Contactlenzen vraag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hemellichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 02:23

Ik draag al 7 jaar daglenzen en ik wist niet eens dat er verschillende maten zijn en niet alleen verschillende sterktes. Ik ga al jaren gewoon langs in de winkel, vraag om mijn sterkte en in geen enkele winkel hebben ze al ooit om een diameter of iets gevraagd.. Zal dus niet heel veel uitmaken denk ik.

Ik heb ook een cilinder trouwens en sinds kort heb ik een bril en die overgang is echt wel even wennen bij mij, maar dan gaat het over 10 minuutjes maximum.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 03:09

Rawr schreef:
Tilmar schreef:
Ik had lenzen van Pearle helemaal aangemeten, bevielen goed.
Kreeg ik na een paar jaar ineens een totaal andere radius, dus ik vroeg waarom dat was. Vaag antwoord. Nou volgens mij was die andere gewoon even niet leverbaar ofzo. Dus ik denk dat het toch niet zoveel uitmaakt. Of het was een heel slechte Pearle.

Ik gok dat je voorheen de iWear Air had, deze is bij Pearle uit het assortiment gehaald nadat de leverancier (Alcon) een absurde verhoging van de inkoopprijs doorvoerde. De lens is nog op veel plekken onder de eigen naam (Air Optix Aqua) verkrijgbaar en ook Specsavers verkoopt deze nog onder de naam Irisian. Qua technologie is dit wel een verouderd type en kun je qua draagcomfort en zuurstofdoorlaatbaarheid betere alternatieven krijgen van bijvoorbeeld Cooper Vision. Qua maandlens raad ik absoluut de Biofinity aan.

Maar vloeistof van de supermarkt of de drogist ben ik iets minder fan van want hier zitten ook gigantische verschillen in. De ene persoon heeft veel meer eiwitten in het traanvocht waardoor de lens met de verkeerde vloeistof sneller dichtslibt en oncomfortabel wordt en een ander heeft te weinig traanvocht en dan is een vloeistof die het oog langer vochtig houdt weer een uitkomst. Daarom raad ik mensen aan om minstens 1 keer per jaar voor contactlenscontrole te gaan. Geef gewoon aan dat je je lenzen online bestelt en dan betaal je een klein bedragje maar heb je wel weer de zekerheid van de juiste sterkte en het juiste advies en ben je met online bestellen nog altijd goedkoper uit. Je moet een leven lang met je ogen en een paar luizige euro's zijn het niet waard om ze permanent te vern**ken. Serieus, als ik een euro kreeg voor iedere (ex-)klant die met klachten binnenstapt nadat ze zelf zijn gaan dokteren met kruidvat/online lenzen dan had ik een leuke vakantie kunnen boeken. Neovascularisatie, hoornvliesbeschadigingen en permanent verlies van het gezichtsvermogen zijn echt schering en inslag tegenwoordig en dat is zó onnodig.

@OP. Een radius verschil van 0,1 mm is verwaarloosbaar en dit ga je vast niet merken. Maar de Acuvue Oasys is een tweewekelijkse lens, hou hier wel rekening mee.

Er is ook een daglens variant van de Acuvue Oasys. Verder helemaal met je eens. Ga nooit zelf aanmodderen maar altijd onder begeleiding. Evt daarna aangeven dat je ze op internet gaat bestellen, dan betaal je gewoon voor de controle.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 07:29

Gewoon advies vragen welke lenzen ze voor je zouden aanraden. De maandlenzen die ik eerst had waren altijd gedoe. Elke keer na twee weken verdroeg ik ze niet meer.
Toen heb ik een keer om daglenzen gevraagd voor een zon/zee/strandvakantie en die bestel ik nu bij online. Hier heb ik nog nooit last van gehad

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 07:49

Ik weet niets van cilinders maar mijn lens ervaringen met pearl zijn wel super goed. Ze blijven echt zoeken naar de ideale oplossing voor je ogen. Ik heb zeker 10 stuks zonder kosten uitgeprobeerd.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 08:05

Ik draag al meer dan 10 jaar lenzen en geen enkele oogarts of opticien heeft me ooit gezegd welke radius of diameter ik moest nemen... Ondertussen ben ik terechtgekomen bij Dailies total 1 van Alcon, lekker prijzig maar beste lenzen die ik ooit gehad heb.

ChiVet

Re: Contactlenzen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 08:32

Hoewel ik geen idee heb welke radius/diameter ik heb, heb ik wel een keer gehad dat ze verkeerd waren aangemeten bij een nieuwe opticien. Elke keer als ik op de bank op mijn zij ging liggen, voelde ik ze namelijk loskomen van mijn oog en moest ik goed knipperen om ze weer "vast" te krijgen. Het vervelendste was nog toen ik bij een les Pole fitness op de kop ging hangen en één lens spontaan uit viel :')
Daarna ook door service gewisseld van opticien en nooit meer problemen gehad.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 09:22

Ik ga eens even mee lezen

Wil ook online gaan bestellen vanwege het enorme prijs verschil.
Heb nu maand lenzen maar na 3 dagen al last van droge ogen ed. Plus dat ze sneller kapot gaan dan een maand door mijn langere nagels.
Wil dus dag lenzen gaan nemen in de hoop dat dat fijner gaat zijn. Heb ze sowieso niet elke dag in maar als ik ze dan draag op t werk moeten ze wel fijn zitten!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 09:44

Suzanne F. schreef:
Bellatrix schreef:
Ik bestel al jaren online...bij Vision Direct. Scheelt enorm veel geld en ze zitten mij prima. Heb zachte lenzen. Vloeistof heb ik gewoon van de AH of de Spar, net waar ik in de buurt ben als ik het nodig heb. Ik kan alle vloeistof hebben.

2 jaar terug weer eens laten ogen laten meten maar nog steeds hetzelfde dus dan blijf ik online bestellen.

En paste jouw recept precies bij de online maten? Heb je een cilinder?

Die cilinder in een lens is heel moeilijk. Ik heb ook een cilinder maar die laat ik weg in mijn lenzen recept en ik zie als een havik. Ik bestel altijd bij Alensa. Lekker goedkoop. Heb hele droge ogen maar Acuvue Oasis 2 weekse lenzen gaat prima. Goede lenzenvloeistof is bij peobleemogen echt heel belangrijk. Er is geen beter merk dan Opti-Free. Ik hou mn lenzen er gerust 16 uur mee in.

Dat wazige kan 2 dingen betekenen, verkeerde gemeten of hij zit in je verkeerde oog. Ik neem aan dat je ze bij de opticien ingedaan hebt? Dat zou wel moeten in elk geval.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 09:48

Ik heb ze echt in het goede oog. En inderdaad bij de opticien ook ingegaan en geoefend. Het is het oog met cilinder wat wazig ziet. Ik weet niet of je die zomaar kan weglaten want het is een redelijke cilinder -1.50.
Mijn sferische afwijking is niet veel dus ik denk dat ik daar niet mee geholpen ben. Maar de andere lens zonder cilinder zit echt veel beter.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 10:10

Laat bij de opticien controleren of de lens met cilinder wel op je juiste plek gedraaid zit in je oog. Misschien dat de as voor dat oog aangepast moet worden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 10:17

Suzanne F. schreef:
Ik heb ze echt in het goede oog. En inderdaad bij de opticien ook ingegaan en geoefend. Het is het oog met cilinder wat wazig ziet. Ik weet niet of je die zomaar kan weglaten want het is een redelijke cilinder -1.50.
Mijn sferische afwijking is niet veel dus ik denk dat ik daar niet mee geholpen ben. Maar de andere lens zonder cilinder zit echt veel beter.

Zit hij niet binnenstebuiten?

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 11:00

zonnebloem18 schreef:
Laat bij de opticien controleren of de lens met cilinder wel op je juiste plek gedraaid zit in je oog. Misschien dat de as voor dat oog aangepast moet worden.

Dit is waardoor ik wazig bleef zien! (cilinder van 3) het kan zijn dat hij net een beetje gedraaid zit.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 11:09

janderegelaa schreef:
[quote="Suzanne

Zit hij niet binnenstebuiten?[/quote]

Ook mijn gedachte
De randen van de lens moet als je hem samenknijpt duidelijk naar elkaar wijzen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 11:09

Ik heb ook cilinders in mijn lenzen, maar zie niet wazig en heb dat ook nooit gedaan.
Ik bestel soms weleens online, maar dan bestel ik gewoon exact dezelfde als die mijn opticien me geleverd heeft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 11:58

janderegelaa schreef:
Suzanne F. schreef:

Nee ook niet. Weet ik zeker. En draag al 3 dagen nu iedere dag nieuwe daglenzen. En het blijft bij rechts wazig. Zal echt aan de cilinder liggen denk ik.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:10

Ik draag al zeker 10 jaar dagelijks lenzen en sinds een jaartje of 5 heb ik ook lenzen met een cillinder. Dat wazige: Gebeurt mij ook vaak zat. Soms heb ik er een hele dag last van, soms ook 4 weken niet. It happens. Als het echt aanhoudend is zou ik het even laten nakijken, maar ik heb het ook geregeld nog desondanks dat ik echt wel weet hoe ik m'n lenzen moet dragen :+

Ik heb een tijdje bij Hans Anders gezeten waar ze mij niet goed hadden doorgemeten (nooit met cillinder dus) waardoor mijn ogen best wel achteruit gegaan zijn. Ik zit nu bij Pearle en heb daar in het begin de lenzenservice gehad waardoor alles continue thuis gestuurd werd, maar nu bestel ik het zelf en ga ik jaarlijks voor controle. Ik heb er echter wel zaak van gemaakt om 1 op 1 dezelfde soort lenzen van hetzelfde merk te bestellen. Ik heb namelijk geen zin om m'n ogen nog meer te verpesten.

Zelf draag ik Biofinity + Biofinity Toric en zit op een 8.7mm, nu is dat de standaard op het type lens wat ik heb maar ik zou er echt voor zorgen dat je dezelfde type/soort lenzen besteld online als die je hebt meegekregen. Dat wordt niet voor niks gedaan, zeker wanneer je het over een cillinder en dergelijke hebt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:14

Suzanne F. schreef:
janderegelaa schreef:

Nee ook niet. Weet ik zeker. En draag al 3 dagen nu iedere dag nieuwe daglenzen. En het blijft bij rechts wazig. Zal echt aan de cilinder liggen denk ik.

Ga met je lenzen in naar de opticien en laat je ogen meten met lenzen in. Het is gewoon verkeerde sterkte, dat moet.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:20

Dat hoeft niet. In een lens met cilinder zit een gewichtje. Die hoort naar beneden te draaien. Het kan zijn dat de lens in het oog van TS iets anders reageert en niet helemaal netjes naar beneden draait. Dan kunnen ze bij de opticien zien op welke as ze hem dan moeten bestellen en het opnieuw proberen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:25

zonnebloem18 schreef:
Dat hoeft niet. In een lens met cilinder zit een gewichtje. Die hoort naar beneden te draaien. Het kan zijn dat de lens in het oog van TS iets anders reageert en niet helemaal netjes naar beneden draait. Dan kunnen ze bij de opticien zien op welke as ze hem dan moeten bestellen en het opnieuw proberen.

Als dat het geval os dan zou ik eens een lens proberen zonder cilinder. Ik heb zelf een cilinder van 2 maar nog nooit in de lens laten zetten en ik zie prima.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:28

janderegelaa schreef:
zonnebloem18 schreef:

Als dat het geval os dan zou ik eens een lens proberen zonder cilinder. Ik heb zelf een cilinder van 2 maar nog nooit in de lens laten zetten en ik zie prima.

Wat zijn dit voor ondoordachte adviezen? Het is niet zo dat het voor niks geadviseerd word. Als je er zelf geen ervaring mee hebt kan je, tenzij je opticen bent, vanaf een afstand niks vinden of ‘dat dat het moet zijn’. Ik draag al jaren cillinder lenzen en heb, ook al zijn ze op de juiste sterkte, wel eens een waas omdat de lens niet goed draait.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 13:48

Ik ga vrijdag terug en zal dit aangeven. Ik moest terugkomen met de lenzen in dus ze gaan vast bekijken hoe ze zitten en hoe ik ermee zie. Ik kan altijd vragen of ze de cilinder eruit kunnen laten maar ik vermoed dat dit te weinig resultaat zal geven voor mijn oog. Maar misschien is de as inderdaad niet helemaal correct, geen idee. Dank voor alle adviezen in ieder geval.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:59

Courses schreef:
janderegelaa schreef:

Wat zijn dit voor ondoordachte adviezen? Het is niet zo dat het voor niks geadviseerd word. Als je er zelf geen ervaring mee hebt kan je, tenzij je opticen bent, vanaf een afstand niks vinden of ‘dat dat het moet zijn’. Ik draag al jaren cillinder lenzen en heb, ook al zijn ze op de juiste sterkte, wel eens een waas omdat de lens niet goed draait.

Dat is helemaal geen ondoordacht advies. Het is het advies van de oogarts én de optometrist destijds. Reden is dat de lens veel dichter op het oog zit dan een bril en vaak kun je dan zonder de cilinder in de lens. Het is het proberen waard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 12:48

Even een update: het bleek inderdaad dat de as van de cilinder niet helemaal goed zat. Die van mijn bril was overgenomen maar het schijnt dat door vet op je oog de lens soms niet helemaal goed draait en de as dan net niet goed zit. Nu heb ik nieuwe lenzen waar dit is gecorrigeerd en het wazige is er helemaal af.
Wel nog wennen maar veel beter.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-20 15:48

Nog een update. Ik heb ook Acuvue Moist geprobeerd en die is voor mijn rechter cilinder oog veel beter. Alleen de andere lens was voor links fijner. Kan ik voor elk oog een ander merk pakken? Is dat niet raar of gebeurt dat vaker?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:57

Nu wil ik de acuvue moist ook proberen. Ik heb altijd moeite met (dag) lenzen en droge oven en draag daarom vaak mijn bril ipv lenzen.

Nog iemand een tip waar je de acuvue moist goedkoop kunt bestellen?