalt. Afhankelijk van de training 15-30 minuten. Tijdens dronk hij iets met een supplement poeder met elektrolyten, druivensuiker en ik dacht 'pectine'
? Vooral bij interval training moet je goed blijven hydrateren. Na de training meteen droge kleding aan en bij thuiskomst een warme boullion voor het zout.

Misschien overheen gelezen maar heb je een hartslag meter?