Gevallen van paard. Wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boompje1985

Re: Gevallen van paard. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:59

TS als jij het niet vertrouwd dan gewoon even contact opnemen met een dienstdoende huisarts! Daar zijn die mensen voor en liever 1 telefoontje te veel dan door blijven gaan met alle gevolgen van dien.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:01

Cioccolato schreef:
Stuitje doet zo gruwelijk veel pijn en dat blijft ook wel even :')
Ik ben verder niet zo van hap of ha bellen. Pas als se klachten langer aanhouden dan even rust. Dat is voor mij enkele dagen. Als ik gwn kan ademen, eten zonder pijn. Kan lopen en overal nog gevoel heb.

Schat zelf in, bel hap of ga moegen naar de ha! Jij voelt alleen wat je voelt.

Zo ben ik ook, ik ben in mijn leven uberhaupt nog maar een paar keer bij de HA geweest := Maar met hersenen/hoofd en ruggenwervel ben ik een pak voorzichtiger.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:28

Ik ben een keer met mijn stuitje op het ijs gevallen en ik heb een behoorlijk hoge pijngrens. Ik voelde direct dat er wat mis was, kwam vooruit maar zitten was echt onmogelijk. Laat staan naar het toilet gaan :')
Ik heb toen de huisarts de volgende dag gebeld. Volgens haar was een gebroken staartbotje een zelden fenomeen. Moest het een week aankijken en dan terug bellen als de pijn niet was afgenomen. Dat was een helse week..
Foto gemaakt en hij was idd dwars doormidden gebroken. De breuk lijnen zaten netjes op elkaar en konden ze er dus verder niets aan doen -O-
Dat waren weken dat ik hulp nodig had om in en uit bed, dan de bank, toilet enz te komen :+

Echter als een staartbotje scheef staat gaan je klachten nooit weer weg en heb je onnodig veel en lang pijn.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:04

Cioccolato schreef:
Ik ben verder niet zo van hap of ha bellen. Pas als se klachten langer aanhouden dan even rust. Dat is voor mij enkele dagen. Als ik gwn kan ademen, eten zonder pijn. Kan lopen en overal nog gevoel heb.

Ik ben daar ook niet zo van.
Maar op je kont vallen en een ander gevoel in benen zijn alarmbellen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:13

Mijn moeder ging van de bank op de grond zitten en brak toen haar stuitje, botje stond naar binnen geklapt. Moest mooi onder het mes om stukje weg te laten halen anders zou ze er haar leven lang last van hebben.

Dus laat het even checken bij de huisartsenpost! Dat je benen sneller slapen of tintelen kan zijn omdat er ergens een zenuw gekneld zit.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:23

Cioccolato schreef:

Ik voorheen ook helemaal niet. Dat heeft me 2 chronische tennisarmen, een slijmbeurs ontsteking in de schouder en een ontsteking in mijn pols wat operatief 'opgeknapt' moest worden opgeleverd. Dure les..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:25

Kookaburra schreef:
Cioccolato schreef:

Zo ben ik ook, ik ben in mijn leven uberhaupt nog maar een paar keer bij de HA geweest := Maar met hersenen/hoofd en ruggenwervel ben ik een pak voorzichtiger.

Nou ik dus ook niet. Maar voelde nu wel dat het mis was, ook al kon ik nog lopen etc. Heb me dus weg laten sturen bij de SEH. Met dus toch drie gebroken ruggenwervels. Nu zou ik willen dat ik meer op mijn strepen had gestaan.

Neem geen risico met hoofd en rug. Als je denkt het zit niet goed of ik twijfel doe er dan wat mee. Beter een keer voor niets dan je leven lang spijt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:37

Zou sowieso even langs het ziekenhuis gaan voor een foto.

Ik ga ook niet zomaar bellen. Wilde ik vorig jaar na een val ook niet. Tot het wel erg veel pijn ging doen.

HAP gebeld (want was uiteraard in het weekend gevallen), gezegd waar het zeer deed. Mocht niet met eigen vervoer naar het ZH komen. Zijn me met de grote gele taxi komen ophalen.

Bleek een klaplong en gekneusde ribben. Moest een nachtje blijven maar gelukkig niks ernstigs :)

Zonder röntgen weet de huisarts ook niet of het gebroken of gekneusd is.

Mijn gebroken pols voelde trouwens meer aan als een kneuzing, dus had zonder foto's ook niet geweten of het stuk was geweest of niet

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:46

Hoe gaat het inmiddels met je ts?

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 20:09

Ik heb de huisartsenpost gebeld en volgens hun gaan er geen alarmbellen af dus moet om de 4 uur paracetomal of ibuprofen pakken. Ik hoef morgen van hun ook niet de huisarts te bellen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:10

CaptainJS schreef:
Ik heb de huisartsenpost gebeld en volgens hun gaan er geen alarmbellen af dus moet om de 4 uur paracetomal of ibuprofen pakken. Ik hoef morgen van hun ook niet de huisarts te bellen.

Top dat je gebeld hebt!
Maar mooi in de gaten blijven houden ;)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:11

Ik ben 3 jaar geleden gevallen (niet eens op m’n kont) en m’n heilig been gebroken. Kon nog gewoon lopen maar veel pijn. Bij de hap zeiden ze oh je loopt nog zal wel niks zijn. Nou met tegenzin maakten ze een foto en toen moest ik gelijk in een rolstoel gaan zitten :+ dus zou sowieso even langs de ha om even te laten voelen.

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 20:12

Kookaburra schreef:
CaptainJS schreef:

Top dat je gebeld hebt!
Maar mooi in de gaten blijven houden ;)

Dat zal ik ook zeker doen en anders dan kan ik altijd de huisarts bellen.

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 20:12

MarjanB schreef:
Ik ben 3 jaar geleden gevallen (niet eens op m’n kont) en m’n heilig been gebroken. Kon nog gewoon lopen maar veel pijn. Bij de hap zeiden ze oh je loopt nog zal wel niks zijn. Nou met tegenzin maakten ze een foto en toen moest ik gelijk in een rolstoel gaan zitten :+ dus zou sowieso even langs de ha om even te laten voelen.

Ik ben denk ik ook van plan om morgen toch de huisarts te bellen.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:36

Ik zal morgen zeker langs de HA gaan. En je laten door sturen voor een foto.
Ik heb mijn stuitje gebroken jaren terug in de kroeg en werd behandeld als kans op gebroken rug en dus ingepakt met de ambulance mee.
Na de uitslag en nachtje in het ZH nooit meer controle gehad.
Daardoor is mijn hele bekken scheef komen te staan. Door verkeerd belasten en geen fysio of iets.

Ze kunnen er vrij weinig aan doen maar de nabehandeling is wel belangrijk!

Toen 2 jaar terug met een salto van mijn paard gegaan op mijn onderrug.
Mijn HA heeft me meteen door gestuurd want hij zegt als wel gebroken is moeten we wel zeker weten dat het recht staat.
En daarna langs fysio gehad omdat mijn aanhechtingen van mijn pezen en spieren stuk waren. Maar toen was stuitje wel heel.

Ik zou er niet te licht over denken om later geen klachten meer te houden. Want mijn stuitje doet nog steeds zeer als ik verkeerd heb gezeten!

Sterkte. Ik weet hoeveel pijn het doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:54

Mijn pa heeft toen ik een klein meisje was op het ijs zijn stuitje gebroken, heb m toen uitgelachen.
Niet wetende dat ie zijn stuitje had gebroken en dusdanig dat dit operatief is verwijderd.
Hij heeft daar zijn leven lang last van gehad. Ts wees wijs, op je stuitje vallen en uitval gaan niet samen.
Laat een foto maken. Beter voor jan je weet wel dan de rest van je leven pijn.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:04

CaptainJS schreef:

Heb je ook verteld dat je benen vaker dan normaal slapen?

Hier slechte ervaring na soortgelijke val en klachten...
Zou morgen zeker naar huisarts gaan is mijn advies.

Sterkte!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:16

Ik ben ook ooit van paard gevallen op kont. Heel eigenwijs de wedstrijd nog gereden, meer staand als zittend. Pijn werd steeds iets erger, maar jiet naar de huisarts geweest. Na een tijdje ging mijn ene been raar doen, maar ik deed gewoon voorzichtig en nam wat pijnstillers. En belde de fysio/manueel therapeut. Daar moest ik nog paar weken op afspraak wachten.

Na die paar weken de afspraak en de fysio werd boos, heeft me meteen naar de huisarts gestuurd en die stuurde me door voor foto's, want hij ging absoluut niks behandelen zonder foto. Was dus mooi gebroken en heeft heel lang geduurd. Nu jaren later nog steeds wel eens momenten dat het zeer doet als ik op verkeerde manier zit.

Morgen dus even langs de huisarts, ts. Liever een keer te veel als te weinig. Als ik wat rustiger aan had gedaan had ik er waarschijnlijk minder lang en gewoon mibder last van gehad. (Stond ook een en ander scheef, maar dat is voor mij wel vaak voorkomend vanwege hypermobiliteit)

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 21:19

Duran123 schreef:
CaptainJS schreef:

Sterkte!

Ja, dat heb ik ook vertel en ook dat ik tintelingen in mijn voet heb als ik zit.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:21

Sterkte!

Ik ben bijna jaar geleden van een paard gevallen, eerst viel wel mee door de adrenaline. Nog weer opgestapt en rustig uitgestapt. Eenmaal thuis kon ik wel janken, en ik heb een hele hoge pijngrens.
Niet naar huisarts of HAP geweest, was begin Corona en werd toen nog veel opgeroepen om zo min mogelijk heen te gaan. Drie weken enkel op m’n zij kunnen liggen, niet zitten, alleen beetje strompelen. Nou was het bij mij enkel gekneusd achteraf, dus foto had geen verschil gemaakt.

Halfjaar later nog steeds niet pijnloos kunnen zitten en paardrijden of fietsen echt onmogelijk van de pijn, toen afspraak gemaakt bij MSK arts. Die heeft wonderen verricht, blijft gevoelige plek, maar kan inmiddels weer gewoon paardrijden en fietsen en ook lang recht zitten zonder pijn. Dus mocht het gekneusd zijn en de ergste kneuzingen weg zijn, wil ik een MSK arts absoluut aanraden! Nou was mn lichaam altijd al wat scheef, maar de val heeft mijn hele bekken en rondom mijn stuitje scheef geduwd, zat meerdere cm’s hoogteverschil tussen mijn linker en rechterdeel, heeft MSK arts rechtgezet en dat loste de pijn op. Zelf ben ik bij https://www.ikhebpijn.nl geweest, hij heeft ook veel ervaring met ruiters.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:30

CaptainJS schreef:
Duran123 schreef:

Sterkte!

Ja, dat heb ik ook vertel en ook dat ik tintelingen in mijn voet heb als ik zit.[/quote]

Oei oei ik ben niet zo van het vingertje wijzen, maar als ik je aan de telefoon had gehad (werk zelf op hap) dan had je langs moeten komen.

Bel je morgen wel de huisarts?

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 21:53

Bel je morgen wel de huisarts?[/quote]

Ja dat ga ik zeker doen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:01

Top!
En tot morgen geen gekke bewegingen maken of (zwaar) spul tillen ;)

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 01:54

Sterkte! Hopelijk kan je een beetje slapen en valt het allemaal mee!

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 02:33

Duran123 schreef:
CaptainJS schreef:

Ja, dat heb ik ook vertel en ook dat ik tintelingen in mijn voet heb als ik zit.

Oei oei ik ben niet zo van het vingertje wijzen, maar als ik je aan de telefoon had gehad (werk zelf op hap) dan had je langs moeten komen.

Bel je morgen wel de huisarts?

Ik werk ook op de Hap maar tintelingen in de benen zou toch zeker een reden zijn voor mij tot beoordeling..

Ik zou morgen ook zeker de huisarts bellen! Er zijn mensen die voor mindere dingen bellen dus schroom je vooral niet om te bellen!