Hoe laat gaan jullie kinderen naar bed?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 21:06

smurffie schreef:
Saskia9 schreef:
Hij slaapt niet meteen. Dat kan een uur duren, soms zelfs 2 uur.
Hij heeft oa autisme en prikkelverwerkingsproblemen, hij 'bonkt' zegmaar om prikkels af te laten vloeien. Dat kan dus even duren voordat hij in slaap kan komen.
Van mij mag hij later hoor, maar met name door die prikkelverwerkingsproblemen is het niet fijn als je met uiteindelijk slaaptekort ook nog moet functioneren zegmaar.

Ik zou dan meer kijken naar de inslaap problemen en iets later naar bed.
Dat hij na bonken niet in slaap komt lijkt me duidelijk.

Juist autistische kinderen doen het heel erg goed op een slaapstructuur.
Een uur voor je naar bed gaat structureel het zelfde, omkleden, warm glas melk, 15 min lezen, voor sommige juist een avondwandeling maar dat kan in dit geval teveel prikkels geven.
Zoek naar een manier waardoor hij structureel beter inslaapt. Er zijn speciale slaaptherapeuten die daar echt verbetering in kunnen geven.

2 uur in bed liggen voor hij slaapt is voor niemand prettig.
En 19.00 voor een 10 jarige is ook vroeg, ondanks hij vroeg op moet.

Onze routine is altijd hetzelfde al.
Dat bonken kan hij ook overdag doen, ook op de bank bijvoorbeeld. Bonkt wel anders, maar heeft echt te maken met de prikkelverwerking.
Ik ben juist heel gestructureerd :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:09

Hier gaat de jongste van 10 tussen 20-20:30 en de oudste van 12 ongeveer 20:30.
Beetje afhankelijk van de dag, dinsdag en donderdag zijn ze na school bij hun vader en eten daar, en komen dan 20u weer thuis. Dan is het vaak wel wat later.
In het weekend beetje afhankelijk wat we smorgens doen, maar vind het vaak wel gezellig nog filmpje ofzo te kijken met ze en dan gaan ze rond 22u pas naar bed.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:09

Bij ons gaat die van 4 gaat om 18.30 naar bed, en die van 1,5 19.00/19.30.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:12

Saskia9 schreef:
Wow zie je wel! Ben dus helemaal niet zo'n loedermoeder :+
Mijn zoon wordt in januari 10,en gaat om 7 uur naar bed. Valt nooit meteen in slaap, en onze wekker gaat om 6 uur want hij gaat met de taxi naar speciaal onderwijs. Dus ook nog eens laat thuis.
Nu kwam hij een keer thuis, dat hij als enige uit de klas zo vroeg naar bed moest. Zijn vriendinnetje uit de klas moet om 9 uur naar bed. Zelf vind ik dat persoonlijk echt te laat voor hem.
Zo gek ben ik dus niet!

Na het jeugdjournaal misschien een goede afspraak?

Saskia9

Re: Hoe laat gaan jullie kinderen naar bed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 21:15

Dat kijken we juist niet voordat hij naar bed gaat. Iets met teveel zorgen over hoe het er in de wereld aan toe gaat :(:)
Hij is nogal gevoelig.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:15

Mijn dame wordt over 2 weken 2 en gaat tussen 19:30-20:00 uur naar bed. Ze staat meestal rond 07:45 uur naast ons bed te springen en vind middagdutjes zonde van haar tijd.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:19

Saskia9 in je vorige bericht zei je " schrijft wat, frummelt wat ".
Wat ik bedoel is echt een strikte structuur met een aantal opvallende dingen.
De gedachte daarachter is dat je lichaam gaat herkennen dat je naar bed aan het gaan bent.
Dus bijvoorbeeld het laatste uur eerst 15 min wandeling ( zelfde rondje bij voorkeur ) kop goede nachtrustthee met 15 minuten luisterboek, naar boven om om te kleden, tanden poetsen en dan op bed nog kwartier luisterboek met lichtje aan.
Wat je daarmee bereikt is dat het brein herkend je naar bed gaat en zich daarop voorbereid door bijvoorbeeld melatonine aan te maken.
Voorkom blauwe lampen, maak van het bed ritueel iets 'leuks'. Als jouw zoon legoblokjes leuk vind zonder daar spanning van te bouwen is dat prima. Een stripboek ook. Gewoon lezen geeft vaak teveel prikkels, net als schrijven of tekenen.

Ik heb Kids die flink konden bonken daar echt mee zien minderen tot stoppen door het laatste uur samen uit te denken. Bij de meeste stond daar wc, tanden poetsen ( wat vaak prikkels geeft, dus niet te laat in het uur) warme drank, luisterboek, stripboek of een relatief simpel frummel iets zoals lego.
Geef hem daar wat vertrouwen in. Nu is 19.00 bedtijd, wellicht 19.00 tot 20.00 op papier zetten met om 20.00 licht uit en proberen te liggen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:25

Tot ze een jaar of 3 was, om 19,30 naar bed en werd de andere ochtend tussen 9,00-10,00 wakker, en sliep weer van 12,30-16,00.
Toen ze niet meer tussen de middag wilde slapen was ze om 5,30 wakker, maar dan moest ze van ons altijd blijven liggen totdat we haar wakker kwamen maken. Moest wel anders ging ze spelen, of naar beneden.

Ondertussen is ze 16 en gaat door de weeks tussen 20,00-21,00 naar bed. Beetje afhankelijke hoe laat ze op school moet beginnen. Als ze vroeg moet beginnen gaat om 6,00 de wekker en zit ze om 7,00 op de fiets.
Is er wel eentje die veel slaap nodig heeft.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 21:25

Ik schreef dat, omdat het weleens anders kan lopen bij hem zelf.
We hebben dus voor bedtijd al een vaste routine, dit zit er ook echt in en accepteerd hij prima want herkenbaar.
Zodra hij in bed ligt, kan het dus zijn dat hij wat gaat lezen, of wat gaat schrijven bijvoorbeeld.
Ik kan het proberen om ook die tijd zegmaar in te plannen, echter is het bij hem wat lastig. Hij zit namelijk heel erg in zijn hoofd, en is niet tot weinig in staat aan te geven wat hij nodig heeft. Ook hulp vragen niet. Daarnaast zit hij sociaal emotioneel rond de leeftijd van 1,5 tot 3. Slik. ;(
Dit weten we pas sinds kort, en verklaard veel, maar juist daarom is niet alles ook passend voor hem.
Dus we zijn ook zoekende naar wat fijn werkt.
Normaal accepteerd hij bedtijd en alles prima hoor, maar nu hii een vriendinnetje heeft die om 9 uur naar bed mag krijg ik steeds meer weerstand. Ik wil hem dus wel tegemoet komen ergens, maar ook niet voorbij gaan aan wat ik weet wat hij ongeveer nodig heeft.
Sorry voor de lap tekst..

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:26

Wat vroeg allemaal!

Toen ik 12 was mocht ik zelf gaan beslissen hoelaat ik naar bed ging, dat was vaak rond half 10 omdat ik weer vroeg op moest.
Lijkt mij juist goed om die verantwoordelijkheid op jonge leeftijd al te krijgen. Te laat naar bed betekent dat je moe bent de volgende dag, dat leer je al snel..

Daarvoor was het lange tijd na GTST :+

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:30

Mijn jongste van bijna 3j ligt tijdens de week ten laatste om 18u in bed, oudste van 5.5j ligt er rond 18.30u-19u in tegenwoordig.
Sinds hij onder zijn voeten heeft gekregen van de dokter dat hij flink moet slapen, slaapt hij op tijd en sinds een week zelfs op zijn matras naast ons bed. Wat voor zijn doen een hele prestatie is.
Oudste krijgt wel melatonine.

Tijdens weekend kan het een halfuurtje later zijn maar wil niet teveel van de routine afwijken.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 30-11-20 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 21:31

Haha, ik kon dat zelf ook goed reguleren vroeger. Mijn zoon echter niet. Ook moet ik er persoonlijk zelf niet aan denken dat hij tot god weet hoelaat beneden rond loopt.
Hij heeft erg veel sturing nodig, continue aanreikingen wat hij kan doen etc. Savonds is mijn heilige tijd nog dat ik even zelf kan nadenken zonder daarbij constant aan te moeten staan :Y)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:31

Saskia9 schreef:
Haha, ik kon dat zelf ook goed reguleren vroeger. Mijn zoon echter niet. Ook moet ik er persoonlijk zelf niet aan denken dat hij tot god weet hoelaat beneden rond loopt.
Hij heeft erg veel sturing nodig, continue aanreikingen wat hij kan doen etc. Savonds is mijn heilige tijd nog dat ik even zelf kan nadenken zonder daarbij constant aan te moeten staan :Y)

Heel herkenbaar. Die tijd is heilig.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:33

Wij gaan om en rond 19:00 naar boven en zijn met wassen en voorlezen en de 2-jarige in slaap sussen 45 min bezig

Kids zijn 5 en 2 en zijn helaas vroeg wakker om 05:00 zoon en 5:30 dochter .... en liggen ze in ons bed.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:36

Mijn kinderen van 9 en 11 jaar gaan tussen half 9 en 9 uur naar bed. Meestal zijn ze rond 7 uur/half 8 weer eruit. Ze slapen wel meteen in.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:53

Wat een herkenbaar verhaal, TS. Maar dan vanuit het kind. Ook ik moest altijd om 19.00u naar bed terwijl ik niet kon slapen. Maar deed je me later naar bed, kon ik dat nog steeds niet. Bonken deed ik idd veel, maar niet om prikkels te verwerken, maar in de hoop dat ik in slaap zou vallen. Moe was ik altijd wel, maar vanwege de prikkels kon ik nooit slapen! Pas toen ik een jaar of twintig was heb ik hiermee om leren gaan. Natuurlijk hadden we een vast schema en een vast dag en avond ritueel maar dat hielp niets om mij in slaap te krijgen.

En dan idd de (vast goedbedoelde, maar meestal alleen uit het boekje geleerde) tips van psygiaters ed... Heel leuk bedacht, maar het hielp niets. Stukje wandelen, beker warm iets, eerder of later naar bed, slaapmedicatie, homeopatisch, noem alle tips maar op, niets hielp. Gewoon om de doodsimpele reden omdat die voordurende gedachtenstroom niet stopte en ik de prikkels niet onder controle had. Vaak viel ik na een paar uur eindelijk in slaap.

Nu hoop ik dat het bij jouw zoontje beter gaat met slapen, TS. Tips heb ik helaas niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:58

Om 20.00 naar bed en om 8 uur er weer uit.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 21:59

Fohadie, vervelend om te lezen dat je er ook zo'n last van hebt gehad zeg. Wel fijn om te lezen dat mijn zoontje dus niet de enige is.
Frustrerend soms hoor, want al zoveel geprobeerd, en zou zo graag willen dat het makkelijker was voor hem. Daarom er eigenlijk een soort van bij neergelegd, het is nu eenmaal zo.
En net wat je zegt, later naar bed werkt niet, want dan lig je nog steeds wakker en uiteindelijk slaap je dan dus nog minder vaak.
Ik kan vaak wel redelijk inschatten of hij wel moe is, en het door de teveel ana gedachten etc niet lukt, of wanneer hij gewoon echt nog hyper is etc.
En ondanks autisme, vind ik toch dat ik hem daarin moet blijven volgen. Autisme houdt niet op bij perfecte schema's. Soms moet je ook daarin durven loslaten en een beetje regie geven denk ik.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:08

5 en 3 jaar. Beiden tussen 19 en 19.30 uur. Weekend soms later. Opstaan rond 6.45. Weekend helaas niet later. Soms slapen ze tussen de middag nog even, oudste incidenteel en middelste om de dag ongeveer.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:20

Saskia9 schreef:
Fohadie, vervelend om te lezen dat je er ook zo'n last van hebt gehad zeg. Wel fijn om te lezen dat mijn zoontje dus niet de enige is.
Frustrerend soms hoor, want al zoveel geprobeerd, en zou zo graag willen dat het makkelijker was voor hem. Daarom er eigenlijk een soort van bij neergelegd, het is nu eenmaal zo.
En net wat je zegt, later naar bed werkt niet, want dan lig je nog steeds wakker en uiteindelijk slaap je dan dus nog minder vaak.
Ik kan vaak wel redelijk inschatten of hij wel moe is, en het door de teveel ana gedachten etc niet lukt, of wanneer hij gewoon echt nog hyper is etc.
En ondanks autisme, vind ik toch dat ik hem daarin moet blijven volgen. Autisme houdt niet op bij perfecte schema's. Soms moet je ook daarin durven loslaten en een beetje regie geven denk ik.

Kunnen ademhalingsoefenen of iets dergelijks hem geen rust geven misschien? Vb heel eenvoudig 3 tellen inademen, 1 tel adem ophouden en dan 3 of 4 tellen uitademen? Iets heel simpel dat hij zelf kan doen zonder hulpmiddelen (behalve als het natuurlijk makkelijker zou zijn om naar iets van begeleiding te luisteren die vertelt wat je moet doen, maar dat geeft natuurlijk ook weer prikkels)

Of nog simpeler, elke ademhaling tellen en proberen heel rustig door je buik te ademen.
Wat ik als kind deed was tellen via de ademhaling en per tel stelde ik me voor dat ik trapje hoger stapte op een wenteltrap, tot ik uiteindelijk in slaap viel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:27

Ik weet natuurlijk niet hoe laat hij thuis komt?
Maar als dat laat is. Meteen daarna eten, douchen omkleden en naar bed dan kan ik mij wel voorstellen dat hij de eerste 2 uur niet slaapt.

Ik weet niet hoeveel tijd hij heeft om daadwerkelijk even niets te moeten?!?

Maar ik kan mij juist voorstellen dat je even een uurtje op de bank moet hangen om tot rust te komen.

Nogmaals ik weet totaal niet hoe jullie huishoudelijke routines er uit zien enzo dus geen oordeel.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 22:31

Ademhalingsoefeningen doen we weleens, ik moet hem hierin wel sturen. Doet hij niet uit zichzelf. Hij is niet in staat om iets te herkennen en daar naar te handelen zelf,grof gezegd. Laat vaak ook niets blijken...

Daantjuhh,hij komt om 4 uur thuis.
Meestal heeft hij dan ook honger, wij eten meestal rond half 5 kwart voor 5. Daarna hebben we eigenlijk altijd dezelfde routine.
Hij heeft teveel onrust in zijn lijf en hoofd helaas..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:35

Saskia9 schreef:
Ademhalingsoefeningen doen we weleens, ik moet hem hierin wel sturen. Doet hij niet uit zichzelf. Hij is niet in staat om iets te herkennen en daar naar te handen grof gezegd. Laat vaak ook niets blijken...

Daantjuhh,hij komt om 4 uur thuis.
Meestal heeft hij dan ook honger, wij eten meestal rond half 5 kwart voor 5. Daarna hebben we eigenlijk altijd dezelfde routine.
Hij heeft teveel onrust in zijn lijf en hoofd helaas..

Dus dan ben je kwart over 5 half 6 klaar met eten. Dan heb je nog tanden poetsen, douchen omkleden. Hou je wel weinig tijd over om je prikkels ook daadwerkelijk te verwerken.

Ik heb geen ervaring met autisme.
Als ik puur naar mij zelf kijk of mijn broertje (die andere stoornis heeft) moesten wij echt wel even tot rust komen voordat we naar bed gingen. En nu nog steeds.

Als ik savonds om 12 uur thuis kom van visite ofzo kan ik bek af zijn. Maar dan slaap ik het eerste uur niet.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:37

Zoon van 2 rond 19:00 zijn broer van net 3 dagen 9 om 19:30. Beiden zijn ze rond half 6 / 6 uur wakker.
Al leg ik die van 9 om 12 uur in bed nog is die om 6 uur wakker gevalletje heeft de klok van papa mee gekregen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:39

Hier2 jongens 5 en 7 gaan tussen 19:00 ( als ik Op tijd weg moet) en 20:00 Maar dan hooguit nog plassen en tandenpoetsen pyjama enz al klaar dan