Ontstoken vinger, huisarts?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 19:45

Sjaco schreef:
loulou schreef:
Een bak handwarm water is voldoende. Op de instelling waar ik werkte werd de laatste jaren Badedas of soda afgeraden door de medische dienst. Gewoon weken in warm water.

Da's dan helemaal simpel.

Was mij redelijk aan het verbazen (en niet in positieve zin), dat als je op een zaterdag aan het begin van de middag goede tips krijgt met simpele huis-tuin-en--keuken middeltjes (en om 14.00 uur zelf nog reageert in het topic) dat je dan het lef hebt om om 18.00 uur te zeggen dat je niets in huis hebt. En dan daarnaast nog uberhaupt overweegt om de HAP hiermee lastig te vallen.

Heel mooi samengevat _/-\o_

LIJM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 20:03

Sjaco schreef:
loulou schreef:
Een bak handwarm water is voldoende. Op de instelling waar ik werkte werd de laatste jaren Badedas of soda afgeraden door de medische dienst. Gewoon weken in warm water.

Was mij redelijk aan het verbazen (en niet in positieve zin), dat als je op een zaterdag aan het begin van de middag goede tips krijgt met simpele huis-tuin-en--keuken middeltjes (en om 14.00 uur zelf nog reageert in het topic) dat je dan het lef hebt om om 18.00 uur te zeggen dat je niets in huis hebt. En dan daarnaast nog uberhaupt overweegt om de HAP hiermee lastig te vallen.

Pardon? Ik heb al gezegd dat ik dinsdag pas zal bellen als het dan niet verminderd is?

Verder had ik vandaag geen tijd om eventuele middeltjes te halen, dus hoe laat ik reageer doet er verder niet toe.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 21:25

Ts als je er niks aan doet is de kans groot dat de infectie alleen maar groter wordt en je voor dinsdag moet bellen.
Weken in een kopje water met evt soda/ badedas/ milde handzeep/ kamille is heel eenvoudig en voorkomt wellicht erger zodat je er in ieder geval geen last van hebt met werken

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 21:40

Gillbo schreef:
Ts als je er niks aan doet is de kans groot dat de infectie alleen maar groter wordt en je voor dinsdag moet bellen.
Weken in een kopje water met evt soda/ badedas/ milde handzeep/ kamille is heel eenvoudig en voorkomt wellicht erger zodat je er in ieder geval geen last van hebt met werken

Ach welnee, als TS verder een gezond lichaam en immuunsysteem heeft is zo’n ontsteking in korte tijd vanzelf opgelost.
Bij mij duurt het altijd een paar dagen, dan maak ik m open, gaat er wat pus uit en dan is de druk eraf en geneest het in no time.

Weken met iets is allang achterhaald en niet nodig. Zijn ook de adviezen niet meer.

Alleen bij alarmsymptomen moet je een HA bellen.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Ontstoken vinger, huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 21:54

Weken word inderdaad niet meer geadviseerd

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:19

verootjoo schreef:
Gillbo schreef:

Ach welnee, als TS verder een gezond lichaam en immuunsysteem heeft is zo’n ontsteking in korte tijd vanzelf opgelost.
Bij mij duurt het altijd een paar dagen, dan maak ik m open, gaat er wat pus uit en dan is de druk eraf en geneest het in no time.

Weken met iets is allang achterhaald en niet nodig. Zijn ook de adviezen niet meer.

Alleen bij alarmsymptomen moet je een HA bellen.

He ja ik zou er ook niet eens over nadenken om mee naar een hap te gaan maar ts geeft zelf aan dat ze geen pieperd is maar nu wel overweegt om een hap te bellen.
Ik ging er derhalve vanuit dat de fase die jij noemt al voorbij was en het aanbleef. Mijn inschattingsfout hier

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:52

Hier is het vaak ook even tanden op elkaar en flink op de ontsteking drukken (richting de nagel), meestal loopt het vocht/de ontsteking er dan zo uit. Is de druk eraf en als je het dan gewoon nog een paar keer herhaald als het weer dikker wordt, goed je handen wast, dan is het voor je het weet weer opgelost.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:55

DewiRox schreef:
Hier is het vaak ook even tanden op elkaar en flink op de ontsteking drukken (richting de nagel), meestal loopt het vocht/de ontsteking er dan zo uit. Is de druk eraf en als je het dan gewoon nog een paar keer herhaald als het weer dikker wordt, goed je handen wast, dan is het voor je het weet weer opgelost.

Dit zou ik ook doen, antibiotica is meestal ook niet nodig hierbij, wel moet de pus er uit. Hou inderdaad wel even in de gaten of je geen koorts krijgt of rode streep gaat zien.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:56

Sjaco schreef:
loulou schreef:

Want iedereen zit natuurlijk standaard op zaterdagmiddag thuis op de bank

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:11

Dit ook gehad, zowel aan mijn vinger als teen. Ik weet niet in wat voor beroep je werkt, maar dit valt soms ook onder de bedrijfsarts omdat je bij bepaalde beroepen er extra mee moet oppassen en zelfs vrij moet nemen.

Ik snap het advies niet waarom je niet zou mogen bellen naar de huisartsenpost. Tot dinsdag is nog een lange tijd en mocht het zich uitbreiden dan zal ik zeker bellen. PS ik ben zelf ook opgeleid als doktersassistente en vind dit niet raar als je dan belt.

Ik heb er zelf een zalf voor gekregen bij mijn vinger en zelfs 3x daags antibioticapillen voor een week bij mijn teen , dat bleek een omloop te zijn.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:14

Sabri schreef:
Dit ook gehad, zowel aan mijn vinger als teen. Ik weet niet in wat voor beroep je werkt, maar dit valt soms ook onder de bedrijfsarts omdat je bij bepaalde beroepen er extra mee moet oppassen en zelfs vrij moet nemen.

Ik snap het advies niet waarom je niet zou mogen bellen naar de huisartsenpost. Tot dinsdag is nog een lange tijd en mocht het zich uitbreiden dan zal ik zeker bellen. PS ik ben zelf ook opgeleid als doktersassistente en vind dit niet raar als je dan belt.

Ik heb er zelf een zalf voor gekregen bij mijn vinger en zelfs 3x daags antibioticapillen voor een week bij mijn teen , dat bleek een omloop te zijn.

Ik ben ook opgeleid als doktersassistente, (met een triage opleiding én ambulance chauffeur)
Als doktersassistente weet je dan hopelijk dat dit geen spoedeisende zorg is. In de dagpraktijk kan je dit prima laten komen maar deze klachten zijn echt niet voor de HAP hoor..

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:21

Ik heb hier ook wel eens last van en inderdaad ook hier zit ik thuis wat te kloten en gaat het vanzelf over.
Of dit nou een klein wondje precies naast je nagel een beetje opentrekken is om de troep eruit te laten lopen en vervolgens te ontsmetten, of inderdaad met wat druk richting je nagel, dan komt vaak de viezigheid er ook wel uit.
Maar ik heb ook een hoge pijngrens en ik kan me hier prima mee vermaken :+

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:44

Sjaco schreef:
loulou schreef:

Wat een nare manier van reageren zeg. Ga je schamen. :n

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 07:58

Ik hoef mij absoluut niet te schamen. Lees de laatste reactie van Polly en het lijkt mij erg duidelijk.

Als je die vinger op zaterdagmiddag blijkbaar geen prioriteit heeft, is het voor mij helder hoe het er voor staat.

Wsch. Is ts (en anderen die hap adviseren) er t.z.t. niet blij mee als de zorgpremie weer omhoog gaat (en ik realiseer mij dat dit dingen invullen is).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 08:01

Polly schreef:

Mag ik vragen uit interesse waarom niet meer?
Want ik week altijd in Dettol en ik vind het echt verschil maken.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 08:05

Polly schreef:

Inderdaad. Ik zat een jaar geleden ermee. Kreeg op mn kop dat ik veel te laat was. Enorm pijnlijk, niet te bewegen en een kloppend gevoel. Penicilline kuur gehad en na een paar dagen barstte het open.

Ook de huisarts adviseerde niet te weken, dat had ik veelvuldig gedaan en met mijn pogingen met een naald om de pus vrij te krijgen, werd het een totale chaos.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 08:07

Je kan ook wat hondsdraf plukken, staat naast de brandnetel, dat in kokend water laten trekken en afkoelen en dan daarin weken.
Werkt ook prima.

LIJM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 08:42

Sjaco schreef:
Ik hoef mij absoluut niet te schamen. Lees de laatste reactie van Polly en het lijkt mij erg duidelijk.

Als je die vinger op zaterdagmiddag blijkbaar geen prioriteit heeft, is het voor mij helder hoe het er voor staat.

Wsch. Is ts (en anderen die hap adviseren) er t.z.t. niet blij mee als de zorgpremie weer omhoog gaat (en ik realiseer mij dat dit dingen invullen is).

Dat is inderdaad dingen invullen. Dingen die je niet zomaar hoort in te vullen voor iemand waarvan je 3/4 reacties geleden hebt.

Ik snap de reactie gewoon echt niet. Ik had niemand om dit aan te vragen, dus liever aan Bokt dan dat ik direct de huisarts bel toch? ;)
Als het volgens iemand die zelf in de zorg werkt prima is om te wachten en je hiermee niet de huisarts moet lastig vallen, dan was mijn gevoel dus juist dat ik hiermee prima nog kan wachten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 08:52

Ik vind het eigenlijk vooral verdrietig om te horen dat je niemand hebt om dit aan te vragen.
Vroegah gingen mensen met dit soort vragen naar ouders, grootouders of familieleden. Wij merken in de zorg ook dat steeds minder mensen naaste hebben om dit mee te bespreken, dat vind ik best zorgelijk..

@DuoPenotti, ik heb oprecht geen idee. Ik heb het al zo geleerd eigenlijk. Ik ga het eens uitzoeken

@Sjaco ik vraag me oprecht weleens af of mensen enig idee hebben wat een consult op de HAP kost (of een visite, of een ambu) en of het op de HAP nog steeds zo druk zou zijn als mensen (een deel) zelf moesten betalen.
Maar dat is een hele andere discussie.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 09:05

Sinds wanneer is het verboden om de huisarts te bellen. Jeetje := Allemaal doorgeslagen door corona :?

Voor spoed ga je naar de spoedeisende hulp in het ziekenhuis. Voor zulke dingen is inderdaad de huisarts bedoeld... ik ga ook voor hoofdpijn naar de huisarts al ga ik niet dood. Daar is hij voor toch?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 09:06

Kabayo schreef:
Sinds wanneer is het verboden om de huisarts te bellen. Jeetje := Allemaal doorgeslagen door corona :?

Voor spoed ga je naar de spoedeisende hulp in het ziekenhuis. Voor zulke dingen is inderdaad de huisarts bedoeld... ik ga ook voor hoofdpijn naar de huisarts al ga ik niet dood. Daar is hij voor toch?

De HAP in het weekend is voor "spoedeisende huisartsenzorg die niet kan wachten tot de eerstvolgende werkdag van de huisarts".
Zij zijn in het weekend eerste aanspreekpunt en verwijzen zonodig door naar de SEH.
De HAP is niet bedoeld als verlengstuk van de reguliere huisartsenzorg, helaas gebruiken veel mensen dat wel zo met achterlijke wachttijden tot gevolg :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 09:08

Polly schreef:
Kabayo schreef:

De HAP in het weekend is voor "spoedeisende huisartsenzorg

Alleen even bellen niet toch? Kan je ook direct een afspraak voor dinsdag maken en weet je waar je aan toe bent. Evt foto's sturen naar de huisarts. Maar om direct te zeggen dat je hier je huisarts niet mee hoeft lastig te vallen vind ik apart. Ts maakt niet voor niks een topic , ze heeft last

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 09:09

Kabayo schreef:

Tijdens reguliere werkuren ja.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 09:09

Kabayo schreef:
Alleen even bellen niet toch? Kan je ook direct een afspraak voor dinsdag maken en weet je waar je aan toe bent. Evt foto's sturen naar de huisarts. Maar om direct te zeggen dat je hier je huisarts niet mee hoeft lastig te vallen vind ik apart. Ts maakt niet voor niks een topic , ze heeft last

Nee, via de HAP kan je geen afspraak maken bij je eigen huisarts.
Dit is reguliere huisartsenzorg en geen spoed.

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 09:41

Polly schreef:
Sabri schreef:

Ik ben ook opgeleid als doktersassistente, (met een triage opleiding én ambulance chauffeur)
Als doktersassistente weet je dan hopelijk dat dit geen spoedeisende zorg is. In de dagpraktijk kan je dit prima laten komen maar deze klachten zijn echt niet voor de HAP hoor..

Ik ben blij dat je dit bericht plaatst. Hier zit namelijk de crux. Wij die in de zorg werken weten inderdaad wat wel en niet spoed is. Heel veel mensen weten dat niet. Hoe 'dom' jou dat ook lijkt.
Net zoals een electromonteur of klusjesman onze vragen wellicht onzin vind en het onnodig is dat hij voor elke scheet gevraagd wordt te komen. Niet iedereen heeft dezelfde kennis en dat is prima.
De huisartsenpost bellen is prima. Die kan je advies geven en bepalen of je wel of niet moet komen.
Als zorgmedewerker zou je ook moeten weten dat je iemand niet compleet kunt beoordelen van op afstand. Aan de telefoon gaat dat soms al lastig en als je aan de telefoon twijfelt, laat je ook iemand komen. Want het beste kun je iemand beoordelen die tegenpver je zit.
Ik zal nooit iemand medisch advies geven op afstand.. Wel informatie delen en aangeven bij twijfel de eigen huisarts om raad te vragen.

Hopelijk valt het mee TS! En is je vinger zo weer genezen.