Miskraam beste vriendin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:01

Ik weet dat er op Facebook een groep is die iets haken voor de ouders en voor de kindjes. Ik dacht een vogeltje oid. Mijn moeder haakt ook voor deze groep. 1 vogeltje is voor de moeder en de andere(n) is(zijn) voor het kindje (of kindjes). Weet alleen de precieze naam niet. Kan ik wel voor je navragen evt.
Wat vreselijk verdrietig voor je vriendin en haar partner.. :(:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:07

Dingle_s schreef:
Hoi allemaal,

Vandaag het verdrietige nieuws gehad dat mijn beste vriendin en haar vriend hun tweeling verloren zijn met 22 weken.

Echter, wil ik graag iets doen. Maar wat? Wat is gepast om te geven? En waar hebben ze daadwerkelijk ook iets aan?

Hebben jullie eventueel kleine geschenk ideeën?

Ik vind het zo enorm lastig.. :knuffel:

Dit is voor iedereen heel persoonlijk.

Toen wij ons kindje hadden verloren, kregen we een super lekker etentje gemaakt bij ons thuis van een kennis. We werden enorm in de watten gelegd en nog steeds terugkijkend was dat voor ons het allerbeste cadeau en het allerliefste gebaar. Het was voor het eerst toen dat ik iets van blij zijn voelde naast die poel van verdriet.

Maar het is heel erg moeilijk, dus kijk gewoon wat jij zelf het fijnste vind. Wij vonden het toen vooral heel erg fijn dat onze vrienden er waren voor ons. Dat we konden vertellen wat we hadden meegemaakt. Dat wij, dat is heel persoonlijk, konden filosoferen of er nu wel of geen leven na de dood was. En of ze nog ergens was of niet?
HEt meest verdrietige vond ik opmerkingen waarin mensen aangaven " dat zij zo iets nooit aan zouden kunnen". Dan dacht...."pardon→ ik kan het ook niet aan, alleen heb ik geen keuze". Of die mensen die aangaven→ "ik kom niet want ik vind dit veel te verdrietig". Maar 1x meegemaakt gelukkig want iedereen was er verder gewoon voor ons.
Dus maak het niet te moeilijk. Ben er gewoon als ze dat op prijs stellen. Ga desnoods even langs de deur met een bos bloemen en zeg, ik kom even een bloemetje afgeven en jullie sterkte wensen. Ik vind het zo verdrietig allemaal. Wegens covid mag nu ook niet zoveel, dat maakt het erg lastig.
Ook voor jou sterkte. Kinderen verliezen of zien verliezen is altijd heel verdrietig en geeft een machteloos gevoel.

Dingle_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 12:10

pien_2010 schreef:
Dingle_s schreef:
Hoi allemaal,

Vandaag het verdrietige nieuws gehad dat mijn beste vriendin en haar vriend hun tweeling verloren zijn met 22 weken.

Echter, wil ik graag iets doen. Maar wat? Wat is gepast om te geven? En waar hebben ze daadwerkelijk ook iets aan?

Hebben jullie eventueel kleine geschenk ideeën?

Ik vind het zo enorm lastig.. :knuffel:

Dit is voor iedereen heel persoonlijk.

Toen wij ons kindje hadden verloren, kregen we een super lekker etentje gemaakt bij ons thuis van een kennis. We werden enorm in de watten gelegd en nog steeds terugkijkend was dat voor ons het allerbeste cadeau en het allerliefste gebaar. Het was voor het eerst toen dat ik iets van blij zijn voelde naast die poel van verdriet.

Maar het is heel erg moeilijk, dus kijk gewoon wat jij zelf het fijnste vind. Wij vonden het toen vooral heel erg fijn dat onze vrienden er waren voor ons. Dat we konden vertellen wat we hadden meegemaakt. Dat wij, dat is heel persoonlijk, konden filosoferen of er nu wel of geen leven na de dood was. En of ze nog ergens was of niet?
HEt meest verdrietige vond ik opmerkingen waarin mensen aangaven " dat zij zo iets nooit aan zouden kunnen". Dan dacht...."pardon→ ik kan het ook niet aan, alleen heb ik geen keuze". Of die mensen die aangaven→ "ik kom niet want ik vind dit veel te verdrietig". Maar 1x meegemaakt gelukkig want iedereen was er verder gewoon voor ons.
Dus maak het niet te moeilijk. Ben er gewoon als ze dat op prijs stellen. Ga desnoods even langs de deur met een bos bloemen en zeg, ik kom even een bloemetje afgeven en jullie sterkte wensen. Ik vind het zo verdrietig allemaal. Wegens covid mag nu ook niet zoveel, dat maakt het erg lastig.
Ook voor jou sterkte. Kinderen verliezen of zien verliezen is altijd heel verdrietig en geeft een machteloos gevoel.

Och jeetje.. wat een heftige opmerkingen. Ik snap dat je die liever niet wilt horen op zo’n moment. Niet helemaal gepast.

Ja.. ik voel mij ook enorm machteloos. Dit is namelijk hun eerste vroeggeboorte.. maar hiervoor al twee miskramen gehad. Eigenlijk dus al de derde keer. Alleen.. het verschil met nu is dat het nu al volledige kindjes waren. Ze hadden al namen, de plannen waren er, alles was aanwezig.
Ik vind het daarom ook zo enorm lastig wat ik eens kan doen. Ik wil er zijn, maar ze ook niet in de weg staan snap je?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:13

Dingle_s schreef:
Ik vind het daarom ook zo enorm lastig wat ik eens kan doen. Ik wil er zijn, maar ze ook niet in de weg staan snap je?
Dat snap ik dus heel goed.
Waarschijnlijk is het puur letterlijk een miskraam. Ik persoonlijk zou het fijner vinden als er gesproken zou worden over de te vroeg geboren kinderen. Zeker omdat alles er al op en aan zat en ik verwacht dat de ouders dit ook zo beleven.

Ik geloof niet dat je gauw in de weg staat hoor. Bel ze even, anders als je daar bang voor bent. Blijf je zelf, blijf praten want verdriet wordt pas echt ondragelijk als het er niet kan zijn omdat de vrienden en familie kring het niet aan zou kunnen.
Kijk je hoeft ook niet teveel te zeggen.
Misschien willen ze niets en gewoon in stilte een kopje koffie drinken met je, misschien zijn ze aan het huilen, misschien willen ze vertellen. Jij hoeft niet zoveel, alleen maar te laten voelen dat je het zo vreselijk vindt dat deze gewenste kindjes overleden zijn.
Misschien vinden ze het fijn als je even het huis poetst want je vriendin zal wel niet zoveel kunnen, of even boodschapjes doet. Dat is zo verschillend voor iedereen.
Ik wilde niet naar buiten de 1ste 2 weken omdat mijn dikke buik erniet meer was en ik niet al die vragen wilde van onbekende. Maar ook daar staat iedereen verschillend in.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 11-12-20 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:21

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:34

Een oud collega heeft een miskraam gehad, 3 dagen voor de geboorte. Zij heeft een hoekje gemaakt met spulletjes, waaronder een beeldje van zijn handjes. Nou is dat misschien niet meer mogelijk maar misschien zo’n beeldje op internet bestellen? Daarnaast misschien een High tea bestellen voor ze? Maar dat je dit allemaal al voor ze wilt doen is al goud waard <3

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:36

Ik vind zelf de beeldjes van willowtree altijd erg mooi. Heel simpel maar spreekt zoveel uit. Geen idee of er voor deze situatie iets passends tussen zit maar misschien de moeite waard om eens te kijken op https://www.willowbeeldjes.nl

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:40

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:41

Dingle_s schreef:
Ja.. ik voel mij ook enorm machteloos. Dit is namelijk hun eerste vroeggeboorte.. maar hiervoor al twee miskramen gehad. Eigenlijk dus al de derde keer. Alleen.. het verschil met nu is dat het nu al volledige kindjes waren. Ze hadden al namen, de plannen waren er, alles was aanwezig.

Superlief van jou.
Besef alleen dat je eigenlijk niks voor ze kan doen om hun verdriet minder te maken.
Je gaat ook hopelijk nooit begrijpen hoe hun verdriet is, aangezien hier nooit helemaal overheen zullen komen.

Er voor ze zijn wanneer zij dit nodig hebben is meer dan voldoende.
Dus alle suggestie die zijn gedaan zijn heel mooi, maar jij kent jouw vriendin het beste in wat zij zou waarderen.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:51

Jij ook veel sterkte als vriendin. :knuffel: Goed van je er zo mee bezig bent en zo graag wilt helpen.

BiBiQ

Re: Miskraam beste vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:35

Het is heel persoonlijk. Vrienden van ons hebben soortgelijke verdrietige situatie meegemaakt.
Na veel onderzoeken bleek hun kindje niet levensvatbaar te kunnen zijn omdat hij niet groeide.

Zij moest van hun kindje bevallen. Hij is geboren met 23 weken en 6 dagen. (Leek qua grootte op een kindje van ongeveer 20 weken).

Voor hun hebben we inderdaad eten gemaakt indien ze het wilde. Maar ook een paar hele mooie cadeaus.

Een geboorte poster:
https://www.mrstarsky.com/product/mrstarsky-x-aqua/

En ingelijst een opgezette vlinder. Desnoods een cadeaubon hiervoor geven zodat ze zelf de juiste vlinders kunnen kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:15

Dingle_s schreef:

dat snappen we heel goed, het is ook voor jou best wel een nare belevenis

simpel er voor haar zijn, hou haar in de gaten en als je ziet of merkt dat het niet goed gaat, een keer vaker een kopje thee, gewoon die knuffel - lastig nu met corona- een etentje, thuis koken b.v, of een keer onverwacht een bloemetje laten brengen, of iets ander lekkers met een leuke tekst erbij

laat haar het verdriet ook verwerken op haar manier maar wel dat ze weet dat je er bent met een luisterend oor, ook over langere tijd

sieraden geven partners vaak aan elkaar dus dat lijkt me nu nog even niet, misschien later in de tijd

er komt vast spontaan iets wat waardevol is om te geven

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:50

MCE schreef:
laat haar het verdriet ook verwerken op haar manier maar wel dat ze weet dat je er bent met een luisterend oor, ook over langere tijd

Vooral dat laatste wil ik even benadrukken, want dat wordt toch wel eens vergeten dat dit echt heel lang verdriet hebben gaat zijn waar je geen tijdslimiet op kunt zetten. Want wat hier is gebeurt is toch wel heel erg verdrietig. In feite heeft deze vrouw hiervoor ook al 2 gewenste babietjes te vroeg verloren (zal nu ook weer omhoog komen) en nu dit erop. Dus, en dat komt er ook nog bij, perspectief op kinderen wordt wel een stuk kleiner zo en dat is zooo vreselijk verdrietig, dat maakt het extra zwaar voor haar.

Ik hoop niet dat ze een gladde baarmoeder heeft dat niet gediagnosticeerd is en dat heel gemakkelijk is op te lossen met een bandje er omheen. Dit bij familie meegemaakt die het ene na andere foetus verloor totdat ze een bandje kreeg nadat ze bij een andere gynaecoloog was gegaan en dat vond ik toch wel het toppunt van medische misser.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:58

Het is inderdaad een stilgeboorte en geen miskraam. Dat was voor mij toen ook wel een groot verschil.

Verjaardagskaartjes de komende jaren zijn misschien wel het mooiste dat je kan doen. Er is niets zo verschrikkelijk als merken dat mensen de kindjes vergeten zijn. 1 jaar na het overlijden van mijn twins (27w zwanger) heb ik maar van 1 iemand iets gehoord. Verschrikkelijk vond ik dat...
Laat merken dat je hun niet vergeten bent en durf er na weken/maanden/jaren nog over te babbelen.

Dit is een heel mooi boek

https://www.lannoo.be/nl/het-rouwt-jou

En de webshop van vlinderkusje heeft ook leuke spulletjes.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:12

Weet je dat je ook mag zeggen dat je niet weet wat te zeggen?
Helaas bij 3 bevriende vrienden meegemaakt dat ze hun kindjes verloren en laten weten dat je er bent was voor hen al heel veel. Veel mensen zeggen maar niets en doen maar niets omdat ze niet weten wat ze moeten doen, maar er is domweg geen draaiboek voor en de ouders weten zelf waarschijnlijk ook nog lang niet wat ze willen horen, krijgen, zien of doen. Benoemen dat het een onwerkelijk nare situatie is en dat je ook met ze stil wilt zijn als daar behoefte aan is, is ook helpen.
En ook over een tijdje er nog zijn.. De meeste mensen zijn het leed van een ander na een paar maanden wel weer kwijt, maar zo werkt het natuurlijk niet voor de ouders die wel ouders zijn geworden maar hun kindje alleen in hun hart mee naar huis hebben kunnen nemen.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:15

Ik heb toen mijn schoonzusje haar kind verloor een beertje van swarovski kristal gegeven als herinnering.
Liefst had ik een vlinder gehad maar die was er toen niet. Ze was er erg gelukkig mee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:16

nathe schreef:
Het is inderdaad een stilgeboorte en geen miskraam. Dat was voor mij toen ook wel een groot verschil.
Ooooh wat mooi "een stilgeboorte". Die kende ik nog niet. Ik noemde het altijd een doodgeboren kindje waar zoveel van gehouden wordt. <3 (36 jaar geleden en nog steeds in de tegenwoordige tijd→ want zo voelt dat gewoon).

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:17

Olle schreef:
Wat een intens verdrietig nieuws.

Iedereen reageert hier anders op, maar ik kan je wel als tips meegeven;
- Noem het géén miskraam, maar een vroeggeboorte (zit wezenlijk een verschil in)
- Erken dat zij ouders zijn geworden, ondanks dat het zo tragisch is afgelopen.

Dit.

Verder is het ontzettend persoonlijk maar laat weten dat je met ze meeleeft en er voor ze bent. Sterkte ook voor jou! :(:)

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:18

nathe schreef:
Het is inderdaad een stilgeboorte en geen miskraam.

Verjaardagskaartjes de komende jaren zijn misschien wel het mooiste dat je kan doen. Er is niets zo verschrikkelijk als merken dat mensen de kindjes vergeten zijn. 1 jaar na het overlijden van mijn twins (27w zwanger) heb ik maar van 1 iemand iets gehoord. Verschrikkelijk vond ik dat...
Laat merken dat je hun niet vergeten bent en durf er na weken/maanden/jaren nog over te babbelen.

Vooral dit. Maar noem het niet verjaardagskaartje, maar geboortedagkaartje. Wij vieren niet de verjaardag, maar de geboortedag van onze zoon, simpel om de reden dat hij niet verjaart, maar wel geboren is op die dag en dat mag je best "vieren".
Laat weten dat je er voor zo bent, maar dring je niet op. Praktische hulp aanbieden is altijd goed.
En ook over een jaar, drie jaar of 10 jaar, gewoon erover praten als zij dit nodig hebben. Dit verdriet gaat nooit helemaal over en het is belangrijk dat ze weten dat jij ook aan hun kindjes denkt, dat ze er echt zijn geweest.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:20

Blue_Eyes schreef:
Olle schreef:
Wat een intens verdrietig nieuws.

Iedereen reageert hier anders op, maar ik kan je wel als tips meegeven;
- Noem het géén miskraam, maar een vroeggeboorte (zit wezenlijk een verschil in)
- Erken dat zij ouders zijn geworden, ondanks dat het zo tragisch is afgelopen.

Dit.

Verder is het ontzettend persoonlijk maar laat weten dat je met ze meeleeft en er voor ze bent. Sterkte ook voor jou! :(:)

En nog als aanvulling→ noem het babietjes, of kinderen maar geen foetussen. Mijn baby werd van de een op het andere moment "een foetus" toen bleek dat ze niet levensvatbaar was en de geboorte niet zou overleven. Die arts heb ik dan ook gelijk het gat van de deur gewezen en gekozen om met een andere arts de bevalling te gaan doen. Dat vond ik zo raar, dat er gelijk met heel veel afstand gepraat moest gaan worden over een zo vreselijk gewenst kindje.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:23

Dat klopt zeker Pien! Ik lees hier zo veel herkenbare tips waar ik al lang niet meer over heb nagedacht (en morgen had mijn zoontje 16 moeten worden) dat ik me even terugtrek uit dit topic want au... Dat laat je ook iets zien TS: al is het nog zo veel jaar geleden, het blijft een wond. Die gaat wel dicht, maar soms schuurt-ie toch weer even open. Blijf je daarvan bewust, dat is ook een grote steun voor je vriendin.

Dingle_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 15:37

Iedereen bedankt voor de liefdevolle reacties! :knuffel:

Ik ben heel wat ‘ideetjes’ rijker wat ik eens kan doen.

Ik vind het zo enorm lastig... Ook omdat dit de derde keer is dat het fout gaat.. en dat terwijl ze nog zo jong is. Ik voel mij zo bezwaard om weer met een kaartje aan te komen.. weer hetzelfde verhaal te doen. Daarom is het misschien nog lastiger? Dat het de derde keer is?
Alleen waren het nu volledige baby’s met 10 vingertjes en 10 teentjes.

Ik ga er nog eens goed over nadenken wat ik in de loop van der tijd kan doen. Steun staat voor nu bovenop

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:39

Je komt zo lief over Dingles, dat het echt helemaal goed komt en ik zeker weet dat je een steun kunt zijn voor je vriendin.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:30

Dingle_s schreef:
Iedereen bedankt voor de liefdevolle reacties! :knuffel:

Ik ben heel wat ‘ideetjes’ rijker wat ik eens kan doen.

Ik vind het zo enorm lastig... Ook omdat dit de derde keer is dat het fout gaat.. en dat terwijl ze nog zo jong is. Ik voel mij zo bezwaard om weer met een kaartje aan te komen.. weer hetzelfde verhaal te doen. Daarom is het misschien nog lastiger? Dat het de derde keer is?
Alleen waren het nu volledige baby’s met 10 vingertjes en 10 teentjes.

Ik ga er nog eens goed over nadenken wat ik in de loop van der tijd kan doen. Steun staat voor nu bovenop

Hebben ze ook foto’s laten maken door een stichting ? Er zijn stichtingen die kosteloos foto’s maken van ouders met hun stil geboren kind(eren). Bij ons was dit stichting Still, maar volgens mij is er nog een andere . Misschien kun je een waardebon voor een foto album geven, zodat ze deze foto’s in een album kunnen laten printen. Wij hebben dit ook gedaan en ik kijk er geregeld in..

En inderdaad een jaar later. Wij kregen een kaartje van mijn beste vriendin en de verloskundige. Dit gaf een heel goed gevoel

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:38

https://www.vlinderkusje.nl/

Misschien kom je hier ook nog iets tegen. Zij hebben ook troostcadeaus voor ouders die meerdere kindjes zijn verloren.