Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mindim schreef:Dit gaat om een algemeen gezondheidsonderzoek van het GGD. Wij waren op de hoogte dat het onderzoek ging plaats vinden, wij wisten echter niet wanneer.
De brief die we nu kregen is gericht aan ons alsmede aan mijn zoon.
Er is problematiek rondom mijn zoon, dat ik wel wil weten waar dit over gaat, eer ik hem naar een tweede gesprek laat gaan.
superpony schreef:Sinds wanneer is dat dan? Onze zoon heeft een beugel gehad en we gingen altijd samen, wij kregen alle rekeningen en zijn nooit ergens buiten gehouden.
Hij heeft op de middelbare wel wat lichamelijke klachten gehad door voetbal en later een ongelukje. Altijd samen overal geweest, bij elk gesprek geweest etc.
Je zoon kan waarschijnlijk zelf ook wel aangeven dat hij wil dat er minimaal 1 ouder bij is? Op die leeftijd had mn zoon dat echt zelf ook aangegeven. Of hij had echt iets vreselijks moeten doen, hebben met dusdanig zoveel schaamte.....Maar denk zelfs dat niet, omdat hij alles wel vertelde.
Als er met instanties niet te praten valt, probeer het hem te vragen en als hij de privacy wil, is daar vast een reden voor. Komt ie misschien later wel ergens mee.
Ayasha schreef:Mindim schreef:Dit gaat om een algemeen gezondheidsonderzoek van het GGD. Wij waren op de hoogte dat het onderzoek ging plaats vinden, wij wisten echter niet wanneer.
De brief die we nu kregen is gericht aan ons alsmede aan mijn zoon.
Er is problematiek rondom mijn zoon, dat ik wel wil weten waar dit over gaat, eer ik hem naar een tweede gesprek laat gaan.
Waarom?
Indien jouw zoon het niet met jou deelt weet ie het zelf niet of hij heeft daar een reden voor. Waarom hem dan niet naar een gesprek laten gaan waar hij het wel deelt?
En indien hij het niet weet, en die kans is even groot, is er vermoedelijk maar 1 manier om er achter te komen: naar het tweede gesprek laten gaan.
Dus door hem niet te laten gaan schiet je enkel in je eigen voet (en potentieel in de zijne.)
Bonna schreef:Lees de linkjes eerder in het topic even door. In principe heb je recht op informatie, tenzij kind dat niet wil geven. Daarvan afgeleid is het dus niet zo raar dat ze eerst aan kind vertellen wat er aan de hand is. Er mag niet Verder behandeld worden, tenzij jullie ook toestemming geven. Je hebt,als er sprake is van behandeling, dan ook recht op informatie om daar een geïnformeerde keuze over te maken.
Mindim schreef:Ik heb hem net gevraagd. Alle kinderen in de klas moesten in de klas een vragenlijst invullen en daarop is mijn zoon nu uitgenodigd om te komen praten. Hij heeft geen idee waarover, heeft er ook geen zin in
Lusitana schreef:Mindim schreef:Ik heb hem net gevraagd. Alle kinderen in de klas moesten in de klas een vragenlijst invullen en daarop is mijn zoon nu uitgenodigd om te komen praten. Hij heeft geen idee waarover, heeft er ook geen zin in
Zegt hij misschien om jou te plezieren omdat hij aanvoelt dat je dat van hem wilt?
Het lijkt mijn superbelangrijk als men naar aanleiding van een vragenlijst iets oppikt dat belangrijk genoeg is om te bespreken. Kan heel onschuldig zijn, maar kan ook gaan over iets dat hij niet thuis durft te uiten, maar wel belangrijk is om iets mee te doen.
Denk aan sex, orientatie, ziektes, sexuele intimidatie of zelfs aanranding bv.
Mindim schreef:Ayasha schreef:
Waarom?
Indien jouw zoon het niet met jou deelt weet ie het zelf niet of hij heeft daar een reden voor. Waarom hem dan niet naar een gesprek laten gaan waar hij het wel deelt?
En indien hij het niet weet, en die kans is even groot, is er vermoedelijk maar 1 manier om er achter te komen: naar het tweede gesprek laten gaan.
Dus door hem niet te laten gaan schiet je enkel in je eigen voet (en potentieel in de zijne.)
Eh, omdat ik weet wat er allemaal speelt en mijn zoon ken?
Mindim schreef:Je kan iemand van 12 toch ook niet volwassen noemen.
Mindim schreef:Lusitana schreef:Zegt hij misschien om jou te plezieren omdat hij aanvoelt dat je dat van hem wilt?
Het lijkt mijn superbelangrijk als men naar aanleiding van een vragenlijst iets oppikt dat belangrijk genoeg is om te bespreken. Kan heel onschuldig zijn, maar kan ook gaan over iets dat hij niet thuis durft te uiten, maar wel belangrijk is om iets mee te doen.
Denk aan sex, orientatie, ziektes, sexuele intimidatie of zelfs aanranding bv.
Nee, dat is het niet.
Mindim schreef:superpony schreef:Sinds wanneer is dat dan? Onze zoon heeft een beugel gehad en we gingen altijd samen, wij kregen alle rekeningen en zijn nooit ergens buiten gehouden.
Hij heeft op de middelbare wel wat lichamelijke klachten gehad door voetbal en later een ongelukje. Altijd samen overal geweest, bij elk gesprek geweest etc.
Je zoon kan waarschijnlijk zelf ook wel aangeven dat hij wil dat er minimaal 1 ouder bij is? Op die leeftijd had mn zoon dat echt zelf ook aangegeven. Of hij had echt iets vreselijks moeten doen, hebben met dusdanig zoveel schaamte.....Maar denk zelfs dat niet, omdat hij alles wel vertelde.
Als er met instanties niet te praten valt, probeer het hem te vragen en als hij de privacy wil, is daar vast een reden voor. Komt ie misschien later wel ergens mee.
Hij was net 12, dus een goede 3 jaar terug. Bij een orthodontie praktijk in Winschoten. Hij moest zelf toestemming geven voor de behandeling. Verder werd je als ouder overal in meegenomen hoor en zat je gewoon bij alle gesprekken.
Deze praktijk verstuurde zelf geen rekeningen, daar hadden ze een bedrijf voor ingehuurd, Infomedics. Omdat mijn zoon als 12 jarige toestemming had gegeven voor zijn behandeling, stond hij als patient te boek en niet wij. Infomedics neemt dat ook op die manier over en is de jongen van 12 schijnbaar in hun beleving ook degene aan wie rekeninginfo mag worden verstrekt![]()
Ik kreeg op een bepaald moment 2 facturen met dezelfde factuurnummer, ik heb dus infomedics gebeld of ze voor me konden checken of ze me geen dubbele factuur hadden gestuurd. Maar dat wilden ze niet aan me vertellen, want ik was niet de klant, dat was mijn zoon. Het maakte niet uit dat hij 12 was, dat was nou eenmaal zo geregeld bij de wet. En ik kon maar beter voor mezelf een betere papieren administratie bijhouden. Op de vraag of mijn zoon dan wel naar info mocht vragen, was het antwoord alsnog nee, want hij was geen 18. Maw, niemand kon inzage krijgen in de rekeningen.
Ik heb hem net gevraagd. Alle kinderen in de klas moesten in de klas een vragenlijst invullen en daarop is mijn zoon nu uitgenodigd om te komen praten. Hij heeft geen idee waarover, heeft er ook geen zin in
Lusitana schreef:superpony, het is ook precies de leeftijd waarin men zich normaal gespoken afzet tegen de ouders, dus als die ja zeggen zeg je nee en andersom, dus ik denk dat ouders überhaubt niet de beste raadgevers zijn voor mensen van die leeftijd. Die nemen eerder wat aan van vreemden.
Het gaat ook om dingen bespreken zonder de ouders erbij of niet met de ouders en niet beslissingen nemen voor ze en vaak ook niet om henzelf volledig te laten bepalen.
Ze kunnen nog altijd raad vragen bij de ouders of anderen. Maar het gaat hier om PRIVACY. Met andere woorden, het gaat niemand aan wat je hebt. Het gaat niet om het afhakken van handen ofzo dat om onkeerbaar is.
Het wil ook niet automatisch zeggen dat je als ouder net betrokken raakt, alleen is het op de wens van het kind.
Ik vind dat tieners wat dat betreft dezelfde rechten hebben als volwassenen.
Mindim schreef:Ik heb hem net gevraagd. Alle kinderen in de klas moesten in de klas een vragenlijst invullen en daarop is mijn zoon nu uitgenodigd om te komen praten. Hij heeft geen idee waarover, heeft er ook geen zin in
Anoeska27 schreef:Mindim schreef:Ik heb hem net gevraagd. Alle kinderen in de klas moesten in de klas een vragenlijst invullen en daarop is mijn zoon nu uitgenodigd om te komen praten. Hij heeft geen idee waarover, heeft er ook geen zin in
Zo'n lijst invullen is niet verplicht. Misschien speelt er wel iets waar hij het niet met jou over wil hebben? Anders zou hij neem ik aan de lijst niet ingevuld hebben.
superpony schreef:Ik zou me nu nog niet al te druk maken. Als jij vermoedens had van problemen, zou je zelf al stappen kunnen zetten, dus wacht het even af.
Buiten dat vind ik de GGD ook niet altijd de meeste geweldige mensen hebben rondlopen.
Ik rookte al heel jong en daar zeiden ze toen ook wat van. Tja? Denk je echt dat een jonge meid daar iets mee gaat doen? Ik had juist zoiets van, jullie zijn mn ouders niet.
En precies dat jaar zat ik net op een nieuwe school en in een hele foute klas, dus daar speelde wel wat. Meesten wisten dat echt wel goed te verbergen. Ja, als 13,14 jarigen.
Wij zijn zelf open over sex, alcohol en drugs geweest. Daar kan GGD iets van vinden als jeugd dingen doen, maar verbieden of hameren op dingen, werkt vaak averechts.
Maar goed, er zijn heel veel verschillende meningen.
Wat ik wel zie en heb gezien is dat de normen van de ouders wel echt meetellen. Er zijn ouders met zelf weinig waarden en normen, die er totaal anders in staan als kinderen een beetje van het pad af raken. Dan als ouders die de zogenaamde ideale ouders zijn, het ideale leven hebben en steil achterover vallen als een kind een sigaretje rookt, een keer wil experimenteren met blowen etc.Als je weet dat je ouders moeilijk gaan doen, zal je daar niet eerlijk over zijn.
Als de GGD arts erop hamert dat alles in vertrouwen is en ze eerlijk moeten en kunnen zijn, kan dat voor een kind best tegenvallen als ze het daarna een beetje tegen hem gebruiken.
DuoPenotti schreef:Ik denk dat men dit zegt omdat vaker ouders zeggen alles te weten.
Maar ook te vaak gehoord mijn kind gebruikt geen drugs... Aha... Bloedtest wees anders uit..
.