Voedingschema 8 maanden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 09:41

Judith_ schreef:
Bereid je voor op een hoop rotzooi. Maar hij vermaakt zich er hier goed mee. Er gaat meer in en hij ontdekt meer als hij zelf ergens op mag sabbelen en kauwen.

En de wasmachine draait toch wel. :')

Oudste zoontje vond het wel prima als die gevoerd werd, als die maar kreeg. Dus deze zelfstandige kleine is even wennen voor mij. Zit meer pit in dan we in eerste instantie dachten blijkbaar.
Meneertje “ik wil alles zelf doen”... nu al!

We gaan het uitproberen! Vind het wel leuk, rotzooi maakt mij niet uit. Leuke uitdaging, leer veel van dit topic :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:41

Judith_H schreef:
verootjoo schreef:

Ah ok.
Weeg je echt de hoeveelheid fruit en groente af? Ik maakte altijd een bordje en dan pakten ze zelf hoeveel ze wilden eten :)
Ms kan je zo proberen of ie wel vindt dat hij genoeg krijgt of eigenlijk meer wil?

Maar met 8mnd wat onrustiger is wel normaal :j hadden ze hier allebei.

Ik weeg inderdaad echt alles af. Dan weet ik namelijk precies wat erin gaat, vind ik erg prettig om te weten. Heb ook nooit borstvoeding gegeven omdat ik dan heel onzeker zou worden dat je niet weet of ze genoeg drinken.

Ik zal gewoon eens wat dingen uitproberen, zal eens een bordje maken zonder te wegen, kijken wat die dan eet. Ben beetje bang dat er geen rem op zit :') als het meer blijkt te zijn als ik denk...

Denk eerder dat ik mijzelf in de weg zit...

Kleintjes hebben een hele goede rem. Baby’s en peuters eten echt intuïtief en altijd genoeg. (Tenzij natuurlijk een medische beperking)
Het kan wel erg verschillen. Hier wisselt het ook, de ene keer lust ie zo drie boterhammen bij de lunch, de andere keer eet ie net drie stukjes en hoeft ie niet meer. En met fruit groente idem, ene keer is het niet aan te slepen, andere keer is ie met twee happen klaar.

Zou het los proberen te laten. Ik heb nooit wat afgewogen of me afgevraagd of ie genoeg eet. Je weegt je eigen eten toch ook niet af? Zelf eet je ook als je honger hebt en stop je als je vol zit. Bij volwassenen is dat gevoel in de westerse wereld een beetje verpest maar bij baby’s en peuters echt nog niet hoor :)

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:46

Ik heb een zoontje van 9 maanden. Ieder kind is natuurlijk anders, maar dit is zijn schema:

7:30 flesje 180+6 en een boterham
10:00 100 gram fruit
12:00 flesje 90+3 en boterham
15:00 rijstwafel of maisstengel
17:00 200 gram avondeten en een beetje yoghurt
19:15 flesje 180+6

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:49

Judith_H schreef:
Judith_ schreef:
Bereid je voor op een hoop rotzooi. Maar hij vermaakt zich er hier goed mee. Er gaat meer in en hij ontdekt meer als hij zelf ergens op mag sabbelen en kauwen.

Oudste zoontje vond het wel prima als die gevoerd werd, als die maar kreeg. Dus deze zelfstandige kleine is even wennen voor mij. Zit meer pit in dan we in eerste instantie dachten blijkbaar.

We gaan het uitproberen! Vind het wel leuk, rotzooi maakt mij niet uit. Leuke uitdaging, leer veel van dit topic :D

Koop wel even van die slabbetjes met mouwen, anders kan je alle kleertjes weggooien :') Vind het wel heel leuk om te zien hoe onze baby echt supernieuwsgierig is naar alles wat je haar voorzet. Eten is tot nu toe echt een feestje, lekker splashen, knijpen, zuigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:51

Judith_H schreef:
Judith_ schreef:

Leuk! Hier heeft hij het grootste plezier met zijn eten uitsmeren op zijn blad. Echt eten is voorlopig nog niks voor hem. Maar hij leert zo wel verschillende structuren, smaken en mond gevoel kennen.

Wellicht heeft die van jou ook veel meer nood aan het zelf doen inderdaad?

Edit. Slabbetjes met mouwen zijn wel aan te raden inderdaad. :')

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 10:00

happyjoyce schreef:
Ik heb een zoontje van 9 maanden. Ieder kind is natuurlijk anders, maar dit is zijn schema:

7:30 flesje 180+6 en een boterham
10:00 100 gram fruit
12:00 flesje 90+3 en boterham
15:00 rijstwafel of maisstengel
17:00 200 gram avondeten en een beetje yoghurt
19:15 flesje 180+6

Dit komt in grote lijnen wel overeen Inderdaad.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 10:04

[ [url]Video[/url] ]
Judith_H schreef:
verootjoo schreef:

Ah ok.
Weeg je echt de hoeveelheid fruit en groente af? Ik maakte altijd een bordje en dan pakten ze zelf hoeveel ze wilden eten :)
Ms kan je zo proberen of ie wel vindt dat hij genoeg krijgt of eigenlijk meer wil?

Maar met 8mnd wat onrustiger is wel normaal :j hadden ze hier allebei.

Ik weeg inderdaad echt alles af. Dan weet ik namelijk precies wat erin gaat, vind ik erg prettig om te weten. Heb ook nooit borstvoeding gegeven omdat ik dan heel onzeker zou worden dat je niet weet of ze genoeg drinken.

Ik zal gewoon eens wat dingen uitproberen, zal eens een bordje maken zonder te wegen, kijken wat die dan eet. Ben beetje bang dat er geen rem op zit :') als het meer blijkt te zijn als ik denk...

Denk eerder dat ik mijzelf in de weg zit...

Kleintjes hebben een hele goede rem. Baby’s en peuters eten echt intuïtief en altijd genoeg. (Tenzij natuurlijk een medische beperking)
Het kan wel erg verschillen. Hier wisselt het ook, de ene keer lust ie zo drie boterhammen bij de lunch, de andere keer eet ie net drie stukjes en hoeft ie niet meer. En met fruit groente idem, ene keer is het niet aan te slepen, andere keer is ie met twee happen klaar.

Zou het los proberen te laten. Ik heb nooit wat afgewogen of me afgevraagd of ie genoeg eet. Je weegt je eigen eten toch ook niet af? Zelf eet je ook als je honger hebt en stop je als je vol zit. Bij volwassenen is dat gevoel in de westerse wereld een beetje verpest maar bij baby’s en peuters echt nog niet hoor :)[/quote]

Ga proberen het meer los te laten. Vond het broodje bij het ontbijt erbij doen vanmorgen al een hele stap, maar het werkte wel dus. Dus dat zegt ook wel wat.

Eigen eten afwegen doe je inderdaad niet, dus misschien ook wel logisch om dat voor die kleintjes ook niet te doen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:07

Je kan ook een schep Nutrix in de fles erbij doen, vult net even iets meer.
Verder vind ik je schema netjes maar ieder kind is anders natuurlijk.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 10:10

chanicha schreef:

Is dat een soort pap? Ik ga echt finaal over mijn nek als ik alleen al maar een bord pap zie... vind het zo goor dat ik dat eigenlijk nooit heb gegeven.

Kindjes zullen het vast heerlijk vinden, maar ik krijg het niet voor elkaar om het fatsoenlijk te geven zonder dat ik ervan moet kotsen, dus dat staat helaas niet in de mogelijkheden hier :').

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:13

ik zou echt los gaan laten en alleen sturen op melk. Tot 1 jaar is melk de hoofdvoeding en alle bijvoeding om te oefenen en te ontwikkelen. Dat vergeet het CB heel vaak. Pas met 1 jaar is het belangrijk om melkvoeding echt te proberen af te bouwen en dat hoeft echt niet de dag na zijn verjaardag te zijn.

Kun je zijn groeicurve delen? Het liefst met alle gewichten vanaf de geboorte, gezien zijn valse startgewicht?

Hier ook veel discussie gehad door het valse startgewicht. Terwijl als je alle gewichten in de curve zet je prima kon zien dat hij vals hoog zat in het begin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:16

secricible schreef:
ik zou echt los gaan laten en alleen sturen op melk. Tot 1 jaar is melk de hoofdvoeding en alle bijvoeding om te oefenen en te ontwikkelen. Dat vergeet het CB heel vaak. Pas met 1 jaar is het belangrijk om melkvoeding echt te proberen af te bouwen en dat hoeft echt niet de dag na zijn verjaardag te zijn.

Kun je zijn groeicurve delen? Het liefst met alle gewichten vanaf de geboorte, gezien zijn valse startgewicht?

Hier ook veel discussie gehad door het valse startgewicht. Terwijl als je alle gewichten in de curve zet je prima kon zien dat hij vals hoog zat in het begin.

Dat vind ik nu een keer een heerlijke reactie, helemaal vanuit een diëtiste. Kind en gezin blijft hier verontwaardigd dat de baby van zeven maanden alleen speelt en proeft met zijn eten en geen volwaardige maaltijden eet.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:24

Judith_ schreef:
secricible schreef:

Dat vind ik nu een keer een heerlijke reactie, helemaal vanuit een diëtiste. Kind en gezin blijft hier verontwaardigd dat de baby van zeven maanden alleen speelt en proeft met zijn eten en geen volwaardige maaltijden eet.

Als je je wat verdiept in Rapley lees je inderdaad ook dat het geen enkel punt is dat je kind in z'n eerste levensjaar bijna niks anders eet anders dan melk melk melk. Maar ik merk bij mijn dochtertje wel dat ze heel erg toe is aan eten, als wij aan tafel zitten te eten en zij heeft niks wordt ze helemaal onrustig haha :Y) Ze vindt het ook superinteressant allemaal.
Maar hier is het ook, wat er in gaat gaat er in, soms een hele boterham, soms een halve. Soms een half brocollistronkje en verder niks tijdens het avondeten.. Het fijne van borstvoeding vind ik dan wel weer dat ze daar gewoon pakt hoeveel ze nodig heeft, en qua vast eten bieden we gewoon soortvan 'onbeperkt' aan. Ze neemt maar wat ze nodig heeft.

Edit: Merk inderdaad dat het CB heel erg gericht is op met de pot mee eten vanaf 1 jaar, maar ze zijn het hier gelukkig niet oneens met de Rapleymethode ofzo.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 10:26

secricible schreef:

Ik heb je een pb gestuurd.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:31

Mijn zoontje is nu bijna 9 maanden. Net prematuur geboren (36+4), was maar 2.6kg bij geboorte, maar na 5 dagen al boven geboorte gewicht.
Ik woon in Engeland, ipv CB hebben we hier health visitors die aan huis komen. Ivm corona heb ik ze al niet gesproken sinds mijn zoontje ongeveer 6 weken oud was (prikjes krijgen ze hier bij de huisarts).

Ik doe maar wat qua voeden (google geeft wel grove richtlijnen) en kijk naar mijn zoontje hoe hij het doet en hoe hij groeit.
Hij is baby mollig, groeit super en is vrolijk, dus zal het wel goed zijn :p .

Ben wel met hem bij een chiropractor geweest, aangezien bijna elke baby in meer op mindere mate fysiek trauma heeft na de geboorte. Meestal niks ernstigs, maar soms net genoeg idd om wat in fysieke ontwikkeling te belemmeren. Hier heeft de chiropractor dus ook wel echt geholpen :)

Edit; ik geef bv, kv blieft meneer niet...
Laatst bijgewerkt door ImkeTarek op 05-11-20 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 10:33

Mloes schreef:
Judith_ schreef:

Als je je wat verdiept in Rapley lees je inderdaad ook dat het geen enkel punt is dat je kind in z'n eerste levensjaar bijna niks anders eet anders dan melk melk melk. Maar ik merk bij mijn dochtertje wel dat ze heel erg toe is aan eten, als wij aan tafel zitten te eten en zij heeft niks wordt ze helemaal onrustig haha :Y) Ze vindt het ook superinteressant allemaal.
Maar hier is het ook, wat er in gaat gaat er in, soms een hele boterham, soms een halve. Soms een half brocollistronkje en verder niks tijdens het avondeten.. Het fijne van borstvoeding vind ik dan wel weer dat ze daar gewoon pakt hoeveel ze nodig heeft, en qua vast eten bieden we gewoon soortvan 'onbeperkt' aan. Ze neemt maar wat ze nodig heeft.

Edit: Merk inderdaad dat het CB heel erg gericht is op met de pot mee eten vanaf 1 jaar, maar ze zijn het hier gelukkig niet oneens met de Rapleymethode ofzo.[/quote]

Rapley, ik ga eens kijken wat het is. Wou eigenlijk gewoon in plaats van zijn bakje leeg lepelen voor hem, zijn prakkie op een groter bord leggen en dan zien of die er zelf wat mee kan. Is dat ook rapley of niet?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:39

Judith_H schreef:
Rapley, ik ga eens kijken wat het is. Wou eigenlijk gewoon in plaats van zijn bakje leeg lepelen voor hem, zijn prakkie op een groter bord leggen en dan zien of die er zelf wat mee kan. Is dat ook rapley of niet?

Ja soortvan denk ik haha! Je geeft grote stukken groente en fruit, en laat ze zelf aanklooien. Dus een hele stronk broccoli bijvoorbeeld. En je prakt en mengt het niet door elkaar. Maar wij geven ook pap bijvoorbeeld, dat doen we dan wel met een lepeltje.

Judith_H

Re: Voedingschema 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 10:44

Dan maak ik even zijn voorraadje op en dan ga ik daarna eens kijken wat ik met die rapley kan doen. Eten namelijk niet elke avond aardappels/groente/vlees, dus ben benieuwd of die dan vaak genoeg kan mee eten.

Of ik doe combinatie, op de avonden dat het kan, die mee eet in de rapley stijl en op de avonden dat het niet lukt die een vers prakkie krijgt.

Prak wel steeds iets grover, merk dat als ik het echt helemaal pureer meneer het zo naar binnen slobbert en er dus niet genoeg aan heeft. Net als met fruit eigenlijk.
Dus langzamerhand word het al steeds grover. Soort voorloper van de rapley ofzo _O-

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:48

Bedenk ook dat het even duurt voor de maag het signaal vol doorgeeft aan de hersenen. Op het moment dat iets heel makkelijk te eten of drinken is kan het zijn dat de maag eigenlijk al iets te vol is voor het signaal vol is aangekomen in de hersenen. Alleen al daarom is Rapley ideaal eigenlijk, het gaat wat rustiger en ze hebben zelf meer controle over wat ze eten. Enige nadeel is dat sommige kinderen niet zo handig zijn met het zelf eten en gefrustreerd raken omdat ze wel honger hebben en niet voldoende kunnen eten. In zulke gevallen is er niets mis met het eten wat prakken.

Je geeft aan dat een broodje er goed in ging, dat betekend dat hij al best veel controle heeft over zijn tong en dan kan je wel wat makkelijk grotere stukken aanbieden en zelf af laten happen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:51

Judith_H schreef:
Dan maak ik even zijn voorraadje op en dan ga ik daarna eens kijken wat ik met die rapley kan doen. Eten namelijk niet elke avond aardappels/groente/vlees, dus ben benieuwd of die dan vaak genoeg kan mee eten.

Of ik doe combinatie, op de avonden dat het kan, die mee eet in de rapley stijl en op de avonden dat het niet lukt die een vers prakkie krijgt.

Prak wel steeds iets grover, merk dat als ik het echt helemaal pureer meneer het zo naar binnen slobbert en er dus niet genoeg aan heeft. Net als met fruit eigenlijk.
Dus langzamerhand word het al steeds grover. Soort voorloper van de rapley ofzo _O-

Ja wij gaan er ook wat losser mee om hoor, appel durf ik bijvoorbeeld niet in grote stukken te geven dus die rasp ik en geef ik met lepeltje. En wij eten eigenlijk nooit aardappelen/ groente/ vlees dus ik kook altijd apart voor haar. Maar vanaf 8/ 9 maand mag ze volgens het schema pasta en rijst enzo, dus dan kan ze iets makkelijker mee eten. Maar dan nog, Rapley is heel puur eten, ik kook juist altijd met ui, knoflook, veel kruiden. Dus écht mee eten zit er voorlopig nog niet in.

Grote nadeel van Rapley is dat je niet precies weet hoeveel ze nou binnen krijgt, en dat alles onwijs smerig wordt, maar grote voordeel is dat ze gezellig met ons aan tafel zit en zichzelf redt. Dus je kan zelf gewoon eten, je hoeft haar niet te voeren ofzo. En we hopen hiermee dat ze eten heel leuk gaat vinden en alles gaat lusten :Y)

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 11:09

Appel heb ik tot nu toe eigenlijk altijd gestoomd in stukjes, dus wel grof maar wel zacht. Dat gaat eigenlijk prima. Banaan eet die in stukjes die ik voor hem afsnij en mandarijn doe ik ook in kleine stukjes snijden. Kiwi lepel ik uit voor hem en peer/mango gaat ook even heel kort door de pureerder.

Dus fruit krijgt die al grotendeels in stukken. Er valt alleen dus winst te halen bij het avondeten, dat mag denk wel wat grover nu dan. Of inderdaad los van elkaar en dan zelf eten.

Broodje stop ik soms in zijn mondje per stukje maar soms leg ik het ook voor hem neer op zijn stoel plankje.
Die pakt die dan vaak wel zelf, gaat nog wel eens mis, maar ook een heel deel gaat er wel zelf in.
Dat is dus rapley? Dan doe ik dat dus onbewust al een klein beetje :') ...

Dus de ophoging van vandaag gaan we nog niet merken, Zonnebloem? Dat signaal is nog niet doorgekomen in zijn hersenen?

Tot nu toe vind die wel alles lekker wat ik aanbied. Doe de gekste combinaties maken: paprika, gehakt, zoete aardappel of champignons/ham/aardappel/bloemkool of sperziebonen/kip/rijst enz enz :list: ....

Niet echt maaltijden die wij zo eten, maar hij vind het lekker en eet gevarieerd zo.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:28

Judith_H schreef:
chanicha schreef:

Is dat een soort pap? Ik ga echt finaal over mijn nek als ik alleen al maar een bord pap zie... vind het zo goor dat ik dat eigenlijk nooit heb gegeven.

Kindjes zullen het vast heerlijk vinden, maar ik krijg het niet voor elkaar om het fatsoenlijk te geven zonder dat ik ervan moet kotsen, dus dat staat helaas niet in de mogelijkheden hier :').

Ik walg ook van pap maar die Nutrix vanille ruikt gewoon lekker :j en het werkte bij mijn dochters en ook bij hun kinderen dus kan geen kwaad.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:51

Judith_ schreef:
secricible schreef:

lief, dankjewel haha.
Hier was CB ook een drama hoor. En constant gefocust op dat mijn kind naar groeilijn 0 moest, terwijl hij prachtig groeide volgens de +1 lijn, echt letterlijk over de lijn heen.
Toen hij met 8 maanden ineens horizontaal ging en bijna op 0 kwam zaten ze daar te juichen, want hij kwam zo mooi op gemiddeld. Laten we zeggen dat ze het niet gemakkelijk hadden met mij daar op het CB, ezels }:0 (ja dat is een koe, ik weet het).

Het idee achter Rapley (of de kleintjes methode, die in NL wat bekender is) is op de eerste plaats niet de grote stukken, maar vooral "baby led weaning". Dat wil niks anders zeggen als dat je het kind zelf de regie geeft over wat hij eet. En voor een baby is een puree netjes lepelen met een lepel een stuk lastiger dan een stuk komkommer of een broodkorst in zijn handen geven en die zelf laten oppeuzelen. De grote stukken zijn dus vooral een gevolg van BLW.
Het nadeel is dat BLW vrij lastig is met de manier van flesvoeding die in NL normaal is (grote flessen in een schema). Om effectief BLW (of je nou Rapley of Kleintjes zou kiezen, ze lijken vrij veel op elkaar) te doen is voeden op verzoek (dus zonder schema) en met kleinere flessen wel het meest praktisch en dat betekend dat je echt alles om moet gaan gooien.
Ik zou in jou geval dus gewoon lekker terug gaan naar wat je gewend was te doen, daarop deed hij het goed en hij groeit prima. Dat is een beetje van jezelf en een beetje van BLW en blijkbaar werkte dat prima voor jullie.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:05

Judith_H schreef:
Dat is dus rapley? Dan doe ik dat dus onbewust al een klein beetje :') ...

Zo ongeveer :Y) Rapley heeft ook een iets ander introductieschema dan het CB adviseert, maar ik denk dat het belangrijkste (of in ieder geval wat wij het belangrijkste vinden) is dat je bij je kind niet alles naar binnen lepelt maar dat hij/ zij lekker zelf spelenderwijs bezig is met eten en ontdekken. En als jouw kindje het er goed op doet, vrolijk is en zich lekker ontwikkelt.. Dan is het toch goed?

(zegt ze nu heel stoer, maar ondertussen ben ik ook regelmatig heel onzeker over de borstvoeding, hoeveel eten, het groeien, etc. :') )

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:07

Judith_H schreef:
Dus de ophoging van vandaag gaan we nog niet merken, Zonnebloem? Dat signaal is nog niet doorgekomen in zijn hersenen?

Jawel hoor, het duurt ongeveer 15-20 minuten voor het signaal dat je verzadigd bent aangekomen is in de hersenen. Als je binnen 10 minuten een redelijke hoeveelheid gepureerd of geprakt eten naar binnen lepelt kan het zijn dat je kindje nog hongerig lijkt. Op dat moment kan het zijn dat je denkt dat je dus nog meer geeft omdat je denkt dat je kind honger heeft. Als je dan even zou wachten zie je vaak dat ze dan toch genoeg hebben gehad en niet meer willen.

Als ze zelf meer controle hebben over het eten kan het zijn dat ze over dezelfde hoeveelheid eten wel 25 of 30 minuten doen, waarbij er tijd is om het verzadigd signaal aan te lasten komen. Het lijkt dan misschien alsof ze minder eten, maar daarbij zijn ze dus niet overvoedt.

Als ik kijk naar mezelf, heb ik iets klaargemaakt wat ik lekker vind en eet ik dat snel op, dan gebeurt het wel eens dat ik na een half uur echt heel vol zit. Als je langzamer eet eet je meestal minder omdat je dan nog tijdens het eten voelt dat je vol begint te raken.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:14

Geef je je zoontje tussendoor ook (baby)thee of water?

Het schema van mijn zoontje (9 maanden) :
06.00 papfles
9.00 fruit + babythee
11.15 bieden we hem een broodje aan, vindt hij nog lastig om te eten
11.30 fles
14.30 maisstengel (zo’n smeltding) + thee
16.30 groente
18.30 fles

Mijn zoontje drinkt niet alle flessen (180+6) op, lijkt wel verzadigd want komt ‘s nachts niet meer voor voeding.
Hij is 10 kg, groeit goed dus :+