Omgaan met een eetbuienstoornis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 13:23

Safiera schreef:
Sorry Emmaa, mijn bedoeling was totaal niet om dit te doen.
Ik heb zelf ook verstoord eetgedrag... en was tegengekomen dat dit deels door suiker kon worden veroorzaakt. Of dit klopt... geen idee. Of je suiker moet vermijden... geen idee.
Zelf probeer ik ook juist het 'normale' eetritme te vinden en te behouden. Dus niet te veel, maar ook niet te weinig eten. En ik schreef al, ik doe niet mee met dit project van deze mevrouw, omdat ik ook best af en toe nog een koekje of snoepje eet... dat is gewoon normaal.
Vond het alleen interessant in de webinar van deze coach te horen, dat een eetbui-drang veroorzaakt kan worden doordat je suikerspiegel piekt en daalt.

ik denk dat deze mevrouw best wel een goed punt heeft voor veel mensen die minder ongewild willen snaaien en gezonder willen eten, maar imo is een eetbuistoornis wel van een ander kaliber en versterkt dit juist de eetbuien -O-

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 13:26

Skinfaxi: Ik ben het met je eens hoor! Het was ook echt niet mijn bedoeling om te zeggen ''eet minder suiker''. Sorry als ik het onduidelijk schreef.

Ook ik moet eerst met het psychologische deel aan de slag. En ben daar mee bezig. Daarom doe ik ook niet mee met dit 'geen suiker'-project. Eerst een 'normaal' ritme vinden, 'gewoon' eten. En weten wat ik kan doen als ik me slecht voel. Zodat ik niet naar eten grijp.

Emmaa: ik doe het voor mezelf nog niet eens :) En zal ook niet meer zulke dingen delen. Eigenlijk ook goed, bedankt, dat je zo reageerde. Moet zelf ook opletten niet door te slaan in zo'n extreem dieet oid.

Juist de dingen (wandelen, therapeut bellen, dagboek schrijven) wat ik op zulke eet-drang momenten kan doen... dat is het éérst!

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 22:41

Restrictie van bepaald eten, of een dieet ga ik nooit meer aan beginnen. :n Ik heb elk hip nieuw dieet inmiddels al wel een keer uitgeprobeerd, vaak werkt het wel tijdelijk maar ik val áltijd terug. Natuurlijk heel makkelijk om mezelf de schuld te geven dat ik gewoon te weinig wilskracht heb, maar al dat dieet gebeuren is gewoon het probleem. Labelen van voedsel, bepaalde etenswaren die niet meer mogen etc. dat werkt allemaal als een rode lap op een stier wat betreft eetbuien. Ik ga wat dat betreft ook helemaal met jou mee Skinfaxi, gelukkig inmiddels wel de zelfkennis (en ervaring, helaas) om niet voor de 1000e keer in een dieet te trappen want het eten is het probleem niet, het is de reden waarom en het copingmechanisme dat het is geworden.

@Unicorn_xX: Naar dat jij er ook mee zit :knuffel: Bij mij heeft die stap naar de dokter echt lang geduurd, nu is eindelijk het moment daar dat ik er klaar voor ben om dit hele traject in te gaan. Er is al een hele last van m'n schouders afgevallen nu het eruit is en er dingen in gang zijn gezet, ik gun het jou ook dat je die stap kan gaan maken!

@Safiera fijn dat je bij een psych loopt om de oorzaken aan te pakken! Ik hoop van harte dat je er verder mee komt. Ik snap wel waarom je die website noemde hoor en wat mij betreft gaf je het ook netjes aan dat het gewoon maar een idee was. Maar ik ga dus wel mee met de gedachte om dit soort dieetdingen even te laten voor wat het is als je echt nog actief met een eetprobleem zit en eerst alle focus op de psychologische component te gooien :knuffel:

@lucifertje enorm fijn dat je nu hersteld bent! Klinkt alsof je een heel intensief traject achter de rug hebt. Wat knap dat je dat voor elkaar gekregen hebt, jouw verhaal biedt mij iig hoop! :j

@Emma ik snap helemaal wat je bedoelt. Wordt echt moe van de 'ja maar ik eet ook wel eens veel!!' opmerkingen, of de mensen die heel goedbedoelend met een of andere dieetgoeroe of zweverig eetadvies aan komen zetten met het idee dat dat me ineens gaat genezen. Ook voor jou heel fijn dat je al verbetering hebt kunnen maken :j

@ Achterom, lijkt me heel lastig idd om hier last van te hebben gehad in een tijd dat er nog niet zoveel diepgang was in de kennis over eetproblemen. Binge eating bijvoorbeeld is even uit m'n hoofd pas een jaar of 7 een op zichzelf staande diagnose... Goed dat je er je eigen weg in hebt kunnen vinden! Ik ga er ook wel van uit dat eten de rest van m'n leven een dingetje zal blijven maar zoals het zich nu bij mij uit gaat het gewoon niet meer.

(volgens mij heb ik nu niemand overgeslagen, als dat wel zo is heb ik oprecht even over je heen gelezen en is het niks persoonlijks :o )

Achterom

Re: Omgaan met een eetbuienstoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:15

Je hoeft niet op iedereen te reageren he...
Die eeuwige dooddoener van "ja, maar ik eet ook weleens te veel" is heel herkenbaar inderdaad. Net als de tips van bijvoorbeeld een glas water drinken als je honger hebt :') daar gaat het immers helemaal niet om.

Tja, ik was er over aan het nadenken, maar bij mij is het alweer 20 jaar geleden dat ik de problemen had. Je had toen een vreselijk forum van SABN wat mij in ieder geval enorm triggerde, en verder waren er wel klinieken... Maar wat ik daarvan meekreeg was dat vooral gericht op gezond eten. De achterliggende problemen werden niet echt aangepakt. Bovendien lag de nadruk vooral op anorexiapatiënten, dat was eigenlijk de eerste groep die erkend werd.
Het gekke is dat ik nog steeds bezig ben om mezelf volledig te accepteren. Of nee, ik merk dat ik daadwerkelijk blij en trots ben op mijn lichaam. Dat was ik nooit, vanaf kind af aan al niet. Ik was dat kind dat al op jonge leeftijd fysiotherapie had voor de ontwikkeling van mijn motoriek. Uiteraard was ik slecht in balsporten en had ik een rond gezicht waardoor men al snel dacht: te dik. Later kreeg ik eens een opmerking over mijn gespierde armen en brede schouders, ook dat nestelde zich in mijn hoofd als: zorgen dat je niet te gespierd wordt, dat is niet mooi voor een meisje.
Bizar hoe dat dan werkt.
Tegenwoordig vind ik dat gespierde juist wel mooi en ben ik niet meer bang voor mijn lijf.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:46

@ Memories: Bedankt voor je reactie. Gelijk heb je hoor, een dieet lost dit soort problemen niet op, maakt het alleen erger. Sterkte met dit project/deze weg. Zou je graag steunen. Voor nu blijf ik volgen, en post dan even niet (ben bang dat ik dingen onduidelijk schrijf).

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:32

TS, respect dat je dit topic onder je eigen naam geopend hebt in de hoop daarmee een "taboe" wat ook geen taboe zou hoeven te zijn te doorbreken.
De Corona maatregelen werken ook alles tegen ...."

Ik hoop voor je dat je volgende week positief nieuws krijgt en geaccepteerd wordt in de kliniek.

Wat mooi dat je met dit topic misschien al anderen helpt om misschien toch ook maar hulp te vragen.

Ik vind de quote "het is niet wat je eet maar wat er aan je vreet" altijd zo toepasselijk ....
En wat ik zelf vraag "Eten is nodig als voedsel voor je lichaam, wat heb jij nodig als voedsel voor je ziel ?"

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:36

Superlastig. Ik heb ook ongecontroleerde eetbuien en therapeuten proberen dat dan weg te halen met een gecontroleerde eetlijst. Maar ik kan niet goed uitleggen aan hun dat de gedachte aan een eetbui in je hoofd opkomt en dat dat er niet meer uit gaat totdat je die eetbui gehad hebt. Ze blijven herhalen dat als je een normale eetlijst volgt je die gedachten niet meer krijgt. Nou, wel dus. :') en dat is erg lastig om daar vanaf te komen.

mocht je willen sparren/je verhaal kwijt willen, mijn pb staat open. (ik kamp al 14 jaar mee helaas.)

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:48

Met eten heb ik ook veel problemen gehad. Op dit moment loop ik een beetje vast op het stuk dat als ik nu eet, dat ik dan blijf eten. Ook al zit ik helemaal vol. Meestal is dit bij mij een gevolg van verveling/emotie eten. Nu bij mij de toetsweek er aankomt, zit de stress mij alweer op de hielen.

Wat mij helpt om in een dag mijn het schransen onder controle te houden is om ergens anders heen te gaan, en dan bedoel ik met name ergens waar het groen is. Ik heb het geluk dat ik vlakbij het strand en bos woon en daar dus heerlijk kan wandelen. Wat ik nu dus ook doe is een paar schriften in mijn tas, soms mijn laptop, ik maak één broodtrommel met fruit of groente klaar (lekker veel vezels en vult) en daarna ga ik lopen.
Muziek in mijn oren en ik kijk wel waar ik uitkom. Als ik een goede zitplek vind ga ik daar leren en effe een hapje eten. Hiermee kan ik de hele dag zoet zijn. Ik hoop dat je hier iets aan hebt of dat het misschien ideeën opbrengt.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:05

Restrictie is bijna altijd de oorzaak van binge eating. Het is al super goed dat je niet bepaalde voedingsgroepen uit de weg wilt gaan en dat je niet weer wilt gaan diëten, want dit moet je absoluut niet doen. Hoe erger je je er tegen verzet, hoe erger de eetbuien worden. Naast fysieke restricties, kunnen er ook mentale restricties aanwezig zijn. Als je voedsel bijvoorbeeld als goed of slecht labeled, als je gedachtes hebt als 'dit zou ik eigenlijk niet moeten eten als ik mijn doelen wil bereiken' etc. kan dit voor een trigger zorgen. Bingen is in veel gevallen een manier van jou lichaam om jou te vertellen dat je meer moet eten. Het maakt hierbij niks uit of je nou 40 kg, 60 kg, 80 kg of 120 kg weegt. Iedereen kan met BED worstelen.

Ik weet niet of je het concept kent, maar ik ben 'all-in' gegaan. Ik heb mijn lichaam toegelaten om alles te eten wat zij wilde eten. Ook al was dit soms 4000 kcal per dag. Ik heb geprobeerd alle restricties los te laten, alle perfect afgetrainde fitness modellen te ontvolgen op sociale media en te focussen op mijn zelfbeeld. Ik ben in die tijd een paar kg aangekomen, maar mijn eetbuien namen sterk af. Voorheen sportte ik 6-7 dagen in de week intensief omdat het moest. Nu focus ik mij op voldoende beweging die ik leuk vind. Na een tijd merkte ik dat mijn lichaam weer een normale voedselbehoefte kreeg en dat ik dus ook weer minder kcal per dag ging eten. Simpelweg omdat mijn lichaam geen behoefte had aan meer.

Ik zou als ik jou was goed nagaan of er nog restricties aanwezig zijn, deze volledig aan de kant gaan leggen en goed naar je lichaam gaan luisteren. Ik weet dat dit gvd lastig is en dat het mentaal ontzettend zwaar is, maar dit was voor mij wel de manier. In combinatie met psychologische hulp. Heel veel succes en ik hoop dat het helemaal goedkomt want het is een rotprobleem om mee te worstelen :knuffel:

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 12:55

jetm schreef:
Ik vind de quote "het is niet wat je eet maar wat er aan je vreet" altijd zo toepasselijk ....
En wat ik zelf vraag "Eten is nodig als voedsel voor je lichaam, wat heb jij nodig als voedsel voor je ziel ?"

Ja deze vind ik ook heel treffend :j Omschrijft idd waar het echt om gaat.

@Thestral: stom dat je therapeuten je niet begrijpen :\ Hebben zij wel kennis/ervaring met behandelen van eetbuien? Het klinkt iig alsof hun methode totaal niet bij je past. Op zo'n manier kom je ook niet veel verder zeg, erg jammer :\

@Ellebel1233: Ja wandelen vind ik ook fijn en doe ik regelmatig :j Fijn dat het voor jou ook helpt. Bij mij is het alleen lastig dat ik qua tijdsplanning niet elke dag er een flink stuk op uit kan. Het probleem is ook dat ellendige thuiswerken, eind vorig jaar had ik nog een stage waar ik 5 dagen in de week op locatie terecht kon en dat scheelde echt enorm qua ritme en eetbuien.

@Femke: restrictie levert echt enorme problemen op idd :\ Bepaalde mentale restricties heb ik zeker nog last van, voedsel heeft nog wel labels in m'n hoofd van goed/slecht, er is voedsel dat ik eigenlijk alleen in het weekend mag eten, dingen die ik niet mag eten omdat het nog te vroeg is, eten uitstellen etc. Allemaal mentale barrieres natuurlijk. Het all-in concept ken ik zeker, ik kan er nog niet helemaal voor gaan zoals jij dit hebt gedaan maar ik ben al wel met het concept aan het spelen. Eerder haalde ik bepaalde voedingssoorten niet in huis terwijl ik dat nu wel doe, en bij de volgende keer boodschappen doen stug weer meeneem als het op ook al heb ik het de vorige keer in een eetbui weggeschranst. En dat heeft al wel resultaat. Vorig jaar was bijv. ook het eerste jaar dat ik normaal met pepernoten en ander sinterklaassnoep om kon gaan, zo heb ik een paar weken geleden nog het laatste schaaltje opgegeten terwijl jaren daarvoor gelijk die hele zak leeg moest. Ook chips en chocola gaan nu vaak niet in 1 keer meer op. Het gaat nog steeds wel vaak mis en ik lijd hier nog flink onder, maar eerst kon ik er donder op zeggen dat élke zak chips die ik haalde in een keer op ging. Terwijl het nu nog maar een deel van de tijd het geval is en ik steeds vaker ook een gewone portie kan en wil nemen.
Ook bij jou geeft het me veel hoop om te horen dat je flink herstel hebt kunnen maken met deze methode, wat ontzettend goed en fijn <3

Bewegen is hier dus ook wel een probleempje, ik heb al aardig wat sporten uitgeprobeerd en ik vind het ook wel leuk om te bewegen maar mijn zelfbeeld zit me te hard in de weg om ergens vol voor te gaan. Ik voel me al heel snel bekeken/beoordeeld, denk al gauw "hier ben ik te dik/breed/onhandig/slap voor" waardoor het waarschijnlijk een self fulfilling prophecy wordt en ik toch weer stop omdat ik dan de lol verlies, onzeker word en/of geen vooruitgang boek. Ik hoop ook dat therapie me bij de oorzaak daarvan gaat helpen zodat ik hopelijk weer een keer zorgeloos kan sporten en kan genieten van die beweging. :j

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:51

Ik zit even te denken welke dingen mij uiteindelijk geholpen hebben om in ieder geval minder obsessief met eten bezig te zijn...

Ik denk dat mijn eerste stap in de goede richting deze zomer was. Ik was er achter gekomen op youtube dat er heel veel mensen zijn die hun binge aanvallen filmen en was dat (te) veel aan het kijken omdat het me troost bracht dat ik niet de enige was (en stiekem dat andere mensen nog wel eens meer aten dan ik tijdens zo'n aanval). Laat ik hier ook even bij zeggen, ik kan die filmpjes dus absoluut niet aanbevelen. Ondanks dat het even troost bracht was ik wel weer meer bezig met eten in mijn hoofd en ging ik zelf ook meer bingen. Door deze filmpjes werd Stephanie Buttermore aanbevolen voor mij om te kijken. Zij is een fitness influencer, maar had altijd honger en is daarom begonnen met een 'all-in' dieet: oftewel: ik eet wat ik wil wanneer ik wil.

En deze combinatie aan 'inspiratie' :') zorgde ervoor dat ik dacht: oke, ik ga ten eerste mijn ouders vertellen wat er speelt, zodat de schaamte rondom dit gebeuren in elk geval minder wordt en ik ga gewoon eten wat ik wil wanneer ik wil (wordt ook wel intuitive eating genoemd).
Dit zorgde ervoor dat ik in eerste instantie dus heel veel at, maar ook dat het stiekem eten wanneer er niemand thuis was minder werd, omdat ik mezelf toeliet om te bingen wanneer er mensen in de buurt waren. Gelukkig begrepen mijn ouders het helemaal en steunden zij mij ook. Ik denk dat dat heel belangrijk is bij je herstel, dat je omgeving je steunt en helpt.

Dit was allemaal afgelopen nazomer en ik moet zeggen dat het bingen niet weg is, maar ik denk niet meer de hele dag aan eten, heb ook momenten dat ik geen zin heb in eten *\o/* en mijn zelfbeeld is een stuk beter!
Het lijkt me leuk als meer mensen die ook hiermee geworsteld hebben delen hoe zij er mee omgegaan zijn, misschien kunnen we elkaar inspireren!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:59

_Femkeeex schreef:
Ik weet niet of je het concept kent, maar ik ben 'all-in' gegaan. Ik heb mijn lichaam toegelaten om alles te eten wat zij wilde eten. Ook al was dit soms 4000 kcal per dag. Ik heb geprobeerd alle restricties los te laten, alle perfect afgetrainde fitness modellen te ontvolgen op sociale media en te focussen op mijn zelfbeeld. Ik ben in die tijd een paar kg aangekomen, maar mijn eetbuien namen sterk af. Voorheen sportte ik 6-7 dagen in de week intensief omdat het moest. Nu focus ik mij op voldoende beweging die ik leuk vind. Na een tijd merkte ik dat mijn lichaam weer een normale voedselbehoefte kreeg en dat ik dus ook weer minder kcal per dag ging eten. Simpelweg omdat mijn lichaam geen behoefte had aan meer.

All-in heb ik ook gedaan! In januari heb ik toen ook besloten dat ik alles mocht eten wat ik wilde. Zo begon ik met een bak vanille ijs en andere cravings (kaas, heel veel kaas) maar ook mijn normale patroon aanhouden. Ik ben wel erg veel aangekomen (20kg) maar dat vind ik oke. Ik ben nu zoveel gelukkiger met mijn lijf en leven dan toen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 12:51

Weer even een reactie hier. Ik heb inmiddels mijn gesprek gehad en mag starten met een behandeling bij de eetstoorniskliniek *\o/* Ik ben opgelucht, blij en doodnerveus tegelijk. Nu nog even de laatste weekjes wachttijd doorbikkelen, ze hopen binnen 2 maanden met mijn behandeling van start te kunnen gaan.
Behandelplan is ook besproken en sluit helemaal aan bij wat ik wil. We gaan de psychologische kant van dit verhaal aanpakken en verder geen poespas met dieten en afvallen. Gewichtsverlies is dan ook niet als doel opgenomen in het plan en daar voel ik me heel goed bij.
Ik ben echt zo ontzettend blij dat deze stap nu gezet is. Dit had ik een jaar geleden nooit durven dromen dat ik nu al hier zou staan. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:35

Wat ontzettend fijn! Ben trots op je <3

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:46

Oh wat een goede stappen zeg! En wat goed dat je het via de psychische weg aanpakt. Ik hoop voor je dat je snel aan de gang kan, maar het is al fijn dat je ergens uitzicht op hebt.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:11

Wat een mooi nieuws om te lezen!!!
Nog even doorbikkelen. Ik ben heel erg benieuwd hoe je behandeling verloopt.

Ik herken , helaas, veel in jou verhaal...

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 18:34

Fijn, kun je binnenkort nieuwe memories gaan maken.
Mooie stap !

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:03

He wat goed memories! Super trots, ik zou zelf nooit zo'n traject in durven :o daarvoor moet ik echt oefenen met mijzelf open kunnen stellen. Echt respect dat je dit voor jezelf doet.

Waar ik laatst aan dacht: waar ik veel positieve reacties op lees is het boek brain over binge van Kathryn Hansen. Ik lees hem nu zelf ook en ook ik ben er heel positief over! Ondanks dat ik al een eind ben gekomen met 'genezen' hiervan door mijn levensstijl aan te passen, zit de gewoonte er nog steeds in en binge ik af en toe nog. Zeker op dagen dat ik moe ben, vaak die ene week in de maand *D . Dit boek helpt me erg met omdenken van bepaalde gedachten tot nu toe, zeker een aanrader!