Rolschaatsen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 09:13

Leuk MaNdiii! Komt vast goed na een beetje oefenen.

MarcoBorsato, ja klopt alleen schijnt de beach bunny weer anders dan de Lolly’s te vallen en de Panter weer anders. Ik heb ondertussen een webshop met Riedell rolschaatsen gemaild voor advies maar denk dat dat leer erg stug is en ze zien er smal uit. Lastig hoor..

Zat gister roller disco filmpjes te kijken, ook tof! Jammer dat het in Nederland niet echt een ding is.

marley93

Re: Rolschaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:26

Ik heb Tempish rolschaatsen. Zijn soepel in de schoen, maar bieden wel voldoende stevigheid.
Enige nadeel vond ik de toe stop. Dat is niet zo'n aanpasbare, maar een 'bolt on'.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:13

Glossi schreef:

MarcoBorsato, ja klopt alleen schijnt de beach bunny weer anders dan de Lolly’s te vallen en de Panter weer anders. Ik heb ondertussen een webshop met Riedell rolschaatsen gemaild voor advies maar denk dat dat leer erg stug is en ze zien er smal uit. Lastig hoor..

Zat gister roller disco filmpjes te kijken, ook tof! Jammer dat het in Nederland niet echt een ding is.

Dat komt omdat de Lolly's van leer zijn en en de beachbunny van kunstleer, maar ze hebben hun eigen maattabel dus je kunt dat redelijk goed inschatten.

Heb je geen skatewinkel in de buurt waar je kunt passen?

Je kunt trouwens ook gewoon de rainbow rider moxi's kopen, die zijn een stuk goedkoper, de eerste tijd ben je toch aan het ontdekken of het iets voor je is. Ik schaats m'n Impala's af en dan bestel ik moxi's.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:26

Suzanne F. schreef:
Ja dat is weer helemaal in. Je hebt ze in superleuke kleurtjes nu. Ik had vroeger van die geel blauwe. Ik was er niet zo goed in. Ik viel inderdaad vaak, knieën kapot incl de maillot natuurlijk. :+

Ze leken op deze: https://www.skatepro.nl/301-7683.htm

Omg die had ik ook! Ik was wel heel goed in rolschaatsen, maar nu durf ik niet meer zo goed :')

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:20

Glossi schreef:

In Capelle a/d ijssel zit een rollerdisco. Skatefever :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:59

Rollerderby lijkt me bestwel tof. Maar vraag me af of ik er stoer genoeg voor ben.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:12

Leuk ik meld me graag in dit topic.

Ik ben begin van vorig jaar begonnen met rolschaatsen. En mij ook aangemeld bij een derby team.
Door corona zit ik nog steeds in de freshmeat periode maar oh dit is zo gaaf.

Buiten skate ik met beachbunny's en fundeas wielen. en heb ik er CIB slide bloks op voor het skate park,
En mijn derby skates zijn Chaya pearls.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:18

Oh en tip als jullie dat leuk vinden voor savonds op de bank.
Er is een film over roller derby. Whip it !

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:35

Staat op Prime, met Elliot Page. <3

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 02:19

Ik heb ondertussen toch maar Lunas besteld :') Het zijn de witte geworden met een paarse toe cap. Nu duimen dat ze passen haha.

MarcoBosato, nee niet echt. Ik woon echt in een uithoek. Rolschaatsen is niet zo hip hier. Zag wel dat er 22km verderop een mini skate park is maar die schijnt vaak druk te zijn. Maar moet eerst mezelf maar eens de basics leren :+

Lous, ja volgens mij zijn er 3 lokaties waar een rollerdisco zit. Maar ik woon aan de verkeerde kant van het land ;(

Had ook al gezocht naar les maar kan niets vinden in mijn omgeving (ik woon tussen Leeuwarden en Franeker)

Oehh Relien, goeie tip! Ik ga hem morgen opzoeken! Hopelijk is hij ergens online te zien. Jij bent lekker actief met je rolschaatsen! Hopelijk krijg ik ook snel de smaak te pakken. Kan niet wachten tot ik eindelijk kan rollen haha

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:36

Leuk, ik rolschaats al jaren en onze kinderen ook :)
Ik heb de Sure Grip Rock gt50 skates. Destijds waren die bij Decathlon verkrijgbaar.
Plaatje van internet
Afbeelding
Soort allround/derby skate voor beginners :) Heb er wel outdoorwielen op gezet, wij skaten alleen maar buiten.
Edit, en andere veters want zwart is ook maar saai :')

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 21:19

Leuk Klijntje! Kun je gezellig met z’n allen een blokje om :D Haha ik heb een paarse toe cap bij mijn rolschaatsen besteld. Wil ook paarse veters xD maar die ik wou zijn out of stock

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:32

Zie dat je al rolschaatsen hebt besteld maar ik deel toch even The Derby Shop (zit in Amsterdam, heeft een webshop). Deze winkel is helemaal gericht op rolschaatsen en je kan ze ook zelf samenstellen. Job de eigenaresse heeft veel ervaring met rolschaatsen, ze heeft jaren geskate bij het Roller Derby team van Amsterdam. Ze verkoopt zowel Derby skates als ramp en figure skates.
Je moet je website maar eens bekijken wat er allemaal op staat.

Qua buiten skaten raad ik je aan zachte wielen te gebruiken, de hardheid word vaak met een getal aangeduid. 78A of 80A is wat zacht en fijn voor buiten, 90A en 95A is aardig hard en is voor binen op gymzaal vloer.

Heb zelf aantal jaar aan Roller Derby gedaan, dus kan aardig skaten en weet inmiddels ook wel het e.a. qua skates enzo haha. Heb met team genootjes ook in skateparken zo af en toe geskate, beetje ramps op en af kan ik wel maar die mega stunts nooit gedaan. Ik weet dat er regelmatg nog meiden zijn die naar het skatepark gaan (door heel NL) en samen oefenen en elkaar helpen.

Weet niet waar in NL je woont maar door Derby ken ik veel mensen, de sport is klein dus je komt voor wedstrijden al snel door heel het land. Wie weet ken ik iemand in jou buurt die misschien wel samen wilt oefenen of tips heeft voor goece plekjes in jouw buurt.

Relien, bij welk team ben je nu aangesloten?

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:51

safina schreef:
Rollerderby lijkt me bestwel tof. Maar vraag me af of ik er stoer genoeg voor ben.

Bij Derby zitten echt allemaal verschillende mensen, het 'woeste wijven' gehalte is meer een media ding :')
Opvallend in mijn team was dat vaak moeders zich hadden aangemeld die na hun zwangerschap wel wat sportiefs wilde doen. Qua postuur varieerd het ook heel erg, vaak denken mensendat je stevig en zwaar moet zijn om Derby te spelen. Zelf ben ik vrij slank en heb zovaak verbaasde blikken gehad dat ik Derby deed, eerste vraag was altijd of ik niet snel mijn botten brak.

Als je aan Derby begint leer je toch eerst de basis van het skaten, pas als je dat onder de knie hebt ga je heel voorzichtig stapje verder en komt het 'beuken' aanbod wat in het begin vooral tegen elkaar aanleunen is of zacht een tikje geven. Om echt voor wedstrijden te trainen moet je eerst een soort praktijk examen doen waarin je laat zien dat je veilig kan skaten en de technieken beheerst. Als je slaagt voor de test dan gaat pas het 'echte werk' beginnen, zak je dan oefen je nog even verder in je beginners klasje.

Spoiler:
Ps. Na 6 jaar toch een keer wat gebroken :') in een wedstrijd te hard door de bocht gevlogen tegen iemand aan die mij weg wilde beuken, sleutelbeen is toen geknakt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 10:51

Dat klinkt best wel tof! A'dam is niet zo ver weg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 11:10

Milky_Way schreef:
safina schreef:

Bij Derby zitten echt allemaal verschillende mensen, het 'woeste wijven' gehalte is meer een media ding :')
Opvallend in mijn team was dat vaak moeders zich hadden aangemeld die na hun zwangerschap wel wat sportiefs wilde doen. Qua postuur varieerd het ook heel erg, vaak denken mensendat je stevig en zwaar moet zijn om Derby te spelen. Zelf ben ik vrij slank en heb zovaak verbaasde blikken gehad dat ik Derby deed, eerste vraag was altijd of ik niet snel mijn botten brak.

Als je aan Derby begint leer je toch eerst de basis van het skaten, pas als je dat onder de knie hebt ga je heel voorzichtig stapje verder en komt het 'beuken' aanbod wat in het begin vooral tegen elkaar aanleunen is of zacht een tikje geven. Om echt voor wedstrijden te trainen moet je eerst een soort praktijk examen doen waarin je laat zien dat je veilig kan skaten en de technieken beheerst. Als je slaagt voor de test dan gaat pas het 'echte werk' beginnen, zak je dan oefen je nog even verder in je beginners klasje.

Spoiler:
Ps. Na 6 jaar toch een keer wat gebroken :') in een wedstrijd te hard door de bocht gevlogen tegen iemand aan die mij weg wilde beuken, sleutelbeen is toen geknakt

Dat klinkt wel goed! Sporten waar je helemaal niks bij kunt breken vind ik in het algemeen vrij saai, dus... :D
Nu eens kijken of het ook ergens bij mij in de buurt is.

Edit: yes, zelfs bij mij in de buurt is een club. Ligt nu even stil natuurlijk, maar als we weer mogen ga ik zeker kijken!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 21:59

Milky_Way schreef:
Zie dat je al rolschaatsen hebt besteld maar ik deel toch even The Derby Shop (zit in Amsterdam, heeft een webshop). Deze winkel is helemaal gericht op rolschaatsen en je kan ze ook zelf samenstellen. Job de eigenaresse heeft veel ervaring met rolschaatsen, ze heeft jaren geskate bij het Roller Derby team van Amsterdam. Ze verkoopt zowel Derby skates als ramp en figure skates.
Je moet je website maar eens bekijken wat er allemaal op staat.

Qua buiten skaten raad ik je aan zachte wielen te gebruiken, de hardheid word vaak met een getal aangeduid. 78A of 80A is wat zacht en fijn voor buiten, 90A en 95A is aardig hard en is voor binen op gymzaal vloer.

Heb zelf aantal jaar aan Roller Derby gedaan, dus kan aardig skaten en weet inmiddels ook wel het e.a. qua skates enzo haha. Heb met team genootjes ook in skateparken zo af en toe geskate, beetje ramps op en af kan ik wel maar die mega stunts nooit gedaan. Ik weet dat er regelmatg nog meiden zijn die naar het skatepark gaan (door heel NL) en samen oefenen en elkaar helpen.

Weet niet waar in NL je woont maar door Derby ken ik veel mensen, de sport is klein dus je komt voor wedstrijden al snel door heel het land. Wie weet ken ik iemand in jou buurt die misschien wel samen wilt oefenen of tips heeft voor goece plekjes in jouw buurt.

Relien, bij welk team ben je nu aangesloten?

Dankje ❤️ Ik had ook al Ginger Skates gemaild maar mijn ‘probleem’ is dat ik boven in Friesland woon en het zo’n gedoe is om met ov naar Amsterdam te reizen. Ik heb nu Luna’s die deze kant op komen. Als ik het na een tijdje heel actief ben/blijf ga ik me er verder in verdiepen en betere aanschaffen (maar misschien zijn deze ook gewoon heel goed, dat weet ik nog niet haha, de reviews waren wel positief) Die Derby shop is wel tof. Hou die in gedachten als ik me rolschaats ga pimpen of voor als de Luna niet past. Ik had al uitgezocht dat ik uiteindelijk de radar energy wheel wil voor buiten. Maar moet eerst maar eens beginnen. Misschien is het eerst al beginner nog niet nodig. Die skate shops zijn echt van die snoepjes winkels. De Luna’s komen met 80A wielen.

Leuk dat je Derby hebt gereden! Je ziet idd op internet allemaal van die ruige filmpjes haha. Ik weet nog niet wat ik precies wil. Vind dat jam skaten wel tof en geen idee hoe dat heet maar gewoon wat rondjes, achteruit rolschaatsen enzo lijkt me ook tof en skate parks. Ik zag de dichtstbijzijnde skate park in Leeuwarden zit.

Mocht je iemand weten die in deze omgeving les geeft of mij wat beginsels kan leren dan hoor ik het graag ❤️

Edit: ik las tussen alle reviews 1 persoon die de wielen niet goed vond draaien ondanks dat ze die losser had gedraaid. Nu vroeg ik me af dat dan aan dat aan de bearings ligt en of je het daar mee zou kunnen op lossen, of andere wiel. Of zou dat echt aan de skates liggen?

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 23:09

Oh je woont nou net daar waar ik precies niemand ken :')
Friesland heeft heel kort een Derby clubje gehad maar die heeft het mede door de locatie niet lang volgehouden helaas. Groningen heeft wel een vereniging maar de mensen die ik kende daar zijn zowat allemaal gestopt.

Basis oefeningen kan je gelukkig ook op youtube vnden. Tip om te zoeken is 'roller derby four piont fall' dit is een basis oefening om toe te passen als je uit balans raakt. Hiermee train je je lichaam voorover te vallen (draag wel pols en knie bescherming!), achterover vallen is niet heel prettig.
Andere termen die je kan zoeken in combi met het woord rollerskates zijn:

Plowstop
T stop
Transitions
Strides
Toe stop walking (heel handig als je ergens bent waar rollen lastiger is, bv als er ergens op de weg veel zand of takjes liggen)
Backwards skating
Sticky skating

Oefen deze dingen echt buiten! heb al te vaak gehoord dat mensen in huis iets kleins oefende en geblesseerd raakte.

Wat de wielen betreft zijn 80A prima voor buiten, als ze evt wat stroef lopen kan het zeker komen dat de moer te strak zit. Anders kunnen het de lagers zijn, sommige lagers hebben vet en andere olie. Vet verdeeld trager en kan daardoor in het begin wat stroef lijken, mocht het niet beter worden kan je per lager 2 druppels naaimachine olie in de gleufjes druppelen.

Vochtig weer (nat wegdek) kan je lagers laten roesten doordat je wielen het water toch op laat spatten. Altijd schoonmaken met een doekje als het iets vochtig is en druppelen met olie, meteen als je thuis komt anders roest het vast.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 22:19

Bedankt voor de tips!

Ik heb gister allemaal leuke leerzame filmpjes van Dirty Deb gezien :')

De Luna’s zijn te klein dus ze moeten terug ;( teen komt er tegen aan. Nu twijfel ik wat ik ga doen haha. Naar Amsterdam afreizen of toch weer online bestellen. Nadeel van Amsterdam is een paar uur onderweg (plus verdwalen) Laatste keer duurde 4 uren in totaal. Ik ga eens goed nadenken wat ik ga doen. Passen is natuurlijk wel het beste en dan kan ik ook meteen bescherming kopen.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:26

Mede-rollerderby'ster meldt zich :D Althans, voorheen fanatiek en sinds vorig jaar na een 2 jarige pauze weer voor de lol. Ik heb sinds vorig jaar nieuwe skates, maar door corona en werk niet echt meer geskate... Zou het toch weer moeten gaan doen want op 5 minuten van huis ligt een prachtige 600m baan.

Mijn blessurelijst is gigantisch, maar het blijft lekker om te doen :D

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:24

Jaa rollerskates!
Ik ben ook net begonnen en ik vind het echt super leuk. Ik heb impala's gehaald :) ik moet mij nog eens gaan verdiepen in wat je er allemaal mee kan doen, het lijkt me erg leuk om op een skatebaan tricks te gaan doen maar ook het dansen lijkt mij leuk.
Weet/kent iemand toevallig mensen die dit doen in omgeving Nijmegen? Ik zou het graag willen leren :)

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:25

Glossi schreef:
Bedankt voor de tips!

Ik heb gister allemaal leuke leerzame filmpjes van Dirty Deb gezien :')

De Luna’s zijn te klein dus ze moeten terug ;( teen komt er tegen aan. Nu twijfel ik wat ik ga doen haha. Naar Amsterdam afreizen of toch weer online bestellen. Nadeel van Amsterdam is een paar uur onderweg (plus verdwalen) Laatste keer duurde 4 uren in totaal. Ik ga eens goed nadenken wat ik ga doen. Passen is natuurlijk wel het beste en dan kan ik ook meteen bescherming kopen.

Ah balen zeg dat ze te klein zijn -O-
Of de shop in Amsterdam nu open is op afspraak weet ik niet, misschien even vooraf mailen? Is niet leuk als je voor een dichte deur staat na heel stuk reizen.

@JustMyZtje:
In omgeving Nijmegen ken ik wel mensen, Nijmegen heeftvook een Derby team die je evt kan benaderen of er mensen zijn die het leuk vinden om buiten te skaten met jou.
Je kan ook naar Waalhalla, het skatepark. Daar gaan geregeld mensen uit mijn team ook heen om te skaten. Er is of was 1 dag in de week dat dames gratis mogen skaten.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 00:37

Dioxide, als ik zoiets lees ben ik meteen bang dat ik al me botten ga breken hahah. Maar ideaal dat er zo dicht bij huis een mooie baan ligt!

Milky_way, ja idd. Ik heb de webshop om advies gevraagd. suckerpunchskateshop is best wel duur met verzenden helaas. Als ik naar Ginger of Derby zou gaan zou ik idd vooraf een afspraak maken. Maar dat zou ik sws doen ivm de reistijd en kosten. Dan moet ze wel tijd hebben haha.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 22:02

Hé wat leuk zeg, dit topic! *\o/*

Hier nog een rolschaats fan! Zelf oefen ik op een soort skeelerbaan in de buurt. Het is een buitenlocatie dus afgelopen periode niet gedaan, ook mede omdat er een wieltje afbrak :')

In Cappelle aan de Ijsel (omgeving Rotterdam) zit een super toffe rollerskatebaan. Heerlijk om te doen. Rolschaatsen op 80’s muziek met een wijntje in je hand <3

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 15:30

Lijkt me zo tof als je een skatebaan hebt waar je naar toe kunt! Helaas helemaal niets in mijn omgeving. Woon in het verkeerde deel van het land haha. Hoe kan er een wiel af breken? :wow:

Suckerpunchskateshop is behoorlijk langzaam met mailtjes beantwoorden. Heb net bericht gehad dat ik de verkeerde maat mag retouren. De Moxi Panther komt volgende week binnen bij hun en over de Luna niets gehoord. Ff bedenken wat ik nu ga doen. Ik wou beide bestellen en die het beste zit houden en de ander terug sturen.