Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:53

Ja, ik wil me graag laten vaccineren! Al betwijfel ik of ik binnenkort in aanmerking zal komen.

Ik twijfel of ik dit topic wil blijven lezen, want ik zie nu alweer allerlei dingen voorbij komen die zó veelvuldig ontkracht zijn dat dat heel veel schrijfwerk wordt.

Hier een filmpje dat de meest voorkomende zorgen erg goed uitlegt. :)

Een béétje vertrouwen in experts mag wel. Ik heb nog amper serieus kritische mensen gezien die er verstand van hebben. Het overgrote deel van de artsen wil zich laten vaccineren wanneer mogelijk. Dus ja :)

Aan de andere kant, hoe meer weigeraars, hoe eerder ik zelf aan de beurt kom *\%/*
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 10-12-20 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:56

leeslampje schreef:
Kom maar op met dat vaccin (hoewel ik waarschijnlijk last in line zal zijn: ik ben jong en geen risicogroep).

Ik verwacht dat het vaccin veilig genoeg is, anders zou het niet beschikbaar komen.
Bijwerkingen kunnen er altijd zijn, ook op lange termijn. Maar omdat het vaccin gebaseerd is op al bekende vaccins, durf ik het wel aan.

mirna6308 schreef:
Nee, er is in Amerika een meisje van 6 gevacineerd. Ze valt steeds in slaap. Ook al loopt ze! Ze kan nu niet meer lopen ivm een nEe val. De ouders roepen op om niet te gaan vaccineren...!!

Heb je hier een bron van?

Ging om Noorwegen.
Is Hoax.

Zie viruswaanzin topic.

Daar plaatste ik het met uitleg link erbij over waarom Hoax.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:58

Ja hoor ik sta vooraan.
Er is voldoende getest.
Vaccineren doen we a sinds de jaren 50 dus er is ervaring zat met vaccineren en voldoende bekend over de langere termijn gevolgen.

Dit is wel een nieuw virus en nieuw type vaccin maar alle testen zijn goed verlopen dus is het vaccin veilig bevonden.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:58

Het enige valide kritiekpunt vind ik eigenlijk de waarschuwing dat mensen met eerdere allergische reacties op vaccinaties misschien beter deze vaccinatie kunnen laten liggen. Verder heb ik nog weinig noemenswaardige reacties gelezen eigenlijk om het niet te doen. Behalve dan de ethische kwestie of je het wel kunt maken om alleen mensen die gevaccineerd zijn ergens toe te laten, maar dat is weer een andere can of worms.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 19:58

Astorga schreef:
Heb je deze toevallig al gelezen? Over hoe het kan dat er zo snel een vaccin is: https://threadreaderapp.com/thread/1329 ... 54146.html

Ik ben er al uit, maar snap wel dat het je overvalt als je nu al die keuze moet maken terwijl je er eigenlijk niet uit bent. Welke maand verwacht je werkgever te kunnen vaccineren?

Niet dat exacte artikel, wel een paar met dezelfde strekking. Maar dat neemt niet weg dat er deze keer maar weinig, of eigenlijk geen data is over mogelijke lange termijn gevolgen, terwijl het normaal een tijdje duurt voordat dingen ook echt beschikbaar zijn waardoor er meer tijd is voor dingen om zich te openbaren.

Wanneer ze willen vaccineren stond niet in de e-mail, maar ik hoorde dat mijn oude ziekenhuis de vaccins al klaar had liggen en alleen op FDA goedkeuring wachtte. Covid is hier echt een flink probleem, dus ik neem aan dat ze het zo spoedig mogelijk doen.

Ik neig ernaar om het te doen. Ben jong en gezond, maar werk met corona en kwetsbare mensen, soms helaas allebei tijdens dezelfde dienst omdat niet alles in cohort kan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:59

Ik twijfel nog.

Niet omdat ik de vaccinatie niet wil, maar omdat ik risicodingetje ben, en altijd extreem reageer op medicijnen.
Dus ik ga wel even overleggen met huisarts, die al mijn reacties op medicijnen wel ergens in zijn dossier heeft. En dan zien of dit voor mij in de veilige groep of in de 'let op groep' zit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:59

Judass schreef:
zigranta schreef:

Over angst zaaien gesproken }:0

Wanneer ik aan de beurt ben laat ik me gerust vaccineren trouwens.

+:)+ goed gedaan Judass

Hiraeth het gaat over het Pfizer vaccin. Fijn dat het gemeld is.

Wij gaan ook

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:00

mirna6308 schreef:
Nee, er is in Amerika een meisje van 6 gevacineerd. Ze valt steeds in slaap. Ook al loopt ze! Ze kan nu niet meer lopen ivm een nEe val. De ouders roepen op om niet te gaan vaccineren...!!
En het is snel gemaakt, als ik iets snel doe vergeet ik ook wat, wat hier misschien ook wel zou zijn....

Op Facebook gelezen zeker :')

Waar is je bron waarin staat dat het in slaap vallen is veroorzaakt door het vaccin? En dat er überhaupt al gevaccineerd wordt in Amerika?

Het ontwikkelen is zo snel gegaan omdat er vanalles aan de kant geschoven is voor dit, waardoor sommige fases parallel uitgevoerd konden worden ipv achter elkaar.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:02

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:02

Guinevere schreef:
Astorga schreef:
Heb je deze toevallig al gelezen? Over hoe het kan dat er zo snel een vaccin is: https://threadreaderapp.com/thread/1329 ... 54146.html

Ik ben er al uit, maar snap wel dat het je overvalt als je nu al die keuze moet maken terwijl je er eigenlijk niet uit bent. Welke maand verwacht je werkgever te kunnen vaccineren?

Niet dat exacte artikel, wel een paar met dezelfde strekking. Maar dat neemt niet weg dat er deze keer maar weinig, of eigenlijk geen data is over mogelijke lange termijn gevolgen, terwijl het normaal een tijdje duurt voordat dingen ook echt beschikbaar zijn waardoor er meer tijd is voor dingen om zich te openbaren.

Wanneer ze willen vaccineren stond niet in de e-mail, maar ik hoorde dat mijn oude ziekenhuis de vaccins al klaar had liggen en alleen op FDA goedkeuring wachtte. Covid is hier echt een flink probleem, dus ik neem aan dat ze het zo spoedig mogelijk doen.

Ik neig ernaar om het te doen. Ben jong en gezond, maar werk met corona en kwetsbare mensen, soms helaas allebei tijdens dezelfde dienst omdat niet alles in cohort kan.

Het mooie is dus dat bij het RNA type vaccin het bijna niet mogelijk is dat er langetermijn bijwerkingen zijn. RNA is een soort poke-bestanddeeltje. Het poket cellen en zegt "ga antistoffen produceren in specifiek deze configuratie" en daarna lost het op, dat is hoe RNA werkt. Erg interessante techniek. Dit maakt dus dat het zo veilig is want er is niks langdurig in je lichaam.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:05

Citaat:
Ik dacht juist dat die van Pfizer die nu goedgekeurd is, bijzonder is, omdat het van mRNA gemaakt is en niet van een virus. Je kan er dus onmogelijk corona van krijgen, maar ik vraag me dan wel af of dat op de lange termijn nog bijwerkingen zou kunnen hebben?

@Astorga, dat moet van mijn werkgever. Als je het wil dan moet je je vandaag opgeven. Aangezien het wereldwijde tekort aan vaccins kan ik me voorstellen dat het daarna lang kan duren voordat je weer de mogelijkheid hebt.

Ik kan me weinig voorstellen bij bijwerkingen op lange termijn.

... en over woorden kunnen we eindeloos debatteren - de meeste 'bijwerkingen' waarover bericht wordt zijn naar mijn idee de werking.
'Je kunt je een dag oid wat ziek/ "grieperig" zijn (spierpijn, hoofdpijn, moe, etc)' - dat is de werking : je eigen immuunsysteem gaat aan het werk.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:07

Nee ik ga me ook niet vaccineren. Ik ben kerngezond en heb Corona al gehad. Ik ben er fluitend door gegaan en heb er echt niks van gemerkt. Ik ben nooit ziek. Ik ga me niet laten vaccineren met iets dat nog niet lang genoeg getest is als ik van mezelf toch al een mega goede weerstand heb.

Wellicht in de toekomst als er meer bekend is, maar tot zover niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:08

Loei schreef:
Nee ik ga me ook niet vaccineren. Ik ben kerngezond en heb Corona al gehad. Ik ben er fluitend door gegaan en heb er echt niks van gemerkt. Ik ben nooit ziek. Ik ga me niet laten vaccineren met iets dat nog niet lang genoeg getest is als ik van mezelf toch al een mega goede weerstand heb.

Dat snap ik. Hoe oud ben je ongeveer?

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 20:09

Magrathea schreef:
Het mooie is dus dat bij het RNA type vaccin het bijna niet mogelijk is dat er langetermijn bijwerkingen zijn. RNA is een soort poke-bestanddeeltje. Het poket cellen en zegt "ga antistoffen produceren in specifiek deze configuratie" en daarna lost het op, dat is hoe RNA werkt. Erg interessante techniek. Dit maakt dus dat het zo veilig is want er is niks langdurig in je lichaam.

Kijk, dat soort info zoek ik nou juist!

@Janneke2, dat soort bijwerkingen ben ik ook niet bang voor hoor. Leuk is natuurlijk anders, maar een dag of 2 afzien is het mij wel waard.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:13

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:15

Guinevere schreef:
Magrathea schreef:

Kijk, dat soort info zoek ik nou juist!

@Janneke2, dat soort bijwerkingen ben ik ook niet bang voor hoor. Leuk is natuurlijk anders, maar een dag of 2 afzien is het mij wel waard.

Geen dank!

Overigens: wat grappig is is dat het idee voor deze techniek al erg lang op de plank ligt. We kunnen het alleen pas sinds heel kort uitvoeren omdat we (oeps sorry toch enge techniek) nu CRISPR-Cas hebben, die ons in staat stelt om DNA te manipuleren, en daarmee het RNA te produceren dat nodig is voor deze manier van immuniseren. Op zich konden we al iets vergelijkbaars maar dat duurden maanden (zo niet jaren), en dan niet 1x maar voor elke lading, en was daarom nooit een relevante optie. Dit duurt een paar maanden om werkend te krijgen en daarna poept je machine het gewenste RNA uit in een dag of wat :j
Hoe het exact zit weet ik niet maar een maatje van me die biologie studeert had het zo uitgelegd :)

Edit: een goede analogie is een geheim bericht in spionagefilms ofzo :)) dat zichzelf vernietigt zodra de boodschap is gelezen.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 10-12-20 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MilesNF

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:20

Ik laat me wel vaccineren, ik snak weer naar een normale samenleving. Hoor ook in de gezonde/jonge groep, dus het zal nog een paar maanden duren.
Nu ben ik zwanger, ik wacht wel af tot daarna.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:20

pien_2010 schreef:
Loei schreef:

Dat snap ik. Hoe oud ben je ongeveer?

26. Ik weet dat hoe ouder je bent, hoe vatbaarder je bent maar nu ik nog kerngezond ben en een keus heb, zeg ik nee :)

edit; wellicht zeg ik in de toekomst ja als er meer bekend is.
Laatst bijgewerkt door Loei op 10-12-20 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:21

mirna6308 schreef:
Poehh die bron heb geen iedee... mijn moeder had het ergens online gelezen...

_O- :')

Heb op Feesboek gestaan.

OT, ik laat mij denk ik vaccineren zodra ik aan de beurt ben. Denk als laatste en die enige twijfel laat ik over aan de evt. symptomen die misschien nog bekend worden. Ik verwacht niks geks.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:26

Ik wil mij laten vaccineren. Niet alleen om mezelf te beschermen, maar ook mijn omgeving. Het is wachten tot ik aan de beurt ben. De oudste bewoners van mijn appartementenconplex peinzen er niet over om zich te laten vaccineren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:30

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:30

Jongens rustig aan, Mirna is 14.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:34

Jahoor. De complottheorieën en wilde verhalen over corona vaccin zijn weer typisch, want het kan ook nooit goed zijn. We willen toch het normale leven oppakken? Waarom zo weinig vertrouwen in de menen die er verstand van hebben?

Degene die ik ken die corona hebben gehad hebben daar nog steeds last van: snel buiten adem, snel moe ect. En nee die mensen zijn geen bejaarden. Laat mij dat leed aub voorbij gaan en geef me een vaccin.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:41

verootjoo schreef:
Ja hoor ik sta vooraan.
Er is voldoende getest.
Vaccineren doen we a sinds de jaren 50 dus er is ervaring zat met vaccineren en voldoende bekend over de langere termijn gevolgen.

Dit is wel een nieuw virus en nieuw type vaccin maar alle testen zijn goed verlopen dus is het vaccin veilig bevonden.

Vaccineren doen we onder die naam sinds de 18e eeuw - en waarschijnlijk al veel langer. (Maar toen gebruikte men andere woorden, een van de gebruiken was neem wat vocht uit het blaasje van iemand die een milde variant pokken / smallpox heeft - dat beschermt.)

Het Rijksvaccinatie programma is van de 1950er jaren.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 10-12-20 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:41

Ja! Zo snel mogelijk.

Maar ik ben jong, dus de kans is groot dat ik achteraan de rij sta. Even afhankelijk of ik wél of niet als patiënt met onderliggend lijden aangemeld sta bij de huisarts. Krijg wél de oproep voor de griepprik, maar in principe ben ik na de operatie "gezond". Operatie ook al 2 jaar geleden.