Geregistreerd partnerschap of trouwen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Geregistreerd partnerschap of trouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 23:11

Wij wilden snel, simpel en goedkoop en zijn daarom getrouwd (zonder feest en familie). Ik heb mijn eigen naam gehouden.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:22

Wij wouden wat regelen toen we een huis ging kopen. Maar trouwen was voor mij too much. Dus GP gedaan, wel er voor gekozen om zijn achternaam aan te nemen. Maar dat was meer dat ik graag van mijn eigen naam af wou.

En dat ik later de zelfde achternaam heb als mijn kinderen. Dat vond ik namelijk als kind altijd heel erg lastig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:49

Even een wat uitgebreidere reactie: toen wij ons vorige huis kochten zijn we voor een GP gegaan, omdat we later nog een keer echt wilden trouwen.
Het GP hebben we op een donderdagochtend bij de gemeente gedaan, dat was gratis :j
Een paar jaar later zijn we alsnog getrouwd met alle toeters en bellen erbij.
Ik heb gewoon mijn eigen naam gehouden :)

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:07

Wordt het een keuze tussen GP of trouwen? Want er is natuurlijk ook nog een derde optie: samenlevingscontract en testament opstellen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:08

Even een vraagje. Even los van keuze gp of trouwen, je hebt toch wel gewoon de notariskosten voor de huwelijkse voorwaarden? Zoiets zal er ook zijn voor go want niet meer standaard in gemeenschap van goederen. Of zit ik er nu helemaal naast?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:31

JosjeDZ schreef:
Wordt het een keuze tussen GP of trouwen? Want er is natuurlijk ook nog een derde optie: samenlevingscontract en testament opstellen.

Ik snap eigenlijk niet waarom mensen dat nog doen eigenlijk... is imo een heel dure optie zonder voordelen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:45

martine0503 schreef:
Even een vraagje. Even los van keuze gp of trouwen, je hebt toch wel gewoon de notariskosten voor de huwelijkse voorwaarden? Zoiets zal er ook zijn voor go want niet meer standaard in gemeenschap van goederen. Of zit ik er nu helemaal naast?

Ja en nee. De standaard is nu bij trouwen 'beperkte huwelijkse voorwaarden'. Onder die voorwaarden is het zo dat alles van voor je huwelijk van jezelf is, alles vanaf het moment van trouwen van jullie samen. Daarvoor hoef je niet naar de notaris.

Wij willen andere huwelijkse voorwaarden, dat betekent dan wel een tripje naar de notaris.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:07

Achterom schreef:
JosjeDZ schreef:

Ik snap eigenlijk niet waarom mensen dat nog doen eigenlijk... is imo een heel dure optie zonder voordelen.

Wanneer er minderjarige kinderen met een ex partner in beeld zijn, kan dat aantrekkelijker zijn ivm hoogte betalende of ontvangende kinderbijslag.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:44

Ik wilde 1 dag in mijn leven een prinsessenjurk aan en een knalfeest. We zijn dus getrouwd. Maar wel op huwelijkse voorwaarden.

Ik gebruik inderdaad de naam van mijn man. Ik had niet zoveel met mijn eigen achternaam.

Je houdt in Nederland overigens altijd je eigennaam. Je kan er alleen voor kiezen om de naam van je partner te gebruiken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:49

Azmay schreef:
Ik wilde mijn vriend mijn man kunnen noemen dus ben getrouwd :')
Heb ook zijn naam over genomen.

dat kan ook bij geregistreerd partnerschap, dat heb ik gedaan
En wij hebben ook "ja" moeten zeggen bij geregistreerd partnerschap, dus ook een jawoord gegeven.
Wij zijn op een dinsdagmorgen om 9 uur gegaan: het gratis moment.
De enige kosten waren een trouwboekje (ook bij PG) dat wilde mijn man graag hebben

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:52

Maar volgens mij mag je (officieel) je partner niet je man noemen als je niet getrouwd bent maar GP hebt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:55

Century schreef:
Maar volgens mij mag je (officieel) je partner niet je man noemen als je niet getrouwd bent maar GP hebt.

je krijgt ook een trouwboekje (desgewenst) dus volgens mij is er verder geen verschil, behalve dat scheiden gemakkelijker gaat als er geen kinderen bij betrokken zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:00

Century schreef:

Nee hoor dat is er af. GP is daarmee gelijk aan huwelijk. Het enige verschil is dus het scheiden wat als er geen kinderen zijn door ontbinding kan en bij trouwen altijd via de rechter.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:04

Dat was dan wel zo? Want zoiets staat me bij. Kan best dat het veranderd is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:09

Het GP is ooit begonnen omdat mensen van hetzelfde geslacht niet konden trouwen en dan dus zo elkaars partner werden. Maar op den duur is dat afgeschaft en kunnen die gewoon trouwen en is GP gelijk getrokken aan huwelijk.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:17

Yvank_ schreef:
Het GP is ooit begonnen omdat mensen van hetzelfde geslacht niet konden trouwen en dan dus zo elkaars partner werden. Maar op den duur is dat afgeschaft en kunnen die gewoon trouwen en is GP gelijk getrokken aan huwelijk.

Klopt, verschil zit m erin dat het huwelijk wereldwijd wordt erkend en GP niet.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 15:12

Even een positieve noot :Y) Als jullie kinderen zouden willen of hebben, dan trouwen. Met een scheiding is dat de betere optie.

Wij zijn getrouwd met een uitgebreid testament (ook ivm aankoop huis, dochter van mijn man en vooral de ex van hem).

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 15:20

Ik lees ook mee, want we hebben al jaren samen een koophuis, nooit iets geregeld.. Laksigheid :7 Maar nu ben ik zwanger dus nu is het gedaan met de Laksigheid.
Trouwen is nu geen optie, dus 't wordt of geregistreerd partners of een samenlevingscontract met testament en dat hij kindje nog moet erkennen. Gp is dan handiger denk ik hé? Moet je dan ook nog een testament doen voor het huis en pensioen of kan dat allemaal in de voorwaarden?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 15:35

Yvank_ schreef:

Precies, ik snap eigenlijk niet waarom ze GP niet afschaffen, wat heeft die keuze voor meerwaarde :?

Wij zijn dus gewoon getrouwd. GP hebben we niet eens als optie gezien en voor de koop van ons huis hadden we een SLC afgesloten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:29

Ik heb een samenlevingscontract en dat stelt echt helemaal niks voor.
Ik zou dus ook niet kiezen voor een geregistreerd partnerschap puur door de eenvoud ervan. Het is hetzelfde als trouwen, maar toch allemaal net niet. Officieel heb je geen bruiloft maar een partnerschapdag ofzo.

Ikzelf zou gaan voor trouwen. Puur voor het gevoel. Ik ben totaal niet traditioneel maar dit vind ik gevoelsmatig prettiger.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:45

Kijk zeker na hoe en wat qua erfrecht en of die regels overeenkomen met hoe jullie het geregeld willen zien ivm zijn dochter. Zoals bv enkel dochter kan aan de erfenis komen, uitkeren pas als beide ouders overleden zijn, etc. De wet veranderd nog wel eens en loopt op sommige punten achter. Geld uitgeven aan een testament kan dus wel eens heel goed besteed blijken.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:29

tamary schreef:
Kijk zeker na hoe en wat qua erfrecht en of die regels overeenkomen met hoe jullie het geregeld willen zien ivm zijn dochter. Zoals bv enkel dochter kan aan de erfenis komen, uitkeren pas als beide ouders overleden zijn, etc. De wet veranderd nog wel eens en loopt op sommige punten achter. Geld uitgeven aan een testament kan dus wel eens heel goed besteed blijken.

Bedoel je dat naar aanleiding van mijn bericht?
Precies dat soort zaken hebben wij vastgelegd. En ook bewindvoering door de notaris (en niet de ex) mochten wij beide het loodje leggen.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:05

Samenlevingscontract met testament, naar wens opgesteld ook gelet op de kinderen. Naar mijn idee fijn geregeld. Ook notariële volmacht er in laten zetten (mocht je niet meer handelsbekwaam zijn dan mag de ander namens jou handelen zonder daarvoor naar de rechtbank te hoeven)

We hebben allebei niets met trouwen of geregistreerd partnerschap. Zou zelf nooit iemands naam overnemen, ik heb al een naam O:)
Laatst bijgewerkt door Adrija op 16-08-20 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 21:11

tamary schreef:

We hoeven niet alles in details vast te leggen, maar we willen wel dat als één van ons overlijdt de ander gewoon in het huis kan blijven en niet dat de helft van het huis van zijn dochter of van mijn familie wordt.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:17

Tipje mbt de notaris... Vaak kun je een gratis oriënterend gesprek aanvragen. Je ontvangt hierna een vrijblijvende offerte voor de besproken diensten. Nav dit gesprek waren wij heel veel wijzer over onze testamenten. Wij gaan overigens trouwen, in beperkt gemeenschap van goederen, maar ivm (zijn) kinderen uit een eerdere relatie is een testament wel nodig, we willen niet dat zij met lege handen kunnen komen te staan.