Kind 12 en privacy

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kind 12 en privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:14

Bedankt Frummels en Prrrr
Ik werd er al helemaal naar van bij dat idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:15

Je kan iemand van 12 toch ook niet volwassen noemen. De ene 12 jarige is de andere ook niet.
Verder is het brein nog niet dusdanig ontwikkeld dat ze altijd goed de gevolgen van hun acties kunnen inschatten.

Onmondig behandelen vind ik het dan ook niet. Je moet ze idd niet buiten sluiten en hun stem mag zeker gehoord, maar vind dat je als ouder hier wel bij moet zijn, juist omdat op die leeftijd actie en consequentie niet altijd even helder is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:20

Mindim schreef:
Dit gaat om een algemeen gezondheidsonderzoek van het GGD. Wij waren op de hoogte dat het onderzoek ging plaats vinden, wij wisten echter niet wanneer.

De brief die we nu kregen is gericht aan ons alsmede aan mijn zoon.

Er is problematiek rondom mijn zoon, dat ik wel wil weten waar dit over gaat, eer ik hem naar een tweede gesprek laat gaan.

Waarom?
Indien jouw zoon het niet met jou deelt weet ie het zelf niet of hij heeft daar een reden voor. Waarom hem dan niet naar een gesprek laten gaan waar hij het wel deelt?
En indien hij het niet weet, en die kans is even groot, is er vermoedelijk maar 1 manier om er achter te komen: naar het tweede gesprek laten gaan.
Dus door hem niet te laten gaan schiet je enkel in je eigen voet (en potentieel in de zijne.)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 21-04-21 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:20

Lees de linkjes eerder in het topic even door. In principe heb je recht op informatie, tenzij kind dat niet wil geven. Daarvan afgeleid is het dus niet zo raar dat ze eerst aan kind vertellen wat er aan de hand is. Er mag niet Verder behandeld worden, tenzij jullie ook toestemming geven. Je hebt,als er sprake is van behandeling, dan ook recht op informatie om daar een geïnformeerde keuze over te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:28

superpony schreef:
Sinds wanneer is dat dan? Onze zoon heeft een beugel gehad en we gingen altijd samen, wij kregen alle rekeningen en zijn nooit ergens buiten gehouden.

Hij heeft op de middelbare wel wat lichamelijke klachten gehad door voetbal en later een ongelukje. Altijd samen overal geweest, bij elk gesprek geweest etc.

Je zoon kan waarschijnlijk zelf ook wel aangeven dat hij wil dat er minimaal 1 ouder bij is? Op die leeftijd had mn zoon dat echt zelf ook aangegeven. Of hij had echt iets vreselijks moeten doen, hebben met dusdanig zoveel schaamte.....Maar denk zelfs dat niet, omdat hij alles wel vertelde.

Als er met instanties niet te praten valt, probeer het hem te vragen en als hij de privacy wil, is daar vast een reden voor. Komt ie misschien later wel ergens mee.

Hij was net 12, dus een goede 3 jaar terug. Bij een orthodontie praktijk in Winschoten. Hij moest zelf toestemming geven voor de behandeling. Verder werd je als ouder overal in meegenomen hoor en zat je gewoon bij alle gesprekken.

Deze praktijk verstuurde zelf geen rekeningen, daar hadden ze een bedrijf voor ingehuurd, Infomedics. Omdat mijn zoon als 12 jarige toestemming had gegeven voor zijn behandeling, stond hij als patient te boek en niet wij. Infomedics neemt dat ook op die manier over en is de jongen van 12 schijnbaar in hun beleving ook degene aan wie rekeninginfo mag worden verstrekt :?

Ik kreeg op een bepaald moment 2 facturen met dezelfde factuurnummer, ik heb dus infomedics gebeld of ze voor me konden checken of ze me geen dubbele factuur hadden gestuurd. Maar dat wilden ze niet aan me vertellen, want ik was niet de klant, dat was mijn zoon. Het maakte niet uit dat hij 12 was, dat was nou eenmaal zo geregeld bij de wet. En ik kon maar beter voor mezelf een betere papieren administratie bijhouden. Op de vraag of mijn zoon dan wel naar info mocht vragen, was het antwoord alsnog nee, want hij was geen 18. Maw, niemand kon inzage krijgen in de rekeningen.

Ik heb hem net gevraagd. Alle kinderen in de klas moesten in de klas een vragenlijst invullen en daarop is mijn zoon nu uitgenodigd om te komen praten. Hij heeft geen idee waarover, heeft er ook geen zin in -O-

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:29

superpony, het is ook precies de leeftijd waarin men zich normaal gespoken afzet tegen de ouders, dus als die ja zeggen zeg je nee en andersom, dus ik denk dat ouders überhaubt niet de beste raadgevers zijn voor mensen van die leeftijd. Die nemen eerder wat aan van vreemden.
Het gaat ook om dingen bespreken zonder de ouders erbij of niet met de ouders en niet beslissingen nemen voor ze en vaak ook niet om henzelf volledig te laten bepalen.
Ze kunnen nog altijd raad vragen bij de ouders of anderen. Maar het gaat hier om PRIVACY. Met andere woorden, het gaat niemand aan wat je hebt. Het gaat niet om het afhakken van handen ofzo dat om onkeerbaar is.
Het wil ook niet automatisch zeggen dat je als ouder net betrokken raakt, alleen is het op de wens van het kind.
Ik vind dat tieners wat dat betreft dezelfde rechten hebben als volwassenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:30

Ayasha schreef:
Mindim schreef:
Dit gaat om een algemeen gezondheidsonderzoek van het GGD. Wij waren op de hoogte dat het onderzoek ging plaats vinden, wij wisten echter niet wanneer.

De brief die we nu kregen is gericht aan ons alsmede aan mijn zoon.

Er is problematiek rondom mijn zoon, dat ik wel wil weten waar dit over gaat, eer ik hem naar een tweede gesprek laat gaan.

Waarom?
Indien jouw zoon het niet met jou deelt weet ie het zelf niet of hij heeft daar een reden voor. Waarom hem dan niet naar een gesprek laten gaan waar hij het wel deelt?
En indien hij het niet weet, en die kans is even groot, is er vermoedelijk maar 1 manier om er achter te komen: naar het tweede gesprek laten gaan.
Dus door hem niet te laten gaan schiet je enkel in je eigen voet (en potentieel in de zijne.)

Eh, omdat ik weet wat er allemaal speelt en mijn zoon ken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:30

Bonna schreef:
Lees de linkjes eerder in het topic even door. In principe heb je recht op informatie, tenzij kind dat niet wil geven. Daarvan afgeleid is het dus niet zo raar dat ze eerst aan kind vertellen wat er aan de hand is. Er mag niet Verder behandeld worden, tenzij jullie ook toestemming geven. Je hebt,als er sprake is van behandeling, dan ook recht op informatie om daar een geïnformeerde keuze over te maken.

Ik heb het idd gelezen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:34

Mindim schreef:
Ik heb hem net gevraagd. Alle kinderen in de klas moesten in de klas een vragenlijst invullen en daarop is mijn zoon nu uitgenodigd om te komen praten. Hij heeft geen idee waarover, heeft er ook geen zin in -O-

Zegt hij misschien om jou te plezieren omdat hij aanvoelt dat je dat van hem wilt?
Het lijkt mijn superbelangrijk als men naar aanleiding van een vragenlijst iets oppikt dat belangrijk genoeg is om te bespreken. Kan heel onschuldig zijn, maar kan ook gaan over iets dat hij niet thuis durft te uiten, maar wel belangrijk is om iets mee te doen.
Denk aan sex, orientatie, ziektes, sexuele intimidatie of zelfs aanranding bv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:35

Lusitana schreef:
Mindim schreef:

Zegt hij misschien om jou te plezieren omdat hij aanvoelt dat je dat van hem wilt?
Het lijkt mijn superbelangrijk als men naar aanleiding van een vragenlijst iets oppikt dat belangrijk genoeg is om te bespreken. Kan heel onschuldig zijn, maar kan ook gaan over iets dat hij niet thuis durft te uiten, maar wel belangrijk is om iets mee te doen.

Nee, dat is het niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:37

Mindim schreef:
Ayasha schreef:

Waarom?

Eh, omdat ik weet wat er allemaal speelt en mijn zoon ken?

Ik werk in het VO, met leerlingen in de leeftijd van jouw zoon dus, en je wil niet weten hoeveel er is dat ouders eigenlijk niet weten.
Ouders denken vaak alles te weten en alles maar over hun zoon te willen bespreken, maar soms is een objectief gesprek ook wel eens goed, iemand die verder weg staat, die een andere kijk heeft. Er zijn genoeg dingen die jongeren van deze leeftijd ook helemaal niet (meer) met ouders willen delen.
Heb gewoon vertrouwen in je kind. Hij kan zelf gesprekken voeren, je hoeft er niet altijd bovenop te zitten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:45

Mindim Ik zeg niet dat dat het is, maar zoiets zou kunnen zijn. Iets waar hij thuis niet mee aan durft te komen, maar wel belangrijk is om iets mee te doen. Weet je alle vragen?

Mindim schreef:
Je kan iemand van 12 toch ook niet volwassen noemen.

Je kunt ze tiener of adolescent noemen, want dat zij ze.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:48

Mindim schreef:
Lusitana schreef:

Nee, dat is het niet.

En dat weet je zo zeker omdat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:57

__Sannne schreef:

Daar heb ik een goede reden voor, neem dat maar van mij aan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:01

Mindim schreef:
superpony schreef:
Sinds wanneer is dat dan? Onze zoon heeft een beugel gehad en we gingen altijd samen, wij kregen alle rekeningen en zijn nooit ergens buiten gehouden.

Hij heeft op de middelbare wel wat lichamelijke klachten gehad door voetbal en later een ongelukje. Altijd samen overal geweest, bij elk gesprek geweest etc.

Je zoon kan waarschijnlijk zelf ook wel aangeven dat hij wil dat er minimaal 1 ouder bij is? Op die leeftijd had mn zoon dat echt zelf ook aangegeven. Of hij had echt iets vreselijks moeten doen, hebben met dusdanig zoveel schaamte.....Maar denk zelfs dat niet, omdat hij alles wel vertelde.

Als er met instanties niet te praten valt, probeer het hem te vragen en als hij de privacy wil, is daar vast een reden voor. Komt ie misschien later wel ergens mee.

Hij was net 12, dus een goede 3 jaar terug. Bij een orthodontie praktijk in Winschoten. Hij moest zelf toestemming geven voor de behandeling. Verder werd je als ouder overal in meegenomen hoor en zat je gewoon bij alle gesprekken.

Deze praktijk verstuurde zelf geen rekeningen, daar hadden ze een bedrijf voor ingehuurd, Infomedics. Omdat mijn zoon als 12 jarige toestemming had gegeven voor zijn behandeling, stond hij als patient te boek en niet wij. Infomedics neemt dat ook op die manier over en is de jongen van 12 schijnbaar in hun beleving ook degene aan wie rekeninginfo mag worden verstrekt :?

Ik kreeg op een bepaald moment 2 facturen met dezelfde factuurnummer, ik heb dus infomedics gebeld of ze voor me konden checken of ze me geen dubbele factuur hadden gestuurd. Maar dat wilden ze niet aan me vertellen, want ik was niet de klant, dat was mijn zoon. Het maakte niet uit dat hij 12 was, dat was nou eenmaal zo geregeld bij de wet. En ik kon maar beter voor mezelf een betere papieren administratie bijhouden. Op de vraag of mijn zoon dan wel naar info mocht vragen, was het antwoord alsnog nee, want hij was geen 18. Maw, niemand kon inzage krijgen in de rekeningen.

Toch zou ik het laten rusten. Zeg gewoon dat zij het wel zullen weten en hij altijd weer bij je kan komen. Voor hetzelfde geld is het na 1 gesprek klaar. Hij kan weken of maanden later er zelf nog over beginnen.

Het is niet leuk, ik heb ook een zoon waar ik volgens mij alles mee kan bespreken. Soms helaas, want hij vertelde helaas ook dingen die ik eigenlijk niet wil weten........
Maar stel dat er toch iets is, dan is dit een eerste stap en kan het hem of jullie misschien helpen.

Laat het een beetje gebeuren en wacht gewoon rustig af.

Lusitana schreef:
superpony, het is ook precies de leeftijd waarin men zich normaal gespoken afzet tegen de ouders, dus als die ja zeggen zeg je nee en andersom, dus ik denk dat ouders überhaubt niet de beste raadgevers zijn voor mensen van die leeftijd. Die nemen eerder wat aan van vreemden.
Het gaat ook om dingen bespreken zonder de ouders erbij of niet met de ouders en niet beslissingen nemen voor ze en vaak ook niet om henzelf volledig te laten bepalen.
Ze kunnen nog altijd raad vragen bij de ouders of anderen. Maar het gaat hier om PRIVACY. Met andere woorden, het gaat niemand aan wat je hebt. Het gaat niet om het afhakken van handen ofzo dat om onkeerbaar is.
Het wil ook niet automatisch zeggen dat je als ouder net betrokken raakt, alleen is het op de wens van het kind.
Ik vind dat tieners wat dat betreft dezelfde rechten hebben als volwassenen.

Ja, het gaat om privacy. Maar in mijn ogen heb je wel met jeugd te maken waar zaken een enorm verschil kunnen zijn.
Als privacy boven hulp komt te staan, zou ik dat in sommige gevallen zonde vinden.

Er zijn best wat kinderen en jeugd met problemen waar men niks van weet en niks aan ziet. Kinderen hebben recht op hun privacy, maar zolang ze thuis wonen, zijn ouders nou eenmaal deel van hun leven.

En hoe ernstig iets is, kan je niet bepalen. Het ene kind kan niet omgaan met het stoten van zijn grote teen en een ander verbergt hele grote problemen. Toch kan het een mens vormen en hoe eerder je goed kan begeleiden, hoe beter vaak.
Maar op deze leeftijd kan dat haast niet zonder betrokkenheid van de ouders. En als die geen goede ouderrol kunnen vervullen, zullen zij ook hulp nodig hebben.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:07

Mijn zoon van 12 had lichte klachten. Hij moest zelf aan de telefoon komen om te bevestigen aan de medewerker van de GGD dat hij een afspraak voor een Corona test wilde. Ook vroegen ze hem of hij wist wat het inhield. Bij de telefonische uitslag moest mijn zoon aangeven of ik de uitslag mocht horen. Heel bijzonder deze gang van zaken. Gelukkig was hij negatief. Als ik het via digid had gedaan voor hem dan had niemand iets gevraagd.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:10

Mindim schreef:

Zo'n lijst invullen is niet verplicht. Misschien speelt er wel iets waar hij het niet met jou over wil hebben? Anders zou hij neem ik aan de lijst niet ingevuld hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:13

Anoeska27 schreef:
Mindim schreef:

Zo'n lijst invullen is niet verplicht. Misschien speelt er wel iets waar hij het niet met jou over wil hebben? Anders zou hij neem ik aan de lijst niet ingevuld hebben.

De test werd klassikaal afgenomen, het is niet het type dat dan weigert :+

Na de test kreeg hij wat adviezen, dat betrof gamen :') vermoed dat men het daar over wil hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:26

Ik zou me nu nog niet al te druk maken. Als jij vermoedens had van problemen, zou je zelf al stappen kunnen zetten, dus wacht het even af.

Buiten dat vind ik de GGD ook niet altijd de meeste geweldige mensen hebben rondlopen.

Ik rookte al heel jong en daar zeiden ze toen ook wat van. Tja? Denk je echt dat een jonge meid daar iets mee gaat doen? Ik had juist zoiets van, jullie zijn mn ouders niet.
En precies dat jaar zat ik net op een nieuwe school en in een hele foute klas, dus daar speelde wel wat. Meesten wisten dat echt wel goed te verbergen. Ja, als 13,14 jarigen.

Wij zijn zelf open over sex, alcohol en drugs geweest. Daar kan GGD iets van vinden als jeugd dingen doen, maar verbieden of hameren op dingen, werkt vaak averechts.

Maar goed, er zijn heel veel verschillende meningen.

Wat ik wel zie en heb gezien is dat de normen van de ouders wel echt meetellen. Er zijn ouders met zelf weinig waarden en normen, die er totaal anders in staan als kinderen een beetje van het pad af raken. Dan als ouders die de zogenaamde ideale ouders zijn, het ideale leven hebben en steil achterover vallen als een kind een sigaretje rookt, een keer wil experimenteren met blowen etc.Als je weet dat je ouders moeilijk gaan doen, zal je daar niet eerlijk over zijn.

Als de GGD arts erop hamert dat alles in vertrouwen is en ze eerlijk moeten en kunnen zijn, kan dat voor een kind best tegenvallen als ze het daarna een beetje tegen hem gebruiken.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:29

Mindim schreef:
__Sannne schreef:

Bijzonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:34

__Sannne schreef:
Mindim schreef:

Bijzonder.

Nou leg eens uit, want ik vind het ook heel bijzonder dat jij het heel bijzonder vind, zonder verder ook maar enige vorm van informatie of achtergrond gegevens ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:38

Ik denk dat men dit zegt omdat vaker ouders zeggen alles te weten.
Maar ook te vaak gehoord mijn kind gebruikt geen drugs... Aha... Bloedtest wees anders uit..
.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:43

superpony schreef:
Ik zou me nu nog niet al te druk maken. Als jij vermoedens had van problemen, zou je zelf al stappen kunnen zetten, dus wacht het even af.

Buiten dat vind ik de GGD ook niet altijd de meeste geweldige mensen hebben rondlopen.

Ik rookte al heel jong en daar zeiden ze toen ook wat van. Tja? Denk je echt dat een jonge meid daar iets mee gaat doen? Ik had juist zoiets van, jullie zijn mn ouders niet.
En precies dat jaar zat ik net op een nieuwe school en in een hele foute klas, dus daar speelde wel wat. Meesten wisten dat echt wel goed te verbergen. Ja, als 13,14 jarigen.

Wij zijn zelf open over sex, alcohol en drugs geweest. Daar kan GGD iets van vinden als jeugd dingen doen, maar verbieden of hameren op dingen, werkt vaak averechts.

Maar goed, er zijn heel veel verschillende meningen.

Wat ik wel zie en heb gezien is dat de normen van de ouders wel echt meetellen. Er zijn ouders met zelf weinig waarden en normen, die er totaal anders in staan als kinderen een beetje van het pad af raken. Dan als ouders die de zogenaamde ideale ouders zijn, het ideale leven hebben en steil achterover vallen als een kind een sigaretje rookt, een keer wil experimenteren met blowen etc.Als je weet dat je ouders moeilijk gaan doen, zal je daar niet eerlijk over zijn.

Als de GGD arts erop hamert dat alles in vertrouwen is en ze eerlijk moeten en kunnen zijn, kan dat voor een kind best tegenvallen als ze het daarna een beetje tegen hem gebruiken.

Ik ben ook niet echt fan van de GGD, sowieso is jeugdzorg een log apparaat waar veel blijft hangen en je 9 van de 10 keer niets mee opschiet.

Wij zijn ook heel open over alles, roken doen we niet, ik drink wijn, zoonlief zet rustig mijn fles wijn weer terug in het schap :')
De sexuele voorlichting is op school net geweest, inclusief werkstuk SOA :D
Geaardheid doen we ook niet moeilijk over, je bent wie je bent en dat is prima. Ook dood hoort bij het leven en ja, mensen vinden het heftig om kinderen aan de hand te nemen in deze kwesties en daar zijn we ook wel op aangesproken. Ieder zijn mening inderdaad.
Met roken en drinken en sex ben ik van mening dat hoe harder je het verbied, hoe liever de kinderen het willen doen. Dus we zullen zien hoe dat gaat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:45

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat men dit zegt omdat vaker ouders zeggen alles te weten.
Maar ook te vaak gehoord mijn kind gebruikt geen drugs... Aha... Bloedtest wees anders uit..
.

Het gaat mij meer om hoe het gebracht wordt, enkel het woordje bijzonder.
Trek dan de broek aan en zeg wat je er van vind, zou ik zo zeggen :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:48

Daar heb je zeker punt :j