Gezocht: kleine glucosemeter!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:08

moonfish13 schreef:
DemDeempel schreef:
Als ik het goed begrijp wil je een meter kopen als een uitbreiding van je EHBO tas. Dus als je op straat iemand tegen komt die zich slecht voelt dan kun je hun bloedwaarde meten om te kijken of het inderdaad hun suikerspiegel is.

Je had het over het zoeken naar een penning. Ik weet niet of je een EHBO cursus hebt gedaan? Bij mijn EHBO cursus werd namelijk aangegeven dat het een grote no-go is om bij iemand een penning te gaan zoeken op eigen initiatief. Dit moet je over laten aan de ambulance broeders of de huisarts.

Lees nou eens goed.
Echt ik word doodmoe van dit soort reacties!
Ik heb er ZELF medisch noodzakelijk een bij me voor mezelf, altijd.
LEZEN graag voor je zulke reacties post!!!!!

Ik denk dat de reacties vooral komen op het stuk waarin je schrijft mensen te willen helpen door een suikertje te prikken. Dat is wat je niet moet doen, dat moet je echt niet willen.
Ik ben zorgprofessional in de spoedzorg maar geen haar op mijn hoofd die erover nadenkt om in mijn vrije tijd als burger bij iemand een suiker te prikken. Gewoon NIET DOEN. Ook niet met je huisarts gaan bespreken hoe je deze mensen kan gaan helpen, gewoon NIET. Het siert je dat je graag mensen in nood wil helpen maar doe dat dan via de aangegeven wegen (112 bellen), en als de meldkamer je instructies geeft volg je die maar op maar niet op eigen initiatief.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:13

verootjoo schreef:
Maar als ie medisch noodzakelijk is wordt ie vergoed, dan zou ik er niet zelf een kopen :)

Nee dat is niet zo. Een glucosemeter wordt alleen vergoed als je insuline gebruikt.

Terwijl iemand die op bepaalde orale diabetesmedicatie ook een verhoogd risico op hypo's heeft.

TS misschien heb je iets aan deze site. Je kan ze altijd even bellen over het formaat.

https://diabetesmagazijn.nl/categorie/glucosemeters/

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:16

NatasjavE schreef:
verootjoo schreef:
Maar als ie medisch noodzakelijk is wordt ie vergoed, dan zou ik er niet zelf een kopen :)

Nee dat is niet zo. Een glucosemeter wordt alleen vergoed als je insuline gebruikt.

Terwijl iemand die op bepaalde orale diabetesmedicatie ook een verhoogd risico op hypo's heeft.

TS misschien heb je iets aan deze site. Je kan ze altijd even bellen over het formaat.

Ik ken iemand, geen diabetes, geen insuline, wel medisch noodzakelijk een glucosemeter :)

Er zijn meer aandoeningen dan diabetes waarbij je suikerspiegel instabiel kan zijn en je dagelijks moet meten, waarbij je geen insuline nodig hebt.

tootje71

Re: Gezocht: kleine glucosemeter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:22

Hier een diabeet met type 1, heb het mijn hele leven (48 jaar) heb nu een insuline pomp met sensor die de bloedsuiker en de rest in de gaten houd . Gaat mijn suiker omlaag krijg ik een alarm . Alhoewel ik eerder aanvoel of ik een hypo krijg dan dat mijn pomp het door heeft. Ook in gevallen van een hypo kan ik zelf om hulp vragen heb ik altijd suiker bij mij en natuurlijk mijn eigen bloed meter. Ik zou het persoonlijk niet fijn vinden als een ander zich met mij bemoeid :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:37

verootjoo schreef:
Er zijn meer aandoeningen dan diabetes waarbij je suikerspiegel instabiel kan zijn en je dagelijks moet meten, waarbij je geen insuline nodig hebt.

Ongetwijfeld zijn er meer aandoeningen waarbij je bloedglucose wisselt.

Maar bij mijn weten krijg je alleen een meter vergoed als je insuline gebruikt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:43

NatasjavE schreef:
verootjoo schreef:

Ongetwijfeld zijn er meer aandoeningen waarbij je bloedglucose wisselt.

Maar bij mijn weten krijg je alleen een meter vergoed als je insuline gebruikt.

Dat blijkt dus niet zo, maar ik weet natuurlijk ook niet welke aandoening TS heeft, maar bv bij hyperinsulinisme (in het voorbeeld dat ik noemde) gebruik je geen insuline (want dat maakt je lichaam juist teveel aan) maar alleen glucagon, maar is het wel van belang ten allen tijde te kunnen meten, en daarbij wordt zo’n meter wel vergoed.
Ms zijn er wel meer van zulk soort aandoeningen waarbij het van groot belang is om te meten en dat zo’n meter vergoed wordt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 11:59

Polly schreef:
Berriepi schreef:
Ik ben naast verpleegkundige ook EHBOer op festivals en evenementen. Helaas mag ik wat ik als verpleegkundige weet en kan niet altijd toepassen.
Als EHBOer is het enige wat je heel misschien mag geven paracetamol, voor de rest is het dus bij de patient blijven en hulpdiensten inschakelen. Tenzij de patient iemand is die je nadrukkelijke instructies heeft gegeven, bijvoorbeeld bij iemand met een allergie een epipen zetten.

Helemaal waar, wij zijn als zorgprofessionals op een evenement eens ter plaatse gevraagd voor een hypo. Er was een collega vrijwilliger en die had de persoon aangetroffen, EHBO erbij groepen, die stonden daar met een rode kruis ambulance maar zelfs zij mochten geen glucose meteen.

Wauw dat is pittig en gaat best ver zeg.
Verder voor alle bokkers die gereageerd hebben die niet goed lezen, en denken dat ik hem voor een ander koop: ik ben gekke gerritje niet!
Ik heb er gewoon medisch een nodig en dacht als ik via de diabetes verpleegkundige uit moet zoeken, is daar eens laten informeren misschien gewoon wel prima!
Dacht ik dus hè, ik hoef niet bijna voor idioot uitgemaakt te worden voor het vragen van informatie.
En er zit veel nuttigs bij, zoals dat wat Polly en Berriepi zeggen vind ik best ver gaan.
Dat zelfs dan je eigenlijk niks mag doen terwijl je er voor staat zou je zeggen als rode kruis.
Dat verbaasd me, en dat van de paracetamol verbaasd me dus ook echt niks als dat zo zou zijn.

Qua dat mensen in een hypo niet lief zijn weet ik trouwens, been here done that.
Ik was blij dat toen ik er een kreeg in het ziekenhuis ik relaxed bleef, ze waren daar echt zo enorm lief.

Polly, dan heb ik nav dit topic toch antwoord?
Ik krijg er een beetje een nare nasmaak van zo, begrijp je dat?
Je vraagt wat, meer niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 12:01

NatasjavE schreef:
verootjoo schreef:

Dit is mij ook verteld door zorg en zekerheid.
Sowieso, ook prikmateriaal wordt alleen vergoed voor diabetes. :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:09

Je mag idd niks doen als je ervoor staat, ook al heb je de kennis, omdat je dan iemand in een levensbedreigende situatie kan helpen waar je dan zelf niks meer aan kan doen omdat je bv die spullen dan niet hebt.
Als ambulancepersoneel er is met de ambu kunnen ze dat wel doen omdat die de hele ambu met apparatuur en eventuele noodmedicatie hebben mocht er een acute reactie ontstaan.

Daarom nooit zomaar medicatie toedienen aan iemand die je niet kent, maar alleen 112 bellen als je ziet dat iemand hulp nodig heeft. En natuurlijk reanimatie toepassen als je dat kan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:11

Dat snap ik zeker TS, maar ik snap ook dat anderen je willen behoeden voor het maken van een 'fout' door medische handelingen te gaan doen terwijl mensen daar niet om gevraagd hebben en die dat mogelijk niet willen. En geloof me, ik ben hulpverlener omdat ik hulp wil verlenen maar wij leren heel snel af om dat te doen als je niet in functie bent. Op aanvraag ben ik altijd beschikbaar maar doe alleen medische handelingen in opdracht (en dat kan ook door de telefoon zijn als je bv de (huis)arts van de persoon aan de lijn hebt of de meldkamer, ik maak altijd bekend wie ik ben en wat mijn werk is maar in sommige situaties kan je daar niks mee. Aan de andere kant ben ik in mijn functie als hulpverlener ook niet altijd blij met mensen die thuis gaan lopen dokteren aan iemand als wij aanrijdend zijn. Je weet niet altijd wat er met iemand is, hoe duidelijk het ook lijkt, en soms maak je meer kapot dan dat je helpt.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:14

ik heb deze: https://nl.onetouch.be/producten/glucos ... elect-plus vergoed gekregen via de verzekering omdat ik zwangerschapssuiker had. Het is een mooi handzaam maatje. Ik gebruik hem soms nog wel eens als ik me beroerd voel, of uit pure interesse. ik wil wel ruilen met een grotere hoor?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 12:41

Fijn dat je me begrijpt Polly!
Ik schrik er ook oprecht van dat jullie uit functie echt niks mogen zeg.
En echt ik doe niet zomaar wat hoor, maar ik ken dus een aantal diabeten.
Ik weet niet beter als dat die wel hulp krijgen van anderen, dus ik dacht als ik er toch moet zijn is basis burger ehbo van een vpk hiervoor fijn.
En ik ging er dus vanuit dat dat prikken nooit geleerd werd omdat het een handigheid is of mensen het eng vinden. :+
Is dat een rare gedachte? Dat mensen geen suiker durven te meten of er mee goochelen dat je denkt: laat dan ook maar zitten?

Qua suiker, ik heb een aandoening die qua verloop erg veel lijkt op diabetes.
Ik ga écht dood zonder mijn noodmedicijnen.
En dat gevoel van wegzakken terwijl je niks meer doen kunt is heel rot.
Behalve de oorzaak is verder het verloop hetzelfde, al moet je bij mij geen half uur wachten denk ik, dan ben ik denk ik al weg-weg.
Ik heb gelukkig wel duidelijke en echt oerlelijke ICE tags die duidelijk vertellen dat ik medicijnen moet krijgen.
Maar de meter dient dus om na inname van medicatie te kunnen monitoren of mijn lichaam het nog opneemt.
En dat als ik me nog str*ntberoerd voel, ik kan checken of ik eruit klim, of dat ik verdere stappen moet ondernemen per injectie.
En zodra de medicatie werkt kan ik me nog net oliebol voelen door een te hoog suiker.
En die twee lijken soms enorm op elkaar, waardoor ik 300% zeker wil weten dat ik genoeg medicijnen ‘aan boord’ heb.
En dus ook dat ik niet mezelf veel teveel medicijnen geef terwijl ik al in een hyper zit.

Ik heb dus 1x langs de A2 op de vluchtstrook met pech gestaan, dat ik ook nog ziek werd.
En die meter had ik uit mijn tas gesodemietert enkele dagen ervoor zo van ik doe er toch bijna wat mee.
Nou dat doe ik dus nooit meer, ik stond daar op hoop van zegen te duimen achter een vangrail.
En toen dacht ik: gódsamme met mijn spullen mee had ik nu gewoon geweten of ik safe ben.
Ik reageerde namelijk heel apart op het verkeer wat met 120 voorbij raasde, ik wist écht niet meer of ik goed zat qua medicatie.
Dus ik heb dat kreng bij me, en dat blijft mooi zo!

Ik draag trouwens wel de officiële verklaring bij me van de diagnose.
Juist ook omdat ik stel ik tref een mens als Polly met medische achtergrond, ik nooit wil dat het een wijzend vingertje oplevert. :)

SillyB: mijne is vrij gehavend qua krassen. :=
Ik denk niet dat je daar blij van wordt. :D
Wel superlief aangeboden maar ik ga wel kijken hoe de maat is.
Ik vind het asymetrische in dikte ook zo annoying aan deze, dat wil ik dus niet meer. :+

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:06

Als je er zo onvoorzichtig mee omgaat in je tas moet je je ook afvragen hoe betrouwbaar die dan is op het moment dat je die echt nodig hebt.
Gezien je ziektebeeld zou ik gewoon met je eigen arts overleggen want meten is weten en zo te lezen bij jou van levensbelang. Je arts kan deze voorschrijven.

Wbt wel of niet mogen prikken. Elke professional weet de risico's van insuline en geloof me een hypo of hyper is dan je minste probleem. Een diabeet zelf weet wat hij nodig heeft, weet hoe hij reageert en heeft een eigen bijspuitschema indien nodig.
Er zijn mensen die pas bijspuiten vanaf 20, als jij dan denkt zonder dat je de persoon kent ik spuit er even wat in bij 10 dan heb je een probleem.
Een verpleegkundige mag nooit zonder opdracht van een arts handelen, daarvoor ben je gewoon niet bevoegd

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 14:02

Een hyper is toch pas bij 12 dus daar ga je al.
Maar ik zou -op gevoel genoemd- me zorgen gaan maken bij 15+.
Want inderdaad insuline...
Ik heb dus zo’n stimulatietest met insuline gehad.
Dan geven ze een shot insuline en dan moet je lichaam dat compenseren, en nemen ze 5x bloed af.
Nou ik was in plaats van zweten en raar gevoel dus 90% kassiewijle.
En ook geen enkele drang meer tot overleven, ik kon ook echt niks meer.
Mij is deze maand gevraagd om de test over te doen, om nog eens te kijken, nou mooi niet. :o
Gelukkig mag ik ook nee zeggen.

Qua meter, er wordt gewoon veel mee gesleept en er zit o.a. een thermometer bij in.
Dus dat geeft krassen ja, maar ik vind gezien de prijs en veiligheid af en toe een nieuwe ook fijn.
Ding moet het zoals jij zegt gewoon doen indien nodig, en inderdaad dat ding is echt belangrijk.
Internisten zijn ook echt altijd blij met zulke waardes weten en die hoor je nog net niet door de telefoon opgelucht ademhalen.
Ik heb buitenshuis een saturatiemeter, glucosemeter en thermometer bij me.
En dat heeft zeker in het begin mij onwijs veel gescheeld want inderdaad meten is weten.
Ik kan het veel rustiger opvangen als ik zie dat het de goede kant op gaat.
En dan herstel je ook sneller ook.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 14:51

Ik ga trouwens gewoon brutaal vragen of ik niet bij een diabetesverpleegkundige apparaatjes mag bekijken.
Ze hebben hier echt drie keer niks op voorraad bij de apotheken en dan hebben we ook corona nog waardoor aanraken en uit dozen halen minder gewenst is.
Maar hier mag je blij zijn dat ze er 2-3 hebben.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:11

Accu check heeft kleine glucosemeters. De strips kam je bijna niet in kleine hoeveelheden bestellen en moeten matchen met je meter.
En gebruik deze alleen voor jezelf ga niet even testen bij een ander omdat je toevallig wat diabeten kent, je kan vaak meer kwaad dan goed doen.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:13

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit is mijn meter, zelf aangeschaft via de apotheek dan kon ik kiezen wat ik prettig vond ik heb die van mij die ik via de zorgverzekering heb aan mijn moeder gegeven die moest er een zelf kopen omdat ze met tabletten uit de voeten kan. Maar deze is veel kleiner dan die van de verzekering. ikzelf moet spuiten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:14

Ik heb een kleine accu check.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:19

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 15:42

Gillbo schreef:
Accu check heeft kleine glucosemeters. De strips kam je bijna niet in kleine hoeveelheden bestellen en moeten matchen met je meter.
En gebruik deze alleen voor jezelf ga niet even testen bij een ander omdat je toevallig wat diabeten kent, je kan vaak meer kwaad dan goed doen.

Ga je lekker door Gillbo?
Hoeveel vaker moet ik het nog zeggen dat het mij verbaasd dat het zelfs onder zorgpersoneel zo werkt?
Drammerij eerste klas, ik ben geen kleuter en bij deze ga ik ook temmen ook.
Nu is het genoeg!

Ik heb net een accucheck instant besteld!
Deze blijk je voor niks aan te kunnen vragen en de teststrips zijn dus véél goedkoper.
En hij is echt een heel stuk kleiner dan mijn huidige, dus ik ben er nu al blij mee!
Via pb kreeg ik die tip. *\o/*

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:47

Mocht je in welke situatie dan ook bij iemand anders de suiker meten. Zorg dan ook dat je handschoenen mee hebt. Gezien de kans op bloedcontact.

Daarnaast is het verstandig om ook een naaldencontainer te hebben. Kan je aanvragen bij de apotheek.