Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Humpiedumpie schreef:Bij diclofenac hoort een maagbeschermer. Anders branden ze een gat in je maag bij langdurig gebruik.
Ik kreeg hem er ook niet bij en moest hem zelfs zelf betalen.
Ayasha schreef:Humpiedumpie schreef:Bij diclofenac hoort een maagbeschermer. Anders branden ze een gat in je maag bij langdurig gebruik.
Ik kreeg hem er ook niet bij en moest hem zelfs zelf betalen.
Overdrijven is ook een vak. Het is geen zwavelzuur. Het is een pijnstiller en ontstekingsremmer en als ie dat standaard deed, zou ie niet zoveel gebruikt worden. Zelfs de pharma-maffia zou dat niet verkocht blijven krijgen. 10 dagen is ook geen langdurig gebruik. Gebaseerd op wat TS verteld is het ook niet haar maag, maar zijn het haar darmen die opspelen.
Gezien TS van België is zal ze voor vrijwel alles dat hier genoemd wordt naar een apotheker moeten en als je daar dan toch bent kan je net zo goed even aan de apotheker vragen wat het beste zou zijn.
Janneke2 schreef:LWDaisy schreef:Ik heb ze nu voor de 2de keer gekregen, en de enige vraag die ik daarbij krijg is "sterke maag?"![]()
Ik heb nog een beetje last, maar het is wel aan het beteren
De eigenlijke vraag zou moeten luiden 'of jouw maag een dikke slijmlaag heeft'.
Hoe je dit moet weten, geen idee.
(Ik kreeg ooit verkeerde medicatie en kreeg een maagbloeding, "dus" sta ik te boek als iemand met een 'zwakke maag' /dunne slijmlaag. Geen idee of dit naar de letter van de wet klopt.)
Omeprazol was destijds gloednieuw.
Voor twee weken pillen betaalde ik ruim tweehonderd gulden. (Plm. honderd euro.) Nu is dat een tientje.
(Vraag wel altijd het werkingspercentage aan de balie van de apotheek. Vanuit 'losec' geredeneerd is er Omeprazol in de handel dat tussen de 80% en 125% werkzaamheid heeft.)
BETUWE schreef:Ayasha schreef:Overdrijven is ook een vak. Het is geen zwavelzuur. Het is een pijnstiller en ontstekingsremmer en als ie dat standaard deed, zou ie niet zoveel gebruikt worden. Zelfs de pharma-maffia zou dat niet verkocht blijven krijgen. 10 dagen is ook geen langdurig gebruik. Gebaseerd op wat TS verteld is het ook niet haar maag, maar zijn het haar darmen die opspelen.
Gezien TS van België is zal ze voor vrijwel alles dat hier genoemd wordt naar een apotheker moeten en als je daar dan toch bent kan je net zo goed even aan de apotheker vragen wat het beste zou zijn.
Mijn vader heeft er een geperforeerde 12-vingerige darm aan over gehouden. Hij heeft met spoed een levensreddende operatie moeten ondergaan. Ze hebben zijn hele buik moeten schoonspoelen.
Petra_O schreef:Janneke2 schreef:(Vraag wel altijd het werkingspercentage aan de balie van de apotheek. Vanuit 'losec' geredeneerd is er Omeprazol in de handel dat tussen de 80% en 125% werkzaamheid heeft.[/b])
ik denk dat je apotheker je heel gek aankijkt, want dit is niet een vraag die ze kunnen beantwoorden... ik vermoed dat je het hebt over biologische beschikbaarheid.
Citaat:Er wordt bij een groep proefpersonen bepaald wat de biologische beschikbaarheid is (de hoeveelheid werkzame stof die onveranderd in het bloed terecht komt) en deze moet bij alle proefpersonen tussen de 80% en de 120% liggen in vergelijking tot een dosis met het originele geneesmiddel waardoor je kan stellen dat de blootstelling gelijk is.
Citaat:De biologische beschikbaarheid wordt door veel factoren beïnvloed (genetische verschillen, wat iemand gegeten heeft en soms zelfs het tijdstip van innemen) en is bij geen twee personen precies gelijk.
Silly1972 schreef:Met diclofenac hoor je een maagbeschermer erbij te nemen.
Dus zou daar eerst eens naar kijken
pien_2010 schreef:Voortaan weet je dat je (net als ik) een wat gevoelige maag hebt, zodat je bij medicijn gebruik dit even kunt aangeven bij je arts. Mijn man kan bv alles slikken en heeft nooit ergens last van, en ik als ik teveel koffie drink bv dan heb ik al last van mijn maag. Diclofenac is dan ook iets dat ik in principe als het niet hoef, niet zal nemen. Paracetamol verdraag ik veel beter.
Kamillethee werkt ook rustgevend op de maag. Neem ik ook altijd als mijn maag geïrriteerd is.
LWDaisy schreef:Twee jaar geleden heb ik ze ook genomen, zonder extra maagbescherming, en toen had ik er geen last van. In de toekomst zal ik deze pillen ook niet meer alleen nemen, maar idd met maagbeschermers![]()
Ik ben idd thee aan het drinken de laatste dagen, omdat de koffie ook voor last zorgde
LWDaisy schreef:Update: maagontsteking!
Ik heb een doos Pantomed en een doos Riopan voorgeschreven gekregen. Nu lekker de zetel in kruipen en genezen maar!
Rytir schreef:LWDaisy schreef:Update: maagontsteking!
Ik heb een doos Pantomed en een doos Riopan voorgeschreven gekregen. Nu lekker de zetel in kruipen en genezen maar!
Goed dat je terug naar de huisarts bent gegaan dus! Bij mij werd aangegeven dat ik mogelijk maagbeschermers erbij kon gebruiken als ik er last van kreeg. Iedereen doet het dus anders of zijn verder bij geschoold met nieuwe inzichten.
Toen ik een slijmbeursontsteking had moest is eerst een 'kuur' ibroprufen nemen. Toen heb ik op aanraden van een collega (arts) toch maar die maagbeschermers mee genomen.
Brainless schreef:@Superpony
Omeprazol is geen maagbeschermer en werkt ook niet tegen medicijnen die de maag(wand) aantasten.
Charaz schreef:@superpony dat jij het nog nooit zonder maagzuurremmer hebt gekregen betekent niet dat het moet... Wij schrijven het regelmatig voor, ook zonder.