Veel gaatjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:51

xSCWx schreef:
Kijk eens of stoppen met elektrische poetsen werkt? Volgens mij is dat juist echt slecht voor de tanden omdat je al je glazuur weg poetst.

Deze heb ik nog nooit gehoord :?

Bij mij helpt het ontzettend goed om 2x per jaar naar de mondhygieniste te gaan. Daarnaast poets ik 2x per dag (elektrisch), maar nooit vlak na het eten, daar kan je beter een tijdje tussen laten zitten. Ook gebruik ik ragertjes van interprox tussen mijn tanden en kiezen, dit werkt beter dan flossen.

superpony

Re: Veel gaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:08

Kan al aanleg en erfelijkheid zijn. Dat weet de tandarts als het goed is.

Onze tanadarts ziet zelfs verschil in het Aziatische gebit van mijn man en Europese gebit van mij. Onze zoon heeft kenmerken van beiden zei ze.

Bij mij is er als kind niet goed genoeg op gelet en dan heb je al een achterstand. Had alle 4 de verstandskiezen en weinig ruimte, dus dat helpt dan ook niet. Ook tussen kiezen gaatjes gehad.

Ik dacht dat iedereen tegenwoordig wel minstens 1x pj naar de mondhygieniste ging. Die laat zien waar de plack zit, heeft het over goed stoken en goed poetsen. Die ik heb gehad zijn allemaal niet van het flossen, maar doe ik wel, omdat alles echt dicht tegen elkaar staat.

Het is ook belangrijk dat je niet na eten, snoepen of tussendoortjes poetst. Dat zal de mondhygieniste en eigenlijk de tandarts ook, moeten uitleggen.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:12

Janneke2 schreef:
Twee tips.
1) Let op zuur. Na alles wat zuur smaakt, even je mond spoelen / slokje water nemen.
Plm een half uur voor het tanden poetsen geen zure dingen. (= Dus niet pal na het ontbijt poetsen, maar op je werk.)
2) Mondbacteriën willen nog wel eens verantwoordelijk zijn voor cariës : doe een kuurtje 'probio oral'.

Dit vind ik sowieso wel een goede. Volgens mij helpt het heel erg om na eetmomenten/zoet drinkmoment even een slokje water te drinken

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:38

Laura82 schreef:
xSCWx schreef:
Kijk eens of stoppen met elektrische poetsen werkt? Volgens mij is dat juist echt slecht voor de tanden omdat je al je glazuur weg poetst.

Deze heb ik nog nooit gehoord :?

Het is mijn eigen conclusie omdat ik hier zelf last van heb. Met een normale tandenborstel nergens last van en met elektrisch poetsen kan ik niks meer eten en drinken omdat mijn tanden zo gevoelig zijn.
Maar ja mijn tanden worden ook extreem gevoelig van sensodyne :')

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:47

Wat zegt de tandarts hier over? Maak eens een afspraak met de mondhygiëniste.
Deze kan een ph en bacterie test doen, heel goed mogelijk dat hier het probleem ligt en zij hun vinger er zo op kunnen leggen.

Hou ook rekening met fruit, sapjes, kauwgom waar suiker in zit, producten die de ph waarde van je mond uit balans brengen.

Elektrisch poetsen doen veel mensen veel te hard, daar krijg je gevoelige tanden van of terug getrokken tandvlees waardoor de halsen van je tanden bloot komen te liggen. Neem een borstel met een drukmeter en heel belangrijk een zacht borsteltje! Zo borstel koop je voor circa 40 euro, zacht borsteltje erbij en vergeet die ook niet regelmatig te vervangen.

Tandpasta kan wat doen maar zal geen problemen oplossen of verergeren zolang er maar fluoride in zit.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:47

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:49

Wij zijn al 25 jaar lang fan van elektrisch poetsen. Flossen met draad/ stokers doe ik nooit. Al jarenlang geen gaatjes en weinig tandsteen. Het geheim zit volgens ons in de Waterpik waterflosser. Volgens mijn tandarts is mijn gebid fantastisch schoon.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:57

Vrijwel alle tandartsen en mondhygienistes adviseren zachte tandenborstels en een MH zal ook helpen met goed poetsen. Ze geven je een tandenborstel in je handen, een spiegel en zeggen; laat maar zien hoe je poetst. Daarna laten ze zien wat beter kan. Als je ook goed je tandvlees meepakt, worden gevoelige tanden en tandvlees ook sterker na verloop van tijd. Soms bloed het in het begin, maar dat zal 9 van de 10x echt stoppen.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 15:03

Vervelend dat je zoveel gaatjes hebt! Gaatjes ontstaan doordat er een laagje plaque op je tanden zit wat suikers om kan zetten in zuren en zo het glazuur oplost. Zaak is dus om de plaque zo goed mogelijk te verwijderen. Het advies hierin is 2x of elektrisch poetsen 2 minuten minimaal. Let hierbij goed op de poetstechniek: de elektrische borstel moet op de tanden geplaatst worden en met een rustige beweging met de tandvorm mee bewogen worden. Een vaste volgorde kan handig zijn zodat je geen stukjes overslaat. Een elektrische borstel is bewezen effectiever in het verwijderen van tandplaque dus liever niet overschakelen terug naar een handborstel zoals hierboven is aangegeven. Met het poetsen alleen haal je maar de helft van de plaque weg, want tussen de tanden kan je hoe goed je het ook doet nooit met de borstel komen. Hiervoor bestaan dus middelen zoals stokers of ragers. In principe als je niet te grote ruimtes tussen je tanden hebt is een stoker erg effectief (bij dagelijks gebruik!!)
Maar zoals ik al zei kunnen bacteriën dus de suikers omzetten in zuren. Pas dus op met te vaak eten/drinken (water kan natuurlijk gewoon!) En zoveel mogelijk in 1x iets opeten/drinken.
Het lijkt mij handig dat je een keer naar de mondhygiënist gaat, die kan precies met een kleurstof je laten zien waar nog aandachtspunten zijn voor het poetsen en stokeren, en die maakt het even goed schoon zodat je zelf weer met een schone lei kan beginnen! Ook leggen ze je uit hoe je nou precies de borstel en stoker moet gebruiken dus dat is fijn.
Eventueel zou je eens kauwgum met xylitol en zonder suiker kunnen proberen, dit helpt bij sommige mensen ook wat.

Edit; ik ga er vanuit dat er fluoride in de tandpasta zit?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 15:07

Amado7 schreef:
Ik slik geen medicatie. Mijn broers hebben zelfs als ze weinig poetsen geen gaatjes :+

Mijn broertje poetste ook weinig en nooit gaatjes, wel tandsteen,dat heb ik dan weer niet.
Ooh zo herkenbaar. Elke controle heb ik gaatjes. 1x niet toen dacht ik jeeej, *\o/* zullen we even foto's maken. Gaatjes kwamen tevoorschijn -O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 15:11

Tandsteen is volgens een tandarts die we hadden ook deels erfelijk en aanleg. Je kan echt alles goed doen en toch tandsteen hebben. En een ander die niks doet, kan zonder gaatjes en tandsteen door het leven gaan.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 15:16

Even een andere invalshoek: je eten en drinken. Sowieso het aantal eetmomenten per dag inderdaad terugbrengen naar 7.

Verder: ik heb het boek ‘Weet wat je eet’ van Daan de Wit in huis. Hier staat ook een hoofdstuk in over hoe je je gebit gezond moet houden. Het gaat o.a. over Weston Price (Google die maar eens). Grofweg gaat het erover dat als je gezond eet, je een gezond gebit krijgt / houdt en vice versa. Met name de juiste combinatie van vitamine K2, D3 en A levert een sterk gebit op. Wat is gezond eten: natuurlijk groente en fruit etc, maar ook o.a. rauwe melk, bouillon en gelatine en gefermenteerde producten. Natuurlijk wel op de juiste manier bereid. Als je deze gezonde producten eet en de slechte laat staan, remineraliseer je je gebit en voorkom je demineralisatie ( = gaatjes). Je moet je er uiteraard wel even in verdiepen. Succes!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 15:26

Hier maak ik de tandarts ook rijk. Vorig jaar een nieuw record, 7 gaatjes bij 1 controle. Wat echt super fijn is als je angst hebt voor de tandarts. Je zou haast denken dat ik maar 1x per maand poets := Al valt er bij mij wel winst te behalen, maar m’n eetmomenten naar 7 terugbrengen gaat hem niet worden hier. Ik ben een slokjes drinker en eet vaak kleine beetjes. Drink nu wel altijd braaf m’n cola met een rietje O:)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 15:26

Tandsteen heb ik dan ook weer weinig.
En lang genoeg poetsen enz, was het ooit maar zo simpel :D

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 15:29

Ik had op de middelbare school een klasgenootje met ook altijd gaatjes. Zij poetste vrijwel na iedere maaltijd om het te voorkomen. Ze had/heeft gewoon zwak glazuur blijkt. Daar is volgens mij niks aan te doen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 15:32

Bralindy schreef:
Ik had op de middelbare school een klasgenootje met ook altijd gaatjes. Zij poetste vrijwel na iedere maaltijd om het te voorkomen. Ze had/heeft gewoon zwak glazuur blijkt. Daar is volgens mij niks aan te doen.

Direct na de maaltijd poetsen is juist slecht, even met water spoelen en dan later pas even poesten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 16:53

De samenstelling van je speeksel kan je niet 100% beinvloeden. Je kan wat doen met eten en drinken, maar de rest is toch aanleg.

Mijn zoon en ik eten totaal niet hetzelfde. Ik heb gaatjes. Hij niet. Maar we hebben wel altijd op exact dezelfde plek wat tandsteen. Hoe goed we ook verzorgen en alles netjes doen. Ik meer dan hij, maar probleem is exact hetzelfde.

bonnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:58

Heb zelf ook met regelmaat gaatjes helaas. Mijn man doet echt weinig aan zijn gebitsverzprging en heeft heel weinig gaatjes.

Heb nu sinds 1,5 jaar vullingen aan de zijkant van mijn kiezen bij de tandvlees rand. Heb hier echt veel last van helaas. Is er nog iemand die ook vullingen langs de tandvlees rand heeft?