Tibeaplateau breuk en inzakking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emj_23

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 20:07

Heb gelukkig niet jouw breuk gehad, maar wel een aantal jaar geleden met een enkel en been breuk het hele been in het gips gehad. Ik woon ook alleen en heb een trap in huis. Ik had een bureaustoel geregeld om mijzelf door het huis te rollen. ( en heb iemand gevraagd om alle vloerkleden op te rollen en weg te leggen) Ik ging ook op mijn kont 1 x per dag via de trap omhoog. Grootste probleem was om van de grond omhoog te komen, dus had overal stoelen staan. ( boven aan de trap, naast het bed) Ik had echt een douche in het bad, en dat ging echt niet. Dus ik werd 2/3 keer per week opgehaald door mijn ouders om daar te douchen ( met zo’n hoes voor mijn been) Ik had dus 6 weken gips en mocht niet lopen, onderschat niet hoeveeL spierkracht je dan verliest.. Ik heb de fysiotherapeut hard nodig gehad om mij weer aan het lopen te krijgen. Krijg je al bloedverdunners?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 20:32

Nee ik krijg nog geen bloedverdunners, ik moest wel regelmatig mijn voet bewegen en draaien
Ik heb ook een douche in bad, maar heb gelukkig (nog) geen gips.
En inderdaad op de kont naar boven en beneden, 1x per dag.
Beneden heb ik een rolstoel en voor boven krukken.
Maar dingen als bed verschonen, stofzuigen, dweilen, vuilnis naar buiten brengen enzo lukt niet.
Gelukkig heb ik lieve vrienden.
Werken kan vanuit huis als ik weer beetje rechtop kan zitten (vanwege de ribben).

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 20:39

Jeetje, beterschap!
Ik lag actieve topics te lezen, maar voor jouw topic ben ik rechtop gaan zitten om een heel antwoord te typen.

In 2008 maakte ik met skiën een bochtje en had een tibiaplateau breuk.
Deze is na 2 weken in Nederland met 2 schroeven en cement gerepareerd. Ik kreeg geen brace maar heb 6 maanden niet mogen belasten. Indertijd heel veel pijn gehad en na een jaar moesten de schroeven eruit. Het cement heeft niet gehouden dus was mijn kraakbeen ingezakt.
Daarna alsmaar pijn gehouden en jaren aan de tramadol en andere pijnstillers gezeten. Brace gekregen, schoenen aangepast en naar heel veel artsen gegaan die allemaal mijn klachten niet konden verlichten en ook niets wilden doen ivm mijn leeftijd.

Ik kon bijna niet meer lopen, vochtophoping in vooral mijn onderbeen en ik was zover dat ze mijn been mochten amputeren omdat de pijn té erg werd.

Gelukkig vond ik een arts die een tibiakop osteotomie heeft uit kunnen voeren en hoewel dat een zeer pijnlijke aangelegenheid was met een behoorlijke revalidatie, ben ik nu nagenoeg pijnvrij. Ik kan echter slecht traplopen, niet meer rennen, niet meer fietsen zonder elektrische fiets en op hurken en knieën zitten. Autorijden gaat voor lange stukken alleen in automaat omdat mijn been zeer gaat doen van veel schakelen.

Mocht ik je nog info kunnen geven dan hoor ik het graag.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 20:57

Hurken kan ik ook niet meer, dat is voor mij 1 van de vervelendste dingen want dat heb ik eigenlijk nodig voor werk..
Ik heb binnen een half jaar m’n eerste cross weer gereden, b niveau hoor, geen topsport..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 21:14

B niveau zou ik al fijn vinden.

Maar jeetje wat een verhaal Imker, daar schrik ik wel van.
Ik hoop toch echt dat het bij mij niet zo erg zal zijn.

Niet kunnen hurken zou ik toch ook niet fijn vinden nee.
Nu doe ik kantoor werk , maar toch.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 21:22

Als iemand 'm voor je kan ophalen, zou je bij een thuiszorgwinkel een badplank kunnen lenen. Moet je alleen je huisarts even om een machtiging vragen, dan loopt het verder via je verzekering. Je zou evt bij vegro.nl kunnen kijken, die bezorgen welicht ook thuis. Plank leg je over het bad en klem je vast en dan kun je daarop gaan zitren met douchen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 21:33

Ja daar had Vegro het inderdaad over, heb daar al wel de krukken en rolstoel vandaan.
Ze zitten in het ziekenhuis en is zo geregeld als ik wel met gips naar huis ga.
Verder kan ik gewoon in bad zittend douchen nu dat gaat goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 21:38

Silly1972 schreef:
Och jeetje K_m dat is inderdaad apart ongeluk.
Nee hardlopen doe ik gelukkig niet, maar zou wel graag weer kunnen crossen en springen.

Ja dat probeer ik ook Morgan, maar de gemeente werkt niet mee, ze hebben 6-8 weken de tijd om een beslissing te nemen wordt er gezegd.
Huisarts kan niets doen, en ziekenhuis zegt de hoop al opgegeven te hebben dat dat soort dingen snel geregeld kunnen worden.
Als je echt zorg nodig hebt is dat nog wel te regelen, maar huishoudelijke zorg blijkbaar niet.

Anjali, dan zullen ze dat bij mij ook moeten regelen, want ik ben alleen, geen familie en vrienden zitten niet echt in de buurt.

Ik kan nu ook niet traplopen.
Ga op mijn kont naar boven en beneden.
Kine is fysio neem ik aan? Ken die benaming niet.

Meld je aan bij een Thuiszorg organisatie. Kost geen drol maar levert alleen maar voordelen op.
Thuiszorg is er om je te wassen en andere diensten, niet voor huishoudelijke zaken.
Kan zo maar zijn dat het ZKH zegt dat je pas naar huis mag als dit soort zaken geregeld zijn.
Toen mijn Humeruskop in drieën lag stond er binnen een halve dag de Thuiszorg op de stoep.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 21:46

Ja, maar dat is het punt, ik heb geen thuiszorg nodig, ik dat wel allemaal zelf.
Thuiszorg is inderdaad zo geregeld.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 21:52

Afbeelding

Zo was mijn breuk in ‘t begin.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 22:00

Beetje hetzelfde idee volgens mij, kan het niet zo heel goed zien.
Bij mij zag ik die 2 inkepingen wel gelijk, maar niet die inzakking, pas toen hij het uitlegde.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 22:04

Hurken en hard lopen banketstaaf voor mij ook niet meer.. Op m'n knieën zitten al helemaal niet.
Vraag wel om bloed verdunners! Ik heb er na 2 maanden longembolien bij gekregen.. Dat gun je ook niemand!

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 22:25

Afbeelding

Zo zag mijn foto er uit

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 22:35

Oeh die ziet er inderdaad ook niet fijn uit.

Ja goede tip, zal het vragen

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 22:51

@MarryAnne, hebben ze dat toen niet geopereerd? Mij werd verteld dat als je het die verzakking niet opereeert dat je dan inderdaad na een aantal jaren een nieuwe knie kan halen.

Hij is geopereerd maar dat is helaas niet helemaal goed gegaan. Niet alleen tibia maar ook het scheen/kuitbeen wAs gespleten. Chirurg was iets vergeten.

Er is nu nog niet genoeg kunde en goed bot om een kunstknie goed te krijgen. Je kan maar 2 x een knie krijgen en in zijn geval zal een kunstknie (als het al werkt) niet lang genoeg meegaan.

Op dit moment heeft hij door zijn bovenbeen genoeg te trainen. Iets meer kracht. Maar rennen, fietsen en lopen op ongelijk terrein lukt niet meer helaas.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 23:03

Wauw dat is echt slecht, van die arts dan.
Meeste gewrichten of transplantaties kunnen maar max 2x

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:05

Mijn moeder had haar plateau gebroken (stukje uit). Eerst vastgezet met schroeven en platen, later zijn die eruit gehaald omdat de pijn bleef. Nu 4 jaar later ofzo nog steeds altijd gevoelig en ver lopen is moeilijk. Hurken, traplopen en door je knieen gaan vooral

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 23:15

Poeh, dat is allemaal nog wat zeg.
Weinig hoopvolle verhalen helaas :(

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 09:58

Silly1972 schreef:
Poeh, dat is allemaal nog wat zeg.
Weinig hoopvolle verhalen helaas :(

Maar ieder geval is weer anders hoor. Jij schrijft bijv. dat je nu terwijl je nog wacht op de operatie wel (zittend) via de trap naar boven kunt en zittend kunt douchen,dat je dus in het bad hebt kunnen komen. Dan is jouw breuk toch minder ernstig dan die ik had want ik kon dat allemaal absoluut niet toen!Ik heb toen 2 weken tot de operatie echt rondgehinkeld op 1 been en na de operatie ook nog een tijd tot ik weer langzaam meer mocht gaan belasten. Ik had hele zakken pijnstillers meegekregen en heb eigenlijk helemaal geen pijn gehad maar wel zeer beperkt in mijn bewegingen dus. Een vriendin kwam toen om kleine klusjes te doen in huis want daar is thuiszorg niet voor nee,die doen alleen medische zaken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:25

Allereerst, welkom lotgenoot.
Weet dat je er niet alleen door moet, we zijn er om je door de vervelende momenten heen te helpen!

6/9/2019 werd in aangereden door een auto. Tibiaplateaufractuur, verzakking 4mm en breuk in het 'kopje'

Hier gelukkig slechts 2 schroeven

Afbeelding

6 weken rolstoel, 6 extra weken niet steunen op het been. Nadien opbouwen. Op 1 maart zat ik terug te paard.

Ik kan alles terug, maar niks is pijnloos. De pijn geraak je gewend, maar ik mank nu bv al 3 dagen omdat ik iets te enthousiast was met de nieuwe fiets :')

Ik draag levenslang een steunkous want kreeg er nog eens lymfoedeem bij ook. Ik volg nog steeds kinesietherapie.

Eerste half jaar 3 tot 5x naar de praktijk en thuis elke dag oefenen. Grenzen verzetten en toch durven doorbijten als men zegt dat het kan.

Oh en ijs leggen, veeeeeeeel ijs.

Als je extra vragen of zorgen hebt, ik wissel gerust ff gsm nummer uit, Whatsapp is voor mij makkelijker dan pb's :)

Kan ik paardrijden? Ja, wel beperkter dan vroeger en ik moet mijn paard geheel andere hulpen aanleren.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 10:44

Ja dat is ook zo Anjali, dat kan ik allemaal, het scheelt bij mij denk ik, dat die breuken niet helemaal door zijn.
Ik laat het allemaal op mij afkomen.

Super fijn Mi Amore, ondanks de verhalen waar ik niet blij van wordt (vooral ook voor jullie) is het wel heel fijn om het leed een beetje te kunnen delen en te horen wat ik zou kunnen verwachten.
Ik bereid mij het liefste voor op het slechtste, dan kan het alleen maar meevallen.

Maar dat is toch ook echt een flink verhaal, halfjaar niet paardrijden en dsn die blijvende pijn.
Niet iets om naar uit te kijken.

Enige wat de arts heeft gezegd is 6 weken niet lopen en dat er kans bestaat op blijvende last.
Maar was ook zo flabbergasted dat ik zelf ook niet echt verder heb gevraagd.

Ik hou dit topic gewoon bij en deel en vraag gewoon wat ik wil delen en weten.
Is nu gewoon afwachten op de operatie.

Maar ben heel blij met jullie antwoorden en ervaringen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:46

Ik heb in die tijd toen ik aan huis gekluisterd was best veel aan Bokt gehad,om afleiding te hebben en mee bezig te zijn. En verder heb ik ook hele stapels boeken uitgelezen,waar ik in het drukke normale leven nooit aan toe was gekomen. Het gaat echt goedkomen ts, je kunt hier zoals Mi Amore ook schrijft,lotgenoten treffen!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 10:53

Bokt is inderdaad fijn, netflix ook.
Heb nog een studie liggen en kan vanuit huis werken, zullen geen volle dagen zijn, want mijn energie is wel beperkt, maar toch zeker wel iets doen uiteindelijk.
En jullie helpen zeker. :o

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:04

Speciaal voor jullie:

Afbeelding

Ik heb niet de hele plooibaarheid terug, maar ik kan dus wel door de knie gaan en recht komen zonder steunen. 1 keer, en dan liefst echt maar 1 keer :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:23

Mi_Amore schreef:
Speciaal voor jullie:

[ [url=m/XrNJbF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb niet de hele plooibaarheid terug, maar ik kan dus wel door de knie gaan en recht komen zonder steunen. 1 keer, en dan liefst echt maar 1 keer :')

Mooie hond! Hoe gaat het hondenuitlaten nu als hij plotseling aan de riem zou rukken,of doen jouw honden dat nooit? Want ik denk dat mijn knie daar wel last van zou hebben.