Ervaringen novasure

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 12:06

BloemBloem schreef:
Ik schop dit topic even omhoog!

@Liselot, heb jij uiteindelijk de behandeling gehad?

Nee, heb nog steeds de mirena en die bevalt inmiddels goed. Niet lang na het aanmaken van het topic werden de lichte bloedingen mindet en heb inmiddels helemaal geen bloedingen meer.
Moet volgend zomer een nieuwe, hopelijk doet die zijn werk dan ook weer goed

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 12:36

kiki1976 schreef:
Waar ik me wel over verbaas dat ik hier lees dat het of enkel tegelijk met een sterilisatie gedaan werd of onder een roesje.
Volgens de gyn die ik had kreeg je enkel een uur van te voren een naproxen, eentje er gelijk na, en dan nog 2 voor de dag erna.
Dit was vorig jaar hier in het ziekenhuis het beleid

Vlgm mag je daar zelf voor kiezen bij alleen Novasure.
Ik zou eigenlijk alleen novasure doen en mocht zelf kiezen maar omdat ik toch gelijk sterilisatie erbij wilde onder algehele narcose gedaan.

Ik had trouwens wel echt heel veel last na de operatie maar dat kwam door de sterilisatie procedure dit wordt gedaan dmv het opblazen van je buik met gas en dat gas moet dus opgeruimd worden door je lichaam.
Ik dacht echt dat ik dood ging door de druk tussen mijn schouderbladen als ik ging liggen.
Bleek dat dat kan gebeuren als het gas nog in je lichaam zit en het richting je longen drukt.
Vond dat echt wel een dingetje toen en ben echt niet kleinzerig.

Ik mag vandaag weer naar de gyn.
Ik vraag me echt wel eens af wat een hel ik had gehad als ik geen Novasure had laten doen al die Endometriose en Adenomeyose ellende.

BloemBloem

Re: Ervaringen novasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 08:12

Liselot, wat fijn dat je goed uit de voeten kan met de Mirena.
Helaas is dat voor mij allemaal geen optie. Ben gisteren wel gebeld door het ZH i.v.m. de sedatie, maar
ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen.

Cinniz, is alles goed gegaan?

Zelf hoop ik echt dat door de NovaSure de ellende minder wordt, lees bij veel mensen dat de menstruatie geheel stopt, maar als zou het maar de helft minder zijn dan heb ik al winst. Het is echt niet meer te doen qua bloedverlies en het belemmert mij echt in het dagelijks leven.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 08:51

Een vriendin van mij heeft de novasure gehad. En weinig last van gehad en was bij met de behandeling.

Ik heb hem ook aangeboden gekregen maar had liever een baarmoederverwijdering. Ook gekregen omdat de artsen de ernst van mijn klachten inzagen. Dus hier is baarmoeder, hals en eileiders eruit. En achteraf adenomyose gevonden.

Binnenkort ff second opinion aanvragen voor endometriose.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:34

Ik heb ook om een novasure gevraagd, maar ik mocht dat (helaas) niet ivm mijn leeftijd en dat ze bang waren dat mijn lijf er teveel tegen zou gaan werken omdat mijn leeftijd nog zou zorgen dat mijn lijf wil menstrueren.

Zit nu wel aan de mirena, maar heb alsnog enorme bloedingen tussendoor. 10-30 dagen is wel de norm.
Zit inmiddels ook aan de tranexaminezuur, maar daarmee verminderd t bloeden ook niet eens :+

Hopelijk snel groen licht voor de baarmoederverwijdering..

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:40

Gister goed gesprek gehad en onderzoek met een andere gyn want de vorige zei heel makkelijk bij mn laatste afspraak baarmoeder eruit en dat wil ik niet.
Wat je daar voor terug krijgt weegt niet op tegen mijn klachten.
En gister is gebleken dat mijn klachten waarschijnlijk niet de oorzaak zijn van adenomeyose,mooie boel geweest als ik mn bm had laten verwijderen.
Ik ben ervan overtuigd dat ik endometriose op mn darmen heb maar ze denkt dat niet zo is omdat je met echo onderzoek zou moeten kunnen voelen kwa soepelheid.
Om andere dingen uit te sluiten moet ik dus eerst naar een mdl arts en dat durf ik niet.ben er bekend mee meer als 15 jaar geleden en zie verder onderzoeken echt niet zo zitten.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 14:54

Ik ben tot nu toe echt dpl gelukkig met mn BM verwijdering.
En ben juist mega blij dat ze gekozen hebben om alles eruit te halen. Heb mijn leven tot nu toe weer terug. M'n rugpijn is weg.
Ik was meer wel ongesteld dan niet ongesteld. Had op een moment gewoon spiraal en pil en nog ongesteld. Met tranexaminezuur leek het juist erger te zijn.
Enige wat ik nog heb is dat mn buik gevoelig is met bepaalde broeken en ik nog niet volledig aan het werk ben. Maar dat heeft tijd nodig en geloof zeker dat het goed komt.

Mijn arts zei ook altijd adenomyose en endometriose heb je niet want dat zie en constateer ik niet.

2 weken terug duikkeuring gehad bij een longarts uit een goed ziekenhuis en die raad mij juist nog even een second opinion aan. Gezien de wat vermoeidheid er nog zit. Maar zelfs dat is minder intens als voor de operatie. En hij zei ook al. Ben blij voor je dat ze een novasure niet gedaan hebben, want dat had voor jou anders kunnen aflopen (gezien het verloop etc wat ik hem verteld had ter plekke) maar ook ik ben geen arts en iedereen is anders en heeft andere klachten :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 09:09

Sterre98 schreef:
Ik heb ook om een novasure gevraagd, maar ik mocht dat (helaas) niet ivm mijn leeftijd en dat ze bang waren dat mijn lijf er teveel tegen zou gaan werken omdat mijn leeftijd nog zou zorgen dat mijn lijf wil menstrueren.

Zit nu wel aan de mirena, maar heb alsnog enorme bloedingen tussendoor. 10-30 dagen is wel de norm.
Zit inmiddels ook aan de tranexaminezuur, maar daarmee verminderd t bloeden ook niet eens :+

Hopelijk snel groen licht voor de baarmoederverwijdering..

Ik verbaasde me er juist over dat m'n gynaecoloog een baarmoederverwijdering als eerste optie noemde en pas toen ik zei dat ik dat niet zag zitten over novasure begon en als ik het zo lees waren mijn klachten veel minder heftig dan die van jou. Hopelijk kom je er snel doorheen!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:18

Dat valt mij dus ook op dat er zo makkelijk over bm verwijdering wordt gesproken dat brengt niet alleen voor maar ook nadelen met zich mee.
Ik moet wel bekennen dat ik makkelijk praten heb inmiddels door Novasure want ik ben van bizarre bloedingen overgegaan naar helemaal niets meer en dat is denk ik ook de reden dat ik liever niet mijn bm laat verwijderen.

Ik had na mijn 2de zwangerschap echt extreme bloedingen als ik s ochtends vanbed naar wc liep had ik gewoon een bloedspoor achter me aan.
als ik niet aan de hormonen was had ik echt heel veel pijn maar als ik wel aan de hormonen was had ik een ontzettend laag libido en veel migraine.
Na mijn 3de kindje die door de spiraal heen kwam besloten en echt aangedrongen novasure te willen en sinds dien niet meer ongesteld.
Tijdens die kijk operatie hebben ze op mijn blaas een spot endometriose gevonden dus altijd gedacht dat dat de veroorzaker van de heftige bloedingen was maar dat bleek nu afgelopen week dus niet te kunnen dat is echt de Adenomeyose.
Volgens de gyn heb je dat altijd al gehad en dat verklaard dan wel dat ik als 14 jarig meisje direct aan de pil werd gezet door de heftige pijnlijke menstruaties ik was het ook standaard 7 dagen.
Met de tijd werden de pijnklachten na de novasure minder even als mijn hormoon heks aanvallen maar inmiddels heb ik wel echt weer pijnlijke cyclische klachten zoals steken tijdens het fietsen over hobbels, die zelfde gemene steken tijdens de sex en loze aandrang en diaree.
Omdat ik niet meer menstrueer en dus ook niet weet of ik nog steeds een regelmatige cyclus heb is het dus heel lastig achter halen in welke periode mijn klachten zijn.
Heb een dagboek bij gehouden maar daar zit en geen regelmaat is omdat het dus niet altijd is en omdat ik het verschil tussen mn eisprong en menstruatie niet meer voel ze zijn beide voelbaar.

Ik dacht dus eigenlijk dat met die reden dus heel makkelijk gezegd werd bij mij bm eruit maar zo te horen gebeurd dat dus echt snel bij meerdere vrouwen.
Heb inmiddels al wat vrouwen gesproken die ook mindere fijne ervaringen hebben na het verwijderen van hun bm.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:54

Ik vond niet perse dat de keuze bij mij snel gemaakt was.
Was echt al ruim 7 jaar geleden dat ik het aankaarten bij mn huisarts van de heftige klachten. Maar werd steeds afgeschoven, zit tussen je oren en dat zijn na prikkels van je gebroken rug.
3 jaar geleden al gezeur en gezanik met de spiraal gekregen en vanaf dat moment ziekenhuis in en ziekenhuis uit.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:20

Nou hier ook. Pijn sinds mijn 11e, en inmiddels 27. Verstoorde cyclus en extreme pijnen.

Ivm allergie van de meeste pijnstillers kan ik niks.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:31

Ik heb een jaar geleden Novasure gehad. Ik bloede elke dag voor 6 weken en dan een weekje niet en weer weken achtereen. Via ha naar de gyn en die zag een heel kleine cyste maar daar kon het niet vandaan komen (bij volgende keer kijken was ie ook weer weg). Toen gaf hij gelijk al aan dat Novasure een goed idee voor mij was. Ik wilde eerst nog een tijdje de pil proberen want daar was ik al jaren vanaf. Pil was geen succes dus weer terug naar de gyn. Kon telefonisch doorgeven dat ik Novasure wilde en het werd ingepland. Ik heb het wel onder een roesje laten doen, heb heerlijk geslapen haha.

Ik heb er wel een week last van gehad, leek heel erg op menstruatiepijn. Ben dan ook een week thuis gebleven van werk. Verder heb ik nog 1x gebloed en daarna niet meer. Wat een zegen is dat! Ik merk alleen nog aan het vocht vasthouden en de vreetbui dat ik mijn menstruatie zou moeten zitten. Voor mij heeft het supergoed uitgepakt gelukkig

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:01

Ik bedoel ook niet dat je niet lang met klachten liep maar dat er eerst bm verwijdering wordt aangekaart terwijl novasure ook een goed alternatief kan zijn.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:13

Bij mij is zeer zeker in het consult bij de gynaecoloog de novasure begonnen. Maar ik hoorde slechte ervaringen in mijn omgeving. En ik ben/was als de dood om zwanger te worden omdat de kans op complicaties bij de zwangerschap en het ongeboren kindje teveel klachten kan opleveren. Dus ik wilde als ze het al wilden doen in combinatie met een sterilisatie. Toen ben ik in het artsen team besproken en gezien het consult, de klachten en alles toch voor een BM gekozen.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:54

Ik heb 1.5 jaar geleden de novasure behandeling gehad en ben daar heel blij mee.
Ik was ook vaker wel dan niet ongesteld. Ik had mijn huiswerk van tevoren ook gedaan door maanden bij te houden wanneer ik ongesteld was.
Ik had verder geen hormonen die ik slikte of in me zat, ik heb in het verleden van alles geprobeerd, maar hormonen voel ik mij echt niet goed bij en de menstruatie brak overal door.
Mijn huisarts raadde dit gelijk aan en ik kreeg de doorverwijzing naar de gyn.
Daar eerst weer een inwendige onderzoek gehad, ik had een kleine vleesboom, maar dit kon zeker niet de boosdoener zijn van mijn klachten.
Ook de gyn vond deze behandeling goed bij mij passen.
Baarmoeder verwijderen was de gyn juist geen voorstander van, omdat de kans is dat de rest kan verzakken waardoor je later daar echt last van kan krijgen.
Ik had zelf gevraagd om ook sterilisatie naast de novasure, maar de gyn was geen voorstander van deze behandelingen tegelijk uit te voeren ivm kans op bloedingen (dacht ik wat ze zei)
Maar omdat mijn man ook al jaren geleden geholpen was, was sterilisatie natuurlijk ook niet heel erg nodig.
Ik denk dat het daarom bij mij ook allemaal zo snel geregeld was.
Wij hebben duidelijk geen kinderwens dus deze behandeling paste dan ook prima bij mij.

De novasure behandeling zelf vond ik echt niks voorstellen.
Je krijgt een roesje waardoor je slaapt en als je wakker word is alles al achter de rug.
Ik vond dat ik gelijk naar huis mocht toen ik wakker werd, maar moest echt eerst goed wakker zijn, daarna wat eten en drinken voor ik naar huis mocht.
Om mij heen nog 3 vrouwen die dezelfde behandeling hadden gehad en er was 1 iemand heel misselijk wakker geworden en de andere waren net zo wakker als ik.

Ze waren vergeten om mij nog pijnstillers mee te geven, maar ik heb er ook geen behoefte aan gehad. Ik had echt bijna geen last. Het voelde meer als een menstruatie.
Een spiraal zetten deed bij mij nog meer pijn.

Na de behandeling ook nooit meer bloedingen gehad *\o/*
Het eerste jaar merkte ik nog wel maandelijks een dagje hoofdpijn en chocolade behoefte, maar nu heb ik dat ook al niet meer.

Zoals het voor mij is gegaan kan ik het iedereen aanraden :j

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 21:02

13 jaar geleden, half jaar na sterilisatie een Novasure behandeling. Naproxen, wegbranden en door... Even heel veel napijn, maar nooit meer ongesteld. Heel fijn!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 21:22

Novasure en zwanger worden is zeker heel tricky dat is zeker daarom omdat mn man uiteindelijk niet durfde icm sterilisatie gedaan want vond na 2 oepsies wel genoeg baby’s :')

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:21

Degene die een Novasure behandeling hebben ondergaan de vraag, is dit door middel
van een roesje gegaan?

Zelf ben ik daar namelijk niet echt fan van, oftewel, is het te doen, zonder?

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:38

Geen ervaring mee. Zelf heb ik hier niet voor gekozen omdat door de Novasure er kans op verklevingen van de baarmoeder kunnen ontstaan. En dat er een grote kans is dat je baarmoeder op den duur moet worden verwijderd. Deze klachten onstaan vaak pas jaren later. Dat is voor mij de reden geweest om dit niet te doen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:45

cinniz123 schreef:
*knip
Tijdens die kijk operatie hebben ze op mijn blaas een spot endometriose gevonden dus altijd gedacht dat dat de veroorzaker van de heftige bloedingen was maar dat bleek nu afgelopen week dus niet te kunnen dat is echt de Adenomeyose.
*knip

Ik weet niet of het verschil tussen adenomyose en endometriose je duidelijk is. Het is namelijk hetzelfde type weefsel (baarmoederslijmvlies) dat op een verkeerde plek groeit. Enige verschil is dat adenomyose ín de baarmoeder zit, en endometriose buiten de baarmoeder. Je kunt dus ook geen overmatige bloedflow hebben van endometriose, dat bloed zou immers eerst door de baarmoederwand heen moeten om bij de 'uitgang' te komen. Maar juist omdat het bloed nergens heen kan, geeft het wel veel pijn. Adenomyose kan wel heftig bloedverlies veroorzaken doordat het verkeerde weefsel in de baarmoeder zit.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:13

Bowo schreef:
cinniz123 schreef:
*knip
*knip

Ik weet niet of het verschil tussen adenomyose en endometriose je duidelijk is. Het is namelijk hetzelfde type weefsel (baarmoederslijmvlies) dat op een verkeerde plek groeit. Enige verschil is dat adenomyose ín de baarmoeder zit, en endometriose buiten de baarmoeder. Je kunt dus ook geen overmatige bloedflow hebben van endometriose, dat bloed zou immers eerst door de baarmoederwand heen moeten om bij de 'uitgang' te komen. Maar juist omdat het bloed nergens heen kan, geeft het wel veel pijn. Adenomyose kan wel heftig bloedverlies veroorzaken doordat het verkeerde weefsel in de baarmoeder zit.

Ja klopt maar ik weet pas 2 jaar dat ik Adenomyose heb en 6 jaar geleden heb ik novasure gehad en hebben ze Endometriose gevonden dus ik dacht dat dat de pijn veroorzaakte icm de bloedingen tot een andere gyn dus afgelopen bezoek dit duidelijk maakte.
Bij mij zit de Adenomyose in de baarmoederwand en kunnen ze er daardoor niets mee.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:21

BloemBloem schreef:
Degene die een Novasure behandeling hebben ondergaan de vraag, is dit door middel
van een roesje gegaan?

Zelf ben ik daar namelijk niet echt fan van, oftewel, is het te doen, zonder?

Ik heb het wel onder een roesje laten doen. Was mijn eerste operatie dus verder geen ervaring met roesjes of narcose. Ik heb heerlijk geslapen

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:34

Zonder roesje, is het te doen: ja. Is het fijn: nee

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:06

Santos_05 schreef:
Zonder roesje, is het te doen: ja. Is het fijn: nee

En hoe wordt dan de plaatselijke verdoving gedaan? Geprikt in baarmoedermond of zo?