Op zoek naar regelmaat als je onregelmatig werkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:40

Ik zou zeggen pak de CAO er eens even bij. Volgens mij mag veel van wat jij werkt niet (weet het zo niet uit mijn hoofd), maar ergens zegt mijn gevoel dat je na 4 nachten minimaal 48u-72u vrij moet zijn en dat red je niet met meteen een vroege erachteraan.

Ik werk nu 6 jaar onregelmatig en daarvoor tijdens studie natuurlijk ook. Moet zeggen dat ik me in jouw riedeltje wel een beetje herken, ik vind het ook lastig om bv een fatsoenlijke dagindeling te maken op een vrije dag, maar vooral voor mijn late diensten. Dit heeft bij mij ook wel een beetje met mijn ADHD te maken, kan moeilijk tijden/tijdsvakken inschatten. Hierdoor is het dus ook lastiger om een dag in te delen.
Vaak maak ik wel een to do lijstje en dit helpt wel echt goed!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:43

Stop eerst maar eens met jezelf vergelijken met anderen. Ik heb jaren op deze methode onregelmatig gewerkt omdat wij de gaten van RWS invulden en ik vond het heerlijk. Toen ineens werd ik ingeroosterd bij de provincie, met een voorwaarts roterend weekrooster (5 ochtend, 5 avond, 5 nacht, vrij en ergens tussendoor nog een weekend). Ik vond het verschrikkelijk. Dus zeggen 'een ander doet het ook en die moet ook nog.....' heeft echt geen enkele zin.
Voor RWS werkte ik op een gegeven moment samen met collega's die dol waren op de ochtenddienst, terwijl ik daar slecht tegen kon en juist heel erg graag de middag/avonddienst had. Toen de roostermaker dat een keer van ons allemaal wist, probeerde ze ons op die manier in te plannen. Ideaal.

Dus, stop met invullen voor anderen, stop met je minderwaardig voelen en geef bij je leidinggevende aan dat je het op deze manier niet red en dat je hulp nodig hebt. Hetzij hulp om hier je weg in te vinden, hetzij hulp om te kijken naar functies waarin je dit niet of minder hebt, hetzij om te kijken of het rooster toch anders kan. Aan uitvallen heeft niemand iets.

Wat ik me nog wel af vroeg, hoe ver van tevoren is je rooster bekend? Wij kregen wel uiterlijk twee weken voor het begin van de maand ons rooster, zodat je wel van tevoren goed kon plannen. Uiteraard veranderde elke week wel iets, ruilen, diensten erbij, diensten eraf, maar dat was altijd in goed overleg. Maar dat zou ook kunnen schelen. En dan zou hetzelfde werk bij een andere werkgever misschien nog een optie zijn, als die een andere manier van plannen hebben.

Na 3 of 4 nachten moet je minimaal 48 uur vrij hebben, wat je precies redt met een vroege. Als je maandagochtend om 6 uur naar huis gaat, kan je woensdagochtend weer om 6 uur aanwezig zijn en zit er 48 uur tussen. Past precies, maar een nette roostermaker doet dat grapje niet al te vaak. En na 2 nachten geldt die 48 uur bij mijn weten überhaupt niet.

Barbabientje

Re: Op zoek naar regelmaat als je onregelmatig werkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:46

@Lalidan; ja ik wist het uit mijn hoofd niet precies zeker.
Nu moet ik zeggen dat ik op mijn werk echt gezegend ben met de beste planner ever! Wij roosteren in principe zelf en zij maakt het af. Nu heb ik echt zelden een reeks waarvan ik denk dit trek ik niet.
Komt dat wel een keer voor dan mail ik gewoon en kijken we wat er aan te doen valt.

Hier nu al bezig met rooster van juni, dus ook ruim op tijd!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:22

En goede roostermaker scheelt echt heel veel :j.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:43

Lalidan schreef:
Stop eerst maar eens met jezelf vergelijken met anderen. Ik heb jaren op deze methode onregelmatig gewerkt omdat wij de gaten van RWS invulden en ik vond het heerlijk. Toen ineens werd ik ingeroosterd bij de provincie, met een voorwaarts roterend weekrooster (5 ochtend, 5 avond, 5 nacht, vrij en ergens tussendoor nog een weekend). Ik vond het verschrikkelijk. Dus zeggen 'een ander doet het ook en die moet ook nog.....' heeft echt geen enkele zin.
Voor RWS werkte ik op een gegeven moment samen met collega's die dol waren op de ochtenddienst, terwijl ik daar slecht tegen kon en juist heel erg graag de middag/avonddienst had. Toen de roostermaker dat een keer van ons allemaal wist, probeerde ze ons op die manier in te plannen. Ideaal.

Dus, stop met invullen voor anderen, stop met je minderwaardig voelen en geef bij je leidinggevende aan dat je het op deze manier niet red en dat je hulp nodig hebt. Hetzij hulp om hier je weg in te vinden, hetzij hulp om te kijken naar functies waarin je dit niet of minder hebt, hetzij om te kijken of het rooster toch anders kan. Aan uitvallen heeft niemand iets.

Wat ik me nog wel af vroeg, hoe ver van tevoren is je rooster bekend? Wij kregen wel uiterlijk twee weken voor het begin van de maand ons rooster, zodat je wel van tevoren goed kon plannen. Uiteraard veranderde elke week wel iets, ruilen, diensten erbij, diensten eraf, maar dat was altijd in goed overleg. Maar dat zou ook kunnen schelen. En dan zou hetzelfde werk bij een andere werkgever misschien nog een optie zijn, als die een andere manier van plannen hebben.

Na 3 of 4 nachten moet je minimaal 48 uur vrij hebben, wat je precies redt met een vroege. Als je maandagochtend om 6 uur naar huis gaat, kan je woensdagochtend weer om 6 uur aanwezig zijn en zit er 48 uur tussen. Past precies, maar een nette roostermaker doet dat grapje niet al te vaak. En na 2 nachten geldt die 48 uur bij mijn weten überhaupt niet.

Na 3 nachten moet je minstens 72 vrij zijn. Dus 2 dagen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:54

per cao verschillend.
Deze kan ook.

Citaat:
per cao verschillend.

Vrije dag
Een dag zonder begintijd van een dienst na 00.00 en vóór 24.00 uur.
De vrije dag is bij een:
Voorwaarts roterend rooster:
- Als de laatste dienst een nachtdienst is: een periode van 32 uur zonder
arbeidstijd.
- Als de laatste dienst een andere dienst is dan een nachtdienst: 24 uur
zonder arbeidstijd.
Achterwaarts roterend rooster: altijd een periode van 32 uur zonder arbeidstijd.
In een serie aaneengesloten vrije dagen is de tweede en volgende vrije dag een
periode van 24 uur zonder arbeidstijd.

7. De werknemer die arbeid verricht in een reeks van aaneengesloten
nachtdiensten heeft recht op een onafgebroken rusttijd van ten minste
48 uur. Een reeks is minimaal drie en maximaal 7 aaneengesloten
nachtdiensten. Er mogen maximaal 7 aaneengesloten nachtdiensten
ingeroosterd worden.
Let op: Indien er na een nachtdienst twee vrije dagen zijn ingeroosterd dan
mag de werknemer na 48 uur worden ingezet. Gelet op de definitie van vrije
dag, geldt deze vrije tijd echter maar voor 1 dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 18:02

Oh ik mis zoveel vrije tijd nu ik regelmatig werk.

Ik ben een heel chaotisch persoon maar in mijn onregelmatige werk had ik echt een perfect werkende structuur voor mezelf gevonden.

Ik deelde de dag (dus overdag) op in 3 blokken:

Ochtend
Middag
Avond

Per dagdeel plande ik maximaal 1 activiteit, vroege dienst is dus ochtend en middag al werken en dus ruimte voor 1 activiteit (alles daar boven is bonus en zeker geen must).
Late dienst is middag en avond al vol dus maar 1 activiteit erbij.

Dat plande ik dan nog per week vooruit zodat ik wat structuur kreeg in paard, huis bijhouden en sociale zaken.

Ik wil terug :=

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 21:52

Barbabientje, daar had ik nog niet zo bij stil gestaan, maar ik heb inderdaad ook ADHD. Ik weet niet of ik het per sé lastig vindt om tijd in te schatten maar ik merk dat ik gewoon niet zo ''effectief'' ben in de tijd dat ik niet werk, omdat ik overal bij stil moet staan ofzo.

Lalidan, wat een lieve reactie, dankjewel. Ik weet wel dat ik niet moet vergelijken met anderen maar dat is lastig. Ik word er onzeker van dat ik hier zoveel moeite mee heb en een ander niet, en als ik het uit ben ik bang dat ik als een zeur word gezien door mijn collega's.
Ik krijg meestal een rooster van 2 maanden, en heb net een nieuwe gekregen vanaf 1 april. Dus niet heel lang van tevoren. Dan begint vaak het grote ruilen in de groepsapp, waardoor ik vaak die vroege dienst meteen na de nacht wel kwijt raak. Maar een terugkerend ritme proberen te ruilen lukt helaas niet.

Ik lees veel verschillende regels hier omtrent tijd vrij na de nachtdienst. Wat ik hoor van mijn roosteraar is dat het volgende mag: maandagochtend uit de nachtdienst (7:45) betekent dat je woensdag weer in de vroege dienst (7:30) mag beginnen, volgens onze CAO. Maar ik kan hem er nog eens zelf op na slaan.

Robijntjah: per dagdeel 1 activiteit is geen gek idee, maar wat verta je dan onder activiteit? ''Het huishouden'', ''de boodschappen'', of zijn dat vanzelfsprekende dingen en bedoel je meer dingen als paardrijden/naar vrienden?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:02

Na 2 nachten mag dat inderdaad. Vaak met 3 heb je wel echt een dag extra vrij

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:19

TS, als je er niet uitkomt, zou ik het echt aankaarten bij je teamleider of prefentie-coach (of welke titel ze er ook aan geven)
Je 'moet' nog jaren mee in dit vak.
We zien te vaak dat mensen afknappen op de zorg, terwijl je hard nodig bent.
Niet iedereen is in staat om heel onregelmatig te werken. Om goed voor een ander te kunnen zorgen, moet je goed voor jezelf zorgen.
Succes gewenst.