Altijd buikademhaling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 20:08

Muze schreef:
Ik heb astma en speelde vroeger een instrument, soms kon ik niet spelen als ik benauwd was. ( had destijds nog geen goede medicatie en was vaak echt heel benauwd).
Mijn juf van de muziekschool gaf mij dan ademhaling oefeningen voor buik ademhalen.
Veel profijt van gehad.

zo ging het bij mij ook, uiteindelijk overgestapt naar een strijkinstrument.
Ik moet er nu heel goed op letten, ik krijg het enorm benauwd als ik niet goed adem. Voor ik de trap op loop (in 2 etappes) moet ik eerst beneden wat ademhalingsoefeningen doen, anders kom ik nooit meer boven.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 07:59

Ik zie net dit topic. Ik vroeg me pasgeleden toevallig het tegenovergestelde af, ik heb vrijwel altijd een borstademhaling, ik moet er echt aan denken om af en toe (beter nog, gewoonte maken) diep adem te halen.

bluebeauty

Re: Altijd buikademhaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 09:28

Heb je dan ook snel een benauwd gevoel?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:18

Ik heb ook een borstademhaling. Gelukkig nooit last van of benauwd. Maar ik probeer wel heel bewust soms even buikademhaling te doen omdat je dan beter de spanning kan laten afvloeien voor mijn idee.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:27

bluebeauty schreef:

:j hoge polsslag ook.

Amado7 schreef:
Ik heb ook een borstademhaling. Gelukkig nooit last van of benauwd. Maar ik probeer wel heel bewust soms even buikademhaling te doen omdat je dan beter de spanning kan laten afvloeien voor mijn idee.

Ja precies. Maar het is jammer genoeg nog geen gewoonte. Ken je dat regeltje van 5? Vijf tellen inademen, 5 tellen vasthouden en 5 tellen uitademen.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 16:35

balance schreef:
bluebeauty schreef:

Ohja had ik ook. Snel last van stress ook daardoor

Amado7 schreef:

Ja precies. Maar het is jammer genoeg nog geen gewoonte. Ken je dat regeltje van 5? Vijf tellen inademen, 5 tellen vasthouden en 5 tellen uitademen.

Is dat niet heeeel lang? 5 tellen?
Ik ken dit met 3 tellen

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:41

Ja, inderdaad heel vaak stress door verkeerd ademhalen en alles wat daar bijkomt.
Vijf tellen zijn inderdaad lang maar het ken net. Voor mij dan hè. Drie tellen is voor mij te kort.
TS, ik hoop niet dat ik je topic kaap hoor, laat maar weten als je dat wel vindt.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 17:26

Nee geen probleem hoor! Alleen mooi leuk om ervaringen te lezen!

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 18:12

Ik heb twee weken lang iedere dag adem-training gehad in het rijnstate ziekenhuis in Arnhem ivm chronische hyperventilatie....
“AdemHALEN” was daar serieus een “vies” woord...want inademen gaat vanzelf en moet je niet stimuleren
De nadruk lag vooral op het krachtig uitademen door je buik (zo laag mogelijk) aan te trekken. Op het moment dat je die buik los laat komt er vanzelf weer lucht in je longen.
Die twee weken waren echt heel zwaar, maar ik kan het goede ademen nu wel toepassen als ik merk dat het mis gaat, en dat is heel erg fijn!
Automatisch zal het nooit gaan worden, daar deed ik het al te lang verkeerd voor....

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 18:20

Ik heb door kinderyoga goed leren ademen. Mijn vriend heeft heel erg een borst ademhaling en komt soms adem te kort terwijl hij stil zit, en dan probeert hij extra adem te krijgen door zn schouders nog hoger op te trekken. Wat dus niet helpt maar hij is te eigenwijs om er iets aan te doen.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 20:38

borderjay schreef:
Ik heb twee weken lang iedere dag adem-training gehad in het rijnstate ziekenhuis in Arnhem ivm chronische hyperventilatie....
“AdemHALEN” was daar serieus een “vies” woord...want inademen gaat vanzelf en moet je niet stimuleren
De nadruk lag vooral op het krachtig uitademen door je buik (zo laag mogelijk) aan te trekken. Op het moment dat je die buik los laat komt er vanzelf weer lucht in je longen.
Die twee weken waren echt heel zwaar, maar ik kan het goede ademen nu wel toepassen als ik merk dat het mis gaat, en dat is heel erg fijn!
Automatisch zal het nooit gaan worden, daar deed ik het al te lang verkeerd voor....

Kun je dat nog nauwkeuriger vertellen? Over het uitademen?
Doe je dat een paar keer per dag?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 23:32

balance schreef:
bluebeauty schreef:

Amado7 schreef:

Oeh thanks! Die ga ik eens uitproberen als ik ergens hoog in de stress zit :+

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 23:49

Hebben jullie nog tips om te leren ademen via je buik? Een bekende van me weet niet hoe dit te doen en ik kan het niet uitleggen, omdat het voor mij heel vanzelfsprekend is...

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 00:08

Pb! Foto gemaakt van de oefening die ik gekregen heb van mijn coach

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 00:07

borderjay schreef:

Ja, idd: een mens krijgt adem.
Citaat:

Dat je adem krijgt kun je spiritueel zien en ook erg nuchter en westers: je maakt onderdruk.

Citaat:

Wat is dit nu dan toch voor taal?
Hebben die mensen een kristallen bol zodat ze in de toekomst kunnen kijken...?
(Gewoontes kwijtraken kan idd even duren en wellicht heb je niet alleen een foute gewoonte ooit aangeleerd, maar ook een hypertoon middenrif, etc.)
Erkennen 'dat je het lang verkeerd deed' heeft ook charmes, maar de rest: nee.
(En ik denk zo dat je het in je slaap vast goed doet. ;) .)

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 00:29

Ik heb helaas ook vaak een hoge ademhaling. Tot dat ik naar de chiropractor ging. Voor andere klachten en die deed iets waardoor ik ineens merkte dat ik veel vaker de buikademhaling deed. Dit vond ik erg fijn en daardoor probeer ik er nu ook meer te letten.
Maar na die behandeling ging het toch een stuk makkelijker.