Eerste hulp bij hoestende peuter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

genja

Re: Eerste hulp bij hoestende peuter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:18

Als hij echt benauwder wordt als hij was zou ik toch weer de HAP bellen om te overleggen .

En heb je al het hoofdelnd van zijn bed iets hoger staan ? Dat helpt vaak ook iets als ze benauwd zijn is helemaal plat liggen niet fijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 23:31

Hoofdeind staat omhoog idd. Voor nu ben ik er steeds bij en merk ik dat hij rustiger ademt als hij slaapt/dut dus wil nog even afwachten. HAP is weer extra stress en daar wordt hij ook benauwd van.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:52

Heeeel bekend probleem, mijn dochter van bijna 2 jaar heeft precies hetzelfde.

Bij haar is het pseudo kroep wat ze krijgt bij de minste verkoudheid.
Hele vervelende hoest wat haar echt wakker houd en zo af en toe vind ik smorgens ook wat braaksel in haar bedje.

Wij hebben na maanden lang zeuren een pufje gekregen met flixotide, werkt super goed.
Zodra ze nu begint met hoesten mag ze puffen met het apparaatje en dan kan ik vaak ook de pseudo kroep tegenhouden.

Stel hij word zo nog benauwder ga dan even buiten zitten met een dikke deken om hem heen natuurlijk.
De frisse lucht helpt echt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:55

Eilinora schreef:
Heeeel bekend probleem, mijn dochter van bijna 2 jaar heeft precies hetzelfde.

Bij haar is het pseudo kroep wat ze krijgt bij de minste verkoudheid.
Hele vervelende hoest wat haar echt wakker houd en zo af en toe vind ik smorgens ook wat braaksel in haar bedje.

Wij hebben na maanden lang zeuren een pufje gekregen met flixotide, werkt super goed.
Zodra ze nu begint met hoesten mag ze puffen met het apparaatje en dan kan ik vaak ook de pseudo kroep tegenhouden.

Stel hij word zo nog benauwder ga dan even buiten zitten met een dikke deken om hem heen natuurlijk.

Nou daar zou ik mee uit kijken koude lucht kan ook juist een benauwdheids aanval uitlokken .
De frisse lucht helpt echt.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 00:12

Mijn kregen en krijgt vanaf oktober tot april ( chronische RSV)
Lysomucil Junior 2% Siroop 100ml
2x daags
2tot 3 x daags 2x pufje ventolin
2 tot 3 x daags 2x pufje flexotide
Word dagelijks aangepast gericht naar de moeilijkheden tijdens het ademen.

Gelukkig is de middelste sinds deze winter niet meer in gebruik zij is nu haast 6 jaar. *\o/*

Jongste is nu 15 maanden en is sinds eind november weermaals gestart.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 00:48

Sterkte.
Kinkhoest kan ook zonder "echt" ziek te zijn geweest. Mijn dochter heeft het ook gehad ( 18 jaar geleden hoor ) .
Ik heb een saturatiemeter in huis, bestel je bij coolblue en kan net de geruststelling geven als je snachts wakker ligt naast een benauwd kind.
Overigens is morgne alsnog weer met arts overleggen helemaal niet raar. Na drie weken zo erg hoesten wil je toch dat er eens verder gekeken wordt.
Heel veel sterkte, erg naar als je peuter zo ziek is

( ik heb dit zelf ook als ik verkouden ben ( geweest) , dat kan volledig escaleren tot 6 weken extreem hoesten combi van iets allergisch, met overprikkeld van de verkoudheid etc etc .... in mijn geval niet ernstig wel dood en dood vermoeiend)

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 01:34

secricible schreef:
Een allergie geloof ik niet. De promethazine is een zwaar anti-histaminica dus dan zou dat het op moeten lossen. Hij krijgt het nu voor de versuffende werking maar het hoesten wordt er verder niet echt minder van.
Droge lucht betwijfel ik, op zijn kamer is sowieso verwarming nooit aan. Ik ben zelf door mijn slechte luchtwegen heel gevoelig voor droge lucht en heb nergens last van.
Otrivin gebruiken we idd ook al.

De hoest zat begin vd week flink vast. Nu los en is volgens mij nu een kriebelhoest geworden. Ik herken het van mezelf als ik flink verkouden ben, dat eindigt ook in kriebel. Dropjes sabbelen en flink codeïne helpt mij daar doorheen maar dat gaat niet met een 2jarige.
Hij is verder ook niet ziek, begin vd week ietsjes verhoging maar verder levendig. Alleen doodmoe en gefrustreerd dat hij niet kan slapen.

Let met de otrivin (indien je de variant hebt met xylometazoline) wel op dat je deze niet langer dan 7 dagen achter elkaar gebruikt, anders beschadig je het neus slijmvlies en dat doet meer kwaad dan goed.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 01:46

Thats_Me schreef:
Geen last van de droge lucht in huis door de verwarming? Siroopjes enzo verzachten wat maar zijn geen medicijn. Zou toch terug naar de huisarts om verder te overleggen.

Klachten verzachten kan ook helpen, hoesten houdt zichzelf ook soms in stand doordat het hoesten zorgt voor extra irritatie (wat weer voor extra hoesten zorgt etc.) Hoestsiroop kan die cirkel doorbreken. Niet gezegd dat het daarna wegblijft maar dan kan je in elk geval even bijkomen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 03:18

Kroep is inderdaad heel snel vast te stellen door met hem naar buiten te gaan. Hij kan gewoon normaal aangekleed worden, als hij maar koude lucht inademt. Gewoon raam open kan ook al flink helpen. Ze klinken dan ook als een blaffende zeehond en dat is snel opgelost met een beetje steroïden als je er op tijd bij bent.

Wat ik verder doe is eucalyptus olie op een droog washandje naast het hoofd leggen. Ongeveer 1 ml over het hele washandje druppelen. Sinds ik dat doe gaat het hier al veel beter.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 06:25

Inmiddels wordt mijn “peuter” met astma over 2 weken 20, maar wat heb ik ook veel nachten naast dat bedje gezeten ‘s nachts. En in het ziekenhuis. De meeste tips zijn al voorbijgekomen, op eentje na. Een waterijsje eten. Vaak ook gewoon midden in de nacht. Gingen we animal Chanel kijken een uurtje met waterijs, daardoor zwelt de keel wat minder op en wordt de hoestprikkel onderdrukt. En hij zat weer een tijdje rechtop wat ook helpt. Meestal konden we daarna weer een paar uur slapen. Of inderdaad in bad/ douchen, naar buiten. Als we ‘s avonds laat toch maar naar de Hap rijden, was hij vaak daar een stuk beter door de koude lucht. Voor hele erge aanvallen had ik vd kinderarts prednisonpilletjes gekregen. Maar dat is echt voor noodgevallen. In ieder geval veel sterkte ermee. Vooral de nachten kunnen soms zo lang duren.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 09:26

Astma aanval? (Door allergie getriggerd)
Na al jaren vakantievieren tussen de pony’s zonder problemen, begon mijn kleuter van 5 te hoesten, zo erg dat hij er braakneigingen van kreeg.
Bij de lokale dorpsdokter kreeg hij toen prednisolon of zoiets.
Naderhand bleek het dus om astma te gaan, uitgelokt door allergie (paarden/ponys, gras/hooi en huisstofmijt).
Allergieën en astma kunnen op elk moment ontstaan.

Edit:
Zie nu pad de reactie van Birgit01.
Ik zou astma dus niet uitsluiten als oorzaak.
(Alle tips bij hoesten zijn handig voor nu, maar zoek ook de oorzaak) Sterkte.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 10:47

Super bedankt voor alle tips. Vannacht de HAP weer gebeld toen het echt niet meer ging en uiteindelijk de nacht op de kinderafdeling doorgebracht met hem. Dat werkte toch beter dan alle huismiddeltjes. Hopelijk mag hij vanmiddag naar huis.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:54

Mijn dochter heeft in haar peutertijd ook pseudokroep gehad. Daarbij hielp het om te stomen.
Daarna heeft ze dus kinkhoest gehad ondanks de enting die dus blijkbaar niet goed werkte.
Is er bij je kindje ook bloed afgenomen voor onderzoek secricible?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:55

Ah jeetje wat naar dat je nog naar de HAP bent moeten gaan, maar wel de beste beslissing geweest denk ik. Hopelkijk mogen jullie straks weer naar huis. Hebben ze daar nog verder iets gezegd over wat ze denken dat het zou kunnen zijn en wat ze er eventueel nog mee kunnen doen? Heel veel beterschap in ieder geval!

Het gebeurd dus 'alleen' op de slaapkamer? Misschien dat een lucht reiniger iets kan betekenen? We hebben onlangs eentje van Philips aangeschaft en we merken echt gelijk verbetering op de slaapkamer - minder droge keel en minder hoesten (we hebben enkele beglazing nog boven en dat is bij ons ook wel echt te merken dan in de winter tijd)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:57

Je, wat naar. Kan het huisstofmijt allergie zijn? Daar kunnen vreselijke hoestbuien van komen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:05

Wat balen dat jullie als nog naar de HAP moesten en uiteindelijk naar de kinder afdeling.
Zou wel pas akkoord gaan met ontslag als je er zelf ook echt vertrouwen in hebt.
Zeker omdat het overdag eigenlijk best goed gast maar vooral ‘s avonds en ‘s nachts slechter liever dan nog een nachtje extra dan vannacht weer terug.

Sterkte en beterschap voor je kleine man

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:07

Probeer toch eens te stoppen met de melk. Probeer amandelmelk, desnoods met een smaakje. Ik deed dat ook voor mijn dochter, 'kaal' vond ze het niet lekker dus ik deed er een schepje cacaopoeder doorheen en warmde het op.
Binnen 2 dagen was ze van haar hoest af. Het is het proberen waard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:55

Ach jee toch in het ZH terechtgekomen :(:)
Hebben jullie nog een beetje kunnen slapen? En wat is nu de status zeg maar...? Hopelijk wat wijzer geworden...?

Babootje: Kinkhoestvaccin is 1 van de minst goed werkende helaas, altijd al een matige prik geweest. Wij hebben in onze kindertijd zelfs 2x in 1 jaar Kinkhoest gehad... lekker met zijn allen (volledig gevaccineerd....) blaffen door dat huis. De Bof kregen we overigens ook gewoon.

Ik kan me dat verhaal van jou ook nog herinneren Storm, dat was ook een heel gedoe.... gelukkig toch onder controle gekregen dan +:)+

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:06

secricible schreef:
Super bedankt voor alle tips. Vannacht de HAP weer gebeld toen het echt niet meer ging en uiteindelijk de nacht op de kinderafdeling doorgebracht met hem. Dat werkte toch beter dan alle huismiddeltjes. Hopelijk mag hij vanmiddag naar huis.

Ach jeetje niet leuk , maar nu is hij in goede handen. Ook voor jou een stuk rustiger hoop ik!

Beterschap voor de kleine!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:14

Sterkte ! Wat vervelend dat het in het ziekenhuis is geëindigd. Hopelijk zijn jullie weer thuis en gaat het iets beter.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:00

pmarena schreef:
Ik kan me dat verhaal van jou ook nog herinneren Storm, dat was ook een heel gedoe.... gelukkig toch onder controle gekregen dan +:)+

Ja inderdaad gelukkig onder controle gekregen, maar wat heb ik met mijn handen in het haar gezeten.
Tot vorig heeft ze iedere winter nog wel eens aanvalletjes gehad, maar met prometazine was dit prima te doen. Dit is de eerste winter dat ze dat zelfs ook niet nodig heeft gehad. Maar ze krijgt nog steeds geen melk, naast het hoesten krijgt ze er ook erge buikpijn van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:07

Ik weet nog wel dat je toen erg twijfelde aan die melk volgens mij. Het klinkt ook wel suf dat ze daar zó veel last van op de luchtwegen kunnen krijgen hè, maar je hoort het vaker :(:)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:48

Mijn dochter haar holtes zaten vol als baby, veel benauwd en hoesten. Haar voeding kwam er door terug,melk bleek jaren later de oorzaak. Helaas is ze er slechthorend van geworden.Het heeft haar oren kapot gemaakt door de ontstekingen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:02

Hier de oudste ook heel veel reactor op melk nadat ze een jaar was geworden. Melk kan slijmopwekkend werken. En had continu oorontstekingen. Uiteindelijk geen melk en buisjes was het over. Had om de 2 weken doorgebroken oorontstekingen.

Overigens vind ik dit meer klinken als kroep. Mijn neefje heeft ook paar keer nacht op de kinderafdeling gelegen ermee.
Hopelijk krijg je goede medicatie mee om het te voorkomen.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:10

Ik neem aan dat hij op Corona is getest?
Hebben jullie een mechanisch ventilatiesysteem?