Last van hevige haaruitval.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 20:53

Ik had jaren terug hele erge haaruitval, echt vele malen meer als jij van je putje
Ik liep bij een Endocrinoloog voor mijn hypofyse en die belde mij dat mijn schildklierwaardes veel te hoog waren, vandaar mijn haaruitval.
Misschien iets om in je achterhoofd te houden.
Succes!

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:07

Ik volg even. Sinds ik 5 jaar geleden ben verhuisd, is mijn ooit zo dikke vlecht steeds dunner aan het worden. Onder de douche zie ik natuurlijk ook de nodige losse bollen haar in het putje liggen, maar tja, lang haar dus niet naar kijken. Maar ondertussen begint de vlecht echt zichtbaar en voelbaar dunner te worden. Ik kan tegenwoordig kleine elastiekjes gebruiken die ook nog blijven zitten, dat had ik 5 jaar terug niet hoeven proberen. Daarnaast valt het ondertussen zelfs anderen op dat mijn haar dunner is en ook snel afbreekt.

Ik heb al een aantal dingen uitgesloten; teveel aan vlees is het niet. Te veel aan selenium is de revue gepasseerd, maar inmiddels ben ik bijna een jaar gestopt met het product waar een hoeveelheid van 144% van de ADH in zit, dus dat kan het haast ook niet zijn.

Dan heb ik nog gekeken of we hier loden waterleidingen hebben. Helaas zitten die lekker weg gestopt onder een vaste vloer en in de muren en is het aansluitpunt in de meterkast tot aan waar het onder de vloer verdwijnt een aaneenschakeling van diverse soorten leidingen. Daarnaast beweert de huurvereniging dat er nooit loden waterleidingen zijn gebruikt (maar ook niet vervangen tijdens renovaties) in het huis dat uit 1939 stamt.

En tot slot is er recent voor iets anders bloedonderzoek uitgevoerd en daarbij waren alle vitamine gehalten normaal.

De huisarts wuift het weg en zegt; het is de leeftijd. Maar waarom zou ik dan ineens binnen een periode van een jaar na een verhuizing haaruitval krijgen dat tot op heden niet minder, maar eerder meer is geworden. Stress is ook uitgesloten, aangezien ik voor verhuizing 100% meer stress gehad zou kunnen hebben dan ik nu heb. En die had ik toen ook niet.

Ik lees graag even mee wat Bokt nog aan invalshoeken weet.

Edit; mbt schilklier; in dat gebied heb ik sinds een dik jaar een vlek dit verdacht veel op vitiligo lijkt. Maar omdat ik erg blank ben met sproeten en van het binnenland naar zee ben verhuisd heb ik daar tot op heden niets achter gezocht.
Laatst bijgewerkt door Taucha op 11-11-20 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:08

Taucha schreef:
Ik volg even. Sinds ik 5 jaar geleden ben verhuisd, is mijn ooit zo dikke vlecht steeds dunner aan het worden. Onder de douche zie ik natuurlijk ook de nodige losse bollen haar in het putje liggen, maar tja, lang haar dus niet naar kijken. Maar ondertussen begint de vlecht echt zichtbaar en voelbaar dunner te worden. Ik kan tegenwoordig kleine elastiekjes gebruiken die ook nog blijven zitten, dat had ik 5 jaar terug niet hoeven proberen. Daarnaast valt het ondertussen zelfs anderen op dat mijn haar dunner is en ook snel afbreekt.

Ik heb al een aantal dingen uitgesloten; teveel aan vlees is het niet. Te veel aan selenium is de revue gepasseerd, maar inmiddels ben ik bijna een jaar gestopt met het product waar een hoeveelheid van 144% van de ADH in zit, dus dat kan het haast ook niet zijn.

Dan heb ik nog gekeken of we hier loden waterleidingen hebben. Helaas zitten die lekker weg gestopt onder een vaste vloer en in de muren en is het aansluitpunt in de meterkast tot aan waar het onder de vloer verdwijnt een aaneenschakeling van diverse soorten leidingen. Daarnaast beweert de huurvereniging dat er nooit loden waterleidingen zijn gebruikt (maar ook niet vervangen tijdens renovaties) in het huis dat uit 1939 stamt.

En tot slot is er recent voor iets anders bloedonderzoek uitgevoerd en daarbij waren alle vitamine gehalten normaal.

De huisarts wuift het weg en zegt; het is de leeftijd. Maar waarom zou ik dan ineens binnen een periode van een jaar na een verhuizing haaruitval krijgen dat tot op heden niet minder, maar eerder meer is geworden. Stress is ook uitgesloten, aangezien ik voor verhuizing 100% meer stress gehad zou kunnen hebben dan ik nu heb. En die had ik toen ook niet.

Ik lees graag even mee wat Bokt nog aan invalshoeken weet.

Al eens bij een dermatoloog geweest?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:10

Ik heb nooit echt merkbaar veel haar verloren, de eerste periode van uitvallen was na de zwangerschap, dat komt vaker voor. De tweede keer nadat ik voor een korte periode aan de pil ben geweest. Helaas is het niet meer gestopt maar gelukkig houd ik genoeg haar over. Ik borstel mijn haar altijd tijdens het wassen zodat de douche niet verstopt raakt. Met schuim erin doen zitten mijn handen er ook altijd onder.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:12

Zertab schreef:
Al eens bij een dermatoloog geweest?

Nee dermatoloog is nog niet geraadpleegd omdat ik eerst wil weten in welke hoek ik zou kunnen denken, ook omdat de huisarts me (vooralsnog) niet verder helpt hier mee.

chanicha schreef:
Ik had jaren terug hele erge haaruitval, echt vele malen meer als jij van je putje
Ik liep bij een Endocrinoloog voor mijn hypofyse en die belde mij dat mijn schildklierwaardes veel te hoog waren, vandaar mijn haaruitval.
Misschien iets om in je achterhoofd te houden.
Succes!

Welke waarden in een bloedonderzoek geven je schildklier werking aan? Is dat alleen T4 of is er bij jou meer getest?

Overigens ter vergelijk; als ik de haren in het putje tot een bolletje rol dan is de diameter meestal 3-4 cm (tussen snoeptomaatje en kleine mandarijn) :n Voor mijn verhuizing was dat tussen de 1 en 2 cm (gele m&m). Haarlengte is niet veel aan veranderd.
Laatst bijgewerkt door Taucha op 11-11-20 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:24

Ook je TSH Taucha.
Meestal merk je het zelf als hij te hard werkt, gejaagd gevoel, moe, vaak afvallen en haaruitval kunnen symptomen zijn.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:25

chanicha schreef:
Ook je TSH Taucha.
Meestal merk je het zelf als hij te hard werkt, gejaagd gevoel, moe, vaak afvallen en haaruitval kunnen symptomen zijn.

Aha, geen van al symptomen die bij mij passen behalve haaruitval. Dus dan kan ik dit (voor nu) even uitsluiten.

Zertab

Re: Last van hevige haaruitval.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:45

Een vorm van alopecia wellicht?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:53

Te trage schildklier kan ook haaruitval veroorzaken. Maar dan zou je ook andere klachten moeten hebben.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:06

Sosha schreef:
Te trage schildklier kan ook haaruitval veroorzaken. Maar dan zou je ook andere klachten moeten hebben.

Of misschien een voorbode ervan? Ik zou toch bloed laten prikken voor de zekerheid.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:15

Ik heb precies dit in periodes van stress.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:23

Vind het echt heel erg meevallen. Ik trek echt veel zulke plukken uit mn haar in 1 keer.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:34

Sinds ik met shampooblokken van Lush was is mijn haaruitval echt stukken minder, zelfs mijn kapster viel het op. De moeite waard om eens uit te testen.

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:53

Misschien een beetje een gekke tip, maar probeer eens van conditioner te wisselen, of er helemaal mee stoppen. Geen idee hoe, maar ik kreeg juist haaruitval als ik conditioner gebruikte...

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:24

Misschien ligt het wel aan een bepaald soort ingrediënt in de shampoo?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:33

Mmm een bolletje vent 3cm is voor mij niet raar tijdens het wassen.. heb nooit dikke bos gehad en krijg ik ook nooit.. ik zou het niet raar vinden...

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 00:13

snorkel1986 schreef:
Mmm een bolletje vent 3cm is voor mij niet raar tijdens het wassen.. heb nooit dikke bos gehad en krijg ik ook nooit.. ik zou het niet raar vinden...

Als het altijd hetzelfde is dan is dat niet erg. Dan is er evenwicht in de hoeveelheid haar die je verliest tov de nieuwe haren. Maar ik ben binnen een jaar van altijd bolletjes ter grootte van een gele M&M, naar een forse snoeptomaat gegaan. En nu na 5 jaar zit ik op een bolletje zo groot als een kleine mandarijn. Dat vind ik dan juist raar dat het ineens is veranderd en nog steeds erger aan het worden is. Ik zie wel nieuwe haren groeien, maar die vullen de uitgevallen haren bij lange na niet op. De bos wordt voelbaar dunner en nu na 5 jaar is het ook al zichtbaar, ook voor anderen.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 18:59

Als je schildklier niet goed werkt stopt de normale haaruitval van 150 haren per dag, dit heb je niet door.
Daarna kan het zijn dat ze na een tijdje allemaal tegelijk uitvallen.
Hier komen wel nieuwe voor maar dat duurt even.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 13:54

Rox87 schreef:
Ik heb precies dit in periodes van stress.

Nou zeg dat wel. Als ik flinke stress heb dan krijg ik ook haaruitval.Niet meteen maar daarna.Ik hoorde dat dat bij honden ook zo zou zijn. Bij stress vanwege herplaatsingen etc. meteen zwaar alles onder de uitgevallen haren. Biologisch gezien zijn mensen ook gewoon zoogdieren. Maak je niet ongerust,het is een natuurlijk iets en de haren groeien wel weer terug.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-21 11:40

En ik trap het topic even om hoog!

Een jaar later weer last van hevige haaruitval! Douchen is vreselijk overal langs je lichaam haren bah. Vandaag voor het eerst dat mijn kussen ook helemaal vol zat met haren.

Vorig jaar ben ik overgestapt op een natuurlijke shampoo bar en toen stopte mijn haaruitval. Na een tijdje weer over op gewone shampoo en dat ging ook gewoon goed. Inmiddels weer last van gigantische haaruitval. Weer overgegaan op de shampoo bar maar helaas werkt het deze ronde niet, dat was dus meer toeval denk ik.

We zijn dus precies een jaar verder zou het iets te maken hebben met het weer? De paarden zijn overigens ook in de rui. :+

De huisarts beweert dat haaruitval heel normaal is, maar ik merk heel veel verschil want overal in huis vind ik haar van mij zelf en dat is echt niet standaard zo.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 11:42

Mijn dochter heeft het ook en die heeft heel erg lang haar dus dan valt het driedubbel op!
Laatste keer was na haar bevalling van de jongste, ze heeft toen vitamine bij moeten slikken.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 11:50

Ik verlies op het moment ook meer haren dan normaal. Ik heb weleens gehoord dat het met het seizoen te maken kan hebben, maar geen idee of dat waar is. Zo lang je haar niet echt dunner wordt zou ik me er niet te druk om maken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 11:52

Het is best normaal dat je soms wat meer last hebt van haaruitval.

Citaat:
Mannen en vrouwen zien met name een toename van het haarverlies in de herfst. Vanaf eind augustus, begin september neemt de dagelijkse haaruitval plotseling toe. Het hoogtepunt van het haarverlies ligt in oktober. De herfst is de periode van het jaar waarin het haarverlies extra heftig is. Dit wordt gevolgd door het voorjaar, in de maanden maart en april. De mate waarin het haar uitvalt verschilt sterk. Zo kunt u een behoorlijke toename van het haarverlies ervaren, terwijl iemand anders nauwelijks last heeft van de seizoenswisseling.

https://www.haarstichting.nl/actueel/nieuws/haaruitval-herfst-winter-lente-zomer#:~:text=Vanaf%20eind%20augustus%2C%20begin%20september,de%20maanden%20maart%20en%20april.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 18:47

Los van wat het ook is - heb je al eens geprobeerd je haar te kammen voor je gaat douchen?
Dat scheelt in ieder geval een boel haar in het douche-putje :j