Ervaring huisartsenpost

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:07

marleen_usar schreef:
Even duidelijk stellen dit is al zo.n 10 jaar geleden.

:? Dus je opent een topic over iets wat 10 jaar geleden is gebeurd?
Wat is daar het nut van?

En voor zover ik weet moesten wij ook altijd eerst de huisarts bellen of de HAP zelf voor we terecht konden.
Verder nooit problemen met hen gehad en altijd keurig geholpen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 05-04-21 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:09

Princess_ schreef:
Bij de HAP moet je een afspraak maken, net als dat je bij je normale HA niet zo binnen kan walsen. Geen rare reactie van hen. Je had moeten bellen voor een afspraak of naar de SEH als het echt spoed is.

Het is hier zeker niet de bedoeling om zomaar op eigen houtje naar de SEH te gaan hoor! Men wil juist dat
het eerst de HAP is die het onderscheid maakt. Hier zitten ze dan ook bij elkaar, zodat je wel bij de balie opgevangen wordt.

Verder kun je bij onze huisarts wel aan de balie komen. Vooraf bellen wordt heel erg op prijs gesteld, zeker ook bij spoed - maar is geen harde eis en als de nood echt hoog is gaat niemand daar moeilijk over doen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:11

Echwel schreef:
Is bij huisarts toch ook ga je ook niet naartoe zonder bellen
Het is huisartsenpost..geen eerste hulp

Mijn moeder is er ook keer heen geracet toen ik door het raam was gevallen met bloedende pols nadat ze bij de buren in paniek liep wat te doen. Dus dat zal ook wel voorkomen.

Werd gelijk geholpen en gehecht.

Sommige situaties heb je toch paniek of schok..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:14

Ik heb 8 jaar geleden vanwege een heftige allergische reactie moeten bellen naar huisarts post, ik stond alleen toen nog bij de huisarts 5 km verderop ingeschreven waardoor ik 20km(!) met de scooter moest rijden... en dat terwijl ik onder de galbulten zat. Ik vond het alles behalve vriendelijk. Ipv mij naar de eerste hulp in het ziekenhuis 2 km verder te sturen moest ik dat eind maar door vies weer met de scooter gaan in mijn toestand. Ben toen daar letterlijk out gegaan na een prik voor de allergische reactie en voelde mij zo klote dat ik weer 20 km terug moest rijden... was 6 uur in de ochtend... dus geen ov niks toen, op zondag. Nee, geen goede ervaring.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:15

Hier is het wel België, toen mijn kinderen kleiner waren een paar keer geweest wegens ziekte.
Verkeerde medicatie gegeven, de toestand niet erg genoeg vinden maar dag erna laf hij in ziekenhuis. Geluk dat ik toch naar de kinderarts geweest was.
Dus na die ervaringen zijn we terughoudender en gaan we eerder naar spoed waar ook hun dossiers zijn.

Maak nooit geen afspraak bij huisartsenwachtmost, hoeft ook niet hier.
Met zo n vinger zou ik gewoon al naar spoed gaan.
Jongste is tijd terug op zijn hoofd gevallen om 7u s morgens, bloedbad natuurlijk. Naar spoed geweest en 3 nietjes er in.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:17

Rennie89 schreef:
Ik heb 8 jaar geleden vanwege een heftige allergische reactie moeten bellen naar huisarts post, ik stond alleen toen nog bij de huisarts 5 km verderop ingeschreven waardoor ik 20km(!) met de scooter moest rijden... en dat terwijl ik onder de galbulten zat. Ik vond het alles behalve vriendelijk. Ipv mij naar de eerste hulp in het ziekenhuis 2 km verder te sturen moest ik dat eind maar door vies weer met de scooter gaan in mijn toestand. Ben toen daar letterlijk out gegaan na een prik voor de allergische reactie en voelde mij zo klote dat ik weer 20 km terug moest rijden... was 6 uur in de ochtend... dus geen ov niks toen, op zondag. Nee, geen goede ervaring.

Maar waar jij woont kan de HAP niks aandoen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:33

marleen_usar schreef:
Heb jij ervaring met de huisartsenpost was dat positief of negatief? Wij hebben een zware achterdeur en mijn jongste had haar wijsvinger er tussen zitten. De oudste deed de deur dicht, het topje zag er niet lekker uit. Ik pakte een schone theedoek en deed haar hand daar in.

We waren zo erg geschrokken dat we meteen naar de huisartsenpost reden.Daar aangekomen waren we duidelijk niet welkom want we hadden niet van te voren gebeld of we mochten komen. Het kon dus druk zijn en dan zeggen hun hoe laat je welkom ben. Dus vertelden we dat we van slag waren om dat het een bloederige toestand was. Dat kon wel zo zijn maar dat was geen reden om zonder afspraak te komen.

Toch maar een arts er bij gehaald en die verwees ons door naar de 1e hulp want dit durfde hij niet te maken.

Nou, dit is dan een heel positieve ervaring voor jou geweest, of niet ts? (Ik heb niet het hele topic doorgelezen). Ondanks alles is je kind gewoon geholpen!

Er bestaan regels om de situatie bij de huisartsenpost beheersbaar te houden: je moet van tevoren bellen zodat beoordeelt kan worden of en wanneer je mag komen. Natuurlijk heb je daar alle begrip voor. Helaas door alle emoties vergeet je dat. Kan gebeuren.

Vervolgens wordt je kind toch door een arts gezien en doorverwezen!

Eind goed, al goed.

Natuurlijk mag men je wel aanspreken op de foute route. Want jij begrijpt zoals je schrijft ook best waarom er eerst gebeld moet worden om uitgenodigd te worden.

En wat te denken van mensen die zoiets als smoesje gebruiken om binnen te komen. Die bestaan ook vast.

Fijn dat je kind geholpen is ondanks alles.

Ik heb zelf alleen maar goede ervaringen met de huisartsenpost. Beter dan met huisartsen :=

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:35

Ik ben een aantal keer naar de HAP geweest zelf en met mijn zoontje. Altijd van te voren gebeld, altijd goed behandeld.

Oorzaken:
- gasfles op zn voet gevallen bij een vriendje (gekneusd);
- kraal zn oor gestopt (door naar SEH);

Zelf;
- Blaasontsteking 2x (ab);
- Dikkedarmontsteking met hoge koorts (opname zkh)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:40

Eigenlijk alleen maar positieve ervaringen. Laatste keer was toen ik door mijn kat in mijn vinger was gebeten. Het begon een beetje dik en rood te worden, dus voor alle zekerheid gebeld en moest daarheen komen voor AB en tetanusinjectie.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:40

Mijn ervaring is dat men met kleine kinderen uiterst voorzichtig te werk gaat, die mogen al snel komen.

Soms te snel. Ooit wilde ik in het weekend van de spoedapotheek die hier ook op het spoedplein is gevestigd alleen maar een verlichtend middeltje hebben voor mijn kindje. Apotheek wilde eerst even overleggen met de huisartsenpost. En voor ik het wist moest ik langskomen. Zelf zou ik voor het euvel niet hebben gebeld. Om maar aan te geven hoe het ook kan :)
Laatst bijgewerkt door Boras op 05-04-21 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Re: Ervaring huisartsenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:44

Idem met zwangeren Boras. Mijn vk belde met de gyn voor iets omdat ik benauwd was en daardoor niet kon liggen en pijn in mijn rug had waardoor ik niet kon zitten. HA durfde niet zoveel.
Heb 6 uur op de SEH gezeten, tot CT-scan toe omdat ze geen risico durfden te nemen met me :D.
Ik had zelf niet het idee dat er meer speelde dan een verkoudheid en wilde alleen iets hebben tegen het hoesten en de rugpijn.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:44

Tiggs schreef:
Eigenlijk alleen maar positieve ervaringen. Laatste keer was toen ik door mijn kat in mijn vinger was gebeten. Het begon een beetje dik en rood te worden, dus voor alle zekerheid gebeld en moest daarheen komen voor AB en tetanusinjectie.

Dat herinnert me aan de tijd van de particuliere ziektekostenverzekering en het Ziekenfonds.

Mijn vriend was particulier verzekerd, ik ziekenfondsverzekerd.

Toen hij in het weekend gebeten werd, kon hij gelijk naar de huisartsenpost komen voor een tetanusinjectie. Terwijl ik best kon wachten tot de maandag als de eigen huisarts weer bereikbaar was.

Achteraf kun je erom lachen :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:47

EEn topic openen voor iets wat 10 jaar geleden gebeurd is :') :')

Zit je in quarantaine en verveel je je ??? :')

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:50

Oh het is een voorval van 10 jaar geleden? Krijg nou wat :?

Nou, dan kunnen we vaststellen dat de routing nog steeds hetzelfde is. Blijkbaar voldoet die nog steeds :)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:53

Een paar jaar terug ben ik door mijn moeder zonder te bellen naar de hap gebracht nadat ik op mijn voorhoofd was getrapt en een flink gat in mijn hoofd had. Ik ben toen gewoon aan de balie ingeschreven en ben daarna snel geholpen.

Toen ik mijn rug had gebroken ( had ook eigenlijk ambu moeten bellen ) kon ik pas na 1,5 uur die kant op. Ik wist natuurlijk niet of het ernstig was, maar pijn deed het wel. Ook eenmaal daar heb ik uren moeten wachten. Ook toen ik mijn sleutelbeen brak ben ik van begin avond tot snachts daar geweest omdat het zo druk was.

Met nierstenen ben ik ook heel vaak bij de hap geweest en altijd goed geholpen. Ik ga pijnloos weer naar huis of wordt doorgestuurd en opgenomen. Eigenlijk geen echte slechte ervaringen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:54

Onali schreef:
Rennie89 schreef:

Maar waar jij woont kan de HAP niks aandoen.

Heeft niks met er iets aan kunnen doen te maken, ik had makkelijk naar een HAP in de buurt kunnen gaan maar omdat ik niet in de stad ingeschreven stond (woonde eerst in dat dorp en nooit veranderd wat op ca 5 km afstand was) kon het zogenaamd niet maar in mijn ogen hadden ze dan naar een andere oplossing moeten kijken. Iemand zo een stuk laten rijden (40 km in totaal) in de toestand waar ik in zat is niet verantwoord.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:01

Dat jij je zaakjes niet op orde hebben is ook niet hun verantwoordelijkheid.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:04

DuoPenotti schreef:

Dat dus.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:08

Waarom makkelijk doen als het ook rigide bureaucratisch kan tenslotte.

(Het lijkt mij dat er veel meer redenen zijn waarom je soms niet dicht bij je 'eigen' HAP bent. Dat zou toch niet zo ingewikkeld hoeven te zijn zou je denken?)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:16

DuoPenotti schreef:

Zaakjes niet op orde? Ik ging gewoon naar de huisarts 5 km verderop, wat geen probleem is. ik (en mijn ouders) wisten niet dat die nu aangesloten was bij een Spoed HAP 15 km verderop. Lekker makkelijk oordelen zo vanachter een scherp :7 toen wij vroeger naar de spoed HAP gingen was dit WEL bij diezelfde huisarts, alleen recentelijk was dat dus veranderd en was het dus totaal niet in de buurt.

Daarbij, als ik tijdens mijn weekendje weg in slagharen een allergische reactie zou hebben zou ik dus helemaal naar de randstad moeten rijden om naar de HAP te moeten ? En dan heb ik ook niet mijn zaakjes op orde? :')
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 05-04-21 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:18

Maakt toch niet uit naar welke hap je gaat? Ik ga ook altijd naar de dichtsbijzijnde terwijl mensen uit het dorp waar mijn ha zit naar een andere gaan. Is ook een andere provincie.
Nog nooit commentaar op gehad.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:18

verootjoo schreef:
Maakt toch niet uit naar welke hap je gaat? Ik ga ook altijd naar de dichtsbijzijnde terwijl mensen uit het dorp waar mijn ha zit naar een andere gaan. Is ook een andere provincie.
Nog nooit commentaar op gehad.

En dát is precies waar ik op doel, maar nee volgens sommige heb ik mijn zaakjes niet op orde :') het is ronduit onverantwoord hoe er met mij omgegaan was die dag. Even als sidenote, ik woonde alleen, niemand die mij kon brengen en was dus op mijzelf aangewezen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:21

Rennie zoals jij het schreef had jij je nog niet overgeschreven.
En daar baseer ik mijn mening op.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:24

Volgens mij als er meerdere in je woonplaats zijn word je naar een bepaalde post gestuurd waar op dat moment nog plek is.
Lange tijd geleden met mijn zieke vader ook de hap in de nacht moeten bezoeken.
Eigenlijk zou ik niet eens weten welke hier in de buurt zit...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:24

Overgeschreven? Dat hoeft helemaal niet. Ik wou bij mijn huisarts blijven toen ik verhuisde, iets wat heel veel mensen doen omdat je toch een vertrouwensband opbouwd. Maar die huisarts viel onder een andere gemeente dan waar ik zelf woonde (ik woonde in leiden en huisarts was in oegstgeest) en kreeg als reactie dat ik dan niet naar leiden HAP mocht gaan maar helemaal naar Noordwijk moest ;) wat achteraf natuurlijk absurd is.