Ontpillen, hoe ging het bij jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 23:40

Spytgnieskje schreef:
Zijn er alternatieven die beter voor je lichaam zijn dan de pil?

Volgens mij een koperspiraal omdat deze geen hormonen bevat.
Al zijn we als vrouwen natuurlijk zelf ook vol met hormonen, van nature. Ik vraag me soms wel eens af of een spiraaltje geen hormoon activeert, en dat je dan als nog geen ontregelde hormoonhuishouding kan hebben?

Ipsilonka

Re: Ontpillen, hoe ging het bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 23:51

Ik ben een aantal jaar geleden een tijd gestopt. En weer begonnen want ik kreeg weer krampen met ongesteld zijn en pijnlijke borsten de dagen ervoor. Terwijl ik normaal de pil doorslik omdat het allemaal niet zo heftig is.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 23:58

Ik ben nu ruim 3 maanden geleden gestopt, na 18 jaar de pil te hebben geslikt. Ik moet zeggen dat ik niet enorm veel merk. Mijn cyclus is meteen op gang gekomen en regelmatig, ik ben niet aangekomen, ik merk eigenlijk (nog) niks.. wellicht komt het nog

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 23:59

Ik merkte ook geen verschil

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 00:11

Ik begon na een jaar ontpillen als een raket af te vallen ( liep al een jaar hard) pas na een jaar begonnen de kilo's er af te vliegen.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 00:45

Ontpillen niet, ontspiralen wel. Na een x aantal jaar de pil hebben geslikt overgegaan op hormoon spiraal ivm gastric bypass. Omdat ik geem hormonen wilde overgegaan op koperspiraal. Maar daarvan werd ik zo heftig ongesteld dat ik toch weer overgegaan ben op hormoonspiraal. Maar na 1.5 jaar die eruit laten halen omdat ik me gewoon zo vlak voelde. Nu ben ik 1,5 jaar hormoonloos en ik voel me zoveel fijner. Ik omarm mijn cyclus meer ofzo, en ervaar wat de 4 verschillende fases doen en accepteer meer dat ik soms energieker voel en net voor de menstruatie meer down. Ik heb een daysy om mijn cyclus te tracken en dit werkt voor mij echt prima. Ik voel mijn emoties beter, accepteer dat ze er zijn, negatief of positief.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 01:29

Ik volg ook. Ik begon met de pil omdat ik tijdens de eerste dag van mijn menstruatie altijd zo licht voelde dat ik bijna flauw viel. Trok ook altijd wit weg en dit duurde zo twee uur. Daarna weinig klachten van de menstruatie maar ja niet handig als je werkt.. dus toch aan de pil. Ik val op vrouwen dus heel zwart wit zit daar het gevaar niet. Nu was ik vorige week er te laat achter gekomen dat ik de pil opnieuw had moeten bestellen en slik ik nu een week de pil al niet en twijfel of ik het toch een maand maar ga aanzien (heb inmiddels wel de pil weer binnen). Ik ben benieuwd hoe ik reageer. Nodig zal ik het in die zin niet hebben. Maar inderdaad het is wel mega makkelijk om jemenstruatie te kunnen regelen zeker met vakanties.. maar goed het is wel hormonenmeuk.. dus denk dat ik het maar eens een maand aan zie.

Ik merk met de menstruatie cyclus door de pil dat ik in de laatste week van de pil soms heeel erg geïrriteerd kan zijn. Dat ik wakker wordt en mij direct al geïrriteerd voel zonder dat er uberhaubt iets is gebeurd. Het laatste weekend ontzettend moe. Dat ik alleen maar wil blijven liggen. Ben benieuwd of ik die klachten zou kunnen koppelen aan de pil. Zo ja dan vind ik het nog welnee moeite te kijken om ge gaan stoppen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:53

Spytgnieskje schreef:

Gewoon condooms. Scheelt ook veel troep na de tijd. ;-)

Ik ben welgeteld 2 maanden aan de pil geweest en ben toen gestopt. Mijn borsten groeiden terwijl ik er naar keek en ik voelde me niet mezelf.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:02

Na een paar maandjes merk ik er nog niks van eigenlijk. Enkel dat ik wat minder hoofdpijn heb maar voor derest nog niks. Ik vind het wel erg vervelend dat ik weer ‘random’ ongesteld wordt, en het dus ook niet kan uitstellen :’)
Ohja nu lees ik een andere reactie, ook heb ik het idee dat mijn huid nu veel slechter is dan toen met de pil. Ik heb altijd al een lastige huid maar het ging juist wat beter en na het stoppen ineens weer stuk minder.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:15

Bijna 20 jaar aan de pil, niks gemerkt en na iets meer dan een maand zwanger haha! Dus kan er uiteindelijk niet zoveel zinnigs over zeggen behalve dat ik me nog steeds exact hetzelfde voel als de jaren hiervoor..

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:58

ik ben na 10 jaar aan de pil, waarvan het grootste gedeelte doorslikken, sinds een half jaar gestopt met de pil.
De voornaamste reden was voor mij dat ik gewoon benieuwd ben hoe ik mentaal zonder toegevoegde hormonen ben en of ik überhaupt nog ovuleer na zo lang hormoongebruik.

mijn bevindingen:
- menstruatie was na 1 maand als heel erg cyclisch. en veel minder heftig dan in mijn geheugen
- meer acne gekregen rond menstruatie
- mentaal stuk stabieler
- ik merk heel goed wanneer ik ovuleer, dat is fijn dat mijn lichaam nog werkt.
- borsten zijn tussen ovulatie en menstruatie stuk gevoeliger dan voorheen. heb ook cystes voelbaar (echo gehad)
-
Spoiler:
libido verhoogd :j

dus tot dusver erg blij met mijn keuze. Ik wil voorlopig nog geen kinderen, maar daar zijn andere opties voor.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:04

Ik lees/praat mee!

Ik ben sinds 21 dec. gestopt, omdat ik over wil stappen naar een spiraal. Ik heb het koperspiraaltje op het oog, maar mijn huisarts vond het dan verstandig dat ik dan 2x mijn eigen cyclus mee maak voor ik beslis. Ik ben zo'n 9 jaar aan de pil geweest.

Ik heb nog geen eigen cyclus gehad, wel een aantal keer wat krampjes. Mijn humeur is al zoveeeeeel beter geworden, dat is echt al een enorm verschil!! :j *\o/*

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:07

Hier ook sinds 1,5 maand gestopt met de pil na 15 jaar mét pil (al ben ik tussendoor ook eens gestopt, heel kort). Zat van de hormonen en in de toekomst een kinderwens dus dan kan ik maar vast gestopt zijn ;). Ik merk niet zoveel, eigenlijk. Libido is nog steeds hetzelfde (laag), opgeblazen buik is ook nog wel van toepassing of zelfs erger. Maar dat zou ook door de ongezonde decembermaand kunnen komen O:) . Qua humeur nog niet veel gemerkt, maar ook dat kan andere oorzaken hebben (verbouwing, werk). Dus iets teveel verschillende factoren om het toe te spelen aan het wel/niet slikken van de pil.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:46

brokjes schreef:
Spytgnieskje schreef:

Volgens mij een koperspiraal omdat deze geen hormonen bevat.
Al zijn we als vrouwen natuurlijk zelf ook vol met hormonen, van nature. Ik vraag me soms wel eens af of een spiraaltje geen hormoon activeert, en dat je dan als nog geen ontregelde hormoonhuishouding kan hebben?

Nee hoor, je hormonen worden niet geregeld of beïnvloed door een koper spiraal.

Vanmorgen bij de huisarts geweest en ze plaatsen de volgende menstruatie bij mij een koper spiraal.

Ben sinds een half jaar van de pil en dit bevalt erg goed. Minder emo, rustiger en stabieler. Opgewekter en meer libido.

Sterilisatie van mij of mijn partner is de volgende stap maar wil eerst dit proberen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:52

Ik werd depressief toen ik gestopt was met de pil. Vroeg me elke ochtend af waarom ik nog leefde en was daardoor absoluut geen leuk mens. Toen ik weer begon voelde ik me langzaam weer beter en stabieler.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:29

Ik dacht er al langer over om te stoppen, maar door dit topic de knoop doorgehakt. Eens kijken wat het doet.
Ik ben dagen van te voren niet te genieten, en tijdens erg emotioneel en zie alles heel erg zwart in.
Dus ben benieuwd.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:39

ik had ook erge migraine en toen ben ik gestopt. Ik voelde mij 10x beter en de migraine is nu behapbaar. Niet meer elke week dagen lang... meestal nu rond mijn menstruatie.
Ik ben inmiddels al 2 jaar van de pil af en dat bevalt mij prima.Heb nog een koperspiraal gehad maar dat was 1 drama, heel veel buikpijn en 3 weken bloed verlies van de 4 weken..... was niet te doen. eerste half jaar ging het goed, alleen de menstruaties waren veel heftiger, maar daarna was het echt niet meer te doen.
En nog een minipil, daar kreeg ik weer heel veel hoofdpijn van.... dus dat is allemaal geen optie helaas.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:45

ik ben een jaar gestopt met de nuva ring en erna herbegonnen.
Mijn humeur werd er niet beter op, mijn cyclus was heel onregelmatig (tot 3 maand geen menstruatie, in het begin ging het nochtans vrij goed), ik verloor gewicht (en die liep dan vooral weg in mijn cupmaat), zodra het iets warmer was zweette ik enorm (als in giga zweetringen in mijn kledij) en stonk ik ook direct naar zweet.
Nee, geen anticonceptie is blijkbaar geen strak plan, nu terug de nuva in en ik voel me stukken beter.

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:58

Na ongeveer 8 jaar de pil te hebben geslikt ben ik er ongeveer 4 jaar geleden mee gestopt. Ik had ook continu hoofdpijn en migraine aanvallen. Daarnaast was ik vaak somber, had ik last van stemmingswisselingen en geen zin in seks (goede anticonceptie dus :')).

Direct de eerste maand had ik geen hoofdpijn meer en twee maanden later zat ik veeeel beter in mijn vel. Mijn normale cyclus was ook meteen weer terug. Wel was mijn menstruatie heftiger. Maar liever 1x per maand een heftige menstruatie, dan de hele maand door hoofdpijn.

Het beginnen en stoppen met de pil had bij mij geen invloed op mijn gewicht, wel op mijn cupmaat haha.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:41

Ik merk alleen in mijn gewicht dat ik weer aan de pil ben.

Anticonceptie zonder hormonen daar vloei ik non stop mee en door de spiraal heb ik een heftige baarmoederontsteking gehad waar ik ruim een maand doodziek van ben geweest. 10 kg afgevallen en was een wandelend skelet dus dat voor mij nooit weer.

Zolang ik nog niet zeker ben van of er nog een kinderwens is of niet blijf ik aan de pil.

Het ontpillen heb ik eigenlijk niets van gemerkt.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:12

Ik heb helemaal nooit iets gemerkt van het slikken van de pil. Zowel lichamelijk en geestelijk niet. Is dat zo uniek dan? :=
Slikte net zo lang door tot het mis ging, dan maakte ik de week af en lastte ik een stopweek in.
Eind 2019 gestopt, na vijf jaar gebruik, en ook niks van gemerkt. :o

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:20

Ik ben ook gestopt.
Nu 6 weken en nog geen eigen menstruatie.

Uiteindelijk denken wij aan sterilisatie ( niet ik, de ander haha).

Ik heb soms wat krampen en wat moodswings.
Maar wel een stuk rustiger voel ik me.
Minder moe

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:32

Lisette0 schreef:
Ik heb helemaal nooit iets gemerkt van het slikken van de pil. Zowel lichamelijk en geestelijk niet. Is dat zo uniek dan? :=
Slikte net zo lang door tot het mis ging, dan maakte ik de week af en lastte ik een stopweek in.
Eind 2019 gestopt, na vijf jaar gebruik, en ook niks van gemerkt. :o

Ik had dat dus ook, maar lees eigenlijk nu pas hoe uniek dat was! Ik sliktw ook gerust 5 maanden door en dan dacht ik wel eens 'effe checken of alles nog werkt' en dan na een paar dagen werd ik 5 dagen ongesteld en dan kon ik weer maanden vrolijk doorslikken :') vond ik. Na stoppen niks gemerkt en cyclus was gelijk op gang (en dus zwanger en ook die verloopt hormoonpiekloos)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:41

Het was bij mij net of er een soort deken van me af getrokken werd, de wereld was interessanter zonder de pil. Geen hoofdpijn en andere rare pijntjes meer, beter libido, sowieso voelde ik me veel beter.

Hormonen spiraal werkte bij mij ook niet helaas, daar kreeg ik ook last van.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:58

Ik ben ongeveer twee maanden geleden gestopt.

Mijn menstruatie is heftiger dan toen ik nog aan de pil was.
Ook heb ik meer krampen.
De eerste 6 weken had ik pijnlijke borsten, maar dat is nu zo goed als weg.