Een boete delen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:25

Interessant. En nu ben je een bezoeker van een bedrijf in Amsterdam. Je meldt je met kenteken bij de balie van het bedrijf en zegt voor wie je komt. Secretaresse belt degene voor wie je komt, haalt koffie voor je en vergeet kats dat kenteken in te voeren.

Moet je dan als zakelijke bezoeker ook je boete betalen? Jouw auto, jouw verantwoordelijkheid tenslotte, toch? Of is dan het anders omdat je bij een bedrijf op bezoek gaat en een bedrijf het 'wel kan lijden'?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:28

Ik zou als vriendin zeggen dat ik minimaal de helft wel wil betalen. Als mijzelf (en eigenaar van de auto) zou ik zeggen: mijn auto mijn verantwoordelijkheid. Net zoals ik altijd aanbied de benzine gedeeltelijk te betalen van een vriendin die vanuit zeeland naar mijn huis komt.

Maar goed laatst had ik een boete toen ik naar een andere vriendin reed. Dan ga ik toch ook niet zeggen dat zij dat moet betalen :+

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:29

tengeltje11 schreef:
Een ander jouw boete laten betalen? Eerlijk snap ik nooit hoe je zoiets bedenkt...
Jouw auto, jouw verantwoordelijkheid!

Nouja, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik leende vorig jaar mijn auto uit aan een vriend en een week later had ik een bekeuring op de mat. Dan kan het toch wel mijn auto zijn, maar het was zijn rechterpoot die te zwaar was. Die heeft-ie dus ook mooi zelf mogen betalen. Zelfde als ik dat ik gewoon boetes in andere auto's betaal die ik rij.

Als vriendin zijnde, zou ik in het geval van de TS zelf aanbieden om de helft te betalen. Als ik TS was geweest, had ik het nagevraagd zodra ik boven was geweest, maar had ik niet achteraf gevraagd om de boete te delen. Wel zou ik even lacherig vermeld hebben dat we volgende keer beter moeten opletten.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:31

Ibbel schreef:
Interessant. En nu ben je een bezoeker van een bedrijf in Amsterdam. Je meldt je met kenteken bij de balie van het bedrijf en zegt voor wie je komt. Secretaresse belt degene voor wie je komt, haalt koffie voor je en vergeet kats dat kenteken in te voeren.

Moet je dan als zakelijke bezoeker ook je boete betalen? Jouw auto, jouw verantwoordelijkheid tenslotte, toch? Of is dan het anders omdat je bij een bedrijf op bezoek gaat en een bedrijf het 'wel kan lijden'?

Goede vraag!
Ik vind in dit geval heb je je bij binnenkomst gemeld met kenteken en vervolgens zou ik mij bezig houden met mijn afspraak.
Mocht je je kenteken vooraf doorgegeven hebben zou ik bij binnenkomst inderdaad vragen of de auto juist aangemeld is.

Edit: in het eerste geval vind ik het dus verantwoordelijkheid van het bedrijf in het tweede geval mijn eigen verantwoordelijkheid om na te gaan of het goed gelukt is.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:38

Peuk schreef:
Even ter toevoeging. We hebben het zo afgesproken dat zij het zou invoeren. Ik kan dat als bezoeker namelijk niet. De ‘verantwoordelijkheid’ lag dus bij haar.
Ik wist voor deze situatie de parkeertijden ook niet omdat ik normaal gesproken altijd in het weekend kom, dan is het gratis.

Er is overigens al een oplossing, maar ben benieuwd hoe anderen hier in staan. :j

heb je de dag zelf, toen je aankwam, nog nagevraagd of ze het gedaan had?
Zo niet, is het toch echt je eigen verantwoording.

Ik moet bij mijn moeder ook betaald parkeren, en dan regelt zij de app.
Maar ik bel haar dat ik er ben, zodat ze hem aan kan zetten. Zij geeft dan altijd terugkoppeling dat de app aan staat.

Yv_ schreef:
tengeltje11 schreef:
Een ander jouw boete laten betalen? Eerlijk snap ik nooit hoe je zoiets bedenkt...
Jouw auto, jouw verantwoordelijkheid!

Nouja, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik leende vorig jaar mijn auto uit aan een vriend en een week later had ik een bekeuring op de mat. Dan kan het toch wel mijn auto zijn, maar het was zijn rechterpoot die te zwaar was. Die heeft-ie dus ook mooi zelf mogen betalen. Zelfde als ik dat ik gewoon boetes in andere auto's betaal die ik rij.

Als vriendin zijnde, zou ik in het geval van de TS zelf aanbieden om de helft te betalen. Als ik TS was geweest, had ik het nagevraagd zodra ik boven was geweest, maar had ik niet achteraf gevraagd om de boete te delen. Wel zou ik even lacherig vermeld hebben dat we volgende keer beter moeten opletten.

Dan rijd je vriend de auto. Dan heb je niet zelf last van een zware voet gehad.
In de TS haar geval heeft ze zelf de auto gereden en geparkeerd in een betaald parkeren gebied, dan ben je ook zelf verantwoordelijk dat de betaling geregeld is.
In dit geval had ze het bij aankomst bij haar vriendin moeten navragen of het geregeld was.

Vanillia

Re: Een boete delen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:42

Ik heb toen ik nog in het centrum woonde iets vergelijkbaars meegemaakt en heb toen de boete betaald voor mijn vriendin. Beetje banketstaaf om haar op te laten draaien voor iets wat ik ben vergeten.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:55

Nou, hier hebben we ook zo’n bezoekersapp. En als iemand bij mij op bezoek komt zeg ik ook vooraf van geef je kenteken maar, ik meld je aan. Ik heb een vast aantal parkeer uren voor bezoekers per jaar waardoor het heel goedkoop parkeren is.

Laatst kwam een vriendin, had braaf haar kenteken vooraf naar me geappt. Toen ze aankwam waren we beide zo enthousiast, glad vergeten die parkeerapp aan te zetten natuurlijk. Maar ik had vantevoren tegen haar gezegd dat ik het parkeren zou regelen.

Toen ze naar huis ging schrokken we toen ze vroeg of ik de app wel had gestart. Nee dus. Ik heb gelijk gezegd dat als ze een boete op de mat zou krijgen ze me een tikkie voor het volledige bedrag mocht sturen. Het is dan wel haar auto, maar ik heb toch aangeboden het parkeren te regelen? Als ik dat dan vergeet is het mijn schuld, niet die van haar.

Gelukkig heeft ze geen boete gekregen. En zij stond erop om dan te splitten omdat ze er zelf ook niet meer aan gedacht had, maar ik zou het echt oneerlijk vinden om je bezoeker in dat geval te laten betalen hoor. Als jij vooraf iemand een kenteken laat opgeven zodat die persoon zich niet druk hoeft te maken om parkeren kun je er niet mee aankomen dat het die persoons eigen fout is dat ze zich niet druk gemaakt heeft over het parkeren?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:32

@Sabbientje
I know, maar ik vind Tengeltje nogal stellig en zwartwit, vandaar dat ik een gebeurtenis noem om te laten zien dat haar zin niet altijd raakt.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:09

Dit is een situatie die mij ook vrijwel letterlijk is overkomen. Ik ging naar een vriendin en had daar geparkeerd en had volledig over het hoofd gezien dat ik moest betalen om te parkeren. Toen ik weg wou gaan vroeg ze: Heb je eigenlijk wel betaald voor het parkeren? Ik: Nee, oeps, geen idee. Zij: Oww shiit, ik had je gewoon aan kunnen melden. Ik: Nou, zo snel zal ik geen boete hebben.

Vervolgens loop ik naar de auto en ja hoor, een boete.. Dus toen heeft die vriendin direct aangeboden om de boete te betalen. Dat wou ik niet omdat ik het zelf niet had gezien dat ik moest betalen om te parkeren. Maar zij voelde zich aardig schuldig dat ze het niet had gezegd dat ze me gewoon kon aanmelden, dus ze heeft nog meerdere keren aangeboden om (een deel van) de boete te betalen. Ik heb ervoor gekozen om hem toch zelf te betalen.
Ik denk dat ik het aanbod wel aan zou nemen als ik haar had herinnerd aan het aanmelden en ze het gewoon vergeten was, dan had ik wel willen delen.

Ik vind het vooral heel fijn dat ze het wel aanbied, zodat ik er gebruik van kan maken als het nodig is financieel gezien, maar ik ben meestal vrij makkelijk en betaal de dingen zelf omdat ik niet van gezeik over geld houdt.

Dit werkt echter alleen goed als je vrienden dit ook zo doen, anders word je nogal blut.. Dus wanneer vrienden regelmatig tikkies sturen en kosten delen dan ga ik daarin mee en ga ik dat ook doen, maar bij deze vriendin is dat niet zo, die betaalt bijvoorbeeld rustig alle benzine zelf als we een rondje gaan toeren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:15

Ben wel benieuwd naar de oplossing?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:20

Ik denk dat heel veel mensen de vraag verkeerd interpreteren/niet gewend zijn met bezoekontheffing te werken. De ontvanger van het bezoek moét zijn bezoeker aanmelden, er is een sprake van parkeergeld wat betaald moet worden én daarnaast kan TS dit geeneens zelf.

Als ik de ontvanger zou zijn zou ik me zo schuldig voelen dat ik het zou betalen, maar minimaal delen. Ik zou dus als bezoeker eigenlijk ook wel verwachten dat de ander dat bij mij doet, uiteindelijk vind ik namelijk ook dat de verantwoordelijkheid bij haar ligt en niet bij TS.
Ceffyl verwoordt precies mijn gedachten.
Laatst bijgewerkt door ElSea op 29-01-21 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:21

Yv_ schreef:
@Sabbientje
I know, maar ik vind Tengeltje nogal stellig en zwartwit, vandaar dat ik een gebeurtenis noem om te laten zien dat haar zin niet altijd raakt.
Bij het lezen van dit soort topics ben ik ook altijd heel erg blij dat mijn vrienden en ik een stuk relaxter zijn. Sommigen (niemand in particular overigens :+ ) zijn zo verzuurd dat het me verbaast dat ze überhaupt nog vrienden hebben. :')

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:44

ElSea schreef:
Ik denk dat heel veel mensen de vraag verkeerd interpreteren/niet gewend zijn met bezoekontheffing te werken. De ontvanger van het bezoek moét zijn bezoeker aanmelden, er is een sprake van parkeergeld wat betaald moet worden én daarnaast kan TS dit geeneens zelf.

Als ik de ontvanger zou zijn zou ik me zo schuldig voelen dat ik het zou betalen, maar minimaal delen. Ik zou dus als bezoeker eigenlijk ook wel verwachten dat de ander dat bij mij doet, uiteindelijk vind ik namelijk ook dat de verantwoordelijkheid bij haar ligt en niet bij TS.

Niet overal werkt een bezoekontheffing zo. TS schrijft zelf dat het in een betaald parkeren zone is, niet een zone alleen voor vergunninghouders. Vandaar dat ik uitga van de regeling die bijvoorbeeld Rotterdam gebruikt.
Parkeerzones met betaald parkeren waar je ook zonder parkeervergunning gewoon kunt parkeren, maar tegen een hoog tarief. Bewoners kunnen echter ook een bezoekers parkeervergunning aanvragen. Deze vergunning zelf is gratis, maar je betaalt voor parkerend bezoek een laag tarief (uit mijn hoofd 0.10 per 10 minuten), en dit kun je voor 500 uur per jaar gebruiken. Kenteken moet via app aangemeld worden door de bewoner, die ook de parkeerkosten betaalt.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:48

Ik heb dit ook een x gehad met mijn vriend. Ik zette normaal altijd parkeren aan als hij bij mij was. Ook een keer vergeten en toen had hij een boete, die heb ik toen betaald.

Gelukkig maar 1 x gebeurd, want ben het wel vaker vergeten :')

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:48

Nee maar als jij als gastvrouw belooft je bezoek aan te melden op de parkeerapp dan mag je er toch vanuit gaan dat dat gebeurt? Ik vind het echt nonsens om te zeggen: jouw auto, jouw probleem. Leuke vriendschap dan ook waarin je iemand niet kunt vertrouwen.

Met snelheidsovertredingen vind ik het een heel ander verhaal, maar als iemand tegen mij zegt dat ze me aanmelden ga ik ook niet om bewijs vragen hoor. Dan ga ik ervan uit dat diegene dat gewoon doet.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:51

Ceffyl schreef:
Het is dan wel haar auto, maar ik heb toch aangeboden het parkeren te regelen? Als ik dat dan vergeet is het mijn schuld, niet die van haar.

Nou dit dus. De vriendin had aangeboden het voor TS te regelen (want TS kan het niet eens zelf!) dus ik vind het minstens deels de verantwoordelijkheid van de vriendin dat het fout gegaan is. Als ik de vriendin was had ik de boete of zelf betaald voor TS of aangeboden te delen, afhankelijk van de situatie. Vind dat wel zo netjes als je als vriendin had aangeboden het te regelen, zou zelf als ik TS was wel bij aankomst/vertrek echt nog dubbelchecken of het wel goed is gegaan zodat niemand hoeft te schrikken van een onverwachte boete. Vanuit mijn perspectief snap ik de reacties niet die de verantwoordelijkheid 100% op TS leggen. Ik vind dat je je vrienden nogal laat stikken als je niet je verantwoordelijkheid neemt voor het vergeten van je eigen aandeel in dit soort dingen. Vind dat totaal niet netjes of getuigen van vriendschappelijk gedrag, ben je dan mooi klaar mee... Ben idd net als Mkango blij dat mijn vrienden hier relaxt over doen :o

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:58

Als vriendin zou ik aanbieden om te splitten, als auto eigenaar zou ik hem zelf betalen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:00

Was ik die vriendin en kreeg mijn bezoek een boete, omdat ik het kenteken niet had ingevoerd, dan zou ik me daar erg schuldig over voelen (immers wel beloofd) en de boete betalen. Wij kennen de situatie van zwager + schoonzus. Was de plek vergeven aan ander bezoek, dan parkeerden we een stuk verderop gratis en anders betaald. Kregen wij de plek bij het appartement, dan gaven ze aan dat ze ons kenteken zouden invoeren en ik ging daar ook altijd vanuit. Ik zou er geen probleem van maken als we eens een boete hadden gekregen, maar daar zou ik dan wel wat van balen, gezien de toezegging.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:04

Jullie hebben beide niet opgelet, en aangezien je bevriend ben met elkaar, lijkt mij het zo eerlijk te delen.

Mijn beste vriendin en ik kregen een parkeerboete toen we een avondje op pad waren met haar auto. We hebben dus met ons geklets allebei niet opgelet dat we die avond wel moesten betalen (bleek koopavond te zijn waar we niet over nagedacht hadden). We moesten erom lachen en afgesproken te delen.
Maaaar, je verzint het niet, drie weken later zelfde situatie. Ergens anders, en dit keer met mijn auto :') dus toen maar de afspraak bijgesteld dat we ieder voor zich zouden betalen omdat het dan toch op hetzelfde neerkwam.
In 12 jaar nog nooit een boete gehad en dan maak je het twee keer achter mekaar mee 8)7
We hebben er nog iedere keer lol om als we ergens samen heen gaan en parkeren, dus ach, dat is die paar tientjes wel waard +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:06

Jeetje wat kunnen mensen hier weer lekker overdreven reageren :=
'jou auto dus jij betaald'. Nee sorry daar ben ik het niet mee eens, ik woon ook in de stad in een wijk waar het betaald parkeren is maar hier staan gewoon automaten dus als er hier iemand komt gaat die zelf naar zo'n automaat kiezen hoelang ze blijven, betalen en eventueel later meer betalen (kan maar 2 uur in één keer).

Als dat niet zo zou zijn en ik moet bezoekers aanmelden op mijn telefoon en ik spreek af dat ik dat doe maar ik vergeet het, dan is dat dus mijn schuld. Als je dat duidelijk afspreekt ga ik ook niet nog navragen is het gelukt? Dat doe ik alleen bij een vreemde als ik bijvoorbeeld via de buurtapp wat bezoekers uren mag gebruiken van iemand als mijn moeder bijvoorbeeld een halve dag hier is, maar dat is ook mede omdat mijn moeder het dan 1000% zeker wil weten dat het gelukt is.

Ben daar met m'n vriend ook heel duidelijk in, die komt hier bijna nooit ik ga altijd naar hem toe maar als hij hier een keer komt uit zijn werk bijvoorbeeld is het z'n eigen verantwoordelijkheid, hij vind het te duur (€2,40 per uur) dus gooit meestal even wat er in en laat de rest aan toeval over. Ik heb nu meerdere keren aangegeven bij hem dat dat z'n eigen risico is als hij een boete krijgt en dat die kosten voor hem zijn.
Ik betaal zijn parkeerkosten sowieso ook niet omdat ik al wekelijks ook gewoon op mijn benzine kosten altijd daarheen ga. Voorheen zei ik nog wel eens ik betaal je parkeerkosten wel maar nu niet meer.

Om een lang verhaal kort te maken, ik zou je vriendin op z'n minst vragen de helft te betalen en als vriendin zijnde zou ik gezegd hebben dit is mijn fout ik betaal de boete.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:59

Supertje schreef:
ElSea schreef:

Niet overal werkt een bezoekontheffing zo. TS schrijft zelf dat het in een betaald parkeren zone is, niet een zone alleen voor vergunninghouders. Vandaar dat ik uitga van de regeling die bijvoorbeeld Rotterdam gebruikt.
Parkeerzones met betaald parkeren waar je ook zonder parkeervergunning gewoon kunt parkeren, maar tegen een hoog tarief. Bewoners kunnen echter ook een bezoekers parkeervergunning aanvragen. Deze vergunning zelf is gratis, maar je betaalt voor parkerend bezoek een laag tarief (uit mijn hoofd 0.10 per 10 minuten), en dit kun je voor 500 uur per jaar gebruiken. Kenteken moet via app aangemeld worden door de bewoner, die ook de parkeerkosten betaalt.

Bij ons in de stad is dat niet zo, maar mijn reactie over betaald parkeren ging meer over iemand die zei dat je ontvanger 'regelt dat je goedkoper kan parkeren', terwijl je hier heel vaak geeneens mág parkeren als je ontvanger je niet aanmeldt. Dus TS moet verplicht gebruik maken van het feit dat de ontvanger het regelt en niet om goedkoper uit te zijn/er een slaatje uit te slaan.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:40

vevina schreef:
Myca schreef:
Ik heb zoiets ook een keer aan de hand gehad. Geparkeerd bij iemand die zo’n parkeerapp had voor haar buurt. Zij zou het parkeergeld regelen en dat was ze vergeten. Pas toen ik weer weg ging kwam ze er achter dat ze het vergeten was. Ik heb toen alleen geen bekeuring gekregen, maar zij had wel al aangeboden om de bekeuring te betalen. De bekeuring splitten had ik overigens ook prima gevonden.
Ik heb die app niet en ik had ook niet kunnen checken of het geregeld was.

Tuurlijk kun je checken of het geregeld is! Gewoon met de simpele vraag: goh is het gelukt met het parkeergeld?

Ah ik dacht dat je echt fact-checken bedoelde.
Navragen kan natuurlijk altijd.

@TS Hoe hebben jullie het nu opgelost?

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 16:36

Haha, toch wel verschillende meningen dus! Ik schrok ook een beetje van de eerste reacties. :oo

Mijn vriendin wilde hem betalen, maar ik heb aangegeven dat ik de helft wilde betalen. Met zijn tweeën doet het ook minder pijn dan alleen. :knuffel:

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:59

Peuk schreef:
Even ter toevoeging. We hebben het zo afgesproken dat zij het zou invoeren. Ik kan dat als bezoeker namelijk niet. De ‘verantwoordelijkheid’ lag dus bij haar.
Ik wist voor deze situatie de parkeertijden ook niet omdat ik normaal gesproken altijd in het weekend kom, dan is het gratis.

Er is overigens al een oplossing, maar ben benieuwd hoe anderen hier in staan. :j

Ik check in zo'n geval altijd bij die persoon of het aanstaat. Ik zou de boete zelf betalen ook als zij anders aanbiedt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:48

Peuk schreef:
Haha, toch wel verschillende meningen dus! Ik schrok ook een beetje van de eerste reacties. :oo

Mijn vriendin wilde hem betalen, maar ik heb aangegeven dat ik de helft wilde betalen. Met zijn tweeën doet het ook minder pijn dan alleen. :knuffel:

Goed opgelost!