Buik/maag pijn na nemen Diclofenac - tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Re: Buik/maag pijn na nemen Diclofenac - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:10

Probeer eens wat Rennie of Gaviscon.
Anders inderdaad via je dokter pantoprazol/omeprazol. Wat overigens geen maagbeschermer is, maar een maagzuurremmer. Als maagbeschermer moet je bijvoorbeeld denken aan Sucralfaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:01

Humpiedumpie schreef:
Bij diclofenac hoort een maagbeschermer. Anders branden ze een gat in je maag bij langdurig gebruik :+ .
Ik kreeg hem er ook niet bij en moest hem zelfs zelf betalen.

Overdrijven is ook een vak. Het is geen zwavelzuur. Het is een pijnstiller en ontstekingsremmer en als ie dat standaard deed, zou ie niet zoveel gebruikt worden. Zelfs de pharma-maffia zou dat niet verkocht blijven krijgen. 10 dagen is ook geen langdurig gebruik. Gebaseerd op wat TS verteld is het ook niet haar maag, maar zijn het haar darmen die opspelen.

Gezien TS van België is zal ze voor vrijwel alles dat hier genoemd wordt naar een apotheker moeten en als je daar dan toch bent kan je net zo goed even aan de apotheker vragen wat het beste zou zijn.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:40

Ayasha schreef:
Humpiedumpie schreef:
Bij diclofenac hoort een maagbeschermer. Anders branden ze een gat in je maag bij langdurig gebruik :+ .
Ik kreeg hem er ook niet bij en moest hem zelfs zelf betalen.

Overdrijven is ook een vak. Het is geen zwavelzuur. Het is een pijnstiller en ontstekingsremmer en als ie dat standaard deed, zou ie niet zoveel gebruikt worden. Zelfs de pharma-maffia zou dat niet verkocht blijven krijgen. 10 dagen is ook geen langdurig gebruik. Gebaseerd op wat TS verteld is het ook niet haar maag, maar zijn het haar darmen die opspelen.

Gezien TS van België is zal ze voor vrijwel alles dat hier genoemd wordt naar een apotheker moeten en als je daar dan toch bent kan je net zo goed even aan de apotheker vragen wat het beste zou zijn.

Mijn vader heeft er een geperforeerde 12-vingerige darm aan over gehouden. Hij heeft met spoed een levensreddende operatie moeten ondergaan. Ze hebben zijn hele buik moeten schoonspoelen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:07

Janneke2 schreef:
LWDaisy schreef:
Ik heb ze nu voor de 2de keer gekregen, en de enige vraag die ik daarbij krijg is "sterke maag?" :+

Ik heb nog een beetje last, maar het is wel aan het beteren :)

De eigenlijke vraag zou moeten luiden 'of jouw maag een dikke slijmlaag heeft'.
Hoe je dit moet weten, geen idee.

(Ik kreeg ooit verkeerde medicatie en kreeg een maagbloeding, "dus" sta ik te boek als iemand met een 'zwakke maag' /dunne slijmlaag. Geen idee of dit naar de letter van de wet klopt.)

Omeprazol was destijds gloednieuw.
Voor twee weken pillen betaalde ik ruim tweehonderd gulden. (Plm. honderd euro.) Nu is dat een tientje.
(Vraag wel altijd het werkingspercentage aan de balie van de apotheek. Vanuit 'losec' geredeneerd is er Omeprazol in de handel dat tussen de 80% en 125% werkzaamheid heeft.)

ik denk dat je apotheker je heel gek aankijkt, want dit is niet een vraag die ze kunnen beantwoorden... ik vermoed dat je het hebt over biologische beschikbaarheid. Het is niet dat van een generiek medicijn het 'werkingspercentage' wordt bepaald en dat ligt op bijvoorbeeld 90% van het origineel. Er wordt bij een groep proefpersonen bepaald wat de biologische beschikbaarheid is (de hoeveelheid werkzame stof die onveranderd in het bloed terecht komt) en deze moet bij alle proefpersonen tussen de 80% en de 120% liggen in vergelijking tot een dosis met het originele geneesmiddel waardoor je kan stellen dat de blootstelling gelijk is. De biologische beschikbaarheid wordt door veel factoren beïnvloed (genetische verschillen, wat iemand gegeten heeft en soms zelfs het tijdstip van innemen) en is bij geen twee personen precies gelijk.

Hier wordt het heel duidelijk uiteengezet:
https://adoc.pub/anselmus-colloquium-or ... or-en.html (vanaf pagina 73).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:10

BETUWE schreef:
Ayasha schreef:

Mijn vader heeft er een geperforeerde 12-vingerige darm aan over gehouden. Hij heeft met spoed een levensreddende operatie moeten ondergaan. Ze hebben zijn hele buik moeten schoonspoelen.

Die verhalen zijn er ook van aspirine. Één zwaluw maakt de lente niet. Jouw vader heeft brute pech gehad. Als het medicijn dit standaard veroorzaakte werd het echt niet meer gegeven. :(:)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:04

Dit is weet typisch voorbeeld waarom er nog strengere Regels moeten voor een medisch topic op bokt .
Er wordt weer zo veel onzin geroepen .
Zodra hier op bokt maar diclofenac, ibuprofen of naproxen wordt genoemd komt iedereen Weer met het verhaal van maagbeschermer. Dat dit er altijd bij gegeven moet worden .
Zoals gelukkig meerdere mensen al geschreven hebben klopt dit niet . Er hoeft lang niet altijd een maagbeschermer gebruikt.
Daar zijn hele goede protocollen voor wanneer wel en niet. En arts vraagt dan ook nog heb je het eerder gebruikt en heb je toen maag problemen gehad ?
Ook een maagbeschermer is niet zomaar onschuldig en kan ook bijwerkingen geven.

Ts dit klinkt niet naar maag maar darm problemen. Je schrijft dat je een scooter ongeluk hebt gehad . Weet niet hoe je gevallen hebt heb je bv ook stuur in je buik gehad ?
Als buik ook klap heeft gehad bij het ongeluk zou ik het goed in de gaten houden en anders toch even met arts overleggen

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:52

Mijn huisarts gaf mij een maagbeschermer mee bij Diclofenac. Ze zei erbij dat ze het standaard voorschrijft maar omdat ik niet binnen een risico groep val ik het niet perse hoefde te gebruiken (was toen 26). Heb het niet gebruikt onder het mom “hoe minder pillen hoe beter”. Met een maagzweer als gevolg -O- Sindsdien slik ik het braaf.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:58

Petra_O schreef:
Janneke2 schreef:
(Vraag wel altijd het werkingspercentage aan de balie van de apotheek. Vanuit 'losec' geredeneerd is er Omeprazol in de handel dat tussen de 80% en 125% werkzaamheid heeft.[/b])

ik denk dat je apotheker je heel gek aankijkt, want dit is niet een vraag die ze kunnen beantwoorden... ik vermoed dat je het hebt over biologische beschikbaarheid.

Met enige uitleg
(... niet iedereen vraagt hier naar...)
snapt men mij uitstekend in de apotheek.
(En soms plaag ik mijn arts er mee.)

Ik heb geen idee welke fabriek 'losec' in de handel brengt, we noemen het efkes fabriek L.
Het precieze recept om losec te maken valt een x aantal jaren onder patent, maar wordt ook daarna niet openbaar of gepubliceerd.
Wel slagen andere fabrikanten er in om omeprazol na te maken.

Het college voor de beoordeling van de geneesmiddelen laat omeprazol toe op de markt als de werking tussen de genoemde percentages ligt.
'Merkloze omeprazol' is in principe net zo goed als losec, maar soms tref je een middel van fabrikant M of N dat dus 20% minder werkt. Of 25% meer.
('Geeft niets als je dat weet'.)

Citaat:
Er wordt bij een groep proefpersonen bepaald wat de biologische beschikbaarheid is (de hoeveelheid werkzame stof die onveranderd in het bloed terecht komt) en deze moet bij alle proefpersonen tussen de 80% en de 120% liggen in vergelijking tot een dosis met het originele geneesmiddel waardoor je kan stellen dat de blootstelling gelijk is.

?????
Blootstelling gelijk, maar wel een werking van 125%?

En wat denk je dat er getest wordt op proefpersonen die losec krijgen? Die hebben ook zo hun biologische verschillen etc etc.

Citaat:
De biologische beschikbaarheid wordt door veel factoren beïnvloed (genetische verschillen, wat iemand gegeten heeft en soms zelfs het tijdstip van innemen) en is bij geen twee personen precies gelijk.

Vandaar dat mensen die deelnemen aan medicijnenonderzoek uitgebreid gescreend worden en vaak ook saai wekenlang op een kamer bivakkeren met maaltijden vastgesteld door het onderzoeksteam.
Zo heeft fabrikant L de biologische beschikbaar van losec vastgesteld, dat klopt.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-01-21 22:05, in het totaal 4 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:00

Heb het ook gehad en reageerde er zo slecht op dat ik het in overleg toen gewoon ook niet genomen heb. Dan maar wat meer pijn :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:38

Silly1972 schreef:
Met diclofenac hoor je een maagbeschermer erbij te nemen.
Dus zou daar eerst eens naar kijken

Klopt als ex doktersassistente kan ik dit beamen dat dit lang geleden werd gedaan.
Dus hup morgen je HA bellen voor overleg want je hebt klachten. Of dit nu wel of niet standaard erbij wordt voorgeschreven is niet belangrijk voor jou nu.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 09:16

Ik heb vandaag een afspraak staan om 9.40u, om toch maar even te laten nakijken :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 11:31

Update: maagontsteking!
Ik heb een doos Pantomed en een doos Riopan voorgeschreven gekregen. Nu lekker de zetel in kruipen en genezen maar!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:24

Voortaan weet je dat je (net als ik) een wat gevoelige maag hebt, zodat je bij medicijn gebruik dit even kunt aangeven bij je arts. Mijn man kan bv alles slikken en heeft nooit ergens last van, en ik als ik teveel koffie drink bv dan heb ik al last van mijn maag. Diclofenac is dan ook iets dat ik in principe als het niet hoef, niet zal nemen. Paracetamol verdraag ik veel beter.
Kamillethee werkt ook rustgevend op de maag. Neem ik ook altijd als mijn maag geïrriteerd is.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 14:21

pien_2010 schreef:
Voortaan weet je dat je (net als ik) een wat gevoelige maag hebt, zodat je bij medicijn gebruik dit even kunt aangeven bij je arts. Mijn man kan bv alles slikken en heeft nooit ergens last van, en ik als ik teveel koffie drink bv dan heb ik al last van mijn maag. Diclofenac is dan ook iets dat ik in principe als het niet hoef, niet zal nemen. Paracetamol verdraag ik veel beter.
Kamillethee werkt ook rustgevend op de maag. Neem ik ook altijd als mijn maag geïrriteerd is.

Twee jaar geleden heb ik ze ook genomen, zonder extra maagbescherming, en toen had ik er geen last van. In de toekomst zal ik deze pillen ook niet meer alleen nemen, maar idd met maagbeschermers :)
Ik ben idd thee aan het drinken de laatste dagen, omdat de koffie ook voor last zorgde :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:27

Teveel koffie, scherp eten, vet eten, teveel alcohol, soms chocolade, stress, bepaalde medicijnen etc etc. Is even voor je zelf uitvinden waar je maag gevoelig op reageert en waarop niet. Dit is mijn rijtje.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:28

Mensen kunnen van alles roepen, maar ik heb echt nog nooit diclo gekregen zonder een maagbeschermer. Ook artsen, oa MDL arts en reumatoloog zeggen ALTIJD nadrukkelijk dat het moet en ik loop sinds 1999 in ziekenhuizen bij div artsen.

Nu slik ik al jaren vast omeprazol en mag geen diclo meer.

En als vb hoe diclo kan werken; Ik had een tijdelijk stoma en de verpleegkundige in het amc vond daar de diclo in, dus die deed niks. Toen besloot ze die fijn te malen met een vijzel en kon ik hem wel zo nemen met veel water.
Nou.............dat heb ik geweten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:29

Venkel thee kan verlichtend werken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:01

@Superpony
Omeprazol is geen maagbeschermer en werkt ook niet tegen medicijnen die de maag(wand) aantasten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:19

LWDaisy schreef:
Twee jaar geleden heb ik ze ook genomen, zonder extra maagbescherming, en toen had ik er geen last van. In de toekomst zal ik deze pillen ook niet meer alleen nemen, maar idd met maagbeschermers :)
Ik ben idd thee aan het drinken de laatste dagen, omdat de koffie ook voor last zorgde :)

Kan ook een samenloop van omstandigheden zijn. :) Of een ander merk?

Ik heb altijd diclofenac probleemloos kunnen nemen en altijd zonder maagbeschermer en toen kreeg ik een paar weken geleden cataflam mee ivm een niersteen, wat in principe ook diclofenac is maar met kalium. Na één pil was ik een half uur later aan het overgeven en terug op weg naar de dokter. :+
hulpstofje was er te veel aan. :=

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:06

LWDaisy schreef:
Ik heb een doos Pantomed en een doos Riopan voorgeschreven gekregen. Nu lekker de zetel in kruipen en genezen maar!

Goed dat je terug naar de huisarts bent gegaan dus! Bij mij werd aangegeven dat ik mogelijk maagbeschermers erbij kon gebruiken als ik er last van kreeg. Iedereen doet het dus anders of zijn verder bij geschoold met nieuwe inzichten.

Toen ik een slijmbeursontsteking had moest is eerst een 'kuur' ibroprufen nemen. Toen heb ik op aanraden van een collega (arts) toch maar die maagbeschermers mee genomen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 17:41

Rytir schreef:
LWDaisy schreef:

Goed dat je terug naar de huisarts bent gegaan dus! Bij mij werd aangegeven dat ik mogelijk maagbeschermers erbij kon gebruiken als ik er last van kreeg. Iedereen doet het dus anders of zijn verder bij geschoold met nieuwe inzichten.

Toen ik een slijmbeursontsteking had moest is eerst een 'kuur' ibroprufen nemen. Toen heb ik op aanraden van een collega (arts) toch maar die maagbeschermers mee genomen.

Ik ben idd blij dat ik toch langs de huisarts gegaan ben! Ik heb er ook echt last van, ik kruip heel erg in elkaar als ik zit/sta, en als ik neerleg trek ik minstens 1 been op. Hopelijk mindert de pijn nu snel :j
Ik kan het gelukkig rustig aan doen, de HA heeft me nog een week thuis geschreven, omdat ik door het ongeval toch nog wel last in mijn schouder en knie heb. Het enige wat ik moét doen, is de paarden :') Die geven er niet om of ik maagpijn heb haha!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:12

Diclofenac is een ontstekingsremmer en werkt inderdaad op de maag. Inderdaad een beetje melk is al genoemd. Melk neutraliseert. Mocht je de laatste echt niet meer willen nemen, kun je ook gewoon een ibuprofen nemen. Dat werkt ook als ontstekingsremmer en pijnstiller, maar wel in een mindere vorm. Als ik begrijp dat je er nog 1 moet nemen, kun je ook nog twee dagen ibu nemen ipv die laatste diclofenac :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:33

Brainless schreef:
@Superpony
Omeprazol is geen maagbeschermer en werkt ook niet tegen medicijnen die de maag(wand) aantasten.

Daar wordt het wel degelijk voor gegeven. Ik slikte destijds rabeprazol, maar sinds 2 laatste gastro's de omeprazol. Ik weet heel goed hoe mn maag eruit ziet en ook waarom ik het krijg.

Het ging mij erom dat mensen waarschuwen voor langdurig gebruik en ik het nu samen al meer dan 20jr gebruik. Ik heb nog steeds problemen, maar verhuizen en daarna corona gooide wat roet in het eten voor nieuw onderzoek.

Dit is wat zo ongeveer ook in mijn bijsluiter staat; https://www.apotheek.nl/medicijnen/omeprazol

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:05

@superpony dat jij het nog nooit zonder maagzuurremmer hebt gekregen betekent niet dat het moet... Wij schrijven het regelmatig voor, ook zonder.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:11

Charaz schreef:
@superpony dat jij het nog nooit zonder maagzuurremmer hebt gekregen betekent niet dat het moet... Wij schrijven het regelmatig voor, ook zonder.

Ik zeg alleen dat bij mij echt elke arts dat wel doet en ook altijd heeft gezegd dat het echt moet. Niet alleen bij mij, maar lees het ook bij de patienten verenigingen, dat iedereen het altijd in combinatie heeft gekregen.

Ik krijg geen diclo meer, maar het lijkt alsof zonder maagbeschermer voorschrijven iets van de laatste jaren is.