Levensreddende operatie wordt niet vergoed?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:19

IMJ schreef:
Maar wat gek.. want lipoedeem beperkt zich normaliter tot benen en soms armen.. een hele vervelende maar in principe onschuldige aandoening.
Bij liposuctie zuigen ze ook niets weg bij het hart en longen maar bij armen en benen. Bovendien beschadig je daarbij soms de lymfevatenen dat kan voor haar averechts werken.. het zou dus ook niets helpen voor haar benauwdheid.

Mankeert ze niet ook iets heel anders erbij? Een hartproblemen waardoor ze vocht vasthoudt?

Hier ben ik ook heel benieuwd naar

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:21

xPabloBokt schreef:
Waarom valt een genderwisseling volgens jou niet onder verbetering kwaliteit van leven?

Waarom wél?

Tenzij diegene daadwerkelijk lichamelijke problemen heeft (penis misvormd, borstkanker)

Het lichaam is "gewoon" gezond, er hoeft niet aan geopereerd te worden om het gezond te krijgen.

Het is een psychiatrische "aandoening" net als bijvoorbeeld ptss en autisme.

En waarom zou dan de psychische "aandoening" gender wisselen wél vergoed moeten worden en een hulphond voor een klassieke autist (dus echt heel erg autistisch) niet?

Daar moet naar mijn mening één lijn in getrokken gaan worden.

En bijvoorbeeld een behandeling bij ziekte van lyme wordt er niets vergoed, zelfs een goede diagnostische test wordt niet vergoed, terwijl lyme een lichaam echt compleet kan slopen....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:25

mvdende schreef:
xPabloBokt schreef:
Waarom valt een genderwisseling volgens jou niet onder verbetering kwaliteit van leven?

Waarom wél?

Tenzij diegene daadwerkelijk lichamelijke problemen heeft (penis misvormd, borstkanker)

Het lichaam is "gewoon" gezond, er hoeft niet aan geopereerd te worden om het gezond te krijgen.

En waarom zou dan de psychische "aandoening" gender wisselen wél vergoed moeten worden en een hulphond voor een klassieke autist (dus echt heel erg autistisch) niet?

En bijvoorbeeld een behandeling bij ziekte van lyme wordt er niets vergoed, zelfs een goede diagnostische test wordt niet vergoed, terwijl lyme een lichaam echt compleet kan slopen....

En dan heb je nog een substantieel deel van mensen die van gender wisselen die er spijt van hebben of gewoon een verkeerde diagnose gehad hebben.

https://www.nemokennislink.nl/publicati ... sexchange/

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:28

mvdende schreef:
xPabloBokt schreef:

Waarom wél?

wauw... jij snapt er echt niks van geloof ik. Ben een beetje in shock geloof ik door dit soort reacties. Een genderwisseling willen bij een misvormde penis? En waarom is een misvormde penis wel een probleem waar je een ok voor zou mogen hebben, maar te kleine borsten niet? Alsof een misvormde penis een levensbedreigend probleem is.

Hoe is een IVF behandeling als er sprake is van een zaadprobleem géén lichamelijke aandoening? Of een vrouw met PCOS of endometriose?
Het is gewoon een gevolg van een lichamelijke aandoening. Net zoals een rolstoel of een bril ook geen levensreddend product is, maar wel een hulpmiddel om een lichamelijk mankement te kunnen verbeteren.

Je reacties over genderwisseling vind ik echt ronduit schandalig, daar kan ik niet eens woorden voor vinden.

EDIT: na even zoeken in je berichten vallen de puzzelstukjes op zijn plaats. Never mind, in dat geval trek ik me terug in de discussie. Zie dat je zelf autistisch bent en dat samen met je berichten in het corona-topic. It all makes sense :)
Laatst bijgewerkt door secricible op 08-09-20 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:31

janderegelaa schreef:
Nee, maar je hebt maar een paar mensen nodig. Als deze mevrouw een berichtje op FB zet heeft ze het bedrag binnen een dag.

Dat is zo en dat bedrag zal er dan vast wel komen.
Maar het is toch idioot dat in Nederland waar men wil beweren dat er goede zorg is dit niet word vergoed?
Ik weet er nog wel dingen in te zitten die heel wat duurder zijn en wel worden vergoed. En je daar net zo goed kunt afvragen of dat wel moet.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:31

janderegelaa schreef:
mvdende schreef:
Waarom wél?

En dan heb je nog een substantieel deel van mensen die van gender wisselen die er spijt van hebben of gewoon een verkeerde diagnose gehad hebben.

https://www.nemokennislink.nl/publicati ... sexchange/

Misschien interessant en goed voor jullie om het verhaal van Ivana terug te kijken, die kampte met meerdere psychische aandoeningen: https://www.bnnvara.nl/jzhmh/videos/550581

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:33

Het gaat er niet om of het een cosmetische operatie is of niet, het gaat erom dat het volgens ZiN geen wetenschappelijk bewezen werkende operatie is.
Net als stamceltransplantaties voor MS etc niet vergoed worden, want ze zijn gewoon niet bewezen effectief.

Alle andere behandelingen die hier genoemd zijn wérken gewoon en zijn bewezen veilig.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:34

mvdende heeft autisme en ziet de wereld hierdoor behoorlijk anders. Dat is al gebleken in vele andere topics :) beste is om er niet op te reageren want het is bijna onmogelijk om haar op andere gedachte te brengen ;)

Ik zou willen dat er in de vergoedingen vanuit de zorgverzekeringen beter op individuele basis gekeken zou worden wat er wel/niet vergoed wordt.
Aan de andere kant snap ik ook heel goed dat echt niet alles zo maar vergoed wordt op basis van horen zeggen maar dat ze er gedegen medisch onderzoek over willen hebben :)
Het is gewoon moeilijk. Zorgverzekeringen voeren trouwens over het algemeen het beleid uit, dat bedenken ze niet altijd zelf ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:36

Ts, als ik haar was zou ik de openbaarheid zoeken , vaak zie je instanties bakzeil halen wanneer ze negatief in het nieuws komen. Hier zijn ARTSEN het over eens dat er liposuctie moet gebeuren dus zou de verzekeraar aan de schandpaal nagelen. Moet ze wel zelf willen maar het alternatief, binnenkort doodgaan lijkt me nog erger. Genoeg partijen te benaderen .

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:41

Beretto schreef:

Laten ze dan eerst de IVF maar schrappen voor al die overjarige carrieretijgers die eerst geld willen verdienen en dan op kosten van de maatschappij allerlei behandelingen willen omdat ze te laat zijn

Wat een poedersuiker opmerking..
Mijn 3 wondertjes zijn via IVF, en nee niet omdat ik zo nodig carrière moest maken.
Ik heb een afwijking die ervoor gezorgd heeft dat ik 2 maal een buitenbaarmoederlijke zwangerschap heb gehad en daardoor geen eileiders meer heb en nog 1 eierstok.
Onmogelijk dus om natuurlijk zwanger te worden..

Wie ben jij om mij en mijn lotgenoten een kind te misgunnen?!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:43

mvdende schreef:
En toch vind ik dat er veel te veel "nutteloze" dingen wél worden vergoed, inderdaad zoals IVF (sorry, maar kinderen krijgen is niet levensverlengend/ kwaliteit van leven verbeteren) maagverkleining, gender wisselen, borst vergroting (verkleining kan ik dan wél weer inkomen, want het gewicht kan weldegelijk je rug slopen)

Terwijl sommige levensreddende behandelingen niet worden vergoed.

Dat vind ik dus echt heel krom...

Bijvoorbeeld ook dat iemand een borstvergroting krijgt omdat ze zich onzeker voelt zonder veel borst, dat wordt gewoon vergoed.

Terwijl iemand met bijvoorbeeld autisme zich veel gemakkelijker over straat zou kunnen bewegen met hulphond, maar vanwege het psychische en dus niet "lichamelijke" aspect wordt een hulphond weer niet vergoed.

Eigenlijk zou daar een harde lijn in moeten komen.

"Alle" psychische "behandelingen" vergoeden, of geen enkele vergoeden.

Maar niet het éne wél en het andere niet.

Wat een misselijke opmerking.
Ik heb zelf lipoedeem en zal blij zijn als het vergoed zal worden. Het is nog steeds een onbekende aandoening waar weinig begrip voor is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:45

maaike5581 schreef:
Beretto schreef:

Laten ze dan eerst de IVF maar schrappen voor al die overjarige carrieretijgers die eerst geld willen verdienen en dan op kosten van de maatschappij allerlei behandelingen willen omdat ze te laat zijn

Mijn 3 wondertjes zijn via IVF, en nee niet omdat ik zo nodig carrière moest maken.
Ik heb een afwijking die ervoor gezorgd heeft dat ik 2 maal een buitenbaarmoederlijke zwangerschap heb gehad en daardoor geen eileiders meer heb en nog 1 eierstok.

Dat staat er toch niet maaike?
Er staat niet afschaffen voor mensen met een afwijking/medisch probleem.
Er staat voor mensen die erg laat aan kinderen beginnen omdat ze eerst carrière willen maken en daarmee hun vruchtbare tijd "verspillen" .
En dat is zeker wel een keuze, laat beginnen aan kinderen. Ik weet dat dit in onze maatschappij normaler aan het worden is, maar ons lichaam doet daar nog niet aan mee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:47

Het is schrijnend dat ZiN vindt dat niet bewezen is dat de operatie werkt. Ik vraag me af hoe dat in zijn werk gaat? Artsen met ervaring merken wel dat de operatie werkt, maar ZiN ziet dat niet/wil dat niet zien? En deze mevrouw kan daardoor dus geen levensreddende operatie ondergaan...

Zelf zou ik een persoonlijke lening afsluiten en het zelf betalen (mits die lening ook af te sluiten is). Het bedrag is niet onoverkomelijk. Misschien een crowdfunding.

Alsnog bizar...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:51

_San87_ schreef:
Het is schrijnend dat ZiN vindt dat niet bewezen is dat de operatie werkt. Ik vraag me af hoe dat in zijn werk gaat? Artsen met ervaring merken wel dat de operatie werkt, maar ZiN ziet dat niet/wil dat niet zien? En deze mevrouw kan daardoor dus geen levensreddende operatie ondergaan...

Zelf zou ik een persoonlijke lening afsluiten en het zelf betalen (mits die lening ook af te sluiten is). Het bedrag is niet onoverkomelijk. Misschien een crowdfunding.

Alsnog bizar...

Artsen zien uit ervaring wellicht dat het werkt. Maar ZiN baseert zich op wetenschappelijk onderzoek, zij willen dus zien bij hoeveel mensen deze behandeling is uitgevoerd, bij hoeveel het effect heeft gehad (wat is "effect" in deze?), enz. enz.
Blijkbaar zijn er wel artsen die willen roepen dat het effect heeft, maar wil geen enkele arts het ook wetenschappelijk onderbouwen.
Een homeopaat roept ook dat zijn behandeling werkt. Echter, de wetenschap zegt wat anders.

Ik denk dus dat vooral een oproep aan artsen om zich te verzamelen in een trial en te gaan testen hier de uitkomst is voor een grote groep mensen.
Voor deze mevrouw, voor wie nú hulp nodig is zou idd een crowdfunding ofzo helpend kunnen zijn. Maar ik heb ook wel mijn vraagtekens bij hoe liposuctie haar gaat helpen van haar benauwdheidsklachten.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:53

maaike5581 schreef:
Beretto schreef:

Ik misgun je geen kind maar je hebt er ondertussen wel al 3. Hoe vaak mag je zo'n traject doorlopen? Dit is overigens niet persoonlijk aanvallend bedoelt naar jou. Ik gun iedereen zijn geluk en ben blij dat de mogelijkheid er is in ons land.

De wereld is gewoon niet zo zwart wit en er zijn helaas meer aandoeningen en behandelingen die niet worden vergoed. Ik hoop dat het voor lipoedeem binnenkort gaat veranderen.

Er is wel een keer een rechtzaak geweest over de vergoeding van liposuctie. Die mevrouw heeft toen gelijk gekregen en toen is het vergoed. Maar daar moet je ook maar net trek in hebben. Die casus is ook bij radar geweest. Mevrouw moest eerst een liposuctie voordat ze een nieuwe knie kon krijgen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:54

@mvdende: Die kinderen in de toekomst kunnen er wel voor zorgen dat wanneer jij hulpbehoevend raakt ze je kunnen helpen. Hetzij je naar het toilet of onder de douche.
Vriendinnetje van mij is al heel lang bezig met IVF. Hopelijk gaat het haar lukken om zwanger te raken want niets is zo frustrerend als je een kindje wilt het niet lukt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:56

secricible schreef:
_San87_ schreef:

Alsnog bizar...

Artsen zien uit ervaring wellicht dat het werkt. Maar ZiN baseert zich op wetenschappelijk onderzoek, zij willen dus zien bij hoeveel mensen deze behandeling is uitgevoerd, bij hoeveel het effect heeft gehad (wat is "effect" in deze?), enz. enz.
Blijkbaar zijn er wel artsen die willen roepen dat het effect heeft, maar wil geen enkele arts het ook wetenschappelijk onderbouwen.
Een homeopaat roept ook dat zijn behandeling werkt. Echter, de wetenschap zegt wat anders.

Ik denk dus dat vooral een oproep aan artsen om zich te verzamelen in een trial en te gaan testen hier de uitkomst is voor een grote groep mensen.
Voor deze mevrouw, voor wie nú hulp nodig is zou idd een crowdfunding ofzo helpend kunnen zijn. Maar ik heb ook wel mijn vraagtekens bij hoe liposuctie haar gaat helpen van haar benauwdheidsklachten.

Duidelijk :j. Dan zou je idd verwachten dat die artsen data aanleveren, wanneer zij zo overtuigd zijn dat de operatie werkt.

Ik kan me zo voorstellen dat het gewicht dat met het wegzuigen van vet verloren wordt een goede uitwerking kan hebben op het uithoudingsvermogen.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 08-09-20 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:56

Yipee schreef:
maaike5581 schreef:

Ik misgun je geen kind maar je hebt er ondertussen wel al 3. Hoe vaak mag je zo'n traject doorlopen? Dit is overigens niet persoonlijk aanvallend bedoelt naar jou. Ik gun iedereen zijn geluk en ben blij dat de mogelijkheid er is in ons land.

De wereld is gewoon niet zo zwart wit en er zijn helaas meer aandoeningen en behandelingen die niet worden vergoed. Ik hoop dat het voor lipoedeem binnenkort gaat veranderen.

Er is wel een keer een rechtzaak geweest over de vergoeding van liposuctie. Die mevrouw heeft toen gelijk gekregen en toen is het vergoed. Maar daar moet je ook maar net trek in hebben. Die casus is ook bij radar geweest. Mevrouw moest eerst een liposuctie voordat ze een nieuwe knie kon krijgen.

3x per doorlopende zwangerschap, waarbij een punctie (het ophalen van eicellen uit de eierstok) gezien wordt als 1 behandeling. Je mag dus eigenlijk 3 puncties doen voor 1 zwangerschap.
Een doorlopende zwangerschap wordt door de verzekering gesteld op 12 weken zwangerschap (even uit mijn hoofd, kan ook 10 zijn).

Waarbij het niet zo hoeft te zijn dat je per kind een behandeling/punctie nodig hebt, uit 1 behandeling kunnen meerdere embryo's worden ingevroren en als die blijven plakken kan 1 behandeling dus meerdere kinderen opleveren.
In theorie mag je via IVF dus zoveel kinderen krijgen als je wilt, net zoals een gezonde nederlander. Waarbij je wel je moet houden aan de grensvoorwaarden voor IVF (zoals leeftijd en bijvoorbeeld gewicht). In de praktijk is IVF voor veel vrouwen zo'n loeizwaar traject dat daar een redelijke mentale barriére zit, zeker als je meerdere puncties nodig hebt voor 1 doorgaande zwangerschap.

Overigens is die 3 pogingen ook weer op wetenschap bepaalt (om de brug naar dit topic terug te halen). Er is uit onderzoek gebleken dat de kansen op een zwangerschap na 3 puncties zo klein worden, dat dit voor de zorgverzekering/ZiN niet meer opweegt tegen de kosten. Net zoals met heel veel andere behandelingen is er sprake van een kosten/baten afweging.

BigOne

Re: Levensreddende operatie wordt niet vergoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:05

Ts, lipoedeem komt in principe voor in onderste gedeelte van het lichaam, afvallen heeft er geen invloed op. Deze dame is dus “ veel te zwaar” en heeft daardoor knieklachten . Die zwaarte zit ook in bovenlichaam en daar kun je met afvallen wel iets aan doen . Misschien moet ze dat eerst doen zodat ze door haar overgewicht aan de bovenkant het minder benauwd heeft . Want lipoedeem komt bij mijn weten niet voor rondom hart en longen .

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:12

purny schreef:
@mvdende: Die kinderen in de toekomst kunnen er wel voor zorgen dat wanneer jij hulpbehoevend raakt ze je kunnen helpen. Hetzij je naar het toilet of onder de douche.
Vriendinnetje van mij is al heel lang bezig met IVF. Hopelijk gaat het haar lukken om zwanger te raken want niets is zo frustrerend als je een kindje wilt het niet lukt.

De post direct boven die van jou, was niet van mij ;)

Maar ik ben inderdaad van mening dat er al veel te veel mensen rondlopen op de wereld dus dat ééntje minder geen kwaad kan. Niet op de normale manier kinderen krijgen is voor mij dan ook geen kinderen krijgen en mijn mening is dat IVF = prima, maar dan wel zelf betalen. (Niet vergoeden door de zorgverzekering)

Ik denk dat heel veel mensen wel iets lichamelijks en/Of psychisch hebben wat ze graag "behandeld" en vergoed krijgen door de zorgverzekering. En mijn mening is dat lichamelijke klachten daar wel voorrang op krijgen. Zoals een goede lyme diagnose wat nu niet vergoed wordt. (De diagnose, niet eens de "experimentele" behandeling.)

En ik heb nergens gezegd dat de vrouw uit de openingspost geen behandeling vergoed moet krijgen, juist WEL! Lipoedeem is zn lichamelijke aandoening die juist wél vergoed zou moeten worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:14

infertiliteit is ook een lichamelijke aandoening bij de meeste stellen.

Ik citeer nogmaals mijn vraag uit een vorige post voor je:

Citaat:
Hoe is een IVF behandeling als er sprake is van een zaadprobleem géén lichamelijke aandoening? Of een vrouw met PCOS of endometriose?
Het is gewoon een gevolg van een lichamelijke aandoening. Net zoals een rolstoel of een bril ook geen levensreddend product is, maar wel een hulpmiddel om een lichamelijk mankement te kunnen verbeteren.

IVF is in verreweg de meeste gevallen een manier om een klacht (infertiliteit) ontstaan door een lichamelijke aandoening te behandelen.

En voor lipoedeem is dus nog geen goede wetenschappelijk bewezen behandeling. Liposuctie is een experimentele behandeling. Net zo bewezen als een druppeltje van de homeopaat. Jij vind dus dat niet-wetenschappelijk bewezen behandelingen vergoed moeten worden door de zorgverzekering?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:16

mvdende schreef:
purny schreef:

Maar ik ben inderdaad van mening dat er al veel te veel mensen rondlopen op de wereld dus dat ééntje minder geen kwaad kan. Niet op de normale manier kinderen krijgen is voor mij dan ook geen kinderen krijgen en mijn mening is dat IVF = prima, maar dan wel zelf betalen. (Niet vergoeden door de zorgverzekering)

Ik denk dat heel veel mensen wel iets lichamelijks en/Of psychisch hebben wat ze graag "behandeld" en vergoed krijgen door de zorgverzekering. En mijn mening is dat lichamelijke klachten daar wel voorrang op krijgen. Zoals een goede lyme diagnose wat nu niet vergoed wordt. (De diagnose, niet eens de "experimentele" behandeling.)

En ik heb nergens gezegd dat de vrouw uit de openingspost geen behandeling vergoed moet krijgen, juist WEL! Lipoedeem is zn lichamelijke aandoening die juist wél vergoed zou moeten worden.

Ooit van vergrijzing gehoord? Kinderen zijn wel nodig, degene die in 2020 of 2021 geboren worden zijn de toekomst. Maar bij jou zijn er wel vaker punten waarbij ik het niet snap. En die ga ik niet hier neerzetten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:18

mvdende schreef:
purny schreef:

Besef jij wel dat die eentje minder voor de ander zijn hele leven kan betekenen . Het feit dat iets anders niet vergoed word is geen reden om in jouw ogen onzinnige zaken dan ook maar niet te vergoeden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:21

purny schreef:
Ooit van vergrijzing gehoord? Kinderen zijn wel nodig, degene die in 2020 of 2021 geboren worden zijn de toekomst. Maar bij jou zijn er wel vaker punten waarbij ik het niet snap. En die ga ik niet hier neerzetten.

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/ve ... gle.com%2F

Wel een mooi artikel om ook eens te lezen :j

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:24

Yipee schreef:

Ik heb het geluk, 2 voor de prijs van 1...
Je hebt 3 pogingen.
Dat wil zeggen 3x medicatie en 3x punctie.
1 verse terug plaatsing als er goede embryo's zijn (heb je er geen trlt de poging evengoed) per keer.
Als je geluk hebt kunnen embryo's ingevroren worden.
Bij de 3e poging of boven de 35 mogen er 2 embryo's terug geplaatst worden.

Na de 3e poging is het klaar, ook al ben je niet zwanger.

Heb je een doorgaande zwangerschap dan staat de teller weer op 0.