Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Suzanne F. schreef:De meesten doen het om te ontspannen. Mijn dochter doet het als ze zit op de bank, dat doet ze al vanaf jongs af aan. Vroeger zoemde ze er ook bij, een soort neuriën. Dan wist ik dat ze moe was en naar bed moest. Nu doet ze het als ze lekker ontspannen op de bank zit, vaak bij het luisteren naar een muziekje.
Maar bij haar is het geen ‘moeten’, dat is misschien iets anders dan. Maar het helpt haar ontspannen denk ik en ze voelt zich er fijn bij. Geen idee of ze dit blijft doen als ze volwassen is maar ze doet er niemand kwaad mee.
AylaL schreef:kiomiamigo schreef:Het is een patroon vanuit je jeugd, dit maakt dat ik daar wel iets mee kan.
Als kind zijnde had je een reden om dit te doen, dit gaf je een gevoel van veiligheid als het waren. Door te achterhalen waardoor jij je zo onveilig voelde om te gaan bonken met je hoofd, kun je het bonken vanuit de oorzaak aanpakken. Ander gedrag aanleren is te doen, maar vergt veel discipline. Als je de oorzaak achterhaalt dan is er nog steeds discipline nodig (omdat het een al jaren ingesleten patroon is), maar dan is het makkelijker omdat het onveilige gevoel wat eronder zit weg is.
Dit zal wrs vanuit mijn heel erg onstabiele jeugd zijn geweest, dat kan ik verder niet om 1 ding pin pointen en is dus moeilijk om "weg te nenem"
Janneke2 schreef:Ik ben bang dat noch huisarts noch psycholoog er veel mee kunnen.
(Psycholoog zal het zien als dwanghandeling, wat het waarschijnlijk niet is.)
Mijn vermoeden is dat het een 'staartje' van een 'primitief' reflex is.
Primitief wil zeggen dat iedereen het reflex wel in de hersenstam heeft zitten, maar het reflex hoort zich niet meer te laten zien ('in inhibitie te zijn gegaan').
Die reflexen hebben beslist zin in de baarmoeder, tijdens de geboorte en ons eerste levensjaar.
En idd: rond een jaar of vier zijn ze bij de meeste mensen 'verdwenen'.
Het reflex waar ik aan denk heet 'tonisch labyrint reflex' en heeft een aspect van 'als ik lig, moet mijn hoofd achterover', daarbij spant je lichaam, het optillen geeft ontspanning.
En er zijn oefeningen voor om het reflex alsnog 'kwijt te spelen'. Steek je licht eens op bij https://www.inpp.nl