Afspraak mondhygieniste afzeggen door eerdere ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 07:29

Waarvoor dient een mondhygiënist? Wat is het verschil met de tandarts? Nog nooit van gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 07:35

Wat vervelend TS

Ik heb een keer de afspraak afgebelt en ook uitgelegd waarom. Dat ze mij niet prettig had behandeld. Toen kreeg ik alle begrip en werd mij een andere mondhygiëniste beloofd. Ik met buikpijn heen... Kwam ik daar.. Werd ik toch weer door dezelfde mevrouw opgehaald...

Ik wist niet wat ik mee maakte en durfde niks te zeggen, ook dat nog...

Nou was ze toch, als een blad aan de boom omgeslagen en ging het eigenlijk heel goed. Inmiddels werkt ze er niet meer volgens mij. Heb nu de laatste keren, een heel leuke gehad, dat was gewoon gezellig ook. Ben blij dat ik doorgezet heb alsnog, want een goed schoon gebit is wel heel belangrijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 07:37

Evi84 schreef:
Waarvoor dient een mondhygiënist? Wat is het verschil met de tandarts? Nog nooit van gehoord.

Een mondhygiënist reinigt de boel wat dieper en beter dan de tandarts.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 07:41

Evi84 schreef:

Een mondhygienist reinigt het gebit, tussen de kiezen en langs de randen van het tandvlees. Waar je zelf niet bij kunt. Hier doet de tandarts niks aan schoonmaken, alleen controle op gaatjes.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 08:41

Je gaat naar de mondhygiënist omdat Je het zelf niet goed schoon kunt houden en mijn ervaring is dat het de eerste paar keer erg zeer doet en veel bloed maar dat het daarna beter word!
Mijn eerste keer voelde alsof iemand mij tegen mijn mond geslagen had met een hamer..
Nu voel ik het nog amper

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 08:47

Evi84 schreef:

Dit bestond hier vroeger ook niet, deed de tandarts dat.
Maar voortaan moet je daarvoor naar een volgend persoon.
Ik ben binnen 5 minuten altijd weg, maar heb wel een "fijne" extra rekening.

Ik denk dat in Belgie de tandarts dat nog steeds doet.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:15

BelgenGek schreef:
Je gaat naar de mondhygiënist omdat Je het zelf niet goed schoon kunt houden en mijn ervaring is dat het de eerste paar keer erg zeer doet en veel bloed maar dat het daarna beter word!
Mijn eerste keer voelde alsof iemand mij tegen mijn mond geslagen had met een hamer..
Nu voel ik het nog amper

Bij onze praktijk gaat standaard iedereen naar de mondhygiënist , de een kort de ander lang, de tandarts doet alleen controle op gaatjes ( en uiteraard ales er echt iets aan de hand is ).
Hartstikke fijn om even alles weer helemaal netjes en schoon te hebben, zelfs met een makkelijk gebit.

Als je niet goed voor je gebit zorgt ( ik heb zo'n echtgenoot) kan het best pijnlijk zijn, en zullen ze je ook uitleggen hoe je dat kan voorkomen. Maar wel vriendelijk en behulpzaam.

Selina

Re: Afspraak mondhygieniste afzeggen door eerdere ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:27

Ik was een maand terug bij een nieuwe mondhygiëniste, noem haar (in m'n hoofd) een Russische drill sergeant, kwam er hyperventilerend vandaan en dan had ze nog niet eens de behandeling gedaan := Moet over 2 weken terug en kijk het nog 1x aan, anders ook even moed bij elkaar rapen en een andere vragen. Stom hè, dat je grenzen aangeven soms zo moeilijk is :=

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:12

Ik zou het wel melden en even bellen. Ik zit sinds vorig jaar bij een andere omdat ik verhuisd ben. Die heeft tijdens de eerste behandeling al meerdere keren op der donder gekregen. Deze maakte ook een opmerking over mijn gebit dat het zo bloederig was n dat ik het vast niet goed bij hield. Ik wees haar op mijn geschiedenis en dat zowat alles in het boekje geprobeert is om het te laten minderen wat niet lukt. Ik vroeg haar of ze uberhaupt mijn dossier had door gelezen en toen was het stil. Ik heb namelijk hele zwakke tanden.
Daarnaast heb ik haar ook gewezen op het feit dat zij niet zo lang met een puntsone op hetzelfde element mocht blijven volgens protocol. Ikzelf heb ook ervaring als assistente namelijk. Daarna deed ze mijn mond wel netjes zoals het hoort behandelen.

Grenzen aangeven is heel moeilijk en vooral als er ook nog eens zo lomp met je omgegaan word. Maar je moet er niet bij blijven zitten. Ik ben zo namelijk heel lang bang geweest voor de tandarts omdat ik mijn grenzen niet durfte aan te geven. Mijn vorige vond het bv niet nodig om te verdoven bij trekken. De huidige spreekt nu alles netjes met mij door en zorgt er ook voor dat ik me op mijn gemak voel

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:22

Oh wat naar ts! Maar indd als niemand aangeeft dat ze haar werk niet fijn doet zal er ook niks veranderen. Schrijf het dan in een (anonieme) brief en stuur die op want ook jij hebt recht op een normale behandeling! Het zou zonde zijn als je je mondgezonheid op het spel zet door zo iemand. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:10

Selina schreef:
Ik was een maand terug bij een nieuwe mondhygiëniste, noem haar (in m'n hoofd) een Russische drill sergeant, kwam er hyperventilerend vandaan en dan had ze nog niet eens de behandeling gedaan := Moet over 2 weken terug en kijk het nog 1x aan, anders ook even moed bij elkaar rapen en een andere vragen. Stom hè, dat je grenzen aangeven soms zo moeilijk is :=

Waarom zou je het nog een keer aankijken? Het is belangrijk dat je je prettig voelt bij de mondhygiëniste en tandarts. Als ik ze niet aardig vind ben ik meteen vertrokken.
Wat deed of zei ze?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:33

Marie_Anne schreef:
Selina schreef:

Waarom zou je het nog een keer aankijken? Het is belangrijk dat je je prettig voelt bij de mondhygiëniste en tandarts. Als ik ze niet aardig vind ben ik meteen vertrokken.
Wat deed of zei ze?

Omdat ik net gewisseld ben en niet echt zin heb om weer een nieuw iemand te hebben, dat geeft ook weer extra spanning. Het was meer dat ik 30 min een preek kreeg, ze alles wat ik zei als onzin afdeed en ik me als een kind behandeld voelde. Dus ik wil dat eerst aangeven, misschien past ze zich dan aan. Al heb ik wel spijt van m'n overstap, waar ik nu zit is net een fabriek waar je een nummertje bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:38

Ah ja, dat snap ik wel. Ik zou dan zelf meer stress hebben van zo'n mevrouw dan van weer een nieuwe. Maar het is allebei niet fijn nee.
Ik moet ook op zoek naar een nieuwe praktijk en zit dat ook uit te stellen. Heb nu corona als excuus O:) .

Heb je al gebeld en afgezegd ts?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:56

Heb je al gebeld TS?
Mooie kans om te leren voor jezelf op te komen. En van een beetje feedback wordt die MH ook niet slechter. Aan de telefoon vind ik het altijd nog makkelijker dan in het echt, als ze lelijk tegen je doen kan je altijd nog gewoon ophangen :+

En het is niet raar dat je niet meer bij haar wilt; als je geen klik voelt gewoon een ander zoeken.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:00

Haha bij mij ook laatst een bloedbad :+
En ja gewoon altijd opmerkingen dat je het nooit goed hebt gedaan blabla.. sjemug

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:03

Bij mij ook ...
Prik, prik: "Goh, uw tandvlees bloedt wel snel hè?". Prik, prik. "Eh, nee, alleen als je er als een malle in gaat zitten prikken zoals jij nu doet".

(Edit: typefout gecorrigeerd)
Laatst bijgewerkt door Maflinger_S op 20-07-20 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:06

Toen ik mijn eigen tanden nog had en ook naar de mondhygieniste moest heb ik gezegd dat ze niet met dat soort boortje in mijn mond kwamen :n
Tandsteen konden ze handmatig weghalen, net zoals de tandarts vroeger deed want dat ding deed mij zo zeer!
Gewoon zeggen hoor TS, zijn net mensen die ook naar de wc moeten :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:15

Tandsteen weghalen kan nuttig zijn, maar het nut van 1x per half jaar 'reinigen'...?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:16

Gewoon melden. Ik heb tandartsangst en wordt de vorige keer door een vreemde mondhygiëniste opgehaald, mijn vaste was ziek naar huis gegaan. Ik dacht dat ik alleen controle kreeg van een getrokken het, maar het bleek een schoonmaakbeurt. Dat trek ik niet, en dan begin ik te hyperen. Ze was ook nog eens zwanger en had kennelijk flink last van haar hormonen, want er kwam alleen maar gesnauw uit.

Toen heb ik ter plekke gemeld dat zij echt niet in mijn mond kwam. Dat kostte nog wat gesnauw, en toen sprong mijn tandarts in. Die heeft nog even gekeken, haar tot stilte gemaand en bij de balie is er aangegeven dat ik echt alleen door vaste mensen geholpen kan worden, anders de afspraak afbellen. Ze waren heel begripvol.

Voelde ik me kinderachtig? Naderhand wel, maar op dat moment was ik zo bang. En ik ben nu blij, want ik weet wie me helpt.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:27

Marie_Anne schreef:
Ah ja, dat snap ik wel. Ik zou dan zelf meer stress hebben van zo'n mevrouw dan van weer een nieuwe. Maar het is allebei niet fijn nee.
Ik moet ook op zoek naar een nieuwe praktijk en zit dat ook uit te stellen. Heb nu corona als excuus O:) .

Heb je al gebeld en afgezegd ts?

Dankzij jouw opmerking toch net gebeld en een ander gevraagd. Want als ik er nu al spanning voor heb, waarom dan idd nog een keer naar diegene. Dan krijg je straks letterlijke angst voor de tandarts(assistente)

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:38

Ik ben zelf al 20 jaar mondhygiënist en ik zit hier met kromme tenen en plaatsvervangend schaamrood op mijn kaken voor sommige van mijn collega's mee te lezen.

Even ter overweging voor hier.

1. Een patiënt als kleuter behandelen kan echt niet!! Iemand wijzen op een onvoldoende niveau van het uitvoeren van mondhygiëne kan ook met respect. Ik zeg zelf altijd, goed poetsen en schoonmaken tussen de tanden en kiezen klinkt zo simpel, maar is het in de praktijk echt niet altijd. Taak van de mondhygiënist is dan bijsturen waar nodig en eventueel nieuwe technieken aanleren. En als dat op een denigrerende toon gebeurt, snap ik heel goed dat je als patiënt direct afhaakt. En dat is precies wat je als mondhygiënist niet wil, dus ik snap de collega's die op die manier te werk gaan, ook echt niet.

2. Gezond tandvlees bloedt niet, ook niet als er met een sonde langs geprikt wordt. Ontstoken tandvlees kan wel behoorlijk gevoelig zijn als het aangeraakt wordt, dus ik snap ook dat het dan aanvoelt alsof er in het tandvlees geprikt wordt... ook hier: dit hoort uitgelegd te worden.

3. 2x per jaar tandsteen laten verwijderen is een redelijk gemiddelde. Ja, oppervlakkig kan een tandarts, of een correct opgeleide assistente dat doen. Een mondhygiënist doet dit uitgebreider en zo nodig, dieper. Makkelijk gezegd, tandarts maakt schoon wat zichtbaar is, de mondhygiënist reinigt alles. Het vervelende is, dat als zo'n diepere reiniging nodig is, het tandvlees al ontstoken is, en nee, dan voelt dat niet lekker en zal het tandvlees bloeden. Zeker als zo'n reiniging voor de eerste keer gebeurt. Maar als een botte beul te werk gaan, is zeker niet nodig!! Voor sommige mensen is het verwijderen van tandsteen met een apparaatje een hel, dan is handmatig verwijderen echt een prima optie. Ik maak het overigens in de praktijk ook omgekeerd mee, dat het apparaatje als prettiger ervaren wordt. Met beide technieken geldt echter dat het zo pijnloos als mogelijk uitgevoerd kan worden. En daar moet je als mondhygiënist soms echt wel wat moeite voor doen. Maar je zou moeten weten dat dat bij je vak hoort, rekening houden met je patiënt...
Ik heb al behoorlijk vaak meegemaakt dat patiënten met knikkende knieën voor het eerst bij mij binnenkwamen, met nare eerdere ervaringen bij een mondhygiënist. Bij 99,5% was de verbazing groot te merken dat het dus ook anders kon.

Conclusie: mondhygiënisten zijn niet allemaal monsters :-) kun je met de jouwe niet uit de voeten, geef dat dan aan, allicht kan het anders. En lukt dat niet, zoek dan alsjeblieft iemand anders. Je mondgezondheid zal je uiteindelijk dankbaar zijn!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:59

In de praktijk waar ik altijd ga, kwam nieuwe mondhygiëniste. Ze ging aan de slag (ik heb chronisch ontstoken tandvlees) en merkte dat zeer deed."OK, ik ga nu verdoven". Ik gaf aan de vorige mondhygiëniste daar nog nooit over gesproken had. "Nou, dat je dit altijd hebt doorstaan zonder verdoving. Dat gaan we echt nooit meer doen hoor."

Kortom; het zijn net mensen. De ene is hard, de ander medelevend. TS, lekker een ander zoeken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 13:10

speedfiets_2 schreef:
Ik zou het wel melden en even bellen. Ik zit sinds vorig jaar bij een andere omdat ik verhuisd ben. Die heeft tijdens de eerste behandeling al meerdere keren op der donder gekregen. Deze maakte ook een opmerking over mijn gebit dat het zo bloederig was n dat ik het vast niet goed bij hield. Ik wees haar op mijn geschiedenis en dat zowat alles in het boekje geprobeert is om het te laten minderen wat niet lukt. Ik vroeg haar of ze uberhaupt mijn dossier had door gelezen en toen was het stil. Ik heb namelijk hele zwakke tanden.
Daarnaast heb ik haar ook gewezen op het feit dat zij niet zo lang met een puntsone op hetzelfde element mocht blijven volgens protocol. Ikzelf heb ook ervaring als assistente namelijk. Daarna deed ze mijn mond wel netjes zoals het hoort behandelen.

Grenzen aangeven is heel moeilijk en vooral als er ook nog eens zo lomp met je omgegaan word. Maar je moet er niet bij blijven zitten. Ik ben zo namelijk heel lang bang geweest voor de tandarts omdat ik mijn grenzen niet durfte aan te geven. Mijn vorige vond het bv niet nodig om te verdoven bij trekken. De huidige spreekt nu alles netjes met mij door en zorgt er ook voor dat ik me op mijn gemak voel

Niet nodig om te verdoven bij trekken??????Wat is dat voor beul?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 13:15

anjali schreef:
speedfiets_2 schreef:

Niet nodig om te verdoven bij trekken??????Wat is dat voor beul?

Eentje die gelukkig nu niet meer mag werken

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 20:09

Wij zitten bij een grote kliniek en de pijn verschilt echt gigantisch per mondhygiënist. Vraag maar eens ervaringen van andere mensen in de buurt. En vooral je afspraak afzeggen.