Allergische reactie tandarts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StonedRomy

Re: Allergische reactie tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 16:08

Ik heb uiteindelijk iemand aan de lijn gekregen. Waterstof peroxide. Moest afspraak ( wortel kanaal behandeling + 3 gaatjes ) maar uitstellen tot volgend jaar ergens. Feit dat ik mijn gebit voor mijn hart ontstekingsvrij moest houden was van minder belang, want er was Corona.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:09

StonedRomy schreef:
Ik heb uiteindelijk iemand aan de lijn gekregen. Waterstof peroxide. Moest afspraak ( wortel kanaal behandeling + 3 gaatjes ) maar uitstellen tot volgend jaar ergens. Feit dat ik mijn gebit voor mijn hart ontstekingsvrij moest houden was van minder belang, want er was Corona.

Ik zou naar een andere tandarts overstappen als ik dit zo hoor, die hebben te weinig begrip voor hun klanten.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:09

Lijkt me tijd om rap een andere tandarts te zoeken :=

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 16:10

Dit was een andere tandarts, was in de hele regio zo afgesproken en werden geen uitzonderingen gemaakt. >;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:28

Nou ja zeg, compleet belachelijk. Dus om het RISICO op Corona wat niet bewezen (meen ik) wordt tegengegaan hierdoor te verminderen mag jij kiezen uit OF risico op anafylactische shock of pijn en een infectie met levensgevaar door een uitgestelde behandeling. Ik zou het maar weer terugkoppelen naar je huisarts en vragen hoe hiermee om te gaan. Lijkt me dat je gewoon recht hebt op medische hulp zonder deze idioterie zeg. Bah.

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:36

Heb niet het hele topic gelezen maar het kan zijn dat ze een chloorhexidine spoeling hebben gebruikt?

Dit wordt door sommige praktijken gebruikt om de bacteriën etc te verminderen in de aerosol die vrij komt tijdens behandelingen waar water wordt gebruikt (zoals gaatjes boren/vullen, tandsteen verwijderen met ultrasoon etc)

Zie (engelstalige) link voor wetenschapelijk onderzoek: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3459501/

(Heb het artikel ooit ook in nederlands gelezen maar kan het zo snel niet vinden)

Desondanks erg slordig dat je tandarts zo reageerde..

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 16:48

Felinde schreef:
Heb niet het hele topic gelezen maar het kan zijn dat ze een chloorhexidine spoeling hebben gebruikt?

Dit wordt door sommige praktijken gebruikt om de bacteriën etc te verminderen in de aerosol die vrij komt tijdens behandelingen waar water wordt gebruikt (zoals gaatjes boren/vullen, tandsteen verwijderen met ultrasoon etc)

Zie (engelstalige) link voor wetenschapelijk onderzoek: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3459501/

(Heb het artikel ooit ook in nederlands gelezen maar kan het zo snel niet vinden)

Desondanks erg slordig dat je tandarts zo reageerde..

Dit zou veel verklaren, aangezien ik heel allergisch ben voor chloor. Gehalte, ik moet het huis meerdere uren uit als er met chloor is gewerkt. Maar dan zou ik het voorgaande keren ook heftiger gehad moeten hebben.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:50

Morrie schreef:
jesses wat een nare reactie op dat spul zeg.
Mijn tandarts zei dat het een mengsel was met waterstofperoxide, het smaakte naar chloor vond ik, ik proefde het uren later nog, maar heb er gelukkig geen reactie op gekregen
Sterkte!

Wat ik gehoord heb, krijg je dit bij iedere tandarts, je moet er een minuut mee spoelen.

Niet bij iedere tandarts. :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:52

upendo schreef:

Mijn tandarts heeft me wijsgemaakt dat het een door hogerhand opgelegde maatregel was die ze verplicht waren op te volgen

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:56

Morrie schreef:
upendo schreef:

Mijn tandarts heeft me wijsgemaakt dat het een door hogerhand opgelegde maatregel was die ze verplicht waren op te volgen

Mijn tandarts doet het ook niet. Maar ik zit dan ook bij een angsttandarts..

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:58

Maar als ze al zo'n kap ophebben EN een bril op EN een mondkapje voor... wat is dan de toegevoegde waarde van die spoeling, die zorgt voor minder bacterieen in de aerosolen? En hoe erg is het als 1 patient dan die mondspoeling laat staan?
Laatst bijgewerkt door Foaly op 10-07-20 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 16:58

Morrie schreef:
upendo schreef:

Bij ons was het vanuit de regio overleg tandartsen opgelegd.

In de eerste Corona periode mochten ze niemand behandelen of het moest levensbedreigend zijn. Toen dus van tandarts gewisseld omdat mijn tandarts weigerde mij te behandelen. Eentje vond mijn hartaandoening in combinatie met een ontsteking toch wel hoge prioriteit.

Maar ken mensen waarvan de zenuw bloot lag doordat de tand was afgebroken, moesten maar aan de andere kant kauwen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 17:02

Morrie schreef:
upendo schreef:

Nee hoor.

Mijn vriendin is tandarts en in die praktijk doen ze het niet.

Werken wel met bijvoorbeeld een rubberdam zodat opspatten en daarbij vrijkomende aerosolen tot een minimum beperkt worden.

Zelfde geldt voor de vraag wat daadwerkelijke spoed is. Toen er strenge maatregelen golden verschilde het ook per tandarts wanneer ze iemand wel of niet lieten komen.
Laatst bijgewerkt door upendo op 10-07-20 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 17:02

StonedRomy schreef:
Maar dat laatste is een dingetje. Over 2 weken weer terug naar de tandarts en ze willen mij alleen helpen als ik de mondspoeling ‘ tegen Corona ‘ heb gehad. Ze willen niet zeggen welke mondspoeling het is geweest en vonden het maar absurd dat ik ze belde.

Melding van maken geen enkele (tand) arts mag weigeren jou inzicht te geven in iets wat je moet innemen. Je hebt zelfs het recht om te weigeren, zeker na een allergische reactie. Zij moeten jou informeren, zo niet dan melding maken. Een 2e keer kan een reactie nl veel heftiger zijn.
En ik zou opzoek gaan naar een andere tandarts en eisen dat ze in je dossier zetten dat je een allergische reactie hebt gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 17:53

Ben afgelopen dinsdag bij de mondhygiëniste geweest. Geen extra kosten als spoelen oid.
Mag volgende maand naar mijn tandarts.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 18:04

Ik zou hier zeker melding van maken, dit is schandalig. Zeker niet normaal om te spoelen en is niet een regel die is opgelegd.

Ik zou een andere tandarts zoeken. Desnoods langer rijden maar blijven zitten met een kies die een wortel kanaal behandeling nodig heeft is geen doen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 18:49

Toch wel apart allemaal hoe streng ze bij de ene zijn en hoe makkelijk ze bij de andere.....

Toen alles net dicht was ivm corona waren zie hier bij de tandarts alleen open voor spoed gevallen.
Mijn man zat op dat moment net te wachten op zijn nacht bitje ivm tandenknarsen tijdens zijn slaap.
Maar toen die binnen was bij de tandarts mocht hij hem gewoon op afspraak op komen halen, is zelfs nog wat extra aangepast.
Maar niet eens extra spoelen etc. Ze werkte net als anders met mondkapjes en handschoenen. Meer niet

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 18:55

Ik heb een duitse tandarts en die is altijd normaal open geweest, ik kon er echter niet heen omdat de grens dicht was.
Behalve mondkapjes heb ik geen enkele andere specifieke maatregel gezien.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:28

Is an sich ook niet heel gek hoor. Lig nu liever bij de tandarts in de stoel dan dat ik uitgebreid boodschappen ga halen in de supermarkt met mensen die hun afstand niet houden..

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:41

Allergie gaat boven de maatregelen zoals spoelen in de praktijken die ik ken.

Met allergie kan het namelijk ook per keer blootstelling erger worden en helemaal in gebied van de mond is dat niet ongevaarlijk.

Als ze niet willen helpen zonder zou je kunnen bellen voor een advies waar je anders terecht kan en of ze jouw dossier & foto's kunnen sturen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:47

Hier moesten we ook 1 minuut spoelen, maar dat smaakte niet naar chloor.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:49

Als je allergisch bent voor chloor zou ik dat zeker aangeven bij de tandarts aangezien ze bij wortelkanaalbehandelingen vrijwel altijd spoelen met natriumhypochloriet!!!

Wij laten de patiënten spoelen met waterstofperoxide, dat bruist en geeft een droog gevoel in de mond.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:22

Ts heeft hoogst waarschijnlijk met waterstofperoxide 1% gespoeld. En geen natriumhypochloriet.

crazycactus schreef:
Als je allergisch bent voor chloor zou ik dat zeker aangeven bij de tandarts aangezien ze bij wortelkanaalbehandelingen vrijwel altijd spoelen met natriumhypochloriet!!!

Wij laten de patiënten spoelen met waterstofperoxide, dat bruist en geeft een droog gevoel in de mond.

Tandarts is verplicht een cofferdam te gebruiken. Dit voorkomt dat je natriumhypochloriet in je mond krijgt. En ja ik weet dat er ondanks die verplichting alsnog een hoop zijn die deze alsnog niet gebruiken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:53

Ik weet niet waar je woont, maar ben de afgelopen maanden tweemaal naar de tandarts geweest. Hij deed een temperatuurmeting, vroeg of ik me echt goed voelde en als ik wilde kon ik mijn handen ontsmetten. Maar dat was het.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:59

Ik ben 4 mei geweest. Werd vooraf gebeld of ik ziek was of ziek was geweest etc. Anders was ik welkom. Hij had alleen n extra spatscherm om zn hoofd maar heb geen andere oliebol gehad en hoefde ook niet te spoelen. Geen geintjes met mij bij de tandarts. Ben al een poepert...