Wat als iemand geen juiste zorg of hulp wil accepteren.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diddykong

Re: Wat als iemand geen juiste zorg of hulp wil accepteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:22

Ik denk niet dat een ander echt kan veranderen tot ze er zelf klaar voor is. Als de motivatie om te stoppen totaal ontbreekt, dan bereiken jullie met "stimuleren" enkel dat iemand nog meer tegendraads en bozig wordt. Je moeder is geestelijk nog gezond, dus ze weet diep van binnen best dat wat ze nu doet echt niet helpt. Voelt ze zich veroordeeld, dan geeft dat stress, en door die stress zal ze enkel sneller naar een sigaret grijpen. Het enige advies wat ik je kan geven, is het proberen los te laten. Jij kunt je moeder niet veranderen. Je vader kan dit ook niet. En misschien gaat je moeder ook nooit veranderen. Maar dan is het fijner dat je samen een fijne tijd hebt, dan dat er gekibbeld wordt.
Je schrijft ook dat de zorg rond je moeder steeds zwaarder wordt. Ik kan me ook voorstellen dat je daar bozig over wordt. Jij staat op je vrijze zaterdag te poetsen en boodschappen te doen, tijd die je ongetwijfeld beter kon besteden en zij steekt er nog eentje op bij wijze van. Die boosheid komt vaak ook voort uit het niet goed aangeven van je eigen grenzen. Dat je moeder meer hulp en zorg nodig heeft, deels door haar eigen gedrag, wil niet zeggen dat jij steeds meer moet doen. Zeker omdat je vader zn gezondheid ook te wensen over laat. Je kunt bij de gemeente via de WMO huishoudelijke hulp aanvragen. En bij de huisarts kun je je zorgen over je moeder haar gezondheid neerleggen. En dat het voor jullie wel zwaar wordt zo. De huisarts kan met adviezen komen om jullie te ondersteunen én met je moeder over haar gezondheid praten. Vaak dringt een vreemde met enig gezag meer door, dan jullie als familie kunnen doen.
Misschien dat als je zo wat taken uit handen kunt geven, jullie draagkracht ook beter blijft. Merk je nu dat jij het echt lastig vindt, je zorgen los te laten, dan kan het zijn dat dit iets is wat jij nog mag leren. Ook daar heeft bijna elke huisarts ondersteuning voor, door middel van een praktijkondersteuner waar je zulke gesprekken mee kunt voeren.
Heel veel sterkte in elk geval! Makkelijk gaat het nooit worden, maar ik hoop wel dat er meer rust komt voor jullie.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:10

TS, lees dit eens:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dramadriehoek

Wat jij in de OP omschrijft is voor mij duidelijk een deel van de dramadriehoek met jou in de rol als Redder en je moeder als Slachtoffer.
Jij en je moeder zijn de enigen die dit kunnen oplossen, en dat begint met jou: stap uit je rol als redder.

Succes en sterkte.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:19

Exact.

Dat is hoe het overkomt zoals jij het beschrijft TS.
Hoe moeilijk ook. Het is een soort wederzijdse afhankelijkheid waarin je terecht bent gekomen. Vanuit al je goedheid en het wensen dat het goed gaat met je moeder. Heel begrijpelijk.

Door voor jezelf te kiezen kies je ook voor je moeder. En dat kan je niet alleen. Zorg dat je zelf goede hulp krijgt. Dat voor jou gezorgd wordt. Dat jij je verhaal ergens kwijt kunt. Dat jij geholpen wordt los te laten. En doe dat dan ook.

Wat niet wil zeggen dat jij schuldig bent. Of je moeder. Of wie dan ook (als er al iemand schuldig zou moeten zijn is het de fabrikant van sigaretten en voedsel-zooi). Jullie zitten, samen met je vader in een systeem waar je zo 1-2-3 niet meer uitkomt.

Heel veel sterkte met dit enorm zware proces.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 19:09

girlyggirl schreef:
Maar als ze nauwelijks kan lopen, wie brengt/koopt dan haar eten/vreterij?

Ik doe de boodschappen, ik krijg een lijstje wat er gehaald moet worden.
Meestal 1 x in de week, soms 2 x in de week.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 19:32

En iedereen bedankt voor alle antwoorden en adviezen.
Ik lees alles nog eens rustig door, ik heb er echt veel aan.
Maar ik vind het lastig om verder informatie te geven of antwoorden te geven op vragen.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:36

Wat vervelend dat jij dit zo moet mee maken, de tips voor jou moeder die ik eigenlijk wou zeggen zijn in boven genoemde reacties al benoemd. Alleen kan ik je wel nog een anderen tip geven wat voor jou werkverlichting kan bieden. Het lijkt mij namelijk erg pittig om deze zorgen op je te dragen naast je eigen leven.

Heb je der ooit wel eens aan gedacht om hulp in te schakelen kwa huishoudelijke hulp? Je hebt instanties waarvan je jou taken die jij op dit moment doet uit handen kan geven. Dit zou jou veel meer rust geven en dan kan jij je misschien meer focussen op het helpen van het stimuleren van je moeder. (mits je moeder wel geholpen wil worden)

Deze hulp zou voor grote delen vergoed moeten worden als jou ouders niet in goed in staat zijn om dit zelf te verrichten. (zoals je beschrijft)

wie weet beschikken jullie al over deze hulp, zo niet dan hoop ik jou hiermee wat lichamelijke verlichting te bieden met deze tip.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 20:17

ik herken dit. TS. mijn schoonmoeder was jaren lang een zeer vitale vrouw. haar man daarentegen kreeg zijn laatste jaren van zijn leven last van een depressie ivm werk gerelateerde problemen en raakte aan de drank. daardoor werd mijn schoonmoeder enorm belemmerd... op de dag dat mijn schoonvader overleed kreeg mijn schoonmoeder weer " lucht" ze miste hem uiteraard enorm maar was ook blij dat ze der vrijheid weer terug kreeg.( haar eigen woorden) maar nog geen 3 jaar later is ze zelf ook een vrouw die amper nog wat kan. ze rookt en heeft hartproblemen. heeft behoorlijk overgewicht en zorgt niet zo goed voor derzelf. douchen al maanden niet.. Ik heb meerdere malen mijn zorgen geuit...gezegd dat ze zo blij was dat ze der leven weer terug had gekregen en dat ze nog amper beweegt... rookt.. eet...en zichzelf niet zo goed verzorgd...Eerst dachten we dat het toch een rouwproces was ivm overlijden schoonvader maar ondertussen denken wij dat juist mijn schoonvader ervoor zorgde dat ze bewoog en niet rookte en niet zo zwaar was.... Het frustreert me soms enorm... ik denk.. vrouw je bent nog relatief jong... ga bewegen eet gezond stop met roken... onderneem dingen...je hebt vrienden en kennissen zat... 5 jaar terug liep je nog de Nijmeegse vierdaagse en nu is ze na 50 meter al kapot.... Maar anderzijds kunnen we niet zoveel. Onze zorgen zijn uitgesproken en ik heb diverse dingen aangemoedigd... samen wandelen samen zwemmen fitness.. elektrische fiets etcetc maar overal is het nee nee en nee op... We hebben het nu maar geaccepteerd en gaan er maar vanuit dat ook zij niet oud gaat worden... Maar telkens aangeven dat je je zorgen maakt is ook niet leuk.. en je blijven frustreren ook niet....ze heeft alle hulp gekregen en afgewezen is ook bij psycholoog geweest .. wel 2 x en daarna wilde ze niet meer.... het houd dan ook een keertje op.... het is haar leven....ze zegt dat ze gelukkig is.. ook zonder der man... ik betwijfel het... maar laat der maar