ik moet aan de kunstgebit

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxDiandraxX

Berichten: 4009
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:52

chanicha schreef:
Normaal zuig je je bovengemiddeld ook wat aan maar dat gaat nu nog niet denk ik.
Vinden jullie die kleefpasta ook zo goor :r

Ik hoef hem echt niet vast te zuigen hoor, ook kleefpasta hier nog nooit gebruikt en niet eens in huis. Lijkt mij dat als hij goed past dat ook helemaal niet nodig is toch?

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 21:05

XxDiandraxX schreef:
chanicha schreef:
Normaal zuig je je bovengemiddeld ook wat aan maar dat gaat nu nog niet denk ik.
Vinden jullie die kleefpasta ook zo goor :r

Ik hoef hem echt niet vast te zuigen hoor, ook kleefpasta hier nog nooit gebruikt en niet eens in huis. Lijkt mij dat als hij goed past dat ook helemaal niet nodig is toch?


Klopt dan is het niet nodig maar dit is mijn eerste en sinds gister in.

Henrike5

Berichten: 797
Geregistreerd: 26-02-13

Re: ik moet aan de kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:19

Ai sterkte, is altijd rot als er wat getrokken moet worden, verder geen pijn meer?
Een prothese hoort inderdaad niet zo los te zitten, anders kan je even overleggen met de tandarts voor een oplossing. Vaak is dit inderdaad een nieuw laagje kunststof er onder zodat hij weer past op je kaak. Maar aangezien er net getrokken is heb je kans dat de tandart het nog heel even laat herstellen en inslinken.
Het beste is om zo min mogelijk kleefpasta te gebruiken als hij echt goed past is het zelfs niet of nauwelijks nodig en de prothese word er vaak vies van aan de binnenkant.

XxDiandraxX

Berichten: 4009
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:55

loesjeislief schreef:
Klopt dan is het niet nodig maar dit is mijn eerste en sinds gister in.

Ik had het ook over de reactie die ik getagd had. Ik vind het namelijk niet “normaal” om vast te zuigen maar vraag me dan af of dat aan mij ligt.

chanicha

Berichten: 12232
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:40

Normaal zit hij altijd wel vast’gezogen’ aan je verhemelte want als je je mond open doet valt hij er niet zomaar uit maar denk dat bij TS alles nog wat gezwollen is en het daarom nog los zit.

XxDiandraxX

Berichten: 4009
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:47

Ja vastgezogen wel maar ik dacht dat je bedoelde dat je hem zelf steeds vast moet zuigen en dat hoef ik niet, bij indien even aandrukken en klaar. Maar misschien had ik het dan verkeerd begrepen?

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 11:51

chanicha schreef:
Normaal zit hij altijd wel vast’gezogen’ aan je verhemelte want als je je mond open doet valt hij er niet zomaar uit maar denk dat bij TS alles nog wat gezwollen is en het daarom nog los zit.


Ja ik weet het niet. Heb nu ook blaasje waar mijn hoektand zat. Als ik mijn mond open doet blijft hij ook wel zitten alleen met praten komt hij toch echt los. Ook heb ik last van meer speeksel als normaal en dat gaat onder die plaat zitten en onder die randen dus dat glijd ook lekker dan.

snorkel1986

Berichten: 3057
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: ik moet aan de kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:00

Komt goed geef het de tijd mijn man heeft ook boven en onder in een keer gebruikt geen Kleef troepen hij blijft prima zitten hij is na 2 weken gaan aan passen bij tandarts toen was het genezen en geslonken en met 1/2 jaar weer

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 12:11

snorkel1986 schreef:
Komt goed geef het de tijd mijn man heeft ook boven en onder in een keer gebruikt geen Kleef troepen hij blijft prima zitten hij is na 2 weken gaan aan passen bij tandarts toen was het genezen en geslonken en met 1/2 jaar weer


Zat hij in het begin bij jou man dan ook zo los?

snorkel1986

Berichten: 3057
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: ik moet aan de kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:20

Ja wel redelijk maar gewoon niet meer praten als nodig en effe de tijd gunnen

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 12:30

snorkel1986 schreef:
Ja wel redelijk maar gewoon niet meer praten als nodig en effe de tijd gunnen


Had hij ook last van drukpunten en dat er vocht onder die plaat en randen kwam?

Lithya

Berichten: 2541
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:39

Ts alles wat ik lees, komt heel veel voor. Het gebit is gemaakt van kunststof. De tanden die nog in je kaak stonden hebben ze van het gipsmodel afgehaald. Daarop is het gebit gemaakt. Wanneer je tanden en kiezen trekt, vervormt het bot wel eens iets. Dan is de situatie al anders. Helen kost tijd en de kaak slinkt het eerste jaar het snelst. Helaas past de kunststof van je gebit zich niet zelf aan. Meestal met 3 maanden kan er een nieuwe voering in je gebit en zal deze echt een heel stuk beter zitten. Druk plekje kunnen door je tandarts of de tandprotheticus vrij worden geslepen. Maar ik neem aan dat je sowieso binnen 24/48 uur een afspraak hebt staan voor na controle.

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 12:46

Lithya schreef:
Ts alles wat ik lees, komt heel veel voor. Het gebit is gemaakt van kunststof. De tanden die nog in je kaak stonden hebben ze van het gipsmodel afgehaald. Daarop is het gebit gemaakt. Wanneer je tanden en kiezen trekt, vervormt het bot wel eens iets. Dan is de situatie al anders. Helen kost tijd en de kaak slinkt het eerste jaar het snelst. Helaas past de kunststof van je gebit zich niet zelf aan. Meestal met 3 maanden kan er een nieuwe voering in je gebit en zal deze echt een heel stuk beter zitten. Druk plekje kunnen door je tandarts of de tandprotheticus vrij worden geslepen. Maar ik neem aan dat je sowieso binnen 24/48 uur een afspraak hebt staan voor na controle.


Klopt. Ik ben gister al geweest en de wonden zagen er goed uit. Ik ervaar daar ook geen pijn aan. Het is gewoon vervelend dat hij zo snel los komt. Ik zal dus denk ik geduld moeten hebben en dat is niet mijn sterkste kant.

Lithya

Berichten: 2541
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:11

Geduld hebben heel veel mensen niet, daar sta je niet alleen in. Het is enorm wennen, vaak opnieuw leren eten en weer praten. De tong moet even weer zijn plekje vinden.

Kleefpasta hoor ik velen over dat het vies smaakt. Een heel klein drupje voor op het gehemelte, niet in de buurt van de wonden hebben de meesten het minste last van.

Succes met deze zure appel waar je echt even doorheen moet! Voel je niet geremd te bellen wanneer je drukplekjes hebt, die strippenkaart die je momenteel hebt, is ingecalculeerd

jen

Berichten: 3217
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: ik moet aan de kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:26

Succes ermee, ga over een paar weken terug voor een soft liner in je prothese te laten doen!! Dan zit hij waarschijnlijk al een heel stuk prettiger. Wij rebasen (nieuwe laag in de prothese) meestal na 3 maanden en als het nodig is nog eens na 6 maanden. Hier veel patiënten zonder problemen maar sommige bellen al als ze net op de recovery liggen na het trekken bij de kaakchirurg dat het los zit en pijn doet. Voor iedereen is het anders, heel veel beterschap voor nu

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 13:33

jen schreef:
Succes ermee, ga over een paar weken terug voor een soft liner in je prothese te laten doen!! Dan zit hij waarschijnlijk al een heel stuk prettiger. Wij rebasen (nieuwe laag in de prothese) meestal na 3 maanden en als het nodig is nog eens na 6 maanden. Hier veel patiënten zonder problemen maar sommige bellen al als ze net op de recovery liggen na het trekken bij de kaakchirurg dat het los zit en pijn doet. Voor iedereen is het anders, heel veel beterschap voor nu


Oke ja het is mijn eerste en dacht er gaat een wereld voor me open. Maar helaas. Als hij wat steviger zou zitten dan is het prima. Ik kokhals niet meer. Drinken gaat prima. Eten niet echt. Ik ga morgen even terug en vragen of hij iets aan die pijnlijke plekken kan doen. Dat zou al schelen.

Joltsje

Berichten: 9058
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:13

hoe gaat t nu ts?

maessie

Berichten: 5783
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:14

Hoe gaat het nu ts?
Ik zit ook in dubio om een kunstgebit te nemen. Wat mij vooral nog tegenhoud zijn de kosten. Kregen jullie veel uit de verzekering? Of moest je ook veel bijbetalen? (Snap dat het ook per verzekering scheelt) als ik de boel laat opknappen ben ik ook een bak geld kwijt, dus ja wat is dan wijsheid..

chanicha

Berichten: 12232
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:30

Volgens mij betaalde ik mijn ER en 150 euro.
Aangezien ik toch altijd mijn ER opmaak en het per maand betaal voelde ik dat niet zo.

Birdie60

Berichten: 8405
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:52

chanicha schreef:
Normaal zuig je je bovengemiddeld ook wat aan maar dat gaat nu nog niet denk ik.
Vinden jullie die kleefpasta ook zo goor :r

Ik werkt in de zorg en had nooit moeite met luier verschonen. Met de kleefpasta in kon ik wel over de nek.
Nooit meer gebruikt.

Djoena
Berichten: 11523
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 23:34

Hallo iedereen,

Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik hoop dat jullie met mij mee kunnen kijken. Ivm parodontitis en een chronische ontsteking waardoor mijn kaakbot aan werd getast zijn er 4 dagen geleden 2 voortanden bij mij getrokken en heb ik sinds vandaag een plaatje. Ik vind alleen dat dit echt heel lelijk gedaan is en het sluit niet mooi aan op de tanden die er nog wel zitten. Mijn eigen tanden hebben een veel langere lengte en ik durf dus ook niet meer te lachen sinds ik het plaatje heb, terwijl ik normaalgesproken heel graag lach. Hij steekt echt af in mijn mond. Ook wijkt de kleur van de tanden (witter) en de tandvlees (lichter) enorm af van mijn eigen kleuren dit is op de foto jammer genoeg moeilijk te zien... ik heb ook ineens een stukje nep tandvlees tussen mijn voortanden zitten die ik al jaren niet meer heb. Dit blijkt er te zitten om de prothese/tand te dragen?? En kon volgens de tandarts niet aangepast worden. Ik word er echt verdrietig van als ik in de spiegel kijk. Willen jullie even meekijken en kunnen jullie mij zeggen of ik mij aanstel? Of dat er inderdaad nog wat aangepast kan worden waardoor het meer 1 geheel kan worden?? Mij is verteld dat dit het blijvende plaatje is... maar eerlijk gezegd neem ik daar geen genoegen mee ;( als ik er zo uit moet blijven zien, laat ik liever het hele front eruit trekken om zo meer eenheid te creëren in mijn mond, maar dat wilt de tandarts (logischerwijs) niet doen met de nog redelijk gezonde tanden die er zitten.

Eten, praten, slikken etc gaat allemaal goed. Hij ligt nog iets los met drinken (dan loopt er vocht achter en dan schuift hij iets los?) Maar verder heb ik geen klachten over de pasvorm. Ik "fluit" soms wel met praten? maar ik slis niet.

Afbeelding


Afbeelding
(Als ik lach)
Laatst bijgewerkt door Djoena op 23-05-24 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Berichten: 5129
Geregistreerd: 04-02-05

Re: ik moet aan de kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 00:09

Hier zou ik ook niet blij van worden hoor. Dit ziet er heel amateuristisch uit. Kan je niet bij iemand anders terecht?

Djoena
Berichten: 11523
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 00:12

Kimbers schreef:
Hier zou ik ook niet blij van worden hoor. Dit ziet er heel amateuristisch uit. Kan je niet bij iemand anders terecht?

Dank je wel, het doet mij echt veel dat ik mij dus niet aanstel. Mijn tandarts werkt samen met een tandprotheticus die het plaatje gemaakt heeft. Ik weet niet zo goed waar ik moet zijn als ik het door iemand anders wil laten doen... het is allemaal nog zo nieuw voor mij. Daarbij was het niet goedkoop om deze te laten maken, maar als ik niet tevreden ben, maken ze dan zomaar kosteloos een nieuwe?? Ik kreeg vanmiddag al de vraag of het plaatje gemaakt was door een stagiair/leerling... :'(
Laatst bijgewerkt door Djoena op 23-05-24 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

vilheide

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: ik moet aan de kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 00:46

Op zich zijn het plaatje en de tanden wel mooi maar omdat het zo'n groot contrast is met je eigen tanden ziet het er niet echt mooi uit. Heb je (nog) geen problemen met je andere tanden? Want je tandvlees is daar ook al flink terug getrokken. Als ik dan toch terug naar de tandarts zou gaan dan had ik de rest ook gelijk eruit laten halen. Want daar ga je tzt waarschijnlijk ook problemen mee krijgen.

Ik heb sinds 2010 een volledige prothese omdat ik ook parondontitis had en mijn tanden eruit vielen.

Djoena
Berichten: 11523
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 00:56

Van nature heb ik altijd een gummy tandvlees gehad, dus een grote lap tandvlees met kleine tanden (je ziet de oude rand waar mijn tandvlees gerust heeft nog een beetje zitten op de foto's). Sinds ik behandeld ben voor de parodontitis zijn mijn tanden bijna 2x zo lang geworden door het terugtrekkende tandvlees. Ik was daar erg blij mee, totdat ik hoorde dat het geen mm meer terug zou komen, want nu waren mijn tanden wel erg lang geworden... :( De tanden die er nu nog zitten, zitten nog goed vast. Het liefst zou ik de resterende voortanden en hoektanden alsnog laten trekken, maar mijn tandarts doet dit niet omdat dat een cosmetische ingreep zou zijn. De kiezen zijn allemaal nog in redelijke staat. Ik word er erg onzeker van om zo te moeten blijven lopen...
Laatst bijgewerkt door Djoena op 23-05-24 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt