Zindelijkheids problemen kleuter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snorkel1986

Re: Zindelijkheids problemen kleuter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 22:30

Euh een luierbroekje.. niks te zien als mis gaat en kan hij zich zelf prima mee redden of denk ik nu te simpel.. die zijn er ook voor grotere jongens van drynites dan kan ern foutje maken zonder dat de klas het merkt

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 22:36

snorkel1986 schreef:
Euh een luierbroekje.. niks te zien als mis gaat en kan hij zich zelf prima mee redden of denk ik nu te simpel.. die zijn er ook voor grotere jongens van drynites dan kan ern foutje maken zonder dat de klas het merkt

Uhm..dan moet hij wel zelf naar de wc gaan en dát doet hij juist niet.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 22:38

Hier ook met nr 2 gehad ondanks dat we er geen ding van maakte deden we dat onbewust dus wel in zijn ogen.
Naar de basisschool en dan zindelijk zijn is makkelijker benoemen was hier dus de boosdoener.
Ik kreeg de tip het los te laten en toen we dat deden kwam het vanzelf.
Heb me hier enorm schuldig over gevoeld omdat we hem dus onbewust dus toch pushten ook al was het voor ons goed bedoeld doormiddel van positief belonen er kwam dus toch teveel druk bij kijken.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 22:49

Ik zou hem nu vb 2 maand met luiers laten lopen. Laat het zindelijk worden voor wat het is en zelfs veel kans dat hij er zelf om vraagt na een tijdje.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 23:25

Met een 4 jarige valt best een gesprek te voeren. Ik zou uitleggen dat dit het laatste pak luiers is. Laat 'm helpen een plan te bedenken. Thuis zonder luier en de laatste paar luiers voor school bewaren? Zorg dat de luiers uiteindelijk in een weekend op zijn, zodat er genoeg tijd is om te dweilen en te wassen. Op is op.
En meenemen als je zelf naar de wc gaat.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 23:33

Bij ons waren op een gegeven moment de luiers op.. Toen moest hij wel. Was nog flink drama, mn bij het poepen maar wij hebben er als ouders geen punt van gemaakt en daardoor ging bij hem ook de spanning eraf. Even wat plastic op de bank leggen voor makkelijker schoon maken bij ongelukjes en verder totaal relaxed blijven (en dweilemmer paraat houden :)) ). Dan lost het zich vanzelf op.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 23:52

Mijn kinderen zijn allemaal laat met zindelijk worden, de oudste twee waren beiden 3 jaar en 10 maanden. De jongste wordt deze maand 3 en heeft er ook nog totaal geen interesse in.

Hier zijn de luiers met 3 jaar en 10 maanden ineens uitverkocht, nergens meer te krijgen, helemaal op. "Maar mama vond wel extra leuke onderbroeken in de winkel, dus zoek maar een leuke uit maar dan moet je voortaan wel op de wc plassen/poepen". En zo gingen ze beiden direct naar het toilet, oudste heeft echter zeker tot zijn 8e nog geregeld s'nachts ongelukjes gehad. Middelste eigenlijk nooit.

Maar paniek of niet... Ik zou daar als moeder zijnde echt geen boodschap aan hebben.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 00:00

Ik zou al deze adviezen ter zijde schuiven en naar de huisarts gaan om een verwijzing te vragen voor de plaspoli voor kinderen. Zo te lezen heb je al genoeg geprobeerd. Dwingen gaat nu alleen maar averechts werken.

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:36

Je kan de pamper, luier o.i.d. toch gewoon niet meer omdoen? Net wat pinda_dipje zegt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:40

Mazida schreef:
Ik zou al deze adviezen ter zijde schuiven en naar de huisarts gaan om een verwijzing te vragen voor de plaspoli voor kinderen. Zo te lezen heb je al genoeg geprobeerd. Dwingen gaat nu alleen maar averechts werken.

Precies.
Naar de poep en plas poli en dan krijg je adviezen op maat voor je kind.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:08

In het kader van ervaringen / oplossingen die bij een ander werken ging het bij die van ons wel herkenbaar, met het niet op de WC willen / durven. Helaas moest er hier echt een tablet aan te pas komen, waardoor hij dan voldoende in de zombie-stand kwam om hem niet al te alert op de omgeving te laten zijn.... een boekje was echt niet genoeg.

Hj mocht dan een (verantwoord :P ) spelletje op zijn eigen nieuw aangekocht tabletje spelen, ALS hij op het potje ging zitten. Nou dat ging niet zonder slag of stoot, maar als hij niet op het potje zat kreeg hij hem gewoon echt niet :n

Of nouja...op het potje zitten dat ging al niet eigenlijk, dat stond hem zo waanzinnig tegen....maar hij moest in het begin dan in ieder geval boven het potje staan, potje tussen zijn voeten. En als je dan een paar minuutjes speelt...dan word je toch wel moe van het zo staan ;)

En dan wil je graag gaan zitten ;) En dan zit je zodanig in het spelletje dat je niet meer helemaal beseft dat je ineens op het potje zit O:) En laat mamma nou net goed gezocht hebben naar een potje met iets ervoor waar een tabletje goed op kan rusten O:)

Dus zodoende leerde meneer om op het potje te zitten. Gede-sensibiliseerd voor het potje :P
Afijn steeds even een paar dagen zo laten betijen, dat het een gewoonte wordt. Dan na een paar dagen weer een nieuwe eis toevoegen om op het tabletje te mogen spelen. Eerst broek uit en in luier er op. Na een paar dagen luier uit en er op. Kleine stapjes :)

Tot hij uiteindelijk op de WC een spelletje kon doen en er dan wel eens in de ontspanning een plasje of poep kon komen. Dan heb je dat maar een paar keer gehad die ervaring, toch :)

En voorbereid dat de luiers op een gegeven moment "op" zouden zijn, want luiers zijn voor babies en voor grote jongens zijn er geen luiers meer. Kijk, deze passen al bijna niet meer (en dan kan je eventueel express een paar kleinere in huis halen _O- ) en dan ook een belonings-systeempje erbij.

Ik had een A4-tje met WC-potten (bovenaanzicht) uitgeprint en daar gele, blauwe en bruine ronde stickers bij gezocht. Als hij dan op de WC had gezeten, mocht hij een sticker plakken: blauw als hij niks had gedaan, geel voor een plas en bruin voor een poep.

En na een poosje laat je blauw dan vervallen, die sticker zijn op ;)

En mag hij alleen nog een sticker plakken in de andere kleuren. Dat vond hij dan toch wel leuk.
En een klein cadeautje, iets van / voor klei ofzo ;) Daar is hij eigenlijk totaal niet gevoelig voor dat soort dingen, maar alles bij elkaar wel.

En vooral ook veel benadrukken hoe vies dat eigenlijk is, zo'n luier. Goed laten zien ook, van Joh moet je eens kijken / ruiken...bah dat zit dan de hele dag aan je kont... *gruwel* .

En veel boekjes over mensen en dieren die op het potje / de WC gaan, dat hielp hier ook als een tierelier! We hebben een hele collectie <<)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 15:24

Heeft je zoon moeite met "los laten"?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 15:30

Pinda_Dipje schreef:
Maar paniek of niet... Ik zou daar als moeder zijnde echt geen boodschap aan hebben.

Ik wil veel tikken.. maar besluit maar om op mijn handen te gaan zitten. -O-

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:00

hier (en ook bij andere kindjes die lastig zindelijk werden) werkte de 3 dagen zindelijkheids training goed.
Kies 3 dagen uit waarbij je geen andere verplichtingen hebt en (bijna) al je tijd aan je kindje kunt besteden.
Ga samen met je kindje onderbroekjes kopen.
Leg een hele stapel schone kleding klaar. En een emmer en een dweil.
Op de eerste dag gooi je samen alle luiers weg. Zeg dat hij/zij vanaf nu een grote jongen/meid is en dat luiers niet meer nodig zijn. Doe gewone kleding aan. Niet boos worden als hij een ongelukje heeft, wel heel trots zijn als hij op het potje plast/poept (evt. met een beloningssysteem met stickers). Geef ze extra veel te drinken zodat ze vaak moeten plassen. De eerste dag zul je veel moeten wassen maar tot nu toe waren alle kindjes na 3 dagen zindelijk (ook de kindjes waarbij de ouders dachten dat het niet meer ging lukken).
Google maar eens op Lora Jensen 3 Day Potty Training

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:13

Onze zoon weigerde ook op de wc te gaan. Afgelopen kerstvakantie (toen was hij ruim 3,5) waren we allebei 2 weken vrij en toen zijn we ervoor gegaan. Onze zoon wilde ook echt niet op de wc zitten want dat vond hij eng, dus eerst potje. Hij had wel prima door wanneer hij moest plassen, maar weigerde dat ergens anders te doen dan in zijn luier.

Wij hebben dus gewoon z'n luier uitgedaan en dat is eigenlijk prima gegaan. We hadden een potje wat een liedje zingt als je een plasje doet, dus dat was ook leuk voor hem. Hier heeft de stickerkaart wel meegeholpen.
Poepen vond hij eerst nog wel heel eng maar is met de tijd ook beter geworden. Er was wel een zwaai ritueel als dat gelukt was. Daaahaaag poepje! T is wat :+ eigenlijk was hij zo in een dag zindelijk.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:41

Er is best veel gebeurd de laatste tijd, dat gekke Corona virus en ook de scholen zijn nu weer begonnen na de vakantie. Dat is een hoop in het koppie van een 4 jarige.

Ik zou het loslaten. Geef hem lekker een luierbroekje aan en laat hem lekker lopen. Voor zijn 16e stopt het vanzelf een keer.

Hier een jongen van bijna 9 die 's nachts niet zinnelijk is/was. Al die tijd heeft hij een drynite aangehad, maar sinds kort kreeg hij er zélf een probleem mee (schaamte). Pas hierop heb ik een plaswekker met broekje gekocht en we zijn druk aan het oefenen. Ik heb dit pas gedaan toen hij er dus zelf een probleem mee had. Eerder vond hij het wel prima en daardoor had hij ook geen motivatie. Nu dus wel en dat maakt het verschil.

Succes!

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 19:17

Brainless schreef:
Pinda_Dipje schreef:

Ik wil veel tikken.. maar besluit maar om op mijn handen te gaan zitten. -O-

Daar hebben wij dan een andere mening over. Want dan gaat het dus helemaal niet werken bij hem. Maar goed ieder zijn ding.

Op dit moment doen we er ook even niks mee.
Eerst even lekker wennen aan het echte school leven.

Er zitten ook zeker weer wat tips bij.
Dank jullie wel.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:31

Ik denk dat ze met tikken typen bedoeld en niet slaan. :D

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 19:33

Giolli schreef:
Ik denk dat ze met tikken typen bedoeld en niet slaan. :D

Oh...neeeehhh...Zo dacht ik ook helemaal niet.
Ik reageerde op de reactie van pinda dipje

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:38

Onze dochter was ook erg laat. Eind december zal ze vier worden en vlak voor Corona had ze het aardig onder de knie. Toen Corona kwam wilde ze totaal niet meer en ik heb het even gelaten. Ze zat gewoon niet lekker in haar vel en dan ga ik niet pushen. Toen alles weer normaal verliep was ze ook meteen zo goed als zindelijk. Alleen in de nachten doen we nog een luier om maar overdag is ze droog, ook met uitjes of langere auto ritten.

Elke kind doet dit anders en als je echt meer hulp wil zou ik zoals eerder aangeraden dit eerder zoeken bij de plaspoli (dacht ik gelezen te hebben) dan hier op bokt. Want hoe goedbedoeld ook, en welke goede tips er ook bij zitten. Je kan onbewust toch veel druk bij zo’n kleintje uitvoeren waardoor je misschien verder van huis bent.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:45

Dit zijn van die dingen die je heel moeilijk kan afdwingen, in mijn beleving, mijn jongste (nu 4) is ook traag, maar 'moest' met 3 zindelijk zijn ivm school.
Plassen ging vrij vlot goed, maar wel liefst in bosjes, poepen hield ie gewoon hele dag op tot hij zijn nachtluier om had.
Toch heb ik het geheel losgelaten, van de zomer, hij is inmiddels 4, gewoon zonder luier laten rondlopen, vaak in blote kont en inmiddels is het kwartje geheel gevallen.
Als school er niet moeilijk over doet, jij ook niet doen, leg je onbewust alleen maar extra druk op de ketel bij jezelf en bij hem.
Geef droge kleren mee naar school en vraag elke ochtend simpel of hij nu ook, net zoals zijn klasgenootjes, zonder luier naar school wil.
Ik neem overigens aan dat ze daar speciale kleine wc'tjes hebben?