Advies vaccineren zwangere vrouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:44

Sizzle schreef:
elnienjo schreef:
Zelfs medici (ook uit 't buitenland) adviseren vrouwen te wachten met zwanger worden en dan ga ik te ver?

De mensen in dit topic zijn al zwanger dus jouw „tip“ om te wachten slaat kant noch wal.

De mensen die vóór de pandemie zwanger werden hebben al gebaard. Degenen die nu zwanger zijn zijn dat tijdens de pandemie geworden. Terwijl er regelmatig voor gewaarschuwd werd. Net zoals met Zika een paar jaar geleden werd vrouwen ook ontraden om zwanger te worden binnen 'n paar maanden na bezoek aan een land waar zika voorkwam.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:46

Ik ben al gevaccineerd en niet zwanger, maar mocht ik zwanger zijn zou ik het denk ik wel doen.
Gevoelsmatig wel liever met Pfizer of moderna dan met AZ of Janssen.

Collega heeft wel zwanger gevaccineerd en die doet nu mee met een studie daarnaar.

Edit; zie nu pas dat het advies ook juist een mrna vaccin is :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:54

elnienjo schreef:
Sizzle schreef:
De mensen in dit topic zijn al zwanger dus jouw „tip“ om te wachten slaat kant noch wal.

De mensen die vóór de pandemie zwanger werden hebben al gebaard. Degenen die nu zwanger zijn zijn dat tijdens de pandemie geworden. Terwijl er regelmatig voor gewaarschuwd werd. Net zoals met Zika een paar jaar geleden werd vrouwen ook ontraden om zwanger te worden binnen 'n paar maanden na bezoek aan een land waar zika voorkwam.

Wat wil je dan precies met je opmerking?
Gewoon even lekker van de kant roepen: lalala eigen schuld dikke bult :o?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:09

Ik heb in oktober een kleine gekregen en was dus net voor de eerste lockdown zwanger.
Ik neem dit jaar nog geen vaccin. Laat maar eerst wat meer onderzoek komen. Mocht ik weer zwanger raken, laat ik me eerst nog niet vaccineren. Heb ook nooit een griepprik gehad.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:28

elnienjo schreef:

Zika kan je niet vergelijken met Corona.

Snap ook niet zo goed wat je wil met je opmerking. En nogmaals, er is nergens een officieel advies geweest in Nederland dat je niet zwanger mag worden, dus wat dat betreft kan je er ook niet over oordelen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 11:32

Echt weer heel erg bedankt voor alle aanvullende info, ook over de borstvoeding! Ik kan soms zo blij zijn met Bokt :) !

Ik ga maandag sowieso eerst bellen of ik dus mag ruilen van vaccin, aangezien ik opgeroepen ben voor Astra.

Weet je wat het is, het voelt voor mij zo dat ik door een keuze wel of niet te maken misschien mijn kind beschadig, snappen jullie?

En ik heb daarom een beetje besloten maar adviezen te volgen, omdat ik denk dan is het een keuze gevolgd door de toen geldende adviezen.

Maar het is toch spannend om daar dan de eerste lichting in te zijn :o

ruitje

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 11:35

Elnienjo, ik ga mij aan jou niet verantwoorden over mijn kinderwens en daarmee klaar. Maak over dit onderwerp maar een ander topic aan, dit topic gaat over vaccineren als je zwanger bent. Niks meer aan te doen dus jouw advies is mosterd na de maaltijd ;)

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 12:11

_Nelleke_ schreef:
elnienjo schreef:
Zelfs medici (ook uit 't buitenland) adviseren vrouwen te wachten met zwanger worden en dan ga ik te ver?

Er is nergens een officieel advies uitgeroepen in NL dat je niet zwanger mag worden, dus om mensen daar nu over te veroordelen vind ik inderdaad ver gaan.

Iemand goed advies geven is heel wat anders dan iemand veroordelen, raar dat sommige zich zo aangevallen voelen :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 12:19

Zwangere vrouwen krijgen Pfizer of Moderna , geen AZ of Janssen .
Misschien dat zwangeren niet heftig ziek worden van Corona zoals veel mensen maar kan me ook voorstellen dat je ook niet zit te wachten op hevige restklachten waardoor je nauwelijks voor je baby kunt zorgen.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 12:26

Ik heb onlangs van dichtbij t meegemaakt dat een zwangere met 30 weken zwangerschap opgenomen werd en 5 dagen later de baby met keizersnede gehaald werd en moeder in kunstmatige coma. Inmiddels is ze er weer uit, gaat het redelijk en ook baby doet het naar omstandigheden goed. Maar ze is er nog heel lang niet.
Nu kan ieder mens of heel ziek worden of er met een kuchje vanaf komen. Maar dit heeft me wel echt aan het denken gezet.
Enerzijds vind ik het eng ivm de baby anderzijds kan ik nu wel al antistoffen meegeven die de baby beschermen. Ik ga ook maar even om tafel met de verloskundige en huisarts.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 13:09

Ik ben nu 36 weken, dus kom niet meer op tijd in aanmerking. Denk ook niet dat ik me zo laat in de zwangerschap zou laten inenten. Eigenlijk geen idee wat ik zou doen als ik wel die keuze had gehad. De inenting komt wel in de periode dat ik waarschijnlijk borstvoeding geef, dan haal ik de vaccinatie wel.

Wel doe ik nu nog voorzichtiger, met name omdat ik niet tijdens de bevalling Corona wil hebben, lijkt me heel naar, zowel voor de zorgverleners als mezelf en voor de baby in de eerste periode erna.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 13:26

Ik vind het zo verwarrend dat je nu ineens weer risicogroep bent als zwangere. Ik werd december ‘19 zwanger, dus voor Corona. In augustus bevallen van een gezonde jongen. Maar heel die Corona periode werd verteld dat je als zwangere geen extra risico had, sterker nog dat het verloop bij zwangeren vermoedelijk minder heftig was.

Ik snap dat ze na een jaar Corona meer informatie hebben dan na een maand, maar ik blijf het raar vinden. Ivm astma was ik toch al risicogroep dus voor mij had het geen verschil gemaakt, maar ken wel meerdere nieuwe moeders die zich nu zorgen maken over eventueel te veel gelopen risico’s. Je kan er toch niks meer aan veranderen, maar probeer dat je hormonen maar eens uit te leggen :=

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 13:36

bowena_84 schreef:
Ik heb onlangs van dichtbij t meegemaakt dat een zwangere met 30 weken zwangerschap opgenomen werd en 5 dagen later de baby met keizersnede gehaald werd en moeder in kunstmatige coma. Inmiddels is ze er weer uit, gaat het redelijk en ook baby doet het naar omstandigheden goed. Maar ze is er nog heel lang niet.
Nu kan ieder mens of heel ziek worden of er met een kuchje vanaf komen. Maar dit heeft me wel echt aan het denken gezet.
Enerzijds vind ik het eng ivm de baby anderzijds kan ik nu wel al antistoffen meegeven die de baby beschermen. Ik ga ook maar even om tafel met de verloskundige en huisarts.

Ik ken (privé) ook een soortgelijke casus bij 32 weken zwangerschap. Ook een spoedkeizersnee en zij heeft een tijd op de IC aan de beademing gelegen. Dat is echt kantjeboord geweest.
En rond dezelfde tijd hadden we ook iemand liggen die rond de 25 weken zwanger was en goed ziek. Geen idee hoe dat is afgelopen maar dat ging op dat moment ook niet de goede kant op.

Zelf ben ik niet zwanger, dus ik heb misschien makkelijk praten, maar mocht dat wel het geval zijn dan zou ik mij wel laten vaccineren denk ik. Zolang het iig uitkomt qua trimester etc.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 13:39

Ik ben nu 27 weken zwanger. En ik heb in het eerste trimester corona gehad. Het ging er even om spannen of ik opgenomen moest worden. Als er koorts bij was gekomen dan had ik naar het ziekenhuis gemoeten.

Het is kiezen tussen twee kwaden. De koorts is net zo schadelijk als het vaccin tegen de corona.

Maar als de enige optie astra was dan had ik afgewezen. Phizer had ik wel geaccepteerd.

Ik sliep tijdens de corona 17 uur per dag werd alleen wakker om te eten eigenlijk en te douchen. Wat allemaal op een slakkengangetje ging.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 14:00

elnienjo schreef:

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd, discussies mogen niet op de man gevoerd worden
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 25-04-21 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 14:44

Alja schreef:
elnienjo schreef:

Moderatoropmerking:

Ik snap je ergernis, maar de foei-knop is in dit soort gevallen heel handig.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 14:57

Alja schreef:
elnienjo schreef:

Moderatoropmerking:

Moderatoropmerking:

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:01

Waarschijnlijk niet, maar betweters zijn rete irritante mensen.

Ik geef bv en ga mij wel laten vaccineren. Ik weet niet of ik mij zwanger zou laten vaccineren, al heb ik wel de 24 weken vaccinatie gehaald.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:06

Als overtuigd kindvrij (en misschien wel anti-kind) persoon, vraag ik mij ook oprecht af waarom je je zo graag in werkelijk ieder baby of kind topic wil mengen om je anti mening te geven elnienjo. Wat bereik je er nou mee, behalve dat je iedereen tegen je in het harnas jaagt? :=

Ik begrijp het oprecht niet.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:46

Kliniek waar wij heen gaan ivm vruchtbaarheidstraject is vorig jaar een paar maanden gesloten geweest, naar ik begreep was dat omdat de WHO zwangerschappen afraadde. Nu is het dus extra druk daar en de wachtlijst dus opgelopen..
Ik had ook een oproep voor vaccinatie gekregen en heb mezelf laten vaccineren voor het traject. Voelt wel fijn. Eerst was het advies twee maanden te wachten na vaccinatie, maar dat advies is er ook al even af.
Mijn schoonzus is nu 16 weken zwanger en kreeg een oproep voor vaccinatie nadat ze net wist dat ze zwanger was. Zij heeft zich toen wel laten vaccineren (Pfizer), omdat ze risicovol werk deed (verpleeghuisarts).

Wens je veel wijsheid toe! En kies vooral voor datgene wat goed voelt.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:55

elnienjo schreef:
Zwangere vrouwen lopen toch net zoveel risico als de obesitasgroep, omdat hun buik hun longen verdrukt.
Gommers adviseerde maanden geleden al om niet zwanger te worden zolang de pandemie nog doorraast. Best bizar dat er toch blijkbaar zoveel vrouwen in het afgelopen jaar bewust kozen deze risico's aan te gaan.

Moderatoropmerking:
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 25-04-21 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:00

https://www.google.com/amp/s/www.nu.nl/ ... ineren.amp

Zwangere vrouwen krijgen sowieso Pfizer of Moderna. AZ wordt ook alleen nog aan mensen tussen de 60 en 65 gegeven, tenzijn je al een 1e prik van AZ hebt gehad, maar lijkt mij dat je dan een 2e prik van Pfizer kan krijgen nu je zwanger bent.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:04

elnienjo schreef:
Moderatoropmerking:

Moderatoropmerking:

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 16:09

Ja er staat ' bij voorkeur' , is mij nog te vaag :') .

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:23

ruitje schreef:
Ja er staat ' bij voorkeur' , is mij nog te vaag :') .

Ik zou, indien je jezelf wilt laten vaccineren, gewoon bellen en zeggen dat je gelezen hebt dat het advies een mrna vaccin is. Mocht dat niet kunnen, kan je altijd nog anders beslissen.