Voedingspsychologe, mijn laatste hoop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 10:38

Cemlys schreef:
Ik heb 3 jaar geleden zwangerschapsdiabetes gehad en dus ook nog meer kans om diabetes te ontwikkelen, misschien dat dat ook al meespeelt?

Citaat:
Ik heb helemaal geen klachten die ook maar enigzins op een alvleesklierprobleem wijzen.

Hartstikke goed dat je alvleesklier voor nu 'het werk aankan', "houden zo!"

Maar zwangerschapsdiabetes kan er op wijzen dat je alvleesklier op het randje zit van wat ze aankan. En in combinatie met willen afvallen is dat iets om rekening mee te houden.
(De combinatie alvleesklier het leven makkelijker maken en afvallen kan heel goed, maar dan moet er wel even over worden nagedacht.)

Achterom

Re: Voedingspsychologe, mijn laatste hoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 08:45

Goh, ik ben heel benieuwd hoe het je vergaat TS!
Ik ben ervan overtuigd dat afvallen vaak een psychologisch proces is, wat goed dat dat eindelijk meer erkend wordt!

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 10:59

Achterom schreef:
Goh, ik ben heel benieuwd hoe het je vergaat TS!
Ik ben ervan overtuigd dat afvallen vaak een psychologisch proces is, wat goed dat dat eindelijk meer erkend wordt!

Daar ben ik ook echt van overtuigd! 20 juli vervolg afspraak. Ik ben echt heel benieuwd. Voor nu ben ik al een poosje bezig met de 'lazy fitgirl methode' (dat klonk echt als iets voor mij haha). Voor mijn gevoel heeft zij wel echt verstand van zaken. Ze pakt alles rustig aan, en je gaat echt op je eigen tempo 'eetswitches' maken. Nu 2 kilo kwijt in 'maar' 2 maanden, maar ik heb veel minder het gevoel dat ik er mijn best voor heb moeten doen dan bij andere methodes. Dus voor nu blijft deze mijn absolute favoriet. En straks natuurlijk aan de slag met de handvatten van Heleen :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:19

Vind het zo knap dat je deze stap gezet hebt Hedi! Ook reuze interessant en volg heel graag hoe het je af gaat en hoe het verder gaat.

Herken ook wel veel en weet ook hoe je de afgelopen jaren al aan het struggle bent. Hoop enorm dat het je lukt en het je veel moois gaat brengen! Je bent hoe dan ook een topper! <3 *\o/*

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 11:25

Quir schreef:
Vind het zo knap dat je deze stap gezet hebt Hedi! Ook reuze interessant en volg heel graag hoe het je af gaat en hoe het verder gaat.

Herken ook wel veel en weet ook hoe je de afgelopen jaren al aan het struggle bent. Hoop enorm dat het je lukt en het je veel moois gaat brengen! Je bent hoe dan ook een topper! <3 *\o/*

Aaahhh wat lief Alice, dank je wel <3

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:53

_Hedi schreef:
Nu 2 kilo kwijt in 'maar' 2 maanden, maar ik heb veel minder het gevoel dat ik er mijn best voor heb moeten doen dan bij andere methodes. Dus voor nu blijft deze mijn absolute favoriet. En straks natuurlijk aan de slag met de handvatten van Heleen :)

+:)+
Ik ben op gegeven moment anders gaan eten, en ik viel ook af in dit tempo.
Maar ik eet heerlijk, 'hoef niet echt mijn best te doen' (zwoegen, afzien, etc.) en de min 12 is inmiddels een feit.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:56

Lazy fitgirl is een goede tip, veel producten had ik al vervangen en staan ertussen *\o/* maar ook nog veel die ik niet kende <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:28

Ah ja, heel herkenbaar dit. Ik ben in een vergelijkbaar traject.

Had als tiener morbide obesitas B-) Dacht dat anorexia de oplossing wel zou zijn, dus op mn 18e stopte ik met eten en viel 50 kg af.. Daarvan kwam ik er na 2 jaar 20 kg aan toen ik nog thuiswoonde. Toen ik op mijn 21e op mezelf ging wonen vond ik wel weer tijd om dit traject op de 1 of andere manier te herhalen en raakte verwikkeld in een diepgewortelde eetstoornis die echt op alle mogelijke manier mijn leven verziekte. Had ik wel een gezond gewicht. Maar als ik alleen de M van mcdonalds al zag raakte ik in paniek, dus kwam mn deur niet meer uit :') Paar jaar van m'n leven in isolatie doorgebracht (en een falende opname in een kliniek). Dus dat was het toch ook niet helemaal.

Nouja, daarvan ook wel weer hersteld. Ook daarna nog op gezond gewicht gebleven. Eetstoornis is ook alweer een leven geleden. Maar predispositie voor overgewicht blijft, en toen ik mijn vriend leerde kennen met ondergewicht onbewust steeds meer meegegaan in zijn eetpatroon (om aan te komen B-) ) en inmiddels weer echt mollig en best wat overgewicht (BMI 28 a 29), veel zelfwalging maar ook een absolute doodsangst voor alles wat op een dieet of andere restricties lijkt :D

Ben nu aan de slag gegaan met een dietiste die psycholoog is. Helaas worden daarvan maar 3 uurtjes vergoed,
However. Daarvan heb ik er nu 2 gehad en echt ontzettend veel bereikt en geleerd. Heb het boek " Beck's dieetoplossing, train je brein denk slank" aangeraden gekregen en dat is echt cognitieve gedragstherapie met eten als thema. Dus dat is voor iedereen in dit topic ook wel een aanrader. Geen dieet, puur je denkwijze aanpassen.

Wat betreft TS, ik moet zeggen dat ik in eerste instantie dacht " Huh, mensen voor de schenen schoppen. 80 kg bij 1.67 is toch ook wel een klein beetje mollig. Niet lelijk, maar wel overgewicht" Maar heb in je profiel gekeken en daar zie je er sowieso prachtig uit. (weet niet hoe oud de foto's zijn ) +:)+ . Dat maakt je probleem niet minder legitiem, maar besef dat iig :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:28

Veel sterkte TS (en mede-posters) :(:)

Helaas is (bijna) alles wat jullie schrijven heel erg herkenbaar voor mij.
Ik ben heel zwaar geweest, en nu veel afgevallen, maar een gezonde relatie met eten is toch nog wat anders.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:08

Ik ben momenteel ook de strijd met de kilo’s aangegaan. Ben bijna even lang al jou en net zo zwaar (1.70).

Wat bij mij helpt is 1 weegmoment in de week (en dan dezelfde dag, voor het ontbijt). Ook hielp het mij dat mijn moeder en ik dit samen doen. Ik kan haar bellen wanneer ik een moment van zwakte voel, of wanneer ik twijfel over iets wat ik wil eten.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 21:02

Menino schreef:
Ah ja, heel herkenbaar dit. Ik ben in een vergelijkbaar traject.

Had als tiener morbide obesitas B-) Dacht dat anorexia de oplossing wel zou zijn, dus op mn 18e stopte ik met eten en viel 50 kg af.. Daarvan kwam ik er na 2 jaar 20 kg aan toen ik nog thuiswoonde. Toen ik op mijn 21e op mezelf ging wonen vond ik wel weer tijd om dit traject op de 1 of andere manier te herhalen en raakte verwikkeld in een diepgewortelde eetstoornis die echt op alle mogelijke manier mijn leven verziekte. Had ik wel een gezond gewicht. Maar als ik alleen de M van mcdonalds al zag raakte ik in paniek, dus kwam mn deur niet meer uit :') Paar jaar van m'n leven in isolatie doorgebracht (en een falende opname in een kliniek). Dus dat was het toch ook niet helemaal.

Nouja, daarvan ook wel weer hersteld. Ook daarna nog op gezond gewicht gebleven. Eetstoornis is ook alweer een leven geleden. Maar predispositie voor overgewicht blijft, en toen ik mijn vriend leerde kennen met ondergewicht onbewust steeds meer meegegaan in zijn eetpatroon (om aan te komen B-) ) en inmiddels weer echt mollig en best wat overgewicht (BMI 28 a 29), veel zelfwalging maar ook een absolute doodsangst voor alles wat op een dieet of andere restricties lijkt :D

Ben nu aan de slag gegaan met een dietiste die psycholoog is. Helaas worden daarvan maar 3 uurtjes vergoed,
However. Daarvan heb ik er nu 2 gehad en echt ontzettend veel bereikt en geleerd. Heb het boek " Beck's dieetoplossing, train je brein denk slank" aangeraden gekregen en dat is echt cognitieve gedragstherapie met eten als thema. Dus dat is voor iedereen in dit topic ook wel een aanrader. Geen dieet, puur je denkwijze aanpassen.

Wat betreft TS, ik moet zeggen dat ik in eerste instantie dacht " Huh, mensen voor de schenen schoppen. 80 kg bij 1.67 is toch ook wel een klein beetje mollig. Niet lelijk, maar wel overgewicht" Maar heb in je profiel gekeken en daar zie je er sowieso prachtig uit. (weet niet hoe oud de foto's zijn ) +:)+ . Dat maakt je probleem niet minder legitiem, maar besef dat iig :D

wat een heftig verhaal! Jeetje.. en wat dapper dat je het durft te delen hier.
Ik ga zeker eens naar dat boek kijken!
Ik ben inmiddels iets zwaarder dan op de foto's haha, zal een kilo of 4 schelen denk ik, valt mee. Maar bedankt voor je lieve woorden <3
Mijn psycholoog word ook niet vergoed, geen enkele sessie. Maar dat vind ik niet erg. Ik heb gelukkig de luxe dat ik het zelf kan betalen.
En ik heb meerdere keren meegemaakt dat vrouwen die molliger of dikker waren dan ik, echt zeiden dat ik me niet moet aanstellen. En ik weet hoe hard sommige bokkers voor elkaar kunnen zijn haha, dus deze wilde ik graag voor zijn O:)

Safiera schreef:
Veel sterkte TS (en mede-posters) :(:)

Helaas is (bijna) alles wat jullie schrijven heel erg herkenbaar voor mij.
Ik ben heel zwaar geweest, en nu veel afgevallen, maar een gezonde relatie met eten is toch nog wat anders.

sowieso knap dat je al veel bent afgevallen!! Verder kan ik alleen maar zeggen dat ik, en waarschijnlijk meerdere meelezers precies weten wat je bedoeld mbt een gezonde relatie met eten :o

Domino_2006 schreef:
Ik ben momenteel ook de strijd met de kilo’s aangegaan. Ben bijna even lang al jou en net zo zwaar (1.70).

Wat bij mij helpt is 1 weegmoment in de week (en dan dezelfde dag, voor het ontbijt). Ook hielp het mij dat mijn moeder en ik dit samen doen. Ik kan haar bellen wanneer ik een moment van zwakte voel, of wanneer ik twijfel over iets wat ik wil eten.

Goed bezig! Ik heb het ook regelmatig op jouw manier geprobeerd, samen met iemand anders. Ik ben alleen een hopeloos geval, dat werkt voor mij namelijk ook niet hihi.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 14:11

Vandaag heb ik mijn eerste vervolgafspraak gehad.
Wederom een heel fijn gesprek gehad waarbij ze vooral heel veel vragen stelde. Ze wilde zo veel mogelijk weten over mijn woon/werk situatie, wanneer ik voor mijn gevoel de meeste problemen met eten ondervind, maar ook wat mijn werksituatie is en wat mijn hobby's zijn. Zodat ze een zo compleet mogelijk beeld heeft van hoe mijn dagelijks leven eruit ziet en wat de punten zijn die we kunnen aanpakken.

Ze heeft toch een hoop positieve punten gehoord en is ervan overtuigd dat ze me kan helpen. Ik zelf ben echt ontzettend blij met haar positieve houding, maar het is moeilijk om mijn jarenlange gevoel van teleurstellingen los te laten. Zou het me nu wel eindelijk lukken?

Over 2 weken de volgende afspraak, waarin ze een plan voor mij heeft uitgewerkt.
Ik ben benieuwd!
Ik zal mijn ervaringen hier blijven delen :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 14:14

Klinkt heel goed/positief, fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 08:34

Ha, logisch dat je jezelf indekt hoor mochten er gemene opmerkingen komen of dingen als " stel je niet aan" :D Maar uiteindelijk gaat het toch om wat jij voelt en waar jij tevreden mee bent. En met mollig zijn is ook niets mis. Maar een eetverslaving is, onafhankelijk van je postuur, niet fijn en toch vaak een teken dat er iets speelt wat je probeert te onderdrukken. Alleen maar goed dat je aan de slag gaat daarmee!

Fijn dat het gesprek zo positief verlopen is. Scheelt veel ja, als een psycholoog een positieve houding heeft en je wat zelfvertrouwen kan geven in het proces dat je aangaat. Ben benieuwd hoe het traject er nu uit gaat zien :j .... Heb je al wat handvatten gekregen om mee aan de slag te gaan?

eppieheppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:56

_Hedi schreef:
Nu vraag ik me natuurlijk ook af of hier nog meer mensen zijn die een probleem hebben die van buiten niet zo erg lijkt, maar dat je vanbinnen opvreet?

Een quote uit je OP om op te reageren.
De rest van het topic al gelezen en wat een mooie stappen maak jij al !

Ik heb ook een probleem dat ik stiekem hard nekkig ontken naar de buiten wereld. De hele corona tijd heeft me wel goed gedaan omdat ik veel rust vond. Maar nu alles weer langzaam " normaal " lijkt te worden , komt het opgejaagde gevoel terug , het gevoel dat je de grip weer langzaam verliest. Daar naast wat dingen waar ik tegen op zie wat betreft een vriendenclub waarvan ik me af vraag wat die waard is. En dus kontrole zoeken in voeding , want dat gaat me makkelijk af.

Vorig jaar heb ik de hulpverlening opgezegd , omdat ik het idee had het verder zelf wel weer aan te kunnen. Wel met zijn toe zegging dat ik altijd mag bellen als ik het gevoel heb dat het niet helemaal lekker gaat. En nu zit ik op dat punt en durf niet te bellen omdat ik vind dat ik me aanstel en dat het van zelf wel goed komt. Zo als ik me er de afgelopen maanden ook wel door heen heb geslagen. Maar toch weer afgevallen tot de kritische grens van gezond gewicht.

Earth schreef:
Zover ik weet heeft de manier waarop jij een relatie hebt met eten, niet zozeer te maken met diëten, maar meer met de psychologische reden erachter. Je gebruikt eten als coping strategie, zit je slecht in je vel, dan ga je eten. Eten geen troost, eten vult leegtes op. Dan kun je wel gaan lijnen, maar als die copingstrategie hetzelfde blijft, heeft dat geen zin. Je moet de reden weghalen dat je zoveel eet.
Ik heb ook een gekke relatie met eten, maar ik heb dus juist moeite met eten als ik niet goed in mn vel zit.

Ja , ik dus ook.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 07:06

Ik heb weer even wat dingetjes aangepast en ben inmiddels weer 2.5kg kwijt *\o/* dus we gaan lekker door.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:54

Goed bezig TS! Fijn dat je zo'n goed gevoel hebt bij de voedingspsycholoog. Dat maakt denk ik al een heel verschil.

Ik heb het eigenlijk precies andersom. Ik ben 1.73 en weeg 56 kilo. 1 kilo minder en ik heb weer ondergewicht. Iets waar ik al sinds de middelbare school mee worstel... destijds werd gedacht dat ik anorexia had, maar dat is het niet. Ik wíl heel graag aankomen, het lukt alleen met geen mogelijkheid. Als ik een manier heb om aan te komen, heeft dat vaak weer andere negatieve invloeden. Met brinta kwam ik namelijk aan van 54 kilo naar 63 kilo (doel was 65). Maar ik kreeg onwijze pijn in mijn buik en acne door de brinta. Toen ik daarmee stopte, ben ik langzaam weer afgevallen naar nu dus 56 kilo (buikpijn en acne zijn weer weg).

Heb al verschillende diëtisten gezien. Die geven allemaal aan dat ik voldoende eet. Volgens de voedingsapp die ik bij hou, krijg ik dagelijks rond de 3000 kcal binnen. Ze weten niet goed wat ze met me aan moeten. Maar dat is niet iets wat je wil horen, ik wil geholpen worden. Weet het zelf namelijk ook niet meer. Zou ook zo iemand willen die jij nu hebt gevonden.wens je heel veel succes en het zal je vast lukken!

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 19:51

eppieheppie schreef:
Ik heb ook een probleem dat ik stiekem hard nekkig ontken naar de buiten wereld. De hele corona tijd heeft me wel goed gedaan omdat ik veel rust vond. Maar nu alles weer langzaam " normaal " lijkt te worden , komt het opgejaagde gevoel terug , het gevoel dat je de grip weer langzaam verliest. Daar naast wat dingen waar ik tegen op zie wat betreft een vriendenclub waarvan ik me af vraag wat die waard is. En dus kontrole zoeken in voeding , want dat gaat me makkelijk af.

Vorig jaar heb ik de hulpverlening opgezegd , omdat ik het idee had het verder zelf wel weer aan te kunnen. Wel met zijn toe zegging dat ik altijd mag bellen als ik het gevoel heb dat het niet helemaal lekker gaat. En nu zit ik op dat punt en durf niet te bellen omdat ik vind dat ik me aanstel en dat het van zelf wel goed komt. Zo als ik me er de afgelopen maanden ook wel door heen heb geslagen. Maar toch weer afgevallen tot de kritische grens van gezond gewicht.

Gewoon bellen! Ik begrijp wat je bedoeld. Ik dacht ook dat ik me aanstelde en gewoon zwak was. Maar dat had ik nergens op gebaseerd, ik heb het mezelf aangepraat. Ik vond het ook moeilijk om de stap te zetten, maar nu ben ik blij dat ik het gedaan heb! Overmorgen 2e sessie :D

snuffie123 schreef:
Goed bezig TS! Fijn dat je zo'n goed gevoel hebt bij de voedingspsycholoog. Dat maakt denk ik al een heel verschil.

Ik heb het eigenlijk precies andersom. Ik ben 1.73 en weeg 56 kilo. 1 kilo minder en ik heb weer ondergewicht. Iets waar ik al sinds de middelbare school mee worstel... destijds werd gedacht dat ik anorexia had, maar dat is het niet. Ik wíl heel graag aankomen, het lukt alleen met geen mogelijkheid. Als ik een manier heb om aan te komen, heeft dat vaak weer andere negatieve invloeden. Met brinta kwam ik namelijk aan van 54 kilo naar 63 kilo (doel was 65). Maar ik kreeg onwijze pijn in mijn buik en acne door de brinta. Toen ik daarmee stopte, ben ik langzaam weer afgevallen naar nu dus 56 kilo (buikpijn en acne zijn weer weg).

Heb al verschillende diëtisten gezien. Die geven allemaal aan dat ik voldoende eet. Volgens de voedingsapp die ik bij hou, krijg ik dagelijks rond de 3000 kcal binnen. Ze weten niet goed wat ze met me aan moeten. Maar dat is niet iets wat je wil horen, ik wil geholpen worden. Weet het zelf namelijk ook niet meer. Zou ook zo iemand willen die jij nu hebt gevonden.wens je heel veel succes en het zal je vast lukken!

Jeetje dat klinkt ook lastig! Ik zou Heleen anders gewoon eens mailen, wie weet heeft ze hier al eens vaker mee te maken gehad? Misschien komen er op die manier dingen naar boven waar je geen weet van had. Ik ben nu al dingen anders aan het bekijken haha, en ik heb pas 1 sessie gehad.

eppieheppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 22:34

_Hedi schreef:
Gewoon bellen! Ik begrijp wat je bedoeld. Ik dacht ook dat ik me aanstelde en gewoon zwak was. Maar dat had ik nergens op gebaseerd, ik heb het mezelf aangepraat. Ik vond het ook moeilijk om de stap te zetten, maar nu ben ik blij dat ik het gedaan heb! Overmorgen 2e sessie :D

Ben benieuwd, hou ons op de hoogte :j .

Nee, ik ga nog even niet bellen. In de zomertijd is het lastig om een afspraak te maken. En moeilijk om mezelf aan die afspraak te houden. Ik hoop dat ik het nog even trek tot half september, dan willen we een week op vakantie en kan ik alles weer even los laten.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 12:37

Vandaag mijn 2e sessie gehad. Wederom een heel prettig gesprek waarbij Heleen heel veel uitleg heeft gegeven over waarom we zo graag willen eten op bepaalde momenten en ook de gewoontes die we onszelf onbewust aanleren. Nooit echt over nagedacht maar het was een hele eye opener! Verder vandaag mijn eerste tips en handvatten gekregen om de komende maand mee aan de slag te gaan! Volgende afspraak staat begin september. Ik ben benieuwd hoe het gaat komende weken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:10

Wat voor gewoontes waren dit in jouw geval bijvoorbeeld?

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 19:30

Relaxed schreef:
Wat voor gewoontes waren dit in jouw geval bijvoorbeeld?

Omdat ik in een winkel werk, zijn zondag en maandag mijn weekend. Maandag ben ik alleen thuis, dus dan eet ik overdag altijd ongezond, eigenlijk gewoon omdat er dan niemand is die tegen me zegt dat ik dat beter niet kan pakken. Verder doe ik altijd boodschappen als ik van mijn werk naar huis rijd. Omdat we in een klein dorpje wonen, moet ik sowieso bijna 10 minuten rijden naar de dichtst bijzijnde Albert Hein. Dus doe ik boodschappen meteen na mijn werk omdat Albert Hein dan op de weg maar huis ligt. Alleen op dat moment heb ik dus al trek, want ik werk tot 6u. En dan neem ik vaak wat te snacken mee in de auto.

Even 2 voorbeelden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 19:34

Herkenbaar van die boodschappen na het werk idd :j

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:24

Ik bestel nu een half jaar online, dus thuis geleverd en sindsdien bespaar ik flink en koop gewoon minder eten puur omdat ik trek of zin erin heb. :)

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 17:14

Relaxed: haha blij dat ik niet de enige ben!

Cemlys: ik krijg het alleen niet echt voor elkaar om te bestellen. Kan op zijn vroegst altijd pas over een week of 4 geleverd worden.. binnenkort nog eens proberen misschien :D corona drukte denk ik haha.