Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 16:52

Lastig om te weten waar je goed aan doet. Mijn persoonlijk gevoel zegt dat het iets te snel gaat. Misschien wel qua leer niveau ze eraan toe is maar sociaal niet. En de sociale ontwikkeling vind ik persoonlijk belangrijker dan de leercurve.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 16:55

En wie weet zit daar juist de clou.
Stel ze is hoogbegaafd, dan past ze zelden bij haar klasgenootjes. Ook al past de leeromgeving dan wel. Hoogbegaafd is zoveel meer dan alleen goed kunnen leren wat de meeste denken.
Ts, hopelijk heb je een goed en betrouwbaar team die je dochter onderzoeken. Uiteindelijk is het fijn als er iets uitkomt waar jullie iets mee kunnen. En volg vooral je moeder gevoel, ook met de onderzoeken!

Oh en wat betreft de leerkracht, ben bijna verbaasd hoe ze reageerd. Ze weten ervan, mag aannemen dat ze ergens het één en ander vanaf weet en dan zo reageren?
In mijn ogen slaan ze de plank dan volledig mis, niet gek dat je dochter zich niet zeker voelt dan..

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 16:57

Wt betreft of ze op haar plek zit en niet beter een klas lager had kunnen zitten: ik denk oprecht van niet. Ik denk dat ze op sociaal emotioneel vlak ook niet aansluit bij de kinderen in groep 3. Ik vrees dat zij op zo'n ander niveau denkt dat daar het probleem ligt, maar ze dus zeker niet een klas lager moet zitten.
Dit gaat binnenkort dus gelukkig uitgezocht worden.

smurffie

Re: Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:06

Ik snap de juf eigenlijk wel. Ongelukjes kunnen gebeuren bij de kleuters maar niet in groep 3.
Buiten dat dat voor het kind eigenlijk ook niet oke is omdat in groep 3/4 kinderen daar echt al om gepest worden.

Ik vind een luierbroekjes dan ook een goed idee.

Of een kind intellectueel en sociaal /emotioneel toe is aan een klas hoger is natuurlijk heel wat anders. Bij de kleuters wordt uitgebreid aandacht besteed aan het leren vragen om te plassen, vaak met een plasketting om het leuk te maken.
Dat heeft je dochter dus 'gemist', het leren vragen of ze kan. Daarom is ze nog verlegen en angstig. Mogelijk had ze wat dat betreft beter gezeten in groep 3.

Ik heb een tijdje ponykampen begeleid voor kinderen met een ASS. Daar was ook altijd een meisje die vergat te gaan plassen/ het niet durfde te vragen om er tije voor te maken. Die gaven wij een aantal keer per dag de opdracht om een bladzijde uit haar stripboek op he toilet te lezen. Dan zat ze daar ontspannen en had ze geen ongelukjes.
Mogelijk helpt zo iets haar ook extra?

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:09

Toch vind ik het persoonlijk wel bijzonder dat ze een klas overslaat zonder eerst getest te zijn :o

Een klas overslaan is naar mijn idee niet altijd de beste oplossing.

Als ik het zo lees dan bekruipt mij het gevoel dat ze extreem onzeker is. Als ze dan in een klas zit met allemaal kindjes die ouder zijn kan dat ook wel overweldigend zijn waardoor ze dicht slaat.

Mijn kind zelf zit met 9 jaar in groep 7. Hij is echt niet op zijn mondje gevallen maar aansluiting is gewoon lastig.

Misschien meer een traject ingaan voor zelfvertrouwen o.i.d?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:11

smurffie schreef:
Ik snap de juf eigenlijk wel. Ongelukjes kunnen gebeuren bij de kleuters maar niet in groep 3.
Buiten dat dat voor het kind eigenlijk ook niet oke is omdat in groep 3/4 kinderen daar echt al om gepest worden.

Wij hebben bij klas 1 (groep 3) een zak met reservekleding hangen omdat er ook in die klas nog best wel eens een ongelukje gebeurd. En daar wordt echt niemand mee gepest, dat zou bij ons op school ook echt niet geaccepteerd worden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:15

Anoeska27 schreef:
smurffie schreef:

Wij hebben bij klas 1 (groep 3) een zak met reservekleding hangen omdat er ook in die klas nog best wel eens een ongelukje gebeurd. En daar wordt echt niemand mee gepest, dat zou bij ons op school ook echt niet geaccepteerd worden.

Kinderen zijn gemeen en jullie zouden echt de eerste school zijn die pestgedrag écht door hebben.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:23

JustMe8484 schreef:
Wt betreft of ze op haar plek zit en niet beter een klas lager had kunnen zitten: ik denk oprecht van niet. Ik denk dat ze op sociaal emotioneel vlak ook niet aansluit bij de kinderen in groep 3. Ik vrees dat zij op zo'n ander niveau denkt dat daar het probleem ligt, maar ze dus zeker niet een klas lager moet zitten.

Ik gok dat je Moeder gevoel goed zit, en daar kan natuurlijk een hoop onzekerheid vandaan komen.
Niets zo frusterend om in een omgeving te zitten waar je eigenlijk niet goed past.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:24

Fijn om te horen dat er zo‘n goed team op school is.
Het is waarschijnlijk ook echt lastig als je nergens goed aansluit. Zeker als dadelijk de klasgenootjes bezig gaan met opmaken en vriendjes dan kan ze behoorlijk erbuiten vallen.
Ik hoop dat het testen wat gaat opleveren.
Kwa ongelukjes zou ik het wel echt vreselijk onflexibel vinden als ze daar niet mee om kunnen gaan hoor. Kleine moeite dat de juf even tegen zo‘n ouder zegt dat je kind x even naar de wc moet sturen om een bepaalde tijd.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:26

smurffie schreef:
Kinderen zijn gemeen en jullie zouden echt de eerste school zijn die pestgedrag écht door hebben.

Ik hoop dat jij niet met kinderen werkt met de instelling dat kinderen gemeen zijn. Kinderen spiegelen, dus heel veel hangt af van de volwassenen waar ze mee om gaan.

Op iedere school gebeurt wel eens iets wat niet door de beugel kan. Mijn oudste had in de kleuterklas een klasgenootje die haar steeds moest hebben op een hele stiekeme manier en mijn jongste had dat in haar eerste jaar ook (door een broertje van hetzelfde meisje als bij de oudste). Maar dat kinderen standaard pesten als een ander kind een ongelukje heeft is echt volslagen onzin.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:30

Ik heb ook een kind met hoogbegaafdheid. Ze is nu 21 en spreekt en schrijft vloeiend verschillende talen, waaronder Chinees, Koreaans en Russisch.
Ik heb mij, toen ze in de lagere school zat, er altijd tegen verzet dat ze een klas zou overslaan. Ze is ook nog eens op het eind van het jaar geboren, wat het verschil nog groter zou gemaakt hebben.
Achteraf gezien was dat een goede keuze. Ze zijn haar blijven uitdagen door haar een extra takenmapje te geven met oefeningen uit de hogere klasjes en dat werkte prima. Ze vond de kinderen uit haar klas altijd erg traag van begrip, maar ze zat emotioneel wel op dezelfde golflengte.
Ik wens jullie heel veel sterkte en wijsheid, want dit is geen gemakkelijk trajesct heb ik ervaren...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:45

sevke schreef:
Ik heb ook een kind met hoogbegaafdheid. Ze is nu 21 en spreekt en schrijft vloeiend verschillende talen, waaronder Chinees, Koreaans en Russisch.
Ik heb mij, toen ze in de lagere school zat, er altijd tegen verzet dat ze een klas zou overslaan. Ze is ook nog eens op het eind van het jaar geboren, wat het verschil nog groter zou gemaakt hebben.
Achteraf gezien was dat een goede keuze. Ze zijn haar blijven uitdagen door haar een extra takenmapje te geven met oefeningen uit de hogere klasjes en dat werkte prima. Ze vond de kinderen uit haar klas altijd erg traag van begrip, maar ze zat emotioneel wel op dezelfde golflengte.
Ik wens jullie heel veel sterkte en wijsheid, want dit is geen gemakkelijk trajesct heb ik ervaren...

Juist dat is dus belangrijk, het kind, ondanks hoogbegaafdheid, kind laten zijn. Ik lees dat ze een speciaal team hebben op de school van dit kind, dan vind ik het vreemd dat ze haar op zo jonge leeftijd een klas over laten slaan ipv extra begeleiding in de klas. En ts, dit is geen verwijt dus vat het ook niet zo op, als ouder is je kind meestal de slimste of begaafdste. Dit is geen kritiek maar let er zelf ook eens goed op dat je haar geen zaken toedicht voor een achtjarige terwijl ze zes is. Een hoogbegaafd kind is lastiger dan een kind met iets minder iq.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:02

JustMe8484 schreef:

Ik heb daar zelf ervaring mee om eerlijk te zijn. Mijn dochter was (is nog steeds) ook erg slim. Slimmer voor de kleuterklas en trok ook altijd in de omgang naar oudere kinderen. Zij was een late leerling en daarom is ze vervroegd overgegaan naar de basisschool. Maar achteraf heb ik daar veel spijt van gehad, zodanig dat ik haar in groep 7 over heb laten doen. Had wel met nog wat meer aspecten te maken, ook wat betreft de school zelf maar ik denk dat het echt beter was geweest het gewone "niveau" te volgen. Voor kinderen die al wat introvert zijn (zoals mijn dochter ook was) is het juist belangrijk dat sociaal niet achteraan hobbelen. En die kans is heel groot in een klas met oudere kinderen. Dat IQ dat zit er wel, gaat heus niet weg. Er zijn genoeg mogelijkheden om zo'n kind individueel qua leren nog wat meer uit te dagen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 12-10-20 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:03

Om even op de luierbroekjes in te gaan, volgens mij bestaan deze ook in een wasbare variant, dat lijkt dus op een gewoon onderbroekje maar voorkomt dat alles nat wordt . Ik zou zelf eerder daarvoor kiezen omdat het niet een luier idee geeft

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:06

Ik wil daar nog aan toevoegen dat op het moment dat je kind zo slim en leergierig is dat het wat school betreft ook wel een jaartje kleuteren kan overslaan, ben je daar als ouder ook best trots op (dat waren wij ook). En dat mag ook best.
Belangrijk is dat je eigen ambitie niet in de weg gaat staan van de sociale ontwikkeling van je kind. Je kind zou best ook wel teveel druk kunnen voelen. Ook al doe je je best om dat niet te laten blijken.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 12-10-20 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:07

Wat heeft iedereen toch moeite met het feit dat ze al jong een klas heeft overgeslagen. Die beslissing is normaal gesproken wel overwogen gemaakt. Zeker jonge kinderen kunnen zo’n voorsprong hebben, dat versnellen de beste oplossing is.

T’s, sterkte ermee. Ik vind het heel slordig dat de juf zelf de tas van je dochter vergeet en dan moppert over de consequenties.

Kun je met dochter afspreken dat ze bij uitjes een kaartje laat zien aan de begeleidster als ze naar toilet moet? Iets laten zien is makkelijker dan iets vragen voor een kind.

Daarnaast zouden inderdaad begeleiders geïnstrueerd moeten worden dat ze je dochter even naar toilet sturen op vaste momenten (voor vertrek / bij fruit/eet moment).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:09

Bloemetje75 schreef:
Wat heeft iedereen toch moeite met het feit dat ze al jong een klas heeft overgeslagen. Die beslissing is normaal gesproken wel overwogen gemaakt. Zeker jonge kinderen kunnen zo’n voorsprong hebben, dat versnellen de beste oplossing is.

Persoonlijk vind ik dat juist bij heel jonge kinderen, zo jong als die van TS, niet.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:16

Willen de kinderen in haar klas ook met haar spelen en afspreken?Ze kunnen haar ook te jong vinden.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:19

Gaat de juf zelf ook mee met de uitjes? Kan ze niet bij de juf in het groepje zodat ze wel durft aan te geven dat ze moet plassen.

Ik heb op de kinderopvang een jongetje gehad dat bij enkele medewerkers niet durfde te zeggen dat hij moest plassen of nat was. Hij vroeg mij ook altijd of ik het niemand wou zeggen. Hij schaamde zich natuurlijk en dat zal jou dochtertje vast ook wel hebben.
Als we ergens heen gingen hield ik hem bij me en ging het vaker goed dan fout.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:29

Ach TS. Ik voel met je dochter mee. Ik herinner me nog heeeel goed een moment in de kleuterklas. We keken film bij de andere groep 1/2. Ander lokaal, andere juf. En ik durfde toen oprecht dus ook niet te vragen of ik naar de wc mocht. Had toen dus ook een natte broek...

Uiteraard is de situatie heel anders, en is het bij je dochter vaker. Maar ik herken wel het erg verlegen en stil zijn op school, maar totaal niet thuis. Had bij mij niks met klas overslaan te maken en ik kon me ook best goed handhaven in de klas, maar was gewoon wel erg verlegen. Thuis was ik echt heel anders.

Heeft zij dat ook? Ik kan me dan inderdaad voorstellen dat je misschien juist kan gaan werken met haar aan haar zekerder maken qua nieuwe situaties. Idd bv eerst met een kaartje, dat ze kan laten zien.

Succes iig; niet leuk voor je dochter, ze zal het zelf ook niet fijn vinden :(:)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:38

sevke schreef:

Eens. Mijn dochter heeft op 2 momenten een klas over mogen slaan maar heb dit niet gedaan. Ook uit sociaal emotionele overwegingen. En achteraf de beste beslissing ever geweest. Ze staat nu zo sterk in haar schoenen in 2 VWO, haalt wereldcijfers maar past ook super in de groep. Ze heeft die jaren gewoon nodig gehad om zich sociaal emotioneel te ontwikkelen en gewoon nog te kunnen spelen en kind te kunnen zijn. Ze heeft wel altijd extra uitdaging gekregen in de klas, al vanaf kleuter af aan. Bij ons had je de Dolfijn groep en met rekenen had je Kien en een Kangoeroe toets ofzoiets. Voor de betere leerlingen.

Ik denk ook dat ze te snel gaat en hier nog niet aan toe is. En in tegenstelling tot de meesten hier begrijp ik de leerkracht wel. Kinderen in groep 4 met ongelukjes zijn echt not done. Ik snap wel dat ze hier niet blij mee zijn. Het is geen kleuter meer he? Het is wel goed om erachter te komen waarom dit thuis wel goed gaat en op school niet. Als het uit angst is dan is het goed om met haar te praten en eventueel met de juf erbij.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:49

Vooropgesteld dat geen enkele ouder het leuk vindt om te horen dat zijn/haar kind niet uniek of perfect is, zijn er denk ik wel al een hoop goede tips gegeven om aan te pakken, uit te laten zoeken of serieus te overwegen.

De school is er om kennis aan te leren op het gebied van vakken, de ouder(s) is/zijn er voor om het kind gedragsmatig op te voeden incl. zindelijk te maken. Een ongelukje kan gebeuren op die leeftijd, maar niet stelselmatig. Daarin ben ik het wel eens met het personeel van de school van je dochter.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:13

UK_eef schreef:
De school is er om kennis aan te leren op het gebied van vakken, de ouder(s) is/zijn er voor om het kind gedragsmatig op te voeden

Dat vind ik zo'n raar idee... kinderen zijn niet op te splitsen in 'leren' en 'opvoeding'. Het is allemaal iets wat steeds doorgaat: kinderen leren thuis en doen dingen op school, en dat is steeds iets waar je wat mee moet. Maar het lijkt me ook zo saai als dat je uitgangspunt is. Wat is er nog leuk aan het omgaan met kinderen als je wilt dat de kinderen daarin vooral perfecte leermachientjes zijn die kant en klaar aan de deur worden geleverd?

Ik snap echt wel dat leerkrachten niet per se in het onderwijs zijn gaan werken om kinderen te verschonen, maar erkennen dat opvoeding een heel belangrijk deel ook bij de leerkracht ligt, lijkt me wel goed. En een beetje compassie voor een kind is ook niet gek.

Maar ik zou ook eigenlijk niet weten hoe je als ouders vanaf thuis iets kunt doen als een kind zich niet vertrouwd genoeg is in situaties waar ouders niet bij zijn. Want daar zijn ze dus niet bij. En je kunt kinderen niet zomaar op afstand programmeren.

(Oh ja, en ongelukjes blijven voorkomen. Want tegen de tijd dat de meeste kinderen de wc wel halen om te plassen, beginnen de eerste meiden al met menstrueren en moet je daar als leerkracht af en toe nog steeds flexibel mee om kunnen gaan.)

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:18

6 jaar in groep 4 is niet heel gek. Kinderen die in sept t/m december geboren zijn gaan ook met 6 jaar naar groep 4. Wanneer is ze jarig? Als ze pas aan het eind van het schooljaar jarig is dan wordt het verschil wel groter.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:27

Nog een tip die ik nog niet las: zoek ontwikkelingsgelijken voor je dochtertje. De zogenaamde "Peers". Of je nu wel of niet een klas versnelt, het past nooit écht goed met je klasgenoten. Je bent toch altijd degene die anders is.

Ik heb jarenlang als vrijwilligster Spellenmiddagen begeleid voor slimme kinderen en mijn ervaring is dat het écht voor veel kinderen heel fijn is. Kinderen bloeiden echt op. En als ouder kun je daar ervaringen uitwisselen met andere ouders die vergelijkbare dingen tegen komen, ook heel fijn.

Nog één tip: er komen gemiddeld meer misdiagnoses voor onder hoogbegaafde kinderen. De mythe dat deze kinderen sociaal en emotioneel achter lopen is daar een heel duidelijk voorbeeld van. Let hierop bij het onderzoek. Onderzoeksbureau's kijken soms door een stoornisbril.