Hoofdpijn door online studeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: Hoofdpijn door online studeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 21:37

Ik was ook zeker van plan te laten testen hoor, morgen even een goede in de buurt uitzoeken.

Ik maak de aantekeningen digitaal op een ander scherm, dus links teams en rechts word. Daarom durf ik ook niet zo goed op papier te gaan aantekeningen maken. Zo aan mijn schrijfstijl is wel te merken dat ik moe ben, sorry!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:50

Sizzle schreef:
Je kan toch gewoon je laptop als 2e of gedupliceerd scherm zetten en dan alleen in de camera kijken als het nodig is?
Ik heb dat in iedergeval wel zo.

Zo heb ik dat op kantoor en thuis ook. Ik gebruik het tweede scherm terwijl ik op m’n laptop de camera heb. Kijk dus in principe niet in de camera, maar ze kunnen mij wel zien. Ander krijg ik namelijk ook soortelijke klachten als jij.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 23:50

Heb je al eens geprobeerd verlichting achter je scherm te zetten? Ik werd lang mega moe van schermstaren, deze tip kreeg ik bij de brillenwinkel. Werkt (samen met wat andere dingen) super goed.

Wat ik verder allemaal ook getest heb:
-Grotere lettertype
-Contrast verhoging instellen in windows
-vaker met m'n ogen knipperen
-luchtvochtigheid verhogen (70% is goed)
-gordijnen dicht doen tegen reflectie
-iets kauwen (om spieren te ontspannen)
-in de verte staren naar beweging

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 07:57

Dorus, ik ga idd toch maar eens kijken om te verbouwen, thanks!

Veulen84, ga ik ook proberen, thanks!

Mijn ouders vinden het helaas onzin om mijn ogen te laten testen. Omdat ik verder alles wel goed zie en ook prima de ondertiteling op de tv kan lezen. Ik ga dus eerst kijken of ik mijn werkplek nog beter kan maken. Daarna kan ik altijd mijn ogen nog laten testen als de hoofdpijn aanhoudt :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 07:59

Kimmie25501 schreef:
Dorus, ik ga idd toch maar eens kijken om te verbouwen, thanks!

Veulen84, ga ik ook proberen, thanks!

Mijn ouders vinden het helaas onzin om mijn ogen te laten testen. Omdat ik verder alles wel goed zie en ook prima de ondertiteling op de tv kan lezen. Ik ga dus eerst kijken of ik mijn werkplek nog beter kan maken. Daarna kan ik altijd mijn ogen nog laten testen als de hoofdpijn aanhoudt :)

Hoe oud ben je dan? Ik ging er vanuit dat je al volwassen was. Maar inderdaad zal je het dan moeten overleggen met je ouders. Al vind ik 30 euro het geld wel waard om je ogen een keer goed na te laten kijken. Ik kan ook alles zien en de ondertiteling lezen maar toch heb ik een bril. En met een forse cilinder erin. Ik had ook veel hoofdpijn.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 08:01

Ik ben 19, maar woon nog thuis. Daarom moet ik dingen wel overleggen met ze. Ik ga nu eerst andere dingen doen, maar de test komt zeker ook als ik last blijft houden!

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:12

Ik heb niet alle reacties doorgelezen maar je kunt aan jou laptop een beeldscherm aansluiten, je kunt je laptop zo draaien dat de camera op jou gericht is.

Het lijkt dan net dat je boor de computer werkt in plaats van de laptop.

Dit heb ik namelijk ook gedaan omdat ik veel online games speel en de hele tijd voor kleine laptop scherm (heb een gaming laptop, vrij grote) zitten is geen pretje.

Ik weet niet of je via de instellingen alles op kleurenblind kunt zetten?
Dit heb ik ook gedaan en de kleuren worden zachter voor de ogen, daardoor heb ik echt minimaal tot geen hoofdpijn meer.
Je hebt bij kleurenblind drie opties als het goed is, ik kom niet op de naam die ik uitgekozen had. Begon geloof ik met een D.

Laat jou ogen ook even nakijken, er zijn zelfs speciale computer brillen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 08:20

Ik ga idd knutselen met mijn laptop en een ander scherm. Instellingen op kleurenblind heb ik nog nooit van gehoord. Daar zal ik eens naar gaan kijken. Het staat nu wel al op nachtstand. Ogen nakijken ga ik laten doen als andere dingen niet helpen!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:31

Arashah schreef:
Ik heb niet alle reacties doorgelezen maar je kunt aan jou laptop een beeldscherm aansluiten, je kunt je laptop zo draaien dat de camera op jou gericht is.

Dit. Ik werk op een groot scherm en mijn laptop staat er gewoon naast met de camera op me gericht. Collega's kunnen me dus wel zien, maar een beetje vanaf de zijkant. Als ik echt wil dat iemand me van voren ziet schuif ik mijn laptop even voor mijn grote scherm, makkelijk zat.

Als ik de hele dag achter een laptop ga zitten net als jij krijg ik ook enorme hoofdpijn. Niet vanuit mijn ogen, maar vanuit mijn nek en schouders omdat ik dan de hele dag naar beneden moet kijken. Jij bent ook vrij lang toch?

Tot slot zou ik je krachtoefeningen tussendoor eens vervangen door wat rekken, dat lijkt me meer passend bij de klachten die je hebt. Dat kun je ook gewoon tijdens je les doen. Bijv je hoofd rollen, schouders optrekken en bewust weer ontspannen, rug bol / hol maken, allebei je armen naar achter / voor, etc. Hoeft niet ingewikkeld te zijn :)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:41

Kimmie25501 schreef:
Ik ga idd knutselen met mijn laptop en een ander scherm. Instellingen op kleurenblind heb ik nog nooit van gehoord. Daar zal ik eens naar gaan kijken. Het staat nu wel al op nachtstand. Ogen nakijken ga ik laten doen als andere dingen niet helpen!

Beeldscherm kun je gewoon aansluiten met hdmi kabel, even pluggen en het doet het :)

Ik ben zelf geen kleurenblind, maar overgevoelig voor kleuren en geluiden.

Ik hoop voor jou dat de klachten straks weg zijn, voordurend hoofdpijn is niets aan..
Heel veel succes met jou opleiding :D

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 09:07

Vanilla, hopelijk heeft mijn vader morgen tijd om er even naar te kijken! Voordat ik weer iets sloop ofzo :D
Ik ben 1.75m.
Wel staat mijn laptop op een verhoging, zodat ik niet superver omlaag hoef te kijken. Wel een stukje, ik kan niet helemaal recht vooruit kijken. Nou ja, kan wel, maar dan moet ik stoel omlaag zetten en zit dat niet helemaal meer goed.

Krachtoefeningen tussendoor moet ik doen vanwege mijn scoliose. Die anderen ga ik ook zeker toevoegen, dankjewel!

Arashah, oh dat zou ik moeten kunnen. Morgen ga ik dat even rustig neerzetten! Vandaag namelijk lange lesdag.

Ik heb net trouwens die ogentest gedaan die voorbij kwam en het viel me op dat mijn beeld voor veraf eigenlijk sowieso niet superscherp is. Dichtbij is dat wat minder problematisch. Misschien mijn ouders toch maar overtuigen dat een ogentest wel slim kan zijn :')

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:13

ik heb inderdaad 2 schermen naast elkaar, werk vooral op t grote scherm maar alle teams vergaderingen zijn op mn laptop, en als er echt interactie is ga ik een beetje verzitten zodat ik in de camera kijk.
Rot hoor TS je hebt er zo te horen al veel aan gedaan

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 09:14

Dan wordt dat toch nog een nieuwe stap.
Ik vind het ook zo vreselijk vervelend; dit haalt echt alle lol van het studeren weg. Ik hoop daarom toch een goede oplossing te kunnen vinden.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:18

Vervelend ts. Ik zie de blue filter bril al meermaals voorbij komen, maar voornamelijk in combi met eerst een oogmeting (die nog even niet doorgaat). Je kan die brillen zonder sterkte echter ondertussen overal vandaan toveren :D Bij bol.com onder andere staan er een heleboel voor nog geen 2 tientjes en bij mij werkt dat al. Dat helpt je misschien ook alvast.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 09:38

Ik heb nu toch maar de opticien gemaild. Hun eerste mogelijkheid voor een afspraak is 29 september, maar ik hoop eigenlijk toch dat het eerder kan. Volgens mijn moeder heb ik mijn ogen zelf verpest doordat ik te vaak op een iPad, telefoon of laptop kijk. Volgens haar ben ik over tien jaar blind als ik niks verander. Klopt dit denken jullie? Het lijkt me ergens zo onlogisch, maar ze was nogal stellig.

Diel_Zor, ik ga er even naar kijken!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:59

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 10:28

Even kort door het filmpje gescrolld want heb zo les, maar goed om te weten dat ik wss niet meer blind word. Wel goed natuurlijk om voortaan minder op mijn telefoon te kijken. Helaas werkt een boek dus hetzelfde, dat is jammer

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 13:27

Kimmie25501 schreef:
Ik heb nu toch maar de opticien gemaild. Hun eerste mogelijkheid voor een afspraak is 29 september, maar ik hoop eigenlijk toch dat het eerder kan. Volgens mijn moeder heb ik mijn ogen zelf verpest doordat ik te vaak op een iPad, telefoon of laptop kijk. Volgens haar ben ik over tien jaar blind als ik niks verander. Klopt dit denken jullie? Het lijkt me ergens zo onlogisch, maar ze was nogal stellig.

Diel_Zor, ik ga er even naar kijken!

Het is hoe je met je ogen omgaat en of ofje aanleg hebt met zwakkere ogen.

Ik game nu 3,5 jaar heel veel uren per dag, mijn bril.met dezelfde sterkte heb ik al meer als 3 jaar als het geen 4 is.
Ogen laat ik ieder jaar meten, maar hoef niets te veranderen want ik heb nog altijd dezelfde sterkte als toen ik mijn bril kocht.

Dat met je ogen verpesten is echt poedersuiker verhaal, sorry voor mijn woorden.

Ik maak het mijn ogen wel comfortabel, grotere scherm, leesbril (gewoon die euro dingen van action) om boeken te lezen. En zorg dat ik iedere rond de 20 min. Even in de verte staar, dat mijn ogen kunnen herstellen van het dichtbij kijken etc.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 13:56

arashah jouw persoonlijke ervaring staat in mijn ogen niet in verhouding met de ervaringen van een oogarts die er voor gestudeerd heeft én dagelijkse praktijkervaring heeft. N=1

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 17:35

Je hoeft geen slechte ogen te hebben om een bril nodig te hebben voor een scherm. Ik kan ook geen dag naar schermen kijken zonder bril, mijn ogen corrigeren teveel. Ik blijf dus overfocussen waardoor ik letterlijk moeie ogen krijg en hoofdpijn. Met bril nergens meer last van, scherpte is maar 0,25 of 0,5. Geen cilinder ofzo erbij, het is puur die sterkte dat mijn ogen rust hebben en niet overfocussen. Laat je niet afschepen door de eerste opticien, want ik zag ook zogenaamd te goed voor een bril. Volgende dacht wel mee en zei ik zet je deze sterkte erin en probeer het eens uit, dat was de oplossing. Blind worden van scherm kijken dan was ondertussen iedereen die kantoorwerk doet stekeblind :+

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 17:43

Ik heb niet alles gelezen, maar krijg je hoofdpijn van TV kijken?
Met een HDMI kun je gemakkelijk je laptop beeld naar de TV sturen, en gelijk ook gewoon in de laptop kijken als het nodig is. Dus dat je er over heen kijkt bijvoorbeeld.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:22

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 09:14

Van tv kijken niet, dus daar ga ik ook naar kijken!

Bedankt verder allemaal!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:32

Waar moet je je tijdens college's ontzettend op focussen voor je gevoel?
- Nadenken wat er wordt gezegd
- blijven kijken naar het scherm
- kijken en (nonverbale) signalen oppakken
- een goede houding aannemen
- iets compleet anders..?

Soms ligt het antwoord voor de hand. Voorbeeld; toen ik plots thuiswerkte, moest ik steeds moeite doen om rechtop te blijven zitten. Iets wat wij ruiters toch met gemak zouden kunnen doen... ;) Mijn houding was niet goed, dus ik stak veel energie in mijn houding continue aanpassen. Toch had ik na een paar uur last van mijn rug.
Verrassing; mijn houding kwam door het gebruik van een woonkamerstoel. Toen ik op een verstelbare bureastoel ging zitten, was de pijn weg ;)

Met hoofdpijn kan het vanalles zijn. Bedenk nu eerst waar je op dit moment veel moeite in moet steken. Als je dat veranderd, kan dat misschien hele verrassende uitkomsten hebben!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 11:59

Euhm lastig. Ik moet tegelijk opletten wat de docent zegt, aantekeningen maken, zorgen dat ik netjes zit, vragen beantwoorden, idd constant kijken naar het scherm, maar ik heb niet het idee dat ik met een van die dingen echt moeite heb. In het maken van mijn aantekeningen moet ik welde meeste energie steken, maar ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten veranderen