Hoe psylium binnen krijgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Re: Hoe psylium binnen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:28

Vooral niet het hele zakje meteen in een glas gooien. Een glas met een deel psyllium (zoveel als voor jou werkt), roeren en meteen opdrinken. Dan pas een tweede glas met weer een deel psyllium klaarmaken en opdrinken.

Ik heb zelf ook erg zitten zoeken en wat voor mij het beste werkt is bovenstaande en dan niet met water maar met lauwe thee, dat is prettiger voor de smaak vind ik. Let wel op: hoe warmer het water, hoe sneller de psyllium uitzet. Dus ook hier even uitzoeken hoe warm en hoeveel psyllium.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:43

Ik zou capsules halen. Als het perse de vezels van psyllium moeten zijn.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:54

8nnemiek schreef:
Ik ben nu wel eigenlijk benieuwd waar jullie psyllium voor gebruiken. Ik ken het alleen voor de paarden tegen zand in de darmen :))

Ik moest ijzertabletten slikken en daar verstop je nogal van :+ dus die metamucil was daar de oplossing voor.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:56

8nnemiek schreef:
Ik ben nu wel eigenlijk benieuwd waar jullie psyllium voor gebruiken. Ik ken het alleen voor de paarden tegen zand in de darmen :))

Prikkelbare darm. :D

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 16:14

Ik heb het nog even opgezocht en mijn psylium heeft niet eens een merk, maar het zijn gewoon zakjes waarop staat: psyliumvezels. Op de doos staat de naam van de apotheek.

Jacquel, het moet helaas allemaal 's ochtends, dus verdelen over de dag is lastig. Ik heb nu de psylium dus van de apotheek, dat moet wel goed zijn denk ik.
Jammer dat dat niet werkt lees ik, want dat klinkt wel lekkerder!

8nnemiek, ze hebben bij mij geen idee, maar ik moet juist heel vaak naar de wc en heb last van enorme buikkrampen. Dit is nu een probeersel om mijn darmen wat tot rust te brengen en te kijken of het zo beter wordt. Ik moest het idd ook aan mijn paard geven, toen ging ik ook al bijna over mijn nek toen ik de pot open deed :')

GDG, ik denk dat ik in mijn geval dan maar één eetlepeltje per keer erin kan gooien, maar ik ga het zo ook maar proberen.

Ik ga denk ik eerst vla halen en het daarmee proberen (en dan niet erdoorheen roeren). Heel erg bedankt voor jullie tips en blijf maar komen, want ik heb er nogal een hard hoofd in haha.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:14

Citaat:
Dan is de werking weg.
Het is dus bedoeling dat het slijmerig in je darmen wordt.
Bij gebruik al gelatine is dat proces buiten het lichaam en bevorderd niet meer de stoelgang.

Klinkt logisch. Maar dan werkt het dus ook niet meer als het je yoghurt of sapje tot dril gereduceerd heeft?

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:17

Kimmie25501 schreef:
Ik heb het nog even opgezocht en mijn psylium heeft niet eens een merk, maar het zijn gewoon zakjes waarop staat: psyliumvezels. Op de doos staat de naam van de apotheek.

Jacquel, het moet helaas allemaal 's ochtends, dus verdelen over de dag is lastig. Ik heb nu de psylium dus van de apotheek, dat moet wel goed zijn denk ik.
Jammer dat dat niet werkt lees ik, want dat klinkt wel lekkerder!

8nnemiek, ze hebben bij mij geen idee, maar ik moet juist heel vaak naar de wc en heb last van enorme buikkrampen. Dit is nu een probeersel om mijn darmen wat tot rust te brengen en te kijken of het zo beter wordt. Ik moest het idd ook aan mijn paard geven, toen ging ik ook al bijna over mijn nek toen ik de pot open deed :')

GDG, ik denk dat ik in mijn geval dan maar één eetlepeltje per keer erin kan gooien, maar ik ga het zo ook maar proberen.

Ik ga denk ik eerst vla halen en het daarmee proberen (en dan niet erdoorheen roeren). Heel erg bedankt voor jullie tips en blijf maar komen, want ik heb er nogal een hard hoofd in haha.

Ik denk dat het met vla ook vrij dik wordt? Is Optimel/drinkyoghurt niet een idee? snel mixen en opdrinken. Ik gebruik zo'n magic bullet blender ding. Mixen en achterover gooien :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:17

Kimmie25501 schreef:
Ik ga denk ik eerst vla halen en het daarmee proberen (en dan niet erdoorheen roeren).

Ik wens je veel succes :') . Geprobeerd en afgeschreven, iew!!! Als je het niet roert dan plakt de psyllium aan je gehemelte (of je stikt half omdat je per ongeluk ook wat lucht meeneemt en het dan zo je luchtpijp in komt ), roer je het wel wordt het een vieze dikke drab.

Toevoeging:
Citaat:

Doe vooral niet meteen een glas vol, dus een half glaasje ofzo.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 16:36

Oh :+
Ik dacht eerst even de eerste tip uitproberen, maar dat raden jullie dan af?
Diegene zei: klein lepeltje door de vla mengen, opeten en dat dan per hap. Niet doen dan maar?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:43

Kimmie25501 schreef:
Diegene zei: klein lepeltje door de vla mengen, opeten en dat dan per hap. Niet doen dan maar?

Ja ik schep het dus op een lepeltje met iets van vla oid, of appelmoes.en zo een paar happen tot t op is wat je op moet eten. Dan zijn ze droog en niet glibberig :) plakken aan mn gehemelte of stikken geen last van gehad..

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 16:47

Ah oke, dan ga ik toch maar vla halen en eens checken of dat wat is. Als dat niet werkt, ga ik gewoon weer verder kijken.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:50

fjordjes schreef:
8nnemiek schreef:

Voor de stoelgang, dus als je moeilijk naar de wc kunt. Althans, zo wordt het vaak toegepast op mijn werk bij de ouderen die te weinig ontlasting hebben.

Gebroken lijnzaad is dan misschien ook een optie of geweekte, gedroogde pruimen?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 17:12

Ik kan al vrij goed naar de wc, beter gezegd, ik moet veel te vaak naar de wc :') Ik weet niet of dat dus een slimme actie is? Voordat ik de rest van mijn leven alleen nog maar op de wc zit :+

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 17:14

Kimmie25501 schreef:
Ik kan al vrij goed naar de wc, beter gezegd, ik moet veel te vaak naar de wc :') Ik weet niet of dat dus een slimme actie is? Voordat ik de rest van mijn leven alleen nog maar op de wc zit :+

Psyllium vezels werken twee kanten op. Bij te harde ontlasting wordt het zachter, bij zachte ontlasting wordt het harder. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 17:27

Nayomie schreef:
Psyllium vezels werken twee kanten op. Bij te harde ontlasting wordt het zachter, bij zachte ontlasting wordt het harder. :)

Als zachtere ontlasting wilt.. dan moet je voldoende drinken.
Moet het steviger worden dan moet je er beperkt bij drinken en neemt daardoor vocht in de darmen op.
Citaat:
Algemene informatie
Psyllium kan worden gegeven bij obstipatie,
maar ook juist bij diarree. De vezels hebben als
eigenschap dat ze veel vocht kunnen binden.
Dit zorgt voor beter gevormde stoelgang.
Gebruikt u psyllium bij obstipatie (verstopping), dan is het advies om na inname van de vezels
juist veel te drinken. Hierdoor wordt de ontlasting zachter.
Gebruikt u psyllium bij diarree of ongewenst verlies van ontlasting, dan hoeft u juist niet veel te
drinken na inname van Psyllium. Zo wordt de ontlasting steviger. Dit komt omdat de
psylliumvezels het overschot aan vocht in de darm, als een soort spons, gaan binden.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 18:28

Ah zo super!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:44

Ik zou zorgen dat je capsules krijgt, desnoods maar niet via de apotheek en stoppen met deze zelfkwelling :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:49

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik meng deze vezels door mijn yoghurt en daar proef ik helemaal niets van; https://www.pit-pit.com/psylliumhusk-gemalen.html

Edit: nu ik jouw reactie hierboven lees over je buikkrampen, zou ik stoppen met de psylliumvezels, en eerst eens gaan kijken of er iets van voeding is waar je misschien op reageert. Bij mij is dat in de loop der jaren opgebouwd en pas een paar jaar geleden kwam ik erachter dat tarwe bij mij voor een hele opgezette, pijnlijke buik en gasvorming zorgt. Ik zou eerder naar de oorzaak op zoek gaan dan je symptomen te bestrijden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:53

Kimmie25501 schreef:

Oh wel mengen dus, dan had ik het verkeerd begrepen. Zou kunnen werken denk ik.

Renee1991 schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik meng deze vezels door mijn yoghurt en daar proef ik helemaal niets van; https://www.pit-pit.com/psylliumhusk-gemalen.html

Ik heb het een keer geprobeerd... voordat ik halverwege mijn yoghurtschaaltje was was het één blok beton :') . Nou het ik wel griekse yoghurt dus dat is al dikker, met gewone yoghurt wordt het geen beton?

Edit: jij hebt de husk ipv de vezels dus dat is misschien niet goed te vergelijken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:55

Interessant dat psyllium alle kanten op werkt!

Wat capsules betreft; ik weet dat er apparaatjes bestaan waarmee je zelf capsules kan vullen. Mijn moeder gebruikt die voor haar rode rijst poedertjes..
Als het geen grote hoeveelheden zijn die je per dag moet innemen dan zou dat misschien nog een oplossing zijn.
Even kijken of ik ze kan vinden..

Edit, gevonden, ze zijn bij bol te koop: *link*

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:59

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:15

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:17

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:34

Ah maar als het is voor 'harder' dan zou het moeten lukken met kwark ofzo? Dat moet in Nederland toch beter te vinden zijn dan hier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:37

GDG schreef:
Ik heb het een keer geprobeerd... voordat ik halverwege mijn yoghurtschaaltje was was het één blok beton :') . Nou het ik wel griekse yoghurt dus dat is al dikker, met gewone yoghurt wordt het geen beton?

Edit: jij hebt de husk ipv de vezels dus dat is misschien niet goed te vergelijken.

Ik denk dat vezels of husk in gebruik niet gek veel verschil maakt hoor. Maar vwb beton, hoeveel heb je er dan in gedaan? :') Bij mij gaat dat prima, wordt niet hard.