Kleuter - overgang naar basisschool

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Re: Kleuter - overgang naar basisschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:49

Ik werk in het basisonderwijs, wat we zien is dat hele dagen voor sommige kinderen best heel heftig is.
Vso, school, bso is helemaal zwaar. Als je VSO kunt voorkomen zal dat al schelen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:16

Onze zoon is de 13de 4 geworden en hij is 3 x geweest om te wennen. Maar hij vond het per direct geweldig en naar het nieuws dat hij vervroegd vakantie had was hij duidelijk teleurgesteld.

Hij ging al 3 x per week naar de opvang welke in de zelfde school is en we hebben hem zelf goed voorbereid over de overgang naar de grotere klas en ook de opvang en school deden hierin mee.

Onze school heeft geen continue rooster en hij blijft maandag en dinsdag over op school met een vast groepje en vaste oppas moeder.
De rest van de dagen is tot 12 uur

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:30

Bij ons gaan de kleuters van half 9 tot 1 naar school (continuerooster). Als ze 4 zijn dan zijn ze verplicht vrij op woensdag, vanaf 5 gaan ze alle dagen. Mijn kinderen gaan niet naar een vso of bso en zijn ook nooit naar een peuterspeelzaal geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:54

Mijn zoon ging gelijk hele dagen. Maar wel tussen de middag een uur en een kwartier thuis.
We woonden in een dorp en de hele peuterspeelzaal ging gelijk over naar de basisschool, bijna geen nieuwe leerlingen. Dus voor hen was het hetzelfde als de peuterspeelzaal, maar dan in een ander gebouw.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:59

Mijn jongste word in februari 4.

De oudste is als volgt gestart;
1e week 1 dag
2e week 2 dgn
3e week 3 dgn
4e week 4 dgn

En dit een jaar lang. Pas vanaf 5 jr 5 dagen naar school.

Dagen zijn sowieso maar tot 13 uur iedere dag. Meer dan voldoende vond ik.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:17

Hier is de jongste in september gestart op 2.5 jaar. Gewoon direct hele dagen maar mag over de middag een uurtje slapen. Dagzn zijn van 8.25u tot 15.20u en woensdag van 8.25u tot 12u. Hij gaat ook nog 2 keer per week naar revalidatiecentrum, dat is s morgens een klein uurtje en daarna breng ik hem naar school.
Geen voor en nabewaking want dat zou helemaal te veel zijn.

Hij ligt tijdens de week om 17.30u-17.45u in bed en op woensdagnamiddag en tijdens weekend doet hij een middagdut van gemiddeld 2.5u. Dan slaapt hij bij.

Hij heeft een rugzakje zoals ze zeggen maar hij gaat wel graag naar school.
Zijn broernis er ook dus dat is wel fijn.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:34

Hier had de oudste mazzel dat ze in mei naar school kon toen de scholen weer open gingen na de sluiting. Dat was toen twee dagen per week, kon ze mooi wennen. Toen nog 6 weken 5 dagen per week en dan 1 dag bso, dat ging ook prima maar ze was wel moe.
Toen zomervakantie en vanaf september het normale rooster van 3 volle dagen, 2 halve dagen en op dinsdag en donderdag BSO. Toen was ze echt wel heel moe maar door studiedagen en een weekendje weg ging ze in oktober maar 4 dagen per week en dat was fijn. Vanaf de herfstvakantie gaat het goed.

En nu vallen we weer uit het ritme dus in januari kunnen we weer opnieuw beginnen :+

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:37

Wat een groot verschil ook in uren! Onze school heeft echt veel uren in vergelijking met andere scholen..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:46

Die van mij ging eerst halve dagen, ook omdat ze nog sliep tussen de middag. Na een paar maanden is ze ook ‘s middags naar school gegaan. Beetje aangekeken hoe het ging en hoe ze zich erbij voelde. Op een gegeven moment was ze er gewoon klaar voor om hele dagen naar school te gaan.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 23:04

Onze school ook veel uren idd. 4 dagen is het half 9 tot half 3 en woensdag van half 9 tot half 1.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 23:05

[***] schreef:
Die van mij waren er echt aan toe
Vonden het super op school
Maar die van mij zijn dan ook niet moe te krijgen en ik ben geen moeder die zoiets kapot analyseert

Hier nog zn moeder en idd 2 jongens die nooit moe waren / zijn. Jongens zijn nu groep 2 en 3 ( continu rooster tot 14:30) op maandag dinsdag donderdag woensdag 12:30 vrijdag 12:00 ( groep 1 vrijdag vrij)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 23:08

Mijn dochter ging van 2 ochtenden peuterspeelzaal naar 4/5 dagen basisschool tot 12 uur en het was geen enkel probleem. Week 2 draaide ze volledig mee. Nooit een vermoeid kind gehad, wel eens wat tranen bij het afscheid maar dit had ze ook regelmatig nog op de peuterspeelzaal. Ze vond en vind (inmiddels 5 nu) school erg leuk en gaat er met veel plezier heen.

Als je het kan skippen de vso en bso zou ik het doen. Dat zijn wel erg lange dagen. Juffen hier zeggen zelf het kind te volgen en vooral niet gelijk hele dagen te doen, maar lekker rustig aan te beginnen. Zie je dat je kind na 2 dagen kapot is dan blijft ze lekker dag 3 thuis. Jij kent je kind het beste dus ga daar gewoon in mee.

Mijn dochter is trouwens ook vrij introvert, zacht en kan snel van slag zijn. De basisschool heeft haar echter enorm doen opbloeien. Tussen de andere kinderen voelt ze zich veilig.

Over het aantal uren... scholen moeten toch allemaal op jaarbasis hetzelfde minimum aantal uren hebben gedraaid. Hoe korter de schooldagen, hoe minder marge/vakantiedagen omdat de uren wel gemaakt moeten worden.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 01:25

Waar zit dat verschil in uren dan in denk ik. Hier 3 x 8.30 tot 14.30 en 2 x 8.30 tot 12.00 (wo en vr). Wel continurooster. Ik vind dit ideaal.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 02:50

Geen idee hoe de uren verdeling is. Hier t/m groep 5 tot 13 uur, iedere dag. Laatste drie jaar tot 14.30.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 05:42

Onze zoon was 3,5toen hij naar de basis school ging ( en hij was er echt aan toe !) de eerste maand hebben we hem op woe en vrij een halve dag gestuurd, na die eerste maand alleen op woensdag en hij gaf na 2 maanden aan gewoon elke dag te willen. dan was hij wel moe maar kon het wel...dan ging hij bij thuiskomst even wat drinken en eten, op de bank liggen rustig niksen en na een half uurtje ging hij spelen!.
Onze dochter kon dat niet, maar toen was er nog geen continu rooster ook al was ze 4 die had echt haarrust nodig inmiddels 7 en je merkt nog in de drukke maanden dat ze erg snel vol zit in haar bolletje, maar zekan het wel beter aangeven wat haar overloop veroorzaakt sinterklaas , kerst , dat toneelstuk de turn wedstrijd.

Hier zijn de tijden 8.30tot 14.00 en het is zalig, niet meer dat heen en weer geren tussen de middag!
zo kun je echt je dingen beter doen en ook gewoon goed plannen

kortom kijk naar je kind en probeer het gewoon uit wat haar het beste past!

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 05:58

Dat lijken me erg lange dagen. Onze dochter ging hier 2,5 dag naar ‘kinder’ als 4/5 jarige en met 6 jaar 5 volle dagen naar de basisschool.
Ze wordt wel al om 8 uur opgehaald met de schoolbus en komt tegen 4 weer thuis.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 06:24

Ik hou niet zo van dat nat houden en pamperen
Hup mee met de rest

Mijn dochter werd in november 2019 4 we hebben haar in januari laten starten gewoon gelijk 4 dagen school en 2 dagen VSO en BSO
Moe...vast wel maar gewoon mee gaan

Helaas met carnaval ziek en toen kwam Corona ... sinds september weer naar school en nu weer thuis.

Mijn dochter gaat vanaf 3 maanden al 2 lange dagen naar de crèche mijn zoon van 2 ook hij ziet dat zijn zus naar school gaat op 2 dagen dat hij thuis blijft krijgt het nu al mee verwacht geen problemen
De 2 lange dagen creche zijn goede voorbeeld geweest is ook bewezen dat creche kinderen heel makkelijk de overgang maken

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 08:22

De oudste werd eind augustus vier. Door corona had hij niet kunnen wennen en als ouder mee de klas in was ook geen optie. Geen probleem, vanaf dag 1 draait ie gewoon netjes vol mee en meerdere speeldates per week. Hij heeft wel altijd vijf ochtenden psz gehad in hetzelfde gebouw en geen buitenschoolse opvang nodig.

Ik hoop voor je dat het tegen die tijd qua corona allemaal wat minder beperkingen geeft. En verder niet te druk om maken, ik vind het genieten om te zien wat voor stappen hij alweer heeft gemaakt in die paar maanden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:00

Nou zo dacht ik eerst ook, gelijk alles mee gaan met de rest, maar hij trok het echt niet. Kreeg een compleet ander kind. Erg oververmoeid, thuis alleen nog maar geprikkeld, boos en verdrietig. 18.00u savonds in bed en moest hem altijd wakker maken.

Nu gaat ie dus 4 dagen en heb een gezellig kind, niet oververmoeid, en half 7 naar bed is voldoende en is dan vanzelf op tijd wakker.

Het verschilt per kind en je merkt zelf wat ie wel of niet aan kan :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:08

Mijne gaat al 4 dagen en tuurlijk s’avonds boos maar kan ook aan eten liggen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:09

Mijn zoontje is net 5 en gaat nu dus ruim een jaar naar school. Het eerste halfjaar op de woensdag een rustdag gehad, had hij ook echt nodig.
Wegbrengen was voor hem soms heel lastig in het begin, maar toen mocht je als ouder nog mee de klas in. Bij een verandering (andere juf ivm ziekte bijvoorbeeld) is het nog steeds lastig voor hem, maar school pakt dat iig goed aan en dan is het doorgaans binnen 2 minuten over

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:13

Nou ik zie het nut er niet zo van om dat breekpunt op te zoeken, van "je ziet vanzelf wel of het te veel is"..... met een beetje een portret gaat school dan een strijd worden en dat was wel het laatste waar we trek in hadden :=

En na 4 jaar je kind thuis hebben kan dat (half) jaartje rustig opstarten er ook nog wel bij, was ons idee :)

Maar het is wat dat betreft toch maar net hoe je er als ouders in staat, en hoe het kind in elkaar zit, ook nog afhankelijk van de mogelijkheden die er zijn, wat voor ieder gezin en kind het beste werkt :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:28

Hier geen strijd hoor, heb eigenlijk nooit strijd tenzij hij oververmoeid en overprikkeld is. Hij is er pas alleen wel achter gekomen dat de andere kinderen ook op vrijdag naar school gaan. Hij zei eerst dat ie op vrijdag thuis wilde blijven omdat ie dan moe is, maar de laatste tijd zegt ie dat ie ook op vrijdag wil.
Dus gaan we na deze lange kerstvakantie misschien weer eens proberen. En als het niet gaat hou ik hem weer thuis.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:35

verootjoo schreef:
Nou zo dacht ik eerst ook, gelijk alles mee gaan met de rest, maar hij trok het echt niet. Kreeg een compleet ander kind. Erg oververmoeid, thuis alleen nog maar geprikkeld, boos en verdrietig. 18.00u savonds in bed en moest hem altijd wakker maken.

Nu gaat ie dus 4 dagen en heb een gezellig kind, niet oververmoeid, en half 7 naar bed is voldoende en is dan vanzelf op tijd wakker.

Het verschilt per kind en je merkt zelf wat ie wel of niet aan kan :)

Tuurlijk moet je bijdraaien als iets niet werkt, maar daar kom je vanzelf achter. Ik bedoel alleen te zeggen dat ik adviseer om je daar niet vooraf druk over te maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:38

Verootje: Die van ons daar kan een behoorlijke kop op zitten dus als ik het simpel voor kan zijn dat dit soort dingen een strijd wordt dan is dat hier zeker wel de moeite waard voor alle partijen :=

Ja precies, dat wilde ik ook liever dat hij zelf zou gaan vragen om volledig naar school te mogen. Werkt toch beter als het zijn eigen idee is :))

Hij gaat nu heel graag naar school en is volgens mij verliefd op de juf :P

Gaat ook heel graag naar zwemles. Dat heb ik wel een poos afgebroken omdat hij er nog niet klaar voor was en ik aan zag komen dat hij niet meer zou willen. Nu 2 maanden geleden opnieuw gestart en nu kan hij steeds niet wachten tot hij weer mag :)) En doet echt geweldig goed zijn best!

Maar ik heb bij het KDV ook gewoon het ventje weer mee naar huis genomen als hij ècht-echt-echt niet wilde. Daar gaan de nekharen van overeind staan bij sommige mensen dat je dat iig nooit moet doen, maar voor die van ons werkt dat juist wel :j

Soms moeten dingen nu eenmaal en moet een kind zich aanpassen, maar in ons geval was voor KDV / school / zwemmen geen noodzaak dus dan liever op zijn eigen tijd wanneer hij er klaar voor is :)