Hyperventilatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:48

Ohja, ook ik ben zeer bekend (geweest) met het vicieuze cirkeltje van hyperventilatie en paniekaanvallen. Ik ben ook medisch helemaal binnenste buiten gekeerd eer dat als finale conclusie werd gezegd, maar had het soms nog altijd moeilijk om dit te geloven. Vaak omdat mijn klachten nooit 100% hetzelfde waren, er was altijd wel iets nieuw, of net iets anders.

Zoals hierboven geschreven krijg je inderdaad ook angst voor de angst, en begin je op de duur erg veel te vermijden en in mijn geval jezelf op te sluiten tot het geen doen meer is.

In elk geval ben ik aan de hand van het laatste onderzoek op voorschrift naar de kiné beginnen gaan om te werken aan mijn ademhaling en ben ik ook naar een psych gegaan. Want het komt wel degelijk ergens vandaan.
Daarnaast bleek het boek "hyperventilatie ontmaskerd" van Chris Lenaerts voor mij een enorme eyeopener en het bracht mij enorm veel rust: het kan dus toch allemaal puur door hyperventilatie komen. Ik kan iedereen dit boek aanbevelen - en heb het ook al aan verschillende mensen uitgeleend.

Wat voor mij heel goed werkte tijdens een paniekaanval was afleiding. Ik was zelf niet in staat om mee te praten, maar vroeg of iemand soms de meest random dingen kon beginnen vertellen. Het maakte niet uit wat, maar het haalt de focus van de paniek weg waardoor het (bij mij in elk geval) veel sneller over ging. Ook een tip die ik destijds van de huisarts kreeg: gebruik nooit een zakje om in en uit te ademen tijdens een aanval, maar je handen. Want die heb je altijd bij, als je je zakje eens niet vindt of vergeten bent, voegt dat alleen maar toe aan de paniek.

De situatie kan soms uitzichtloos lijken waardoor je er moedeloos van wordt. Maar door jezelf te omringen met mensen die je hiermee echt kunnen helpen en jezelf in te lezen over hyperventilatie, kom je al een heel eind. Ik heb zo zelf al jaren geen paniekaanval meer gehad, soms hik ik er nog wel eens tegenaan maar doordat ik de symptomen nu veel beter ken, kan ik het ook veel makkelijker relativeren en klasseren onder de noemer "hyperventilatie" waardoor het vaak vanzelf weer afzwakt. En als dat niet lukt ga ik aan de slag met ademhalingsoefeningen en bewust even wat time off nemen, de voet van het gaspedaal. Komt goed! :knuffel:

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 20:06

Hoi allemaal,

De laatste tijd is het eigenlijk erger geworden.
Ik ben inmiddels al een paar keer naar de huisarts geweest.. normaal gesproken doe ik dit niet snel dus dat zegt genoeg.
Ik heb bloed laten prikken en dit was allemaal prima, hij heeft de longen, bloeddruk en hartslag nagekeken en ook dit was goed.
Hij heeft me doorverwezen, hier ga ik nu een traject in met een Psychosomatische, leefstijl, cognitieve gedragstherapie en fysio.
Ik ben pas net begonnen met de intake dus dit zal nog een tijdje duren.

Waar ik vooral heel veel last van heb is het gevoel alsof mijn keel word dichtgeknepen, het voelt dan ook alsof ik niet goed door kan ademen. Slikken en eten is dan weer geen probleem. dit zie ik dan ook wel als een geruststelling.
Ik ben dit weekend gaan proberen om extra te ontspannen en afleiding te zoeken. het gevoel word echter niet minder.
Ik loop nu toch al een tijdje met veel klachten en er komen er steeds meer bij. Ook als ik geen klachten heb merk ik toch dat het sluimert.

Ik merk dat ik het ook moeilijk kan accepteren dat er ineens zoveel klachten zijn waar ik eerder nooit last van had en dat die zo lang aanhouden, hebben jullie dat ook gehad?
Kan het echt zo zijn dat je elke dag last hebt van dezelfde of ineens weer andere klachten? Ik heb vaker gehad dat ik weken achter elkaar klachten had maar dan was het 2/3 keer per week. en nu is het eigenlijk elke dag. ondanks ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen.

Ik heb het gevoel dat er steeds meer bij komt en word er een beetje moedeloos van, probeer het te accepteren maar met al die vervelende klachten is dat wel erg moeilijk.. zeker omdat ik het gevoel heb dat alles wat ik doe niets verbeterd.

Janneke2

Re: Hyperventilatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:39

Vervelend hoor!

En in principe zijn dingen als ontspanningsoefeningen natuurlijk prima, maar als jouw amygdala om haar moverende redenen vindt dat jij in gevaar bent, helpt het doorgaans geen zier.
Werken met ademhaling kan prima zijn, maar soms is het ingewikkeld, juist als er hyperventilatie speelt en je mogelijk een hypertoon middenrif hebt.
Fijn dat je huisarts het serieus neemt en dat je doorverwezen bent. Gaat het om 'een totaalpakket', of vond de ha dit een goede combi?

KM_Ris

Re: Hyperventilatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 20:42

Dit is echt inderdaad een totaalpakket. 1 traject met verschillende psychologen/fysio.
Het klinkt echt super zeker omdat het een combi is tussen lichaam en geest.
Voor nu is het dus doorbijten en ik hoop dat het traject snel gaat beginnen.
Het beïnvloed op dit moment echt mijn leven en je zou zeggen dat het went maar ik schrik elke keer opnieuw van de klachten terwijl ik weet dat er niets gebeurd.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 00:38

KM_Ris schreef:
Hoi allemaal,

De laatste tijd is het eigenlijk erger geworden.
Ik ben inmiddels al een paar keer naar de huisarts geweest.. normaal gesproken doe ik dit niet snel dus dat zegt genoeg.
Ik heb bloed laten prikken en dit was allemaal prima, hij heeft de longen, bloeddruk en hartslag nagekeken en ook dit was goed.
Hij heeft me doorverwezen, hier ga ik nu een traject in met een Psychosomatische, leefstijl, cognitieve gedragstherapie en fysio.
Ik ben pas net begonnen met de intake dus dit zal nog een tijdje duren.

Waar ik vooral heel veel last van heb is het gevoel alsof mijn keel word dichtgeknepen, het voelt dan ook alsof ik niet goed door kan ademen. Slikken en eten is dan weer geen probleem. dit zie ik dan ook wel als een geruststelling.
Ik ben dit weekend gaan proberen om extra te ontspannen en afleiding te zoeken. het gevoel word echter niet minder.
Ik loop nu toch al een tijdje met veel klachten en er komen er steeds meer bij. Ook als ik geen klachten heb merk ik toch dat het sluimert.

Ik merk dat ik het ook moeilijk kan accepteren dat er ineens zoveel klachten zijn waar ik eerder nooit last van had en dat die zo lang aanhouden, hebben jullie dat ook gehad?
Kan het echt zo zijn dat je elke dag last hebt van dezelfde of ineens weer andere klachten? Ik heb vaker gehad dat ik weken achter elkaar klachten had maar dan was het 2/3 keer per week. en nu is het eigenlijk elke dag. ondanks ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen.

Ik heb het gevoel dat er steeds meer bij komt en word er een beetje moedeloos van, probeer het te accepteren maar met al die vervelende klachten is dat wel erg moeilijk.. zeker omdat ik het gevoel heb dat alles wat ik doe niets verbeterd.

Bekende hyperventilatieklacht dat je het gevoel hebt dat je keel wordt dichtgeknepen maar dat eten en slikken gewoon prima gaat. Misschien eens kijken naar brok in de keel of dat je bekend voorkomt.

In het begin voordat ik het accepteerde heb ik er ook extreem veel last van gehad en die klachten bleven dag en nacht doorgaan. Nadat je het accepteert en er niet constant tegen wilt en gaat vechten wordt het al een stuk beter en rustiger. Met ademhalingsoefeningen moet je echt net wat hebben wat bij je past en wat werkt.

Ik heb wel vaak dezelfde klachten die wel wisselen per situatie. Door corona heb ik bijvoorbeeld al een jaar lang brok in de keel , keelklachten , spanning op de keel en kaken , hoofdpijn of pijn aan het gezicht en een pijnlijk en gespannen nek / schouders. Vaak een week heel erg en dan weer eventjes rustig. Ik ben vorige week gevaccineerd en heb daar toch wel even een klap van gehad en het is deze week ook even flink doorbijten. Waar ik mij heel erg dan aan vast kan houden is dat het vaak een week duurt en daarna weer beter wordt.

En voor de rest zoveel mogelijk doorgaan met het leven en veel bezig zijn met werk en of school.