wilma84 schreef:Iemand in mijn nabije omgeving heeft (systemische) mastocytose. MCAS is daar een moeilijk aantoonbare variant op, maar het zou zomaar om mastocytose kunnen gaan gezien de klachten die je noemt. Er zijn twee expertisecentra in Nederland (Erasmus in Rotterdam en UMCGroningen). Googelen geeft je wat meer informatie en er is ook een huisartsenbrochure beschikbaar. Het is zo zeldzaam dat de meeste medici er nog nooit van gehoord hebben. Linkje brochure https://www.huisartsengenetica.nl/sites ... 202019.pdf
Bedankt voor de info. Ik herken zoveel in ISM, ik word er een beetje emotioneel van

Inderdaad de opvliegers, om gek van te worden. En de jeuk, soms de hele dag door, overal. Hartkloppingen, ik ben 1,5 jaar geleden geopereerd aan boezemfibrileren maar het is er nog steeds. Diarree, om de haverklap, het maakt niet uit wat ik wanneer waar ne hoe eet. Soms rare reacties op eten, alsof ik er allergisch voor ben. Maar de ene keer is dat op een appel, dan weer op jus d'orange, dan weer op pindasaus