Last van reflux/maagzuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: Last van reflux/maagzuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 07:05

Gister was de uitslag er al. Heliclbacter was negatief. Ik kan nu 2 dingen doen, of hij stuur me door voor verder onderzoek (maar gezien mn leeftijd verwacht hij niet dat er wat uitkomt) of we gaan weer 2 maand op de omeprazol en daarna weer proberennaf te bouwen.

Voor degene die een scopie gehad hebben, heeft de uitkomst daarvan wat veranderd aan de behandeling? Wat houdt zo'n scopie in, wel of geen anesthesie? Ik twijfel een beetje, ook omdat mn moeder vandaag nog zei ook een last ervan gehad te hebben, wat ook weer overging. Ik heb al jaren last van spastische darm, al is dat een hele tijd rustig geweest (zwangerschap en daarna 2 jaar pillloos, sinds een half jaar weer met en dus ook deze klachten erbij, toeval of ook invloed?)
Ik mag zelf aangeven wat ik wil. Meestal ben ik wel van het meten is weten principe :') en eigenlijk wil ik graag voor de zekerheid 'zien' dat alles ok is. Maar ik zie ook wel weer tegen het onderzoek op.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 07:55

Ik zou wel een roesje nemen, heb ik niet gedaan omdat ik wilde zien wat hij zag maar lag de hele tijd te kokhalzen.
Er kwam uit dat ik twee maagzweren heb maar heb verder geen last van het onderzoek gehad.
Ze hebben ook hapjes genomen maar die waren allemaal goed gelukkig!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 08:26

Neem een roesje, ik had het niet, en ik vond het ontzettend naar, ik bleef kokhalzen, raakte in paniek, begon te huilen en heb me heel erg naar gevoeld. Ook mijn slokdarm was beschadigd omdat ik zo onrustig was, ik wilde wel stil blijven liggen en niet slikken, maar het lukte gewoonweg niet.
Bij mij zag de arts een scheurtje maar het heeft verder niks veranderd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:01

Ik heb in twee verschillende ziekenhuizen een maag ('gastro') scopie gehad.
Ziekenhuis 1 gaf mij een pepermuntdrankje dat de keel en dus je braakreflex verdoofde.
Ziekenhuis 2 gaf alleen maar een 'glij' drankje en ik lag tot mijn verbazing te kokhalzen.

(Not to mention het commentaar van de arts: het verzoek om mijn kin op mijn borst te houden. Deed ik braaf, en hoeplatee, kwam de scoop weer tegen het braak- reflex- plekje en daar ging ik weer, plus vernieuwd verzoek om de kin bij de borst te houden.
"Deze malloot weet niet wat een reflex is".
Nu ja, ik wel en ik ben met 'de neus omhoog' gaan liggen. Dat hielp, toen kon ik stil blijven liggen.)

Ik vond de scopie met pepermunt/ verdoving van de keel goed te doen.

(Doel van het onderzoek was het herstel van de maagwand beoordelen, na verkeerde medicatie en maagbloeding.)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:04

Cemlys schreef:
Gister was de uitslag er al. Heliclbacter was negatief. Ik kan nu 2 dingen doen, of hij stuur me door voor verder onderzoek (maar gezien mn leeftijd verwacht hij niet dat er wat uitkomt) of we gaan weer 2 maand op de omeprazol en daarna weer proberennaf te bouwen.

Voor degene die een scopie gehad hebben, heeft de uitkomst daarvan wat veranderd aan de behandeling? Wat houdt zo'n scopie in, wel of geen anesthesie? Ik twijfel een beetje, ook omdat mn moeder vandaag nog zei ook een last ervan gehad te hebben, wat ook weer overging. Ik heb al jaren last van spastische darm, al is dat een hele tijd rustig geweest (zwangerschap en daarna 2 jaar pillloos, sinds een half jaar weer met en dus ook deze klachten erbij, toeval of ook invloed?)
Ik mag zelf aangeven wat ik wil. Meestal ben ik wel van het meten is weten principe :') en eigenlijk wil ik graag voor de zekerheid 'zien' dat alles ok is. Maar ik zie ook wel weer tegen het onderzoek op.

Wanneer ik hier lees dat je ook last hebt gehad van je darmen ben ik vooral benieuwd naar wat je eet.

Hoe ziet je consumptiepatroon eruit?
Eet je vette producten, dierlijke producten, suikers?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:44

Bij mij is het een breuk in het middenrif wat klachten geeft met maagzuur e.d.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 14:21

Ik eet niet bijzonder zoet of ongezond. Ik heb koolhydraatarm gegeten, let sowiezo op suikers, ik drink geen koolzuurhoudende of zoete dranken, weinig tot geen melk, geen koffie, alleem caffeinevrije thee en spa blauw. Af en toe een wijntje 1x per maand. Verder vezelrijk/volkoren, paar keer per week vlees. Tuurlijk eet ik wel eens wat lekkers, maar ik let er wel op. Mijn inziens best gezond. Ik hou van vers, geen pakjes of zakjes. 1x per week frietjes of pizza.
Ik heb verder best wel een stressvol jaar achter de rug, dus dat zal best ook meespelen...

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:25

als je voor gastroscopie gaat. Bedenk dat een roesje niet automatisch betekent dat je volledig onder zeil bent. Dit is nog wel eens een misverstand en op de scopiekamers lopen we daar best tegenaan.
beetje afhankelijk per ziekenhuis, maar doorgaans standaard wordt de keel verdoofd. dit vermindert de kok-reflex. mocht je verder inhoudelijk vragen hebben over een gastroscopie, stuur maar een pb.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:02

Je zou een lepeltje zuiveringszout (backing soda) in een glas water opgelost kunnen proberen. Dat helpt voor heel veel maagklachten.