Corrigerende tik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Corrigerende tik

Poll eindigt op

1. Een corrigerende tik zo nu en dan kan best, als het kind agressief word
59 (13%)
2. Een corrigerende tik zo nu en dan kan best, als het kind brutaal word
133 (31%)
3. Een corrigerende tik kan niet.
233 (54%)

Totaal aantal stemmen: 425

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:18

Matheno schreef:
Heb de nodige schoppen onder de kont gehad. Als ik die niet had gehad dan had ik nu waarschijnlijk geen mooie baan, huis, man en ruimte voor hobby's, maar ergens onder een brug geslapen. :+

Nou anders hier wel. :')

Lunapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 19:18

_Penotti schreef:
Ik vind die corrigerende tik meer voor kindjes waar uitleg nog niet echt goed gaat.
Dus 3 keer nee als ze naar de thee grijpen en het vervolgens nog eens doen.

Niet bij kinderen die dus sarcastische opmerkingen kunnen maken, die zijn verbaal sterk genoeg om ook verbaal aan te kunnen.

Nu vraag ik bij jou af stel je moeder stuurde ja alleen maar naar boven, zou je dan niet nu met hetzelfde probleem zitten?

Wat bedoel je dan met 'hetzelfde probleem?'

En voor de anderen, ja, als je een lastig kind was dan snap ik het wel en met het voorbeeld van de thee is het inderdaad goed gebruikt. Maar als het kind gewoon brutaal is zal ik het zelf nooit doen. (Heb nog geen kinderen hoor, ik ben 14 :P )

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:20

Vroeger echt wel een paar keer een corrigerende tik gehad van m'n ouders op de billen en ik ben er echt niet slechter op geworden, geen trauma aan overgehouden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:21

_Penotti schreef:
Nu vraag ik bij jou af stel je moeder stuurde ja alleen maar naar boven, zou je dan niet nu met hetzelfde probleem zitten?

Ja je dacht dat ik naar boven ging als iemand dat zei? No way. Als iemand rechts zei ging ik links en andersom.

Lunapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 19:23

daantjuhhh schreef:
punotti schreef:

Ja je dacht dat ik naar boven ging als iemand dat zei? No way. Als iemand rechts zei ging ik links en andersom.

Dat kan ik dus niet helemaal beoordelen, omdat ik wel in die mate bang was voor nog een tik dat ik maar zo snel mogelijk deed wat ze zeiden. Is dus ook wel eens voorgekomen dat ik bijna van de trap viel omdat ik te snel wou :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:25

fjordjes schreef:
Vroeger echt wel een paar keer een corrigerende tik gehad van m'n ouders op de billen en ik ben er echt niet slechter op geworden, geen trauma aan overgehouden.

Dus omdat jij er geen trauma aan hebt overgehouden moet het maar normaal zijn?

Dat is zo'n KUL reden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:26

Brainless schreef:
fjordjes schreef:

Dat is zo'n KUL reden.

Als je er een trauma aan over gehouden hebt was het of geen corrigerende tik of het was een onrechtmatige tik

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:27

Ik heb laatst een boek gelezen. Daarin stond dat uit onderzoek blijkt dat als een kind meer dan 2x per maand een tik krijgt, dit serieuze schade brengt aan het zelfbeeld van een kind. Ik ben dus tegen een (corrigerende) tik. Daarentegen zie ik ook ouders die erg veel moeite hebben met grenzen stellen en consequent zijn. Ik denk dat als je dat laatste vanaf het begin goed handhaaft, je ook geen tik nodig hebt. Beide zijn schadelijk trouwens in mijn ogen, de tik, maar ook opgroeien zonder grenzen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:33

Brainless schreef:
fjordjes schreef:

Dat is zo'n KUL reden.

Ik spreek voor mezelf, niet voor een ander.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:33

Ikzelf ben er ook tegen. Nou ben ik nog nooit, en nog steeds niet, tegendraads en heb ook geen ervaring met kinderen die dat wel zijn. Maar nog vind ik een tik te ver gaan. Ik denk dat hier zeker wel schade bij kan komen kijken mentaal, misschien niet bij ieder kind, maar bij enkele wel en dat risico zou een ouder niet moeten (willen) nemen in mijn ogen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:34

Lunapower schreef:
Omdat het regelmatiger gebeurde, telkens als ik over hun streep ging en ik wist nooit precies waar die lag, heb ik faalangst ontwikkeld en een extreem laag zelfbeeld gekregen.

Ik denk dat daar het probleem lag en niet zozeer bij de corrigerende tik. Maar bij het feit dat jou thuis geen duidelijke grenzen werden geboden waardoor je niet wist waar je aan toe was. En een oneerlijke corrigerende tik is het ergste dat er is.

Ik ben zelf tegen slaan en ja ook tegen de "corrigerende tik". Ik ben zelf "opgevoed" met een corrigerende tik en ja ik heb ook jarenlang gedacht dat dat soms heel legitiem was.
En ik heb bij de opvoeding van mijn dochter ook wel eens een corrigerende tik gebruikt (vooral als ze een enorme driftbui had om naar uit dr focus te halen), tot ik erachter kwam dat dat absoluut geen oplossing was. Sterker nog, die sloeg gewoon terug (en terecht, want het voorbeeld dat je geeft is gewoon niet goed).

Niemand heeft ooit gezegd dat opvoeden makkelijk was. De "corrigerende tik" is mijn inziens een quick fix (daar waar we met paarden inrijden zo tegen zijn). De andere weg om je kind te laten gehoorzamen kost meer tijd en geduld. Soms gaat het goed zijn er geen gevolgen, maar te vaak ontaardt de corrigerende tik in echt slaan en het verliezen van geduld. Dus heb jij de "corrigerende tik" nodig in jouw opvoeding, ga eerlijk bij jezelf na waarom je die geeft. En ga na of je kind niet gewoon vervelend is omdat jij tekort schiet in het bieden van grenzen. Kinderen zijn niet expres vervelend, daar is vaak een goede reden voor en die begint vaak bij de ouders.

Brainless

Re: Corrigerende tik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:36

Ik heb 3 niet de makkelijkste kinderen, maar een tik heb ik nooit hoeven geven.
Dat wilde ik ook niet en dan ga je makkelijker op zoek naar een andere oplossing.
Mijn kinderen spreken zelfs nu ouders aan als zij hun kind een tik geven. :j

Lunapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 19:55

Babootje schreef:
Lunapower schreef:
Omdat het regelmatiger gebeurde, telkens als ik over hun streep ging en ik wist nooit precies waar die lag, heb ik faalangst ontwikkeld en een extreem laag zelfbeeld gekregen.

Ik denk dat daar het probleem lag en niet zozeer bij de corrigerende tik. Maar bij het feit dat jou thuis geen duidelijke grenzen werden geboden waardoor je niet wist waar je aan toe was. En een oneerlijke corrigerende tik is het ergste dat er is.

Tuurlijk is er wel een grens en ik weet ook wel wanneer ik een tik kan verwachten, als ik bijvoorbeeld een sacartische opmerking maak die mijn ouders in negatief daglicht stelt, het is meer dat ik af en toe een tik krijg waarvan ik denk: waar had ik die aan verdiend, dat was een terechte opmerking en als jullie naar me hadden willen luisteren dan hadden jullie het misschien begrepen. Zo zegmaar.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:09

Wat ik bedoelde met hetzelfde probleem de faalangst enz.
Ik denk niet dat die aan de tik lag maar het niet duidelijk wanneer.

Overigens ben je pas 14.
Waarom nu niet veranderen en je niet in die situatie brengen.
Als je het ergens niet mee eens bent kun je dus brutaal wezen. Je kan ook beleefd zeggen waarom je het anders ziet. Krijg je vast geen tik. Je zal ook niet naar je kamer gestuurd worden en is vast ook beter voor je zelfvertrouwen.
Een grote mond tegen je ouders opzettem is iig niet de juiste weg.
Laat ik zo zeggen
Ik kreeg toen geen tikken maar liet het wel uit mijn kop.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:14

Maar het slaan van kinderen... ook als je dat een 'tik' noemt, is hoe dan ook bedoeld om angst of pijn op te wekken. Dus waarom is het zo gek om te bedenken dat kinderen er bang van worden, of onzeker? (Of hard en ongevoelig en onempatisch, dat kan ook.)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:16

daantjuhhh schreef:
Matheno schreef:
Heb de nodige schoppen onder de kont gehad. Als ik die niet had gehad dan had ik nu waarschijnlijk geen mooie baan, huis, man en ruimte voor hobby's, maar ergens onder een brug geslapen. :+

Nou anders hier wel. :')

Of hier :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:17

Doubtless schreef:
purny schreef:
Degene die een corrigerende tik hebben gehad zijn er vast niet slechter van geworden.

Ik nomineer deze reactie voor slechtste kort door de bocht reactie van 2020.

Tja. Dan ben je nooit echt geslagen. Daar wordt je NIET beter van. Echt niet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:19

Een keer heel streng aankijken is toch ook "angst" geven.
Nog 1 keer en je staat op de gang is toch ook "angst" geven.
Een tik. Die imo geen pijn mag doen, is niet veel anders. Dat kind van 2 die met zijn tengels overal aan zit. Zelf daarbij al nee schud maar het handje grijpt wel door. Als die tik op die vingers dan helpt lijkt me dat minder trauma geven dan in de hoek zetten.

Mars

Mwah ben met bepaalde corrigerende tikken wel blij geweest hoor. Als ik na waarschuwing ‘Mars afblijven, die pan is heet’ alsnog mijn tengeltjes ernaar uit stak bijvoorbeeld. Dan hadden mijn ouders natuurlijk een pedagogisch verantwoorde verhandeling kunnen beginnen over hoe teleurgesteld ze zijn dat ik niet luister, dat ze mijn gevoel niet wilden kwetsen dmv het opleggen van grenzen etc etc :+ Maar dan hadden ze mij naar t brandwondencentrum kunnen brengen.

Die lel op mn vingers was in een seconde gebeurd en tja, dat werd janken. Maar wel janken zonder verbrande handjes.

CalipsoLover

Ik denk dat bijna iedere ouder wel eens een 'corrigerende tik' gebruikt heeft, toch zeker tot 10-15 jaar geleden. Ik denk wel dat we er goed aan doen om dit te verbieden. Het onder de aandacht brengen als iets dat niet kan, kan in sommige gevallen huishoudelijk geweld misschien wel vermijden, of toch het niet verder stimuleren. Neen, ik denk niet dat je het geheel hierdoor kan ontkomen. Maar ik denk zeker dat dit kan helpen. Geweld met geweld gaan oplossen is volgens mij ook echt geen oplossing. Ik heb ook wel een paar keren een "corrigerende tik" gehad, maar ik had het ook zonder gekund.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:20

Mars schreef:
Mwah ben met bepaalde corrigerende tikken wel blij geweest hoor. Als ik na waarschuwing ‘Mars afblijven, die pan is heet’ alsnog mijn tengeltjes ernaar uit stak bijvoorbeeld. Dan hadden mijn ouders natuurlijk een pedagogisch verantwoorde verhandeling kunnen beginnen over hoe teleurgesteld ze zijn dat ik niet luister, dat ze mijn gevoel niet wilden kwetsen dmv het opleggen van grenzen etc etc :+ Maar dan hadden ze mij naar t brandwondencentrum kunnen brengen.

Die lel op mn vingers was in een seconde gebeurd en tja, dat werd janken. Maar wel janken zonder verbrande handjes.

Dit dus :j

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:23

TS, ik mis een optie, corrigerende tik als het kind gevaar loopt.

Hier kreeg de middelste peuter een tik op de vingers als ze de deur van de open haard probeerde open te doen. Vond het toch te zielig om haar de handen te laten verbranden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:23

Ik snap niet dat ouders hun kind slaan. Met uitzondering van bijvoorbeeld uit reflex met hete voorwerpen en/of vloeistoffen.

Reden daarvoor, vanuit mijn persoonlijke ervaring en omgeving. Is dus niet allemaal waar ik last van heb: bang zijn voor boze mensen, aanraking ervaren als eng, schrikken als iemand je plots aanraakt, verstoorde relatie met je ouders, bang zijn voor mannen, paniekaanvallen, minderwaardigheidscomplex, het gevoel hebben het nooit goed te doen, jezelf geen leuk persoon vinden, familie zien als iets negatiefs...

Ja echt zo’n tik kan heel veel kwaad. Eerste keer is het een tik, tweede keer helpt dat niet en wordt het een klap, derde keer een schop en de vierde keer word je aan je haren het huis door getrokken.

Slaan = onmacht van de ouders
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 01-10-20 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:24

Hier ook wel na een aantal keer waarschuwen hoor.. Meestal dan toch even kijken of het echt niet toch kon, of die opmerking nog echt even maken. :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:24

Slaan, schelden is een teken van onmacht in de opvoeding en ik vermoed dat elke ouder wel eens op een punt komt dat ze het even niet meer weten. Ik zette ze altijd op de trap wanneer het te erg werd. En een keer heeft onze dochter er , uit gigantische schrik bij mij, een schop onder de kont gehad . We zijn dertig jaar verder en zij weet het nog steeds en ik ook. Ze zei wel dat ze het echt verdiende maar dat zei ze pas toen ze allang en breed volwassen was en ze het me niet kwalijk nam. De reden weet ik ook nog , ze had stiekem met een stoel een groot mes gepakt en wou met haar broertje indiaantje spelen. Scalperen dus .
Maar het feit dat ze dit nog weet geeft al aan hoe erg het is wanneer je dit als kind wekelijks gebeurt. En je daar zeker een trauma aan over kunt houden.