Onverzekerd in ziekenhuis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flower033

Re: Onverzekerd in ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:08

Je hebt recht op een Nederlandse zorgverzekering als je in Nederland ingeschreven bent of in Nederland werkt. Een zorgverzekering gaat in op de dag van inschrijving. De regels zijn daar erg streng voor. Een zorgverzekeraar mag niet zomaar een datum kiezen. Zij zullen de datum van inschrijving aanhouden. Als je dus dekking wilt hebben op de dag van opname, zul je er voor moeten zorgen dat hij zich met terugwerkende kracht kan inschrijven. Of dat kan, weet ik niet.
Je kunt je tot 4 maanden met terugwerkende kracht (dus per datum die de gemeente afgeeft) verzekeren. Pas na 4 maanden geldt de datum waarop iemand zich bij een verzekeraar meldt.

Kortom: de oplossing ligt niet bij een verzekeraar, maar bij de gemeente.

ps. potjes voor onverzekerden (niet uit overtuiging) zijn er om de zorgverlener kosteloos te stellen. De kosten zullen verhaald worden op de onverzekerde persoon.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:10

Flower033 schreef:
J
ps. potjes voor onverzekerden (niet uit overtuiging) zijn er om de zorgverlener kosteloos te stellen. De kosten zullen verhaald worden op de onverzekerde persoon.

Maar voor onverzekerden niet-Nederlanders is een potje die 80% vergoed en de rest wordt verhaald op degene.
Die hoeft dan geen 100% te betalen maar 20%.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:12

Flower033 schreef:
Een zorgverzekeraar mag niet zomaar een datum kiezen. Zij zullen de datum van inschrijving aanhouden.

Dat is niet altijd het geval.. ja ze mogen zich aan die inschrijvingsdatum houden.
Maar ik ken een geval dat degene pas na zorg zich kon inschrijven in Nederland en de zorgverzekering heeft gewoon voor die zorg betaald.

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:28

Eventueel kun je in het ziekenhuis ook vragen om contact met de medisch maatschappelijk werker. Zij weten daar vaak ook wel een weg in is mijn ervaring.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:29

Dat gaat hoe dan ook een héle dure grap worden :oo

Sterkte, TS!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 15:32

Net sociale verzekeringsbank gesproken. Hij moet een formulier invullen en zij onderzoeken dan of en per welke datum hij verzekeringsplichtig is. Als zij bepalen dat dat per 28/12 kan ( datum dat hij hierkwam) dan kan de zorgverzekering met terugwerkende kracht.
Gemeente mag niet een eerdere datum dan de daadwerkelijke invullen bij inschrijving.
Dat er eventueel zoiets als per terugwerkende kracht mogelijk is geeft al wat rust.

Voor nu de focus op de operatie, hoop dat die zo snel mogelijk begin volgende week kan plaatsvinden en geen complicaties geeft. Hij zit continue aan de hartbewaking nu. Na de operatie mag hij gelukkig zelfde dag mee naar huis.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:36

Ts, is dit een "geluk bij een ongeluk" dat hij nu hier zit, nu dit gebeurt? Of waren jullie al op de hoogte van mogelijke hartproblemen?

Veel sterkte voor jullie in elk geval

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:41

Is het geen idee om aan de gemeente te vragen of hij dmv beeldbellen contact met ze heb hebben. Ik weet dat sommige gemeentes het eerste stuk voor inschrijving nu via de digitale balie doen. Dan kan hij na de operatie langs voor de officiële handtekening.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:43

Geen idee wat de regelgeving is, maar als hij al op 28 december hier was/woont, dan vind ik het zelf nog wel lang om een volle maand onverzekerd (niet alleen zorgverzekering) rond te lopen. Of kon dit niet sneller?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:46

mylittlejoy schreef:
Geen idee wat de regelgeving is, maar als hij al op 28 december hier was/woont, dan vind ik het zelf nog wel lang om een volle maand onverzekerd (niet alleen zorgverzekering) rond te lopen. Of kon dit niet sneller?

TS gaf al aan dat ze aan het nadenken waren om hier te blijven of om samen terug te gaan naar Roemenië.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:55

Je hebt er nu niets meer aan, maar anderen wellicht wel.

Had een visitorsverzekering afgesloten voor de keren dat hij bij jou in Nederland verbleef/verblijft zonder zorgverzekering. Die zijn daarvoor bestemd. OOM verzekeringen is hierom bekend. Het is natuurlijk ook wel zo netjes om dit zelf op orde te hebben in plaats van gezondheidsrisico's te nemen of terug te moeten vallen op het gastland voor de betaling van de rekening. Maar ook voor jou als gastvrouw is het een geruststelling als je gast goed verzekerd is en dat je dat ook zeker weet omdat je het in Nederland geregeld hebt.

Ik wens je partner veel beterschap. En hopelijk gewoon de zorgverzekering in met terugwerkende kracht. Dat is een nette oplossing.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 15:59

Hij heeft in 2008 een hartaanval gehad maar na een jaar van controles was alles goed en hoefde hij niet meer terug te komen.
Begin november vorig jaar had hij zodanig last van hartkloppingen dat ze onderzoek in het ziekenhuis hebben gedaan. Daar kwam verder niks afwijkends uit alleen advies niet meer roken, beter geen koffie meer, dagelijks wandeling en op tijd slapen.
Indien hij wilde konden ze over een half jaar weer controle doen maar hoefde zich nergens zorgen over te maken en kon zonder problemen hierheen.

@mylittlejoy, we waren er inderdaad nog niet over uit wat we wilden. Hij had voor de zekerheid alle papieren mee om zich hier in te kunnen schrijven. Na veel praten, discussies en kijkend naar mogelijkheden hier voor hem qua werk vorig weekend knoop doorgehakt.
Hij heeft in Roemenië uniek werk wat hier niet te vinden is en waar hij ook niet zomaar een jaar mee kan stoppen en dan weer opppakken. Het was nog wel een dingetje voor hem om dan hier ongeschoold werk te gaan doen, wetend dat wat hij het liefste doet hier niet te vinden is.
Absoluut niks mis met ongeschoold werk maar na 30 jaar iets gedaan te hebben en eigen baas te zijn is dat wel een behoorlijke stap om te nemen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:01

mylittlejoy schreef:

Dit vind ik ook. Niet slim om zo in Nederland te verblijven. Hij moet nu op de blaren zitten, niks aan te doen. Hopelijk krijg je nog ergens links of rechts wat voor elkaar.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:03

nuscaniels schreef:
Hij heeft in 2008 een hartaanval gehad maar na een jaar van controles was alles goed en hoefde hij niet meer terug te komen.
Begin november vorig jaar had hij zodanig last van hartkloppingen dat ze onderzoek in het ziekenhuis hebben gedaan. Daar kwam verder niks afwijkends uit alleen advies niet meer roken, beter geen koffie meer, dagelijks wandeling en op tijd slapen.
Indien hij wilde konden ze over een half jaar weer controle doen maar hoefde zich nergens zorgen over te maken en kon zonder problemen hierheen.

@mylittlejoy, we waren er inderdaad nog niet over uit wat we wilden. Hij had voor de zekerheid alle papieren mee om zich hier in te kunnen schrijven. Na veel praten, discussies en kijkend naar mogelijkheden hier voor hem qua werk vorig weekend knoop doorgehakt.
Hij heeft in Roemenië uniek werk wat hier niet te vinden is en waar hij ook niet zomaar een jaar mee kan stoppen en dan weer opppakken. Het was nog wel een dingetje voor hem om dan hier ongeschoold werk te gaan doen, wetend dat wat hij het liefste doet hier niet te vinden is.
Absoluut niks mis met ongeschoold werk maar na 30 jaar iets gedaan te hebben en eigen baas te zijn is dat wel een behoorlijke stap om te nemen.

Zo dan heb je hier in Nederland nog geluk. Genoeg verzekeringen in het buitenland vergoeden niets van “al bestaande problemen” als je verzekering van start gaat en dat ze alle dossiers opvragen van voorgaande euvels (zoals bij jouw vriend in november in Roemenië voor zijn hart).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:05

Hannanas schreef:
nuscaniels schreef:

Zo dan heb je hier in Nederland nog geluk. Genoeg verzekeringen in het buitenland vergoeden niets van “al bestaande problemen” als je verzekering van start gaat en dat ze alle dossiers opvragen van voorgaande euvels (zoals bij jouw vriend in november in Roemenië voor zijn hart).
Maar daar zijn verzekeringen vaak ook niet verplicht. Hier wel, dus het zou nogal raar zijn als ze hier - in een heel extreem geval - dan zeggen "je mag elke maand je premie aftikken, maar je bent zo krakkemikkig dat we niets gaan uitkeren als je wat mankeert."

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:07

Maar zo vanzelfsprekend is dat niet dat die ruimte er blijft in Nederland. Zorgkosten reizen de pan uit, en zeker iets waarvoor in november nog in eigen land naar het ziekenhuis geweest is...

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:10

Ik vind het ook niet slim om zo lang onverzekerd rond te lopen. Je kiest ervoor om je niet te verzekeren in het land van afkomst, en je loopt vervolgens ook in een ander land onverzekerd rond. Dan overkomt je wat, en wil je met terugwerkende kracht ingeschreven worden zodat alles vergoed wordt. Dat klinkt in mijn oren nogal krom. Als ik ervoor kies om mijn eigen bijdrage naar 850 te verhogen omdat ik nooit wat heb, kan ik ook niet zeggen als ik wat krijg: oh wacht, draai maar weer even terug dan laat ik het later in gaan.

Sterkte met de operatie TS, ik hoop dat je vriend er weer helemaal bovenop komt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:15

Met de bijkomende recente medische info had een visitorsverzekering hem voor de bestaande hartklachten inderdaad niet geaccepteerd.

Tja, niet slim allemaal. Maar niet iedereen wordt geboren in een verzorgingsstaat of is gezond.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:16

Ah we betalen het samen wel allemaal weer.....
Sorry ts voor mijn botte opmerking maar dat was wel mijn eerste gedachte.
Het is niet dat hij nu gisteren hier is aangekomen, ook al zouden andere het dan al in orde hebben.
Vind het verbazend dat het kan op terugwerkende kracht. Als hij nu niet ziek was geworden, hoe lang had hij dan nog gratis door gelopen?
Hij zal niet de enige zijn. En mede daarom zijn de premies waarom ze zo zijn.

Ik hoop voor hem zeker het beste en hoop dat de operatie slaagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:20

pinto_1 schreef:
Ik vind het ook niet slim om zo lang onverzekerd rond te lopen. Je kiest ervoor om je niet te verzekeren in het land van afkomst, en je loopt vervolgens ook in een ander land onverzekerd rond. Dan overkomt je wat, en wil je met terugwerkende kracht ingeschreven worden zodat alles vergoed wordt. Dat klinkt in mijn oren nogal krom. Als ik ervoor kies om mijn eigen bijdrage naar 850 te verhogen omdat ik nooit wat heb, kan ik ook niet zeggen als ik wat krijg: oh wacht, draai maar weer even terug dan laat ik het later in gaan.

Sterkte met de operatie TS, ik hoop dat je vriend er weer helemaal bovenop komt.
Als hij met terugwerkende kracht ingeschreven kan worden en daar ook gewoon voor betaalt, what's the big deal?

Bovendien is alles wat los en vast zit verzekeren ook iets typisch Nederlands. Het enige wat ik in Engeland heb, zijn mijn autoverzekering en een doorlopende reisverzekering. Echt no way dat ik m'n elektrische tandenborstel en stofzuiger ook nog ga verzekeren. :') Maar goed, Nederlanders zijn natuurlijk echte globetrotters, dus die zijn zich er uiteraard ook van bewust dat de verzekeringscultuur in andere landen anders is dan hier - oh, wait.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:21

DuoPenotti schreef:

Dat is niet helemaal waar.
Het potje voor onverzekerden wordt niet betaald uit onze zorgpremie.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:23

Sowieso ten tijde van Corona, had hij twee weken geleden op de IC aan de beademing beland..wat dan? Zat je in hetzelfde schuitje. Ten tijde van een epidemie gewoon onverzekerd rondlopen is bizar. Net als nu met bekende “haperingen” van zijn lijf, wel hier de goede zorg met terugwerkende kracht proberen volledig vergoed te krijgen.

Echt eerlijk is het allemaal niet. Beetje als mosterd van de maaltijd toch alle luxe willen ontvangen. Los van het feit dat iedereen het beste gegund is en bij deze natuurlijk jouw vriend ook een succesvolle operatie en gezonder leven, en ik mij in jouw schoenen ook had laten zoeken naar oplossingen. Natuurlijk!

“Alles los en vast verzekeren” heeft ook zijn voordelen. Je wilt ons land echt niet vergelijken met andere landen. We hebben het hier kwa zorg en zorgverzekering heel erg goed (en ook nog eens relatief goedkoop).

Wat dat betreft heeft je vriend met de operatie in Nederland veel meer kans op een succesvolle afloop dan in Roemenië, dus in die zin hoop ik dat jullie daar de vruchten van kunnen plukken!
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 04-02-21 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:23

Brainless schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat is niet helemaal waar.
Het potje voor onverzekerden wordt niet betaald uit onze zorgpremie.

Nou dan uit een ander belasting potje.
Links of rechtsom, gaat echt niet uit Roemenië verhaald worden.

Nogmaals voor ts en de vriend vind ik het rot nu.
Maar ook erg onverstandig allemaal, pas aan de bel trekken als het moet.

Dan wil ik me ook liever niet verzekeren, en word ik ziek zeg ik, weetje, doe maar vanaf 1 januari.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:29

DuoPenotti schreef:
Ah we betalen het samen wel allemaal weer.....
Sorry ts voor mijn botte opmerking maar dat was wel mijn eerste gedachte.
Het is niet dat hij nu gisteren hier is aangekomen, ook al zouden andere het dan al in orde hebben.
Vind het verbazend dat het kan op terugwerkende kracht. Als hij nu niet ziek was geworden, hoe lang had hij dan nog gratis door gelopen?

Ik hoop voor hem zeker het beste en hoop dat de operatie slaagt.

Als hij wel verzekerd was, betaalden 'wij' het ook want ik denk niet dat zijn verzekeringspremie voor de rest van zijn leven ook maar in de buurt zal komen van de kosten die nu gemaakt worden.
Dat is juist het hele punt van een verzekering: de 'goede' risico's betalen voor de 'slechte' risico's.

Veel sterkte TS, hopelijk vinden jullie een oplossing, wat een poedersuiker!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:29

@DP
Wat flauw om zo te reageren.. Pietje betaald iets niet dan wil ik ook niet hoeven te betalen.
Ook als jij niet verzekerd bent wordt jij gewoon geholpen.

Net als iemand die dronken, zonder rijbewijs, met 200km/h door rood gaat en tegen een boom rijdt.
Ook diegene is gewoon verzekerd ondanks dat het 1000% zijn eigen schuld is.