Testen of niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:50

Gewoon testen, al is het maar om aan je omgeving te laten zien dat je geen corona hebt (of wel, maar daar gaan we nu even niet van uit).
Ik ben toevallig vanmorgen door de test straat geweest. 99% zeker dat het een gewone verkoudheid is, omdat mijn vriend exact hetzelfde had en ook negatief is bevonden, maar omdat ik voor de bijlessen die ik geef op veel verschillende plekken en bij leerlingen thuis kom, wilde ik toch die test laten doen.

Overigens gaat het schoonmaakwerk twee avonden in de week gewoon door. Volgens het schoonmaakbedrijf waar ik voor werk moet ik doorwerken, tot de test daadwerkelijk positief is. Enorm krom, omdat overal gezegd wordt dat je thuis moet blijven, maar na overleg met de manege waar ik schoonmaak, ga ik op een rustiger tijdstip en met mondkapje (handschoenen draag ik daar sowieso).

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:54

Astorga schreef:
Ik ben echt zo benieuwd naar het werkveld van de mensen die met klachten moeten werken. Bijzonder dat ze aan de ene kant blijkbaar onmisbaar zijn, maar dat de werkgever wel riskeert dat al die onmisbare mensen elkaar besmetten. Welke actie ondernemen ze dan?

Ik werk in de ggz. Personeelstekort, wij blijven enkel thuis met klachten en koorts en dan testen. Niet enkel met verkoudheidsklachten

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:56

theadora99 schreef:
Ik snap de vraag opzich wel. Ik heb zelf hooikoorts en als ik last heb, heb ik van bovenstaand rijtje:

Verkoudheidsklachten zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn
Hoesten
Benauwdheid
Verhoging (regelmatig) of koorts
Plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping)

Dat zijn mijn "standaard" klachten. Als TS vaker deze klachten heeft (ook buiten corona periodes) snap ik dat ze twijfelt. Ik zou haar wel aanraden toch te gaan testen, al is het maar voor de zekerheid.

Ik heb dit ook altijd haha, al heb ik altijd reukverlies

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:57

In de zorg laat je je testen, werk je door met bescherming ( dus mondkapje en normale handhygiëne)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:04

Napie schreef:
In de zorg laat je je testen, werk je door met bescherming ( dus mondkapje en normale handhygiëne)

Dat klopt niet met de richtlijn van de LCI, die zegt: Totdat de testuitslag bekend is blijft de persoon/zorgmedewerker met klachten thuis.

Jester_ schreef:
Astorga schreef:
Ik ben echt zo benieuwd naar het werkveld van de mensen die met klachten moeten werken. Bijzonder dat ze aan de ene kant blijkbaar onmisbaar zijn, maar dat de werkgever wel riskeert dat al die onmisbare mensen elkaar besmetten. Welke actie ondernemen ze dan?

Ik werk in de ggz. Personeelstekort, wij blijven enkel thuis met klachten en koorts en dan testen. Niet enkel met verkoudheidsklachten

Maar wat als de verkoudheid van je collega toch COVID blijkt te zijn? Zijn jullie dan niet bang voor een uitbraak binnen het personeel? En ben je het zelf eens met het beleid van je werkgever?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:07

Tja lastig, je kunt idd een mondkapje dragen. Blijkbaar werkt het want we zijn nog steeds covid vrij, even afkloppen. Personeels tekort brengt veel grotere risico's met zich mee en brengt de veiligheid in geding.

Als je huisgenoot wacht op uitslag moet je ook gewoon komen werken, weliswaar met bescherming

floorsil

Re: Testen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:18

Om hem eerlijk te zijn, ik vraag het voor mij zelf ook af. Ben heel ligt verkouden. wil mij eigenlijk laten testen. Maar als ik niet werk heb ik ook geen inkomsten. Door de schoolvakantie had ik ook minder werk en heb het geld hard nodig nu. Zit te twijfelen of ik het ga proberen te trekken tot het weekend. Maar een stemmetje in mij zegt dat ik mij nu gelijk moet laten testen. Aan de andere kant denk ik ook, het is zo milt dan overbelast ik de test staat nog meer. Ik vind het soms best lastig. Ben verder wel voorzichtig. Hou zo veel mogelijk afstand tot andere, was veel mijn handen. Snap dat meer mensen dit lastig vinden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:21

Hier komt de hooikoorts nu weer opzetten, niezen en loopneus. Wat het wel is, mocht ik corona hebben al denk ik alleen hooikoorts dan kun je het door niezen natuurlijk wel veel sneller verspreiden. Morgen gaat het regenen dus dan zou het weer af moeten zakken.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:01

Ben vandaag ook getest met ongeveer dezelfde symptomen. (Hoesten, koorts, loopneus en extreem moe) Morgen uitslag. Test zelf was 3 X niks...

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:02

Ik heb na heel lang in de wacht gestaan en opgehangen te worden. Nog een keer 20 minuten in de wacht gestaan en toen gelukt om zondag een afspraak te maken in de buurt. Toch maar voor de zekerheid. Ben benieuwd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:10

Jester_ schreef:

Ik vind dit zo dom: als je al een personeelstekort hebt dan wordt dat toch alleen maar groter als je bacillen gaat verspreiden? Niet alleen corona, ook andere ziektes. Vroeg thuisblijven is ook aanzienlijk korter thuisblijven en aanzienlijk minder zieke collega's en is juist met een tekort volgens mij veel zinniger dan lang doorlopen en dan lang en massaal uitvallen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:38

Astorga schreef:
Dat klopt niet met de richtlijn van de LCI, die zegt: Totdat de testuitslag bekend is blijft de persoon/zorgmedewerker met klachten thuis

De LCI richt zich op de publieke gezondheidszorg en niet specifiek het ziekenhuis. Hierdoor kan het ziekenhuis beleid afwijken van de LCI en daardoor ook in iedere ziekenhuis anders zijn.
In het ziekenhuis waar ik werk hanteren we met dat je mag werken als je alleen hoofdpijn OF keelpijn hebt en géén andere klachten en geen hoog risico contact hebt gehad. Daarbij laat je je testen

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:55

Ik zal er vooral geen drama van maken. Bij lichte verkoudheid klachten of keer niezen ga ik niet testen.
Het werk moet hier echt door blijven gaan en onze werk is ook erg afhankelijk van de doorzetters die goed hun schouders er onder zetten.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 22:27

mvdende schreef:
Ik heb ongeveer hetzelfde: snotneus, keelpijn en niet helemaal fit. Ik laat me wel testen (Kan vrijdag pas -O- ) ondanks dat ik voor 99% zeker weet dat het om een gewone verkoudheid gaat.

Ik doe het om aan mijn omgeving te kunnen zeggen: negatief (hopelijk)

En om gewoon weer zonder achterhoofd gevoel alles te kunnen doen.

Want negatief = geen isolatie en overal weer mogen komen.

Dat laatste is dus niet helemaal waar.
Ondanks een negatieve test vraagt de ggd je thuis te blijven zolang je klachten nog aanwezig zijn.

Kan het zo snel op de site niet vinden, maar dat zeiden ze wel tegen mij toen ik ging testen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 22:28

Shadow0 schreef:
Jester_ schreef:

Ik vind dit zo dom: als je al een personeelstekort hebt dan wordt dat toch alleen maar groter als je bacillen gaat verspreiden? Niet alleen corona, ook andere ziektes. Vroeg thuisblijven is ook aanzienlijk korter thuisblijven en aanzienlijk minder zieke collega's en is juist met een tekort volgens mij veel zinniger dan lang doorlopen en dan lang en massaal uitvallen.

Hier verpleegkundige in zkh. Mag gewoon komen met klachten, maar dan met mondkapjes werken.
Koorts is no go en echt thuisblijven.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 23:06

Barbabientje schreef:
mvdende schreef:
Ik heb ongeveer hetzelfde: snotneus, keelpijn en niet helemaal fit. Ik laat me wel testen (Kan vrijdag pas -O- ) ondanks dat ik voor 99% zeker weet dat het om een gewone verkoudheid gaat.

Ik doe het om aan mijn omgeving te kunnen zeggen: negatief (hopelijk)

En om gewoon weer zonder achterhoofd gevoel alles te kunnen doen.

Want negatief = geen isolatie en overal weer mogen komen.

Dat laatste is dus niet helemaal waar.
Ondanks een negatieve test vraagt de ggd je thuis te blijven zolang je klachten nog aanwezig zijn.

Kan het zo snel op de site niet vinden, maar dat zeiden ze wel tegen mij toen ik ging testen.

Is veranderd

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/testen/uitslag-test

Was wat ophef over omdat de ggd en rijksoverheid beide wat anders aangaven. Nu één beleid en dat is dat je weer vrij bent om te gaan na een negatieve uitslag.

Ik ben altijd zn 3 weken verkouden, zal lekker zijn als ik 3 weken in huis opgesloten zou zitten.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 23:11

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:43

Dat wordt hier door de werkgever niet geaccepteerd. Zou helemaal leuk zijn meer gezinnen. Die hebben dan helemaal non stop extra vakantie.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:03

Blussem schreef:
Dat wordt hier door de werkgever niet geaccepteerd. Zou helemaal leuk zijn meer gezinnen. Die hebben dan helemaal non stop extra vakantie.

Bedoel je dat als jullie in contact zijn geweest met een positief geteste en/of er een positief geteste bij jullie in huis woont, je moet komen werken? -O-
Of begrijp ik het verkeerd?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:19

Blussem schreef:

Hoezo? Gaat over positief getest, niet als je klachten hebt!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:31

Ik had dezelfde klachten, gewoon stront verkouden maar heb me laten testen omdat ik aan het werk wilde. Daar werdt de verkoudheid bevestigd en dan kun je gewoon aan het werk.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:24

Hier hetzelfde. Negatief en kan dus gewoon opnieuw aan het werk!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:35

Toch testen. Ik heb meteen een testafspraak gemaakt toen ik keelpijn kreeg + loopneus. Inmiddels ben ik echt snipverkouden / grieperig, maar zonder koorts of benauwdheid (alleen niet door neus kunnen ademen). Nu vind ik het fijn dat ik meteen de afspraak heb gemaakt. Het duurt vrij lang voordat je terecht kunt bij een teststraat en daarna is het wachten op de uitslag. Een week thuiswerken is geen probleem, al ben ik nu echt te beroerd om een hele dag te werken, maar ik wil toch wel graag weten of ik straks weer boodschappen mag doen. Ik ga nog steeds uit van een gewoon griep-/verkoudheidsvirus, omdat veel collega's ziek zijn/waren en allen negatief zijn getest, maar ik weet het pas zeker (voor dat moment) na mijn uitslag. In jouw geval zou ik ook gaan. Eventueel afbellen als je helemaal geen klachten meer hebt, al zijn de meningen daar over verdeeld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 16:22

Blussem schreef:

Hoezo? Zoveel mensen worden er gelukkig ook weer niet positief getest ;)

Ik werk ook in de zorg in een revalidatiecentrum en hier openen we binnenkort zelf een teststraat voor medewerkers. Het is anders niet te doen als iedereen (met voorrang!) 2 dagen op een test moet wachten en daarna nog eens op de uitslag. Als we zelf gaan testen kan iedereen onmiddellijk een test krijgen en snel te uitslag.
We hebben nu al redelijk personeelstekort door het wachten op testen en uitslagen en we dreigen naar een zeer ernstig personeelstekort te gaan waarbij de zorg in het geding komt.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 17:10

Redelijk bijzonder dat dit een vraag is. Regels idd mega duidelijk en denk dat idd best veel mensen nogal lichtvaardig inschatten wat de kansen zijn. Zijn mensen ook zonder klachten die positief testen. Het duurt echt nog geen minuut. Tuurlijk kan echt prima zo zijn dat je negatief bent maar in t ergste geval weet je dan dat je idd echt niet met corona besmet bent. Regels zijn ontzettend duidelijk. Ook; werkgevers staan niet boven corona regels, ook als ze zelf beweren van wel. Maatschappelijkgezondheid is belangrijker