Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ontherun

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 14:24

@Eulogy, maar als je ze eenmaal kunt dan zijn ze heerlijk :D Ik houd echt van de oly lifts, daar is mijn training dan ook op gebaseerd. Opgehakt in stukjes zijn ze goed aan te leren, maar je moet ze eigenlijk wel in 1 keer goed aanleren imo :o Ik zie vaak mensen die teveel zwaaien met de barbell of gekke andere dingen doen, dat is zonde.

@Neverland, iedereen is ergens begonnen :D

@Travel_me volg jij gewoon de WODs van de box of doe je daarbuiten nog kracht/specialty oefenen? Foamroller is echt mijn lifesaver :=

Hier even twee dagen relatieve krachtrust, twee dagen hardgelopen en alleen wat accessoire oefeningen gedaan. Morgen weer zwaar trainen. Qua eten heb ik geen schema en eet in principe waar ik zin in heb, alleen zorg ik wel dat ik over het algemeen iets eet waar ik iets aan heb.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 15:05

Ik volg gewoon de wod's :) Ben pas 3 maanden bezig en kan heel veel nog niet, dus wat mij betreft heb ik daar genoeg aan :) Wel oefen ik dingen thuis nog extra. Sws handstand push ups en double unders als ik tijd heb. Ook probeer ik (sinds vorige week) iedere ochtend een setje buikspieren te doen (meerdere oefeningen) en push ups. Daarnaast probeer ik iedere dag sinds kort te stretchen en te foamrollen.
Heb nu ook 2 weerstandsbanden gehaald, dus die kan ik ook gaan inzetten :) Plus heb een soort van pvc pijp. Ook handig voor mobiliteitsdingen :)
Wat voor oefeningen doe je als je accesoire oefeningen doet? Of iedere keer anders?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 15:19

Welkom Neverland!

Lieffiefi, eet je dan inderdaad niet teveel eiwitten? Meer dan 1,5/2 gram per kg lichaamsgewicht is sowieso niet nuttig, maar kan ook negatieve effecten hebben inderdaad.

Travel_me, ik ga ooit denk ik nog wel het geduld vinden om ze goed te leren :+ Ik wil momenteel vooral mijn trainingen echt doelgericht houden, dus ik hou het de komende weken sowieso vooral nog even bij squats, bench en deadlifts + accesoires.
Ah oke klinkt logisch inderdaad van je knie!

Ik ga vanavond toch trainen :D Gister SBD training gedaan dus dacht dat ik vandaag een rustdag had, maar ik "mag" toch deadliften :')

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 15:41

Jullie gaan hard! Ik heb veel moeite met de Oly lifts. Zijn erg technisch en ik ben heel perfectionistisch. Cleans lijken makkelijk maar als je ze echt goed wil uitvoeren zijn ze ook lastig. Ik ben nu net een jaar bezig met CrossFit en mijn coach zei van de week nog tegen me dat je die lifts niet in een jaar leert door alleen de CrossFit WODs te volgen. Ik wil er in open gym wel graag meer aan gaan oefenen ook.

Super relaxed dat je vriend strength and conditioning coach en fysio is Yanou! Mijn (soon to be) boyfriend is personal trainer, dus dat is ook erg prettig. Hij is nu bezig om een kracht trainingsschema voor me te maken. Maar hij heeft weer helemaal geen verstand van de CrossFit en oly movements.

@Lieffifi: Ik volg geen specifiek voedingsschema. Heb al vrij veel verstand van voeding door de opleiding die ik volg, dus weet wat ik kan eten. Ik ben sinds gister begonnen met het uitproberen van het Ad Libitum dieet. Hierbij tel ik geen calorieën en macro's, maar probeer ik meer intuïtief te eten. Voor mij heel erg spannend want mijn keukenweegschaal en calorie-tel app zitten zo'n beetje aan me vastgeplakt. Ik hoop dat dit me wat meer rust geeft. Voor nu probeer ik nog wel af en toe te checken hoe ik qua eiwitten zit, en weeg dingen als havermout en whey nog wel af.

Ik ga om half 6 weer trainen, er staat een lekkere workout op het programma:
5x4 paused bench press (3 sec)

Daarna Metcon:
20 minute AMRAP:
20 kb swing (16 kg)
20 hollow rock
10 ring row
10 sec ring support hold

Morgen een rustdagje en woensdag duik ik met mijn nieuwe liefde de open gym in, dan gaat hij mijn trainingsschema uitleggen.

Mijn eten voor vandaag:
O/L: salted caramel cappuccino overnight oats (50 gram havermout, 150 ml volle melk, zakje iced salted caramel oplos ijskoffie, klein handje fruit en noten muesli, 15 gram chiazaad, 15 gram karamelstroop)
T: 2x magere kwark (ongeveer 450 gram totaal), klein banaantje, mineola
A: nasi goreng met venkel en ei
T: magere kwark (ongeveer 200 gram)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:25

Wat een leuk topic! Ik ben Sevke, 49 jaar oud :=
Sinds april begonnen met fitness/krachttraining met een PT omdat ik begon aan te komen door de overgang. Ondertussen 7 kg vetmassa kwijt en 0.500 kg spiermassa erbij. Ik zie/voel echt al verschil aan mijn armen en benen, en vooral buik en taille, en een dikke kledingmaat verschil. Tot nu toe trainde ik 6 dagen op 7, maar sinds vandaag wordt dat 5/7. Merk wel dat ik soms een niet-sportperiode moet inlassen van een dag of 3 omdat ik anders echt heel erg moe word.
Doe het liefste muscle building, maar soms moet ik ook strength training doen, cardio of HIIT of van die vreselijke tabata workouts :')
Af en toe ga ik ook hardlopen, dat deed ik ervoor ook al, en ik neem de fiets naar het werk. Paardrijden tel ik ook niet mee als workout.
Qua voeding let ik wel op, maar ik sla er niet in door. 's morgens skyr met eiwitpoeder erbij met wat fruit. 's middags een koolhydraatarme lunch. Tussendoor een magere kwark of proteinereep en 's avonds hetgeen ik kook voor mijn gezin. Vooral veel groenten, vis of mager vlees of vleesvervanger en een klein beetje koolhydraten. Ik drink 2 liter water per dag. Alcolhol en frisdrank mag (met mate!) enkel in het weekend. En dan mag ook een ijsje of koffiekoek. Anders houd ik het niet vol. :D

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:15

@Jip: Hmm ja ligt er denk ik ook aan hoe of wat. Want in de wod's zelf doe je natuurlijk voornamelijk op snelheid. Maar als je het regelmatig als strenght doet, denk ik dat je het best onder de knie kunt krijgen in een jaar. Zie bij ons best veel die het echt goed uitvoeren. Nu doen wij ook iedere week een snatch en iedere week cleans, dus dan doe je het minstens 20 min per stuk per week. Plus dan nog regelmatig in een wod (cleans dan).
Ben benieuwd hoe je het eten zo gaat bevallen :) Lijkt mij lastig, maar ook wel goed. En trainse zo!
Krijg jij geen buikpijn van zoveel kwark op een dag? :)

@Sevke: Welkom! Train je iedere keer met PT of ook gewoon alleen? Lijkt mij wel lastig om trainingen te doen die je vreselijk vind XD. Ik zou daar geen motivatie voor hebben.
En qua eten, red je dat op zo weinig koolhydraten? Ik klink een beetje zeurderig, maar snap soms niet hoe mensen zo veel trainen met weinig koolhydraten. Ik zou dan namelijk 0 energie hebben XD

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:43

Jongens heb ff een vraag waar ik al drie dagen over aan het nadenken ben. Mijn vetpercentage is redelijk laag en ik zie vrij snel op mijn lijf waar ik in de gym voor aan het trainen ben. Op zich super fijn en positief, MAARR ik zit in dubio met mijn benen. Ik wil ze graag slank houden en iets meer figuur erin, alleen beginnen mijn quadriceps langzaam te groeien en dat is iets wat ik liever niet wil :') :') Nu weet ik dat om ze enorm gespierd te krijgen je echt over een lange termijn praat, maar het zit me toch niet lekker. Ik zit wel iedere keer gewicht omhoog te gooien bij de leg press maar ik vraag me ineens af of dat wel de juiste oefening is als ik juist geen grote groei wil in die benen. Ik heb liever Kayla Itsines legs :P Ik doe bij de squats bijvoorbeeld al de sumo ipv de normale, maar heb eigenlijk geen idee of dat zin heeft. Snappen jullie de vraag en hebben jullie daar een idee van?

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:53

Ik snap je vraag maar durf er niet echt antwoord op je geven. Weet wel dat veel meer vrouwen met dit soort dingen strugglen. Maar misschien weet iemand anders daar wel antwoord op te geven.
Zelf denk ik altijd dat ik giga bovenbenen heb (vind ik niet mooi), maar als ik dan langs een winkelraam liep zie ik 2 stokjes XD

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:01

Ja ik vind het ook super lastig! Het ene moment ben ik ervan overtuigd dat het echt nog wel maanden gaat duren voordat ik aanzienlijk grotere benen heb en dat ik nu lekker met de leg press bezig kan blijven, maar aan de andere kant doe ik nog geen maand krachttraining en zie ik al veel veranderingen in mijn hele lijf :+ Ik kan prima met elastieken mijn kont en binnenkant van mijn benen trainen dus dat is ook nog een optie.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 19:24

Welkom Sevke!

@Leoni: Ja, als je het vaak oefent is het logisch dat je het eerder leert inderdaad. Ik heb geen last van de kwark, eet elke dag zo'n 600-700 gram. Toen ik een tijdje lager in eiwitten zat (tijdens de corona lockdown), had ik wel veel last toen ik weer begon. Maar is een kwestie van opbouwen.

@Castilja: Het ligt er helemaal aan wat je doel is. Als je geen grotere benen wil, moet je ze minder trainen. Het is eigenlijk heel simpel :+

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:38

Oh ik vind die stevige benen juist mooier dan zo'n spaghetti benen. :=

80/20 is trouwens 80% gezond eten en 20% wat ongezonder. :)

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:42

Als het zo simpel was had ik die vraag niet zo geformuleerd. :') Ik wil ze graag shapen en heb daar voor nu nog bepaalde oefeningen voor nodig, maar er zijn ook vrouwen die precies de benen hebben die ik ook wil, maar toch die krachtoefeningen blijven doen terwijl mijn quadriceps nu vormen aannemen die ik niet wil.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:45

Daar kan je niks aan doen. Dat is simpelweg hoe jouw lichaam is en hoe hun lichaam is. We zijn niet allemaal hetzelfde, dus je kan ook niet iemand anders z’n fysiek 100% nastreven.

Zelf hou ik van bulky gespierde benen <3 dus blij dat ze weer wat groeien.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:53

Oeh ik vind stevige, gespierde benen ook juist mooi. :j Maar dan zou ik zeggen minder (zwaar) benen trainen of wat meer vet op het lichaam (en dus ook de benen) eten? :+

Vandaag helaas geen tijd gehad om te trainen. Wel gekickbokst. Morgen bovenlichaam!

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:54

Meh :') Dan hou ik het voorlopig even op (sumo)squatten, leg extensions,- curls en elastieken. En een booty lesje als de docente op komt dagen }:)
Hahahaha ja Sem gewoon de boel omdraaien; aankomen zodat mijn benen in verhouding dunner lijken 8-)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:18

Castilja schreef:
Meh :') Dan hou ik het voorlopig even op (sumo)squatten, leg extensions,- curls en elastieken. En een booty lesje als de docente op komt dagen }:)
Hahahaha ja Sem gewoon de boel omdraaien; aankomen zodat mijn benen in verhouding dunner lijken 8-)

Hahah precies. :Y)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:19

Even binnenvallen: castilja, misschien kan je voor je benen iets lager gewicht nemen en wat meer herhalingen, en daarnaast voldoende stretchen? Zo worden ze toch getraind maar krijg je wat 'langere' spieren dan echt van die bulky korte dikke spieren.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:23

Ah!! Da's een goede om te proberen! Dank!!

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:27

Mochten jullie trouwens lekkere eiwitrijke gerechten hebben... Ik doe graag inspiratie op! :))

Ik ben net toch even gaan trainen. Had nog een gaatje gevonden in de agenda! Geen uitgebreide sessie, kwartier hardlopen als warming up en daarna biceps en borst. Maar toch blij dat ik even ben gegaan! :D

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:29

Mag ik me hier ook melden.

Ik ben sinds kort begonnen met fitness/krachttraining.
Eerst was ik heel sceptisch er over maar vind het toch leuker dan gedacht!
Ik krijg hulp van mijn vriend, hij doet al jaren aan fitness/krachttraining.
Ook mijn schoonzus is er mee begonnen (zij doet het net iets langer dan mij) en samen delen we veel onze voortgang enz.
Maar mij lijkt het ook leuk om met anderen mijn ervaringen/voortgang te delen.
Dit ook omdat ik op dit moment een dipje heb en niet lekker in mijn vel zit waardoor ik niet echt gemotiveerd ben om naar de gym te gaan, tenminste niet zo vaak als ik zou willen.
Mijn routine toen ik begon was 2 dagen gym, 1 dag rust, 2 dagen gym, 2 dagen rust, 2 dagen gym etc.
En ik hoop deze routine snel weer op te pakken.

Vanavond ben ik weer geweest samen met mijn vriend. En ondanks dat ik aan het begin er weinig zin in had heb ik toch lekker kunnen trainen.
Zijn er meer die gebruik maken van de app JEFIT?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:02

Leuk zo’n topic! Ik ga morgen even alle reacties tot nu toe lezen maar alvast even wat over mijzelf.

Ik ben in 2018 begonnen met personal body plan. Toen in een jaar een mooi resultaat behaald + 6 kg en meer spierdefinitie. (Tot mijn 18de altijd ondergewicht gehad)

Tijdens de Corona de zolder omgebouwd tot homegym, waar ik erg blij mee ben.
Er staat oa. een squatrack, bench (met legextension), cable crossover, dumbbells (2-20kg) en hipthrust bankje in.

Nu weer bezig met opbouwen ivm schouderklachten. Traininschema volg ik van instagrammer Hanna Öberg.

Gewicht is nu vrij stabiel, wil eigenlijk wel weer een tijdje gaan bulken, maar ik heb nogal snel metabolisme (hartslag standaard boven de 100) dus moet echt meer eten dan ik lief heb om in massa aan te komen.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:13

Castilja schreef:
Als het zo simpel was had ik die vraag niet zo geformuleerd. :') Ik wil ze graag shapen en heb daar voor nu nog bepaalde oefeningen voor nodig, maar er zijn ook vrouwen die precies de benen hebben die ik ook wil, maar toch die krachtoefeningen blijven doen terwijl mijn quadriceps nu vormen aannemen die ik niet wil.

Jij bent die vrouwen niet :P Is echt zo afhankelijk van je genetische aanleg en je bouw.

Als je niet wil dat je quads groeien, moet je geen quad focused oefeningen doen. Wat Maanlicht zegt. Met leg extensions en squats leg je trouwens sowieso vooral de focus op je quads dus zou vooral andere oefeningen kiezen.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 05:52

Maar hoe zit het dan met wat schemerdier zegt? Minder gewicht erop gooien maar vooral veel herhalingen doen en stretchen? Met sumo squats voel ik andere spieren enorm werken die van mij wel mogen groeien dus vind het zonde om die helemaal overboord te gooien. Maar ik kijk wel joh, ik kan gerust nog ff doorprutsen want de omvang van die benen is nog alles behalve groot, maar wil het gewoon voor zijn :')

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 07:57

@Amyjames: Welkom! Je bent goed begonnen :) Jammer dat je nu even in een dipje zit.
Die app ken ik niet, wat is dat voor iets?

@future vet: Welkom! Wat fijn dat je zoveel thuis hebt om mee te trainen :) Lastig dat je dan zoveel moet eten! '

@Castilja: Volgens mij helpen minder gewicht en meer herhalingen niet echt qua minder opbouw. Want je blijft nog altijd die spieren trainen. En misschien dan wel lichter, maar de meer herhalingen maken het weer zwaarder.
Als ik zou moeten adviseren, dan zou ik kiezen voor veel losse oefeningen waarbij je meerdere spiergroepen tegelijk traint ipv bijvoorbeeld de legpress of leg extension

-------------------
Ik ben de dag om 6uur begonnen met een half uurtje oefeningen plus rekken en losmaken heup.
Gewoon even om te kijken hoe het mij bevalt zo voor werken oefeningen doen. En die heup ja dat is nodig gewoon.
Nu straks 8 uur werken in de horeca en dan heb ik vanavond weer Crossfit. We gaan half uur snatch doen en dan een wod van 20 minuten met iedere 4 min: 90 sec row (max cal), single arm dumbell clean en jerk plus burpees
Heel benieuwd, want mijn schouders zijn nog giga blauw van de dumbell power cleans van zaterdag XD

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:23

Jij bent vroeg op! Knap hoor... Ik ben absoluut geen ochtend mens. :')

Weet iemand hoe het precies zit met aankomen en krachttraining? Ik weet dat een vrouw niet zo snel aankomt qua spieren met kracht. Maar hou je bv ook meer vocht vast als je met kracht begint? Voordat ik met kracht begon woog ik 58 en inmiddels weeg ik bijna 63 (ben 1,68). Maar mijn taille maat is bijvoorbeeld iets afgenomen. Is de weegschaal iets dat je compleet moet vergeten met krachttraining?

Qua eten eet ik niet te veel (vind ik :')). Dit is bijvoorbeeld vandaag:

O: 50gr havermout (speltvlokken) met banaan, amandelen en blauwe bessen
L: salade van 25gr geitenkaas, walnoten (12gr) en natuurlijk sla, komkommer, paprika en slasaus
A: salade van tonijn, pijnboompitten, 2 eieren, komkommer, ui, tomaten, sperziebonen

's avonds na het sporten pak ik meestal nog een bakje Franse magere kwark met diepvries fruit.

Tussendoortjes eet ik alleen als ik echt honger heb tussendoor. Dit is meestal een appel of een mandarijntje.

Ik lust verder geen rijst en aardappelen. Behalve als het friet is. :') Dus eet vrij weinig koolhydraten in de avond.

En dan in het weekend heb ik meestal een stukje gebak of pak ik een ijsje of ga ik uiteten etc etc.