Heel veel opboeren, hoe kom ik de komende weken door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 15:58

marleen_usar schreef:
Wat bedoel je met ik begin om 7 uur in de morgen?

Als ik om 7 uur in de morgen begin trek ik het niet om pas om 12 uur te beginnen met eten...
Dat gaan de mensen aan de telefoon niet fijn vinden als ik geïrriteerd antwoord omdat ik honger heb.
Vroeger kon ik het wel omdat ik ander soort werk deed

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 15:59

pien_2010 schreef:
Probeer eens kamille thee te drinken. Baat het niet schaadt het niet. Zonder suiker en dan de bio kamille thee.
Kamille brengt in ieder geval je maag tot rust en hopelijkga je ook minder boeren. Munt thee juist laten staan! Sterkte klinkt niet grappig.

Ik ga er naar opzoek dank je

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:37

purny schreef:
marleen_usar schreef:
Wat bedoel je met ik begin om 7 uur in de morgen?

Als ik om 7 uur in de morgen begin trek ik het niet om pas om 12 uur te beginnen met eten...
Dat gaan de mensen aan de telefoon niet fijn vinden als ik geïrriteerd antwoord omdat ik honger heb.
Vroeger kon ik het wel omdat ik ander soort werk deed

Het laatste wat je nu moet doen is zo lang rond lopen zonder eten. Eerst meten, dan weten en oplossingen zoeken.
Kamille is grootmoeders kruid en zeker voor gevoelige maag perfect. Het kan nl van alles zijn en laat ze dat eerst maar eens uitzoeken.
Maar zolang met lege maag rondlopen en stel je hebt iets van maagzweertje kan het erger maken.
Iedere super heeft kamille thee zakjes.

purny

Re: Heel veel opboeren, hoe kom ik de komende weken door?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 16:40

Daarom eet ik ook kleine porties om de zoveel tijd.
En het gekke is, ik eet toch best wel veel verspreid maar blijf in de avond het hongergevoel houden. Ook overdag tussen de maaltijden door.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:46

purny schreef:
Het vervelende is, is dat het dus zo ongeveer bij alles is wat ik eet of drink. De arts wil gaan kijken of ik de helicobacter heb, moet daarvoor stoppen met de maagbeschermer.. en dat is denk ik echt een drama(alhoewel die ook niet echt meer iets doet)

Dank jullie wel allemaal

Voor onderzoek naar de heliobacterbacterie moet je waarschijnlijk ook (of heb je al gedaan) ontlasting insturen voor op kweek.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:48

Ik heb iets soortgelijks en stress is de aanstichter. Echter raakt mijn maag op een zeker moment zo van slag dat mijn eten ook niet wil zakken (plus het zuur). Bij mij helpt verse gemberthee.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 16:49

Marie111 schreef:
purny schreef:
Het vervelende is, is dat het dus zo ongeveer bij alles is wat ik eet of drink. De arts wil gaan kijken of ik de helicobacter heb, moet daarvoor stoppen met de maagbeschermer.. en dat is denk ik echt een drama(alhoewel die ook niet echt meer iets doet)

Dank jullie wel allemaal

Voor onderzoek naar de heliobacterbacterie moet je waarschijnlijk ook (of heb je al gedaan) ontlasting insturen voor op kweek.

Nee dat hoefde niet. Alleen een maagonderzoek en een week van te voren stoppen met de panto

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:57

purny schreef:
Marie111 schreef:

Dank jullie wel allemaal

Nee dat hoefde niet. Alleen een maagonderzoek en een week van te voren stoppen met de panto

o, wat gek. Kennis heeft o.a. sarcoïdose (en o.a. maagontsteking) en daarbij willen ze uitsluiten dat diegene de heliobacter heeft en moest daarvoor dus ontlasting insturen.

https://www.mlds.nl/ziekten/helicobacte ... bAQAvD_BwE

Maar wacht eens, hier staat inderdaad dat het met een maagonderzoek te bepalen is. Dat maagonderzoek is dus al geweest (kwam maagontsteking uit), maar ik vermoed dat ze dat niet onderzocht hebben, vandaar nog dat ontlastinonderzoek.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 18:15

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 21:14

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:28

Je koop gemberwortel op de groenteafdeling, je snijdt iedere keer een stuk eraf en dat snijd je in kleine stukjes. Die doe je in een thee ei, kokend water erover, ei na 5 minuten eruit halen na af en toe hoog laag door het kopje halen en je thee is klaar. Wil je sterker pak je de keer erop groter stuk vd Wortel, wil je minder sterk dan de volgende keer kleiner.
De kamillethee koop je in de super op de thee afdeling, de gemberwortel ligt op de groente afdeling.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 21:51

Ik ga het eens proberen, bedankt Pien!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 00:08

Ik vind gember met een plak sinaasappel in heet ook erg lekker (al mik ik gewoon een plakje gember in het water, veel makkelijker).

Identity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:01

Wat vervelend ts, gelukkig krijg je snel een maagonderzoek! :(:)

Ik heb dit destijds ook gehad gepaard met erge pijn, en moest ook wachten op een maagonderzoek. Bij mij werkte het om de hele dag kleine porties te eten. Dus bij wijze van spreken:
Normaal lunch je om 12 uur met 2 boterhammen en fruit.
Nu: om 12 uur boterham 1, halfuur later boterham 2 en halfuur later dat stuk fruit.

Zo zit er altijd wat in je maag en heb je er minder last van. :)
Bij mij bleek het uiteindelijk een dikke maagzweer te zijn door een bacterie, na een antibioticakuur werd het beter.

Daarom vind ik het advies over intermittent fasting ook echt heel erg slecht, vooral NIET doen ts! :n Als het wel een maagzweer is dan is een lege maag juist helemaal NIET goed, dat maakt de pijn en oprispingen alleen maar erger omdat het maagzuur dan actief op de zweer brandt in plaats van dat het inwerkt op eten.

Sterkte in ieder geval voor de komende weken!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:56

Eens Identity met je laatste allinea van het slechte advies.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 13:07

Nee if doe ik niet. Wel kleine porties verdeeld over de dag.
Ik hoop dat er iets uit komt over 2 weken en dat ik van het geboer af raak.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:15

Dat doe je goed purny. Ook even voorzichtig zijn met scherp eten, koffie, alcohol, zure dingen en goed je gevoel volgen.
De een heeft bv baat mij melk, de ander juist het tegenover gestelde.
Ik zou het ook op dit moment benaderen als gevoelig maag slijmvlies, bacterie of zweertje.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 16:06

Donderdag krijg ik de uitslag van de scopie. Vandaag is het gedaan.
Zal wel blij zijn als ik mijn maagbeschermers weer mag nemen vanavond.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:41

Ben benieuwd Purny. Viel het onderzoek mee of tegen?

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:47

Citaat:
Eet ik bijvoorbeeld kippensoep dan boert dat lekker door. En zo is het ongeveer met alles.

Oei, ik wou gaan voorstellen om zoveel mogelijk met een lepel te eten ipv een vork, omdat je dan minder lucht binnen krijgt. Maar als je al van kippensoep gaat boeren, zal dat het ook niet zijn. Moet tenminste de eerste nog tegenkomen die soep met een vork eet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 17:04

pien_2010 schreef:

Het was ondanks het roesje niet echt comfortabel als de scopie het hoekje omging

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 18:28

purny schreef:
pien_2010 schreef:

Het was ondanks het roesje niet echt comfortabel als de scopie het hoekje omging

Helaas :knuffel:

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 19:01

Marie111 schreef:
purny schreef:

o, wat gek. Kennis heeft o.a. sarcoïdose (en o.a. maagontsteking) en daarbij willen ze uitsluiten dat diegene de heliobacter heeft en moest daarvoor dus ontlasting insturen.

https://www.mlds.nl/ziekten/helicobacte ... bAQAvD_BwE

Maar wacht eens, hier staat inderdaad dat het met een maagonderzoek te bepalen is. Dat maagonderzoek is dus al geweest (kwam maagontsteking uit), maar ik vermoed dat ze dat niet onderzocht hebben, vandaar nog dat ontlastinonderzoek.

Je kunt helicobacter op beide manieren vinden. Wat ze waarschijnlijk gedaan hebben, is eerst een gastro om slokdarm/maag/dunne darm (eerste stukje) visueel te beoordelen, biopten te nemen en dus ook een HP-test. Als die HP-test toen positief was, is die behandeld met medicatie. Daarna kun je dmv ontlastingsonderzoek checken of de behandeling is aangeslagen.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 19:39

purny schreef:
pien_2010 schreef:

Ai. Ik zag het niet in het topic staan. Maar drink je koffie? Bij mijn broertje hielp het om te stoppen met cafeïne. De rest wordt nog uitgezocht.

Mijn ma heeft het ook, maar daar was het een combi tussen pittig eten, overgewicht en stress.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 20:10

Luxorvalkje het kan van alles zijn. Ik weet na de hele polonaise 30 jaar geleden dat ik een heel erg gevoelige maag heb. Ik kon precies aanwijzen waar de sonde van het onderzoek zich bevond in mijn maag. Dat blijkt vrij uniek te zijn.
Alles was gelukkig OK maar ik weet dat mijn maag super gevoelig is. Dus rekening mee houden en af en toe maagtabletten slikken.

Het kan van alles zijn. Bij gevoeligheid kun je er naar leven. Dat doe ik ook. Alles met mate. En bij stress extra voorzichtig zijn.