Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lalidan schreef:Stop eerst maar eens met jezelf vergelijken met anderen. Ik heb jaren op deze methode onregelmatig gewerkt omdat wij de gaten van RWS invulden en ik vond het heerlijk. Toen ineens werd ik ingeroosterd bij de provincie, met een voorwaarts roterend weekrooster (5 ochtend, 5 avond, 5 nacht, vrij en ergens tussendoor nog een weekend). Ik vond het verschrikkelijk. Dus zeggen 'een ander doet het ook en die moet ook nog.....' heeft echt geen enkele zin.
Voor RWS werkte ik op een gegeven moment samen met collega's die dol waren op de ochtenddienst, terwijl ik daar slecht tegen kon en juist heel erg graag de middag/avonddienst had. Toen de roostermaker dat een keer van ons allemaal wist, probeerde ze ons op die manier in te plannen. Ideaal.
Dus, stop met invullen voor anderen, stop met je minderwaardig voelen en geef bij je leidinggevende aan dat je het op deze manier niet red en dat je hulp nodig hebt. Hetzij hulp om hier je weg in te vinden, hetzij hulp om te kijken naar functies waarin je dit niet of minder hebt, hetzij om te kijken of het rooster toch anders kan. Aan uitvallen heeft niemand iets.
Wat ik me nog wel af vroeg, hoe ver van tevoren is je rooster bekend? Wij kregen wel uiterlijk twee weken voor het begin van de maand ons rooster, zodat je wel van tevoren goed kon plannen. Uiteraard veranderde elke week wel iets, ruilen, diensten erbij, diensten eraf, maar dat was altijd in goed overleg. Maar dat zou ook kunnen schelen. En dan zou hetzelfde werk bij een andere werkgever misschien nog een optie zijn, als die een andere manier van plannen hebben.
Na 3 of 4 nachten moet je minimaal 48 uur vrij hebben, wat je precies redt met een vroege. Als je maandagochtend om 6 uur naar huis gaat, kan je woensdagochtend weer om 6 uur aanwezig zijn en zit er 48 uur tussen. Past precies, maar een nette roostermaker doet dat grapje niet al te vaak. En na 2 nachten geldt die 48 uur bij mijn weten überhaupt niet.
Citaat:per cao verschillend.
Vrije dag
Een dag zonder begintijd van een dienst na 00.00 en vóór 24.00 uur.
De vrije dag is bij een:
Voorwaarts roterend rooster:
- Als de laatste dienst een nachtdienst is: een periode van 32 uur zonder
arbeidstijd.
- Als de laatste dienst een andere dienst is dan een nachtdienst: 24 uur
zonder arbeidstijd.
Achterwaarts roterend rooster: altijd een periode van 32 uur zonder arbeidstijd.
In een serie aaneengesloten vrije dagen is de tweede en volgende vrije dag een
periode van 24 uur zonder arbeidstijd.
7. De werknemer die arbeid verricht in een reeks van aaneengesloten
nachtdiensten heeft recht op een onafgebroken rusttijd van ten minste
48 uur. Een reeks is minimaal drie en maximaal 7 aaneengesloten
nachtdiensten. Er mogen maximaal 7 aaneengesloten nachtdiensten
ingeroosterd worden.
Let op: Indien er na een nachtdienst twee vrije dagen zijn ingeroosterd dan
mag de werknemer na 48 uur worden ingezet. Gelet op de definitie van vrije
dag, geldt deze vrije tijd echter maar voor 1 dag.