Hyperventileren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise19

Re: Hyperventileren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 08:49

Ik heb beide. Angstaanvallen en chronische hyperventilatie. Ik had op het laatst 4 a 5 angstaanvallen per dag die overliepen in hyperventileren.

Ik ben er nu helemaal vanaf. Wat bij mij geholpen heeft is mijn dieet aanpassen. Mijn angsten aanpakken en die recht in de ogen aankijken. En daarnaast YouTube video's van Mel Robbins, Tony Robbins(deze heeft ook een soort plan hoe je goed je dag begint etc) en daarnaast ook nog eens meditatie.

Tony Robbins gebruikt ook een ademhalingstechniek van een Nederlander. Ben zijn naam even kwijt. Maar dat heeft ook enorm geholpen.

Mijn hart sloeg heel vaak over of ik voelde hem een soort trillen. Onderzoeken gehad maar niks aan de hand. Die arts zei dat het door lange tijd veel stress kon komen.

Ik sta nu op de wachtlijst voor emdr. Zou er wel echt wat aan doen. Ik heb 4 jaar lopen klooien en het werd steeds erger. Kon helemaal niks meer. Het begon bij het auto rijden. En uiteindelijk kon ik niet eens meer naast iemand in de auto zitten zonder aanval. Dat ging van kwaad tot erger tot ik niet eens meer lopend naar de supermarkt kon. Zodra mijn hart sneller ging kloppen begon de ellende.

Veel sterkte! Via de huisarts kan je ook online een soort cursus doen voor paniek etc. Bij mij was het al zo ver dat ze het een gegeneraliseerde angststoornis noemde. Sterkte in ieder geval. Het is echt heel erg vervelend. Maar je kan er zeker wel vanaf komen. Het is alleen even zoeken naar wat voor jou werkt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:14

Ik had het ooit ook maar vooral bij stress,mijn dochter had het ook. We kwamen er achter dat het uit onze darmen kwam, als mijn dochter zich niet prettig voelde en dan een aanval kreeg moest ze daar na altijd naar de wc.
We hebben ons eet patroon aangepast en nergen geen last meer van.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:15

Ik kan weleens midden in de nacht een aanval krijgen door teveel maagzuur of te ver eten (vier oliebollen met oudjaar waren slecht gevallen...)

Wat dan helpt is een rennie opsabbelen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:23

marleen_usar schreef:
Ik had het ooit ook maar vooral bij stress,mijn dochter had het ook. We kwamen er achter dat het uit onze darmen kwam, als mijn dochter zich niet prettig voelde en dan een aanval kreeg moest ze daar na altijd naar de wc.

[MWS] Medische vragen en adviezen

Ts is minderjarig en moet dit met ouders en huisarts bespreken..

Aan TS ga.het tegen je ouders zeggen en zoek adequate hulp..

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:52

Hoe gaat het vandaag met je ts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:28

Echwel schreef:
marleen_usar schreef:

[MWS] Medische vragen en adviezen

Ts is minderjarig en moet dit met ouders en huisarts bespreken..

Aan TS ga.het tegen je ouders zeggen en zoek adequate hulp..

Waar zie jij dat ze minderjarig is? :+ Ze heeft geen leeftijd op haar profiel staan..

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:29

Ze heeft in haar eerste bericht geplaatst dat ze 16 is :D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:31

Blijkt uit berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:26

Citaat:
Een paniekaanval voelt alsof je doodgaat maar is niet erg of gevaarlijk.

Citaat:
Serieus...?

Een mens voelt zoveel angst dat zij denkt dat ze dood gaat "en dat is niet erg" - mijn hoela...

Je gaat er doorgaans niet dood aan, je hart is prima in orde en we hebben tegenwoordig emdr - dus in die zin is het idd niet gevaarlijk.
Maar wel heel naar.

Citaat:
Dat is wel een heel creatieve interpretatie. :') Er staat dat een paniekaanval niet erg is, of althans, niet in de zin dat er direct van alles zwaar mis is met je lichaam en je hart op het punt staat het te begeven.

Ik kan uit de voeten met 'je lichaam is in orde'.

Dat iets 'dus niet erg is, want je lichaam is in orde' stuit mij tegen de borst.

Citaat:
En hoeveel angst iemand heeft voor ze een paniekaanval krijgen, kun je van achter een scherm niet beoordelen.

Nee, dat kan niet en dat was ook niet aan de orde.
(Al betekent een paniekaanval doorgaans dat er op dat moment flink veel angst is.)

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 15:06

Blijheid schreef:
TS; je bent 16 toch? Heb je dit al bij je ouders aangegeven, dat het nu zo Edith is?

Als het al zo lang blijft hangen en je blijft je beroerd voelen kan je beter even langs de dokter gaan, of in elk geval bellen voor overleg. Zij kunnen je verder helpen dan mensen via bokt.
Je kan ook zelf de huisarts bellen, op jouw leeftijd kan dat ook zonder dat je ouders er van weten.

Ja klopt ik ben 16, me ouders weten het. Zijn al bezig bij de dokter, 6 weken lang al aan het wachten op een hartkastje. Maar de ene keer is die kapot, de andere keer wisten ze niet hoe die werkte. Het is een drama. Morgen bellen we nog een keer en als ik deze week niet terecht kan, gaan we naar een andere huisarts of het ziekenhuis.

Sintara schreef:
Hoe gaat het vandaag met je ts?

Ik ben vannacht gelijk in slaap gevallen en tot nu toe gaat het wel goed, ben nog steeds wel bang om de controle te verliezen

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:19

Janneke2 schreef:

Janneke ik bedoelde inderdaad dat het lichamelijk niet erg is. Ts is nog jong, erg ongerust en ik weet niet of ze weet wat een paniekaanval is. Bij een hartaanval heb je direct medische hulp nodig, dat is bij een paniekaanval niet zo.
Ik heb zelf wel lichte paniekaanvallen gehad, als je dan weet wat het is en je echt niet in gevaar bent kom je er makkelijker uit.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:10

Sintara schreef:
Janneke2 schreef:

Janneke ik bedoelde inderdaad dat het lichamelijk niet erg is. Ts is nog jong, erg ongerust en ik weet niet of ze weet wat een paniekaanval is. Bij een hartaanval heb je direct medische hulp nodig, dat is bij een paniekaanval niet zo.
Ik heb zelf wel lichte paniekaanvallen gehad, als je dan weet wat het is en je echt niet in gevaar bent kom je er makkelijker uit.

Nou ja een collega van mij werd tijdens haar eerste paniekaanval ook afgevoerd met de ambulance. Kreeg daar ook allemaal testen. De eerste keer kan behoorlijk paniekerig zijn omdat het voelt alsof je een hartaanval gaat krijgen. Toch is het wel fijn dat ik met die collega er wel over kan hebben omdat ik ook wel eens flink in paniek ben.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:16

Dat hoor je inderdaad best vaak.. Maar nogmaals ik ben geen arts net zo min als de rest hier (voor zover ik weet) dus hoewel het voor mij lijkt op een paniekaanval lijkt het me alsnog verstandig als dat door een arts wordt beoordeeld.. En ts als je je herkent in de symptomen kan je je daarover inlezen.

Ik hoop in elk geval dat het nu goed met je gaat

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 19:03

Wat kan je doen tijdens hartkloppingen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:07

Iets drinken en op een goede buikademhaling concentreren en niet in elkaar zitten helpt bij mij, maar eigenlijk moet je gewoon eerst weten wat het veroorzaakt.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 19:14

Sizzle schreef:
Iets drinken en op een goede buikademhaling concentreren en niet in elkaar zitten helpt bij mij, maar eigenlijk moet je gewoon eerst weten wat het veroorzaakt.

Ik denk eerlik gezegd dat ik een angststoornis heb. Ik ben zo angstig om weer te gaan hyperventileren. En juist doordat ik zo angstig ben, krijg ik weer steken in me hart en buikpijn.

Ik dacht vanavond lekker bij vrienden te gaan eten met een vriendin, heb daar nog geen uur gezeten. Hoppa, buikpijn, hartsteken, bang om een hartaanval te krijgen. Ik heb me daar ingehouden en me ouders gebeld om te laten weten dat ik alweer naar huis kom.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:50

Ach jeetje wat akelig zeg :(:)
Heb je er met je ouders over gesproken?
Misschien kun je terwijl je wacht op de HA ondertussen vast terecht bij een meditatie of yoga centrum? Of is dat allemaal dicht nu vanwege covid?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:41

Een angststoornis is naar, maar er is gelukkig veel tegen te doen.
Ook is tegenwoordig duidelijk dat angst geen gedachte of gedrag is (... of nu ja, uiteindelijk toch ook...) angst is vooral een kwestie van je zenuwstelsel dat buiten jouw wil om beslist dat je in gevaar bent - en daarin overijverig geworden is.

Als gezegd, we hebben emdr, en er zijn nog een aantal andere technieken zoals somatic experiencing en hypnose die goed werken.

En je zou wat rond kunnen neuzen op YT bij Peter Levine (van SE) en Stephen Porges over de poly vagale theorie.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:58

Ik heb ook last van angst waardoor het hyperventileren in stand blijft. Ik heb ook maanden hartkloppingen gehad en ik werd zo bang dat ik er 24/7 aan ging denken en dan gaat het inderdaad niet meer over. Ik had ook het idee van ik ga vallen en ik ben weg. Hoe meer je er mee bezig gaat hoe erger het wordt.

Ik ben magnesium pillen gaan slikken en na 8 weken begon ik echt verschil te merken. Geen kloppingen meer! ook al twijfel ik nog altijd of het wel zo was... Ik let er nu wel eens op ( in de week voordat ik ongesteld moet worden heb ik ook meer last) en dan zie ik eerder bij mijn darmen een klopping dan bij mijn hart. Dus of ik heb mijzelf behoorlijk gek gemaakt met niks ( zoals altijd) of ik heb het wel gehad.

Flink fanatiek sporten is voor mij echt een uitlaatklep wat angst betreft. Met mountainbiken ervaar ik helemaal geen angst of wat dan ook. Ik doe dit ook regelmatig. Natuurlijk heb ik nog angst en klachten maar die blijven toch mijn hele leven wel aanwezig. Ik heb het geaccepteerd en dat heeft al heel veel rust en duidelijkheid gegeven. Eerst bleef ik er maar tegen vechten en de angst gelijk geven. Nu ik het heb geaccepteerd zie ik het niet meer als een slecht iets , maar als iets wat gewoon bij mij hoort. Nu ik er niet constant tegen vecht , zoekt het mij ook minder op.

En bij slechte dagen gewoon een stapje terug. Nu heb ik dan een weekje last van angst en dan kan ik het loslaten. je moet gewoon goed je lichaam leren kennen en weten wat triggers kunnen zijn.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 10:11

Precies, gister zat k ook de hele tijd erover na te denken. Als ik ergens mee bezig ben heb ik nergens last van. Moet gewoon me leven leven zoals ik altijd doe. Misschien op een wat gezondere manier. Ga vandaag stukkie wandelen, kijken of dat helpt

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:18

Photograph schreef:
Precies, gister zat k ook de hele tijd erover na te denken. Als ik ergens mee bezig ben heb ik nergens last van. Moet gewoon me leven leven zoals ik altijd doe. Misschien op een wat gezondere manier. Ga vandaag stukkie wandelen, kijken of dat helpt

Ik ben er vaak ook wel altijd mee bezig. Bij elk pijntje wat ik voel denk ik zal dat wat zijn? Ik vindt Corona ook heel spannend dus heb al bijna een jaar 'keelklachten'. Ik moet daarom van mijzelf ook sporten en bewegen en veel afleiding hebben. Ik maak mijzelf bewust moe op een dag zodat ik goed kan slapen.

Spanning maakt het ook wel erger. Ik weet nu dat ik ergens deze maand een vaccin krijg en daar ben ik nu al heel zenuwachtig voor. Zo voel ik al een pijn in mijn arm waar een prik kan worden gezet. Dit zit dus tussen mijn oren.

Ik zit nu ook minder in mijn vel dus dan wordt het ook weer iets erger. Vooral ritme , regelmaat en rust houden helpt. Als ik mij zo gestrest voel neem ik meestal een warm bad en ga met leuke dingen bezig.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 19:59

Het kan ook echt alleen maar erger. Nu 24/7 aan t stressen omdat ik een verstopte neus heb en hartstikke benauwd ben daardoor

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 20:00

Sunrise19 schreef:
Ik heb beide. Angstaanvallen en chronische hyperventilatie. Ik had op het laatst 4 a 5 angstaanvallen per dag die overliepen in hyperventileren.

Ik ben er nu helemaal vanaf. Wat bij mij geholpen heeft is mijn dieet aanpassen. Mijn angsten aanpakken en die recht in de ogen aankijken. En daarnaast YouTube video's van Mel Robbins, Tony Robbins(deze heeft ook een soort plan hoe je goed je dag begint etc) en daarnaast ook nog eens meditatie.

Tony Robbins gebruikt ook een ademhalingstechniek van een Nederlander. Ben zijn naam even kwijt. Maar dat heeft ook enorm geholpen.

Mijn hart sloeg heel vaak over of ik voelde hem een soort trillen. Onderzoeken gehad maar niks aan de hand. Die arts zei dat het door lange tijd veel stress kon komen.

Ik sta nu op de wachtlijst voor emdr. Zou er wel echt wat aan doen. Ik heb 4 jaar lopen klooien en het werd steeds erger. Kon helemaal niks meer. Het begon bij het auto rijden. En uiteindelijk kon ik niet eens meer naast iemand in de auto zitten zonder aanval. Dat ging van kwaad tot erger tot ik niet eens meer lopend naar de supermarkt kon. Zodra mijn hart sneller ging kloppen begon de ellende.

Veel sterkte! Via de huisarts kan je ook online een soort cursus doen voor paniek etc. Bij mij was het al zo ver dat ze het een gegeneraliseerde angststoornis noemde. Sterkte in ieder geval. Het is echt heel erg vervelend. Maar je kan er zeker wel vanaf komen. Het is alleen even zoeken naar wat voor jou werkt.

Heb jij je angsten aangepakt door de dingen te doen waar je bang voor bent?

Ik ben bijvoorbeeld bang om met vrienden af te spreken en bang om daar een aanval te krijgen. Maar moet ik juist nu eigenlijk dat dan toch doen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:33

Citaat:
Ik ben bijvoorbeeld bang om met vrienden af te spreken en bang om daar een aanval te krijgen. Maar moet ik juist nu eigenlijk dat dan toch doen?

Nee hoor, je moet niets.

Er was een tijd dat we 'niet beter wisten' en er gedragstherapie op angst werd toegepast.
Daar hoort dit bij.

Angst is geen gedrag, maar eerder je overlevingsinstinct.
Dat trekt zich weinig aan van 'self talk', maar wel van verstandige acties.
Bijvoorbeeld als je angst voelt opkomen
(= jouw lichaam vindt om haar moverende redenen dat jij in gevaar bent)
gaan bewegen. Je lichaam ervaart dat jij iets zinnigs doet met 'de alarmbel die angst (ook) is'. In gevaar moet je vluchten of vechten - of je voor dood houden.

Om het ingewikkeld te maken beschrijf je 'angst voor angst', of wellicht angst voor schaamte.
Nu, door jezelf bloot te stellen aan risicovolle situaties neem je een risico.
'Daar moet je tegen kunnen - of niet doen.' (Angst voor angst plus risico, dat zijn er drie....)

Uiteraard kan een fijn gesprek met vrienden een deel van de angst / schaamte wegnemen. Dan kan het zin hebben om voorzichtig dingen op te bouwen.

En verder roep ik al jaren :' ga niet om met angst (draai het de nek om met bijv. emdr) er is zoveel leuker gezelschap!'

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 11:47

Ik ben gister toch naar me vriendin gegaan en daar is het gewoon goed gegaan. Moet alleen morgen werken en krijg nu alweer die angst van “wat als ik daar misselijk word?”