Agender/nonbinary mensen op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:26

bedankt voor de uitleg LuffB
Heel duidelijk :j
Voor mij heeft een labeltje altijd een negatieve klank gehad, maar weet nu dat dit dus niet hoeft.

3. ik zal dat zeker ook wel verkeerd doen, maar met de goede intentie.
Hopelijk komt het dan toch minder hard over.
Iedereen mag er zijn, juist leuk als we niet allemaal hetzelfde zijn.

4 niobe
Ik lees dat als mensen dus wel weten welke label ze hebben, zeg maar even homo en deze dan af gaan tuigen omdat ze homo zijn.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:44

bedankt voor de uitleg LuffB
Heel duidelijk :j
Voor mij heeft een labeltje altijd een negatieve klank gehad, maar weet nu dat dit dus niet hoeft.

3. ik zal dat zeker ook wel verkeerd doen, maar met de goede intentie.
Hopelijk komt het dan toch minder hard over.

4 niobe
Ik lees dat als mensen dus wel weten welke label ze hebben, zeg maar even homo en deze dan af gaan tuigen omdat ze homo zijn.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 17:59

LuffB schreef:
Wauw wat super fijn voor je dat je meer duidelijk hebt gekregen en ervoor durft en kan uitkomen. Echt super tof.

Wat betreft de labels, ik denk dat er vier dingen belangrijk uitgelicht moeten worden
1) labels zijn fijn voor de mensen die niet weten wat/ hoe/ wie ze zijn. Als je in een zoektocht naar jezelf telkens nergens bij past/ hoort, blijf je telkens naar antwoorden zoeken en heb je nooit rust. Ik denk dat daar het “bevrijdende” aspect bij komt kijken. Ook het feit dat er dus meer mensen zijn zoals jij (zonder labels zou je niet weten hoe een ander zich zou identificeren, die denkt immers ook gewoon dat het “anders dan anders is”) geeft een soort verbondenheid in een wereld die mensen die zich anders voelen niet altijd even goed begrijpt
2) ik denk dat het voor cigenders handig is om deze labels te hebben, wat het inhoud en welke protocollen het inhoud. Daarmee bedoel ik bijv; hoe verkiest een agender genoemd te worden, dat het niet sociaal acceptabel is om een transgender te vragen of die zich al helemaal heeft om laten bouwen en als we van genders afstappen en naar sexualiteit kijken dat een relatie hebben met iemand van hetzelfde geslacht niet altijd betekend dat je homo bent (maar bijv panseksueel). Labels helpen met educatie
3) er zijn mensen die niet in labels of hokjes denken omdat ze iedereen accepteren en hoewel ik de acceptatie daarvan geweldig vind, is het slim om erop te letten dat je wel bewust bent van wat een label in kan houden zodat je iemand niet onbewust kwetst door ze op de verkeerde manier aan te spreken
4) helaas heb je ook mensen die misbruik maken van de labels om daardoor hele doelgroepen verkeerd te behandelen. Neem de homo haat, maar in andere vorm ook het onbegrip van transgender/ Agender. Met behulp van labels kwetsen ze bewust de mensen en daardoor heeft het gebruik van labels weer een negatief beeld bij andere mensen gegeven.

Een label op jezelf plakken is kwetsbaar, een label op een ander plakken is kwetsend.

Nogmaals super stoer ts! Ik hoop dat ik het zo een beetje goed verwoord heb.

Jij verwoordt het inderdaad heel duidelijk :j. Labels/hokjes zorgen voor zelfkennis en voor verbinding met anderen met hetzelfde label/in hetzelfde hokje, en dat is heel fijn. Minder fijn is het als andere mensen voor jou een label/hokje bedenken en je daarin stoppen. Vergelijk het een beetje met je huis. Als je dat zelf mag inrichten, is dat hardstikke leuk; zegt iemand anders: ik heb deze blauwe bank voor je gekocht en je bed moet in die hoek want ik vind dat dat bij jou past, dan heb je waarschijnlijk zoiets
van >;)

Ook het educatie-aspect is best wel belangrijk. Het klopt dat er inmiddels best veel labels zijn, maar tegelijk zijn er ook weer een aantal overkoepelende labels (queer, bijvoorbeeld, is een soort van 'catch all' als je even geen zin hebt om precies uit te leggen/uit te zoeken in welk hokje je zit). En over onwetendheid en opzet: vaak is het inderdaad gewoon onwetendheid als iemand iets lomps zegt. Het belangrijkst is wat er gebeurt als ze daarop gewezen worden. Ik vind het, zoals gezegd, niet erg als iemand me in het voorbijgaan 'mevrouw' noemt. Maar als iemand die dichtbij me staat dat zou blijven doen, als ik heb aangegeven daar niet van gediend te zijn, dan daalt die persoon toch wel een stuk in mijn achting :=

Daarover gesproken: iemand vroeg hoe mijn omgeving reageerde. Nou, zeg maar niet :'). Dit is mijn eerste 'uit de kast kom-poging', veilig en anoniem op het internet _O-

Het komt er wel aan, denk ik. Alleen heb ik met deze hele crisis mijn ouders al een tijdje niet gezien, en dit is wel iets dat ik persoonlijk wil vertellen. En niet een appje sturen met 'hee moet je horen zou je mij voortaan geen 'vrouw' of 'meisje' meer willen noemen' :'). Het scheelt dat ik door m'n hele familie niet bij mijn volledige (vrouwelijke) naam genoemd wordt, maar bij een afkorting die redelijk neutraal is. Tenzij ze boos zijn, maar dat is al een tijdje niet gebeurd gelukkig :+.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 17:59

LuffB schreef:
Wauw wat super fijn voor je dat je meer duidelijk hebt gekregen en ervoor durft en kan uitkomen. Echt super tof.

Wat betreft de labels, ik denk dat er vier dingen belangrijk uitgelicht moeten worden
1) labels zijn fijn voor de mensen die niet weten wat/ hoe/ wie ze zijn. Als je in een zoektocht naar jezelf telkens nergens bij past/ hoort, blijf je telkens naar antwoorden zoeken en heb je nooit rust. Ik denk dat daar het “bevrijdende” aspect bij komt kijken. Ook het feit dat er dus meer mensen zijn zoals jij (zonder labels zou je niet weten hoe een ander zich zou identificeren, die denkt immers ook gewoon dat het “anders dan anders is”) geeft een soort verbondenheid in een wereld die mensen die zich anders voelen niet altijd even goed begrijpt
2) ik denk dat het voor cigenders handig is om deze labels te hebben, wat het inhoud en welke protocollen het inhoud. Daarmee bedoel ik bijv; hoe verkiest een agender genoemd te worden, dat het niet sociaal acceptabel is om een transgender te vragen of die zich al helemaal heeft om laten bouwen en als we van genders afstappen en naar sexualiteit kijken dat een relatie hebben met iemand van hetzelfde geslacht niet altijd betekend dat je homo bent (maar bijv panseksueel). Labels helpen met educatie
3) er zijn mensen die niet in labels of hokjes denken omdat ze iedereen accepteren en hoewel ik de acceptatie daarvan geweldig vind, is het slim om erop te letten dat je wel bewust bent van wat een label in kan houden zodat je iemand niet onbewust kwetst door ze op de verkeerde manier aan te spreken
4) helaas heb je ook mensen die misbruik maken van de labels om daardoor hele doelgroepen verkeerd te behandelen. Neem de homo haat, maar in andere vorm ook het onbegrip van transgender/ Agender. Met behulp van labels kwetsen ze bewust de mensen en daardoor heeft het gebruik van labels weer een negatief beeld bij andere mensen gegeven.

Een label op jezelf plakken is kwetsbaar, een label op een ander plakken is kwetsend.

Nogmaals super stoer ts! Ik hoop dat ik het zo een beetje goed verwoord heb.

Jij verwoordt het inderdaad heel duidelijk :j. Labels/hokjes zorgen voor zelfkennis en voor verbinding met anderen met hetzelfde label/in hetzelfde hokje, en dat is heel fijn. Minder fijn is het als andere mensen voor jou een label/hokje bedenken en je daarin stoppen. Vergelijk het een beetje met je huis. Als je dat zelf mag inrichten, is dat hardstikke leuk; zegt iemand anders: ik heb deze blauwe bank voor je gekocht en je bed moet in die hoek want ik vind dat dat bij jou past, dan heb je waarschijnlijk zoiets
van >;)

Ook het educatie-aspect is best wel belangrijk. Het klopt dat er inmiddels best veel labels zijn, maar tegelijk zijn er ook weer een aantal overkoepelende labels (queer, bijvoorbeeld, is een soort van 'catch all' als je even geen zin hebt om precies uit te leggen/uit te zoeken in welk hokje je zit). En over onwetendheid en opzet: vaak is het inderdaad gewoon onwetendheid als iemand iets lomps zegt. Het belangrijkst is wat er gebeurt als ze daarop gewezen worden. Ik vind het, zoals gezegd, niet erg als iemand me in het voorbijgaan 'mevrouw' noemt. Maar als iemand die dichtbij me staat dat zou blijven doen, als ik heb aangegeven daar niet van gediend te zijn, dan daalt die persoon toch wel een stuk in mijn achting :=

Daarover gesproken: iemand vroeg hoe mijn omgeving reageerde. Nou, zeg maar niet :'). Dit is mijn eerste 'uit de kast kom-poging', veilig en anoniem op het internet _O-

Het komt er wel aan, denk ik. Alleen heb ik met deze hele crisis mijn ouders al een tijdje niet gezien, en dit is wel iets dat ik persoonlijk wil vertellen. En niet een appje sturen met 'hee moet je horen zou je mij voortaan geen 'vrouw' of 'meisje' meer willen noemen' :'). Het scheelt dat ik door m'n hele familie niet bij mijn volledige (vrouwelijke) naam genoemd wordt, maar bij een afkorting die redelijk neutraal is. Tenzij ze boos zijn, maar dat is al een tijdje niet gebeurd gelukkig :+.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:06

Mag ik Hennie aandragen als nieuwe roepnaam?

Go jij! *\o/* <3

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:11

Gaaf dat je hier een topic over opent. Super knap dat jij je zo identificeert.

Eerlijk gezegd vind ik dit altijd zo lastig. Ik vind het heel lastig om te begrijpen hoe dat werkt en voelt. Ik vind dat heel moeilijk te begrijpen. Ookal heb ik heel lang getwijfeld en gehannes gehad met wie of wat ik ben, toch vind ik het allemaal heel ingewikkeld.
Ik ben dan namelijk ook altijd 'bang' dat ik iemand niet in zijn waarde laat door bijvoorbeeld het verkeerde te zeggen of door te zeggen dat ik het moelijk vind de begrijpen.
Desalniettemin, ik vind het super nice dat je dit kan benoemen op een forum en ik wens je het allerbeste toe. Dat je jezelf maar steeds verder mag ontdekken!

Tanya

Re: Agender/nonbinary mensen op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:15

Wat goed dat je dit topic hebt geopend! Hoe voelt dat nu, om er ‘mee naar buiten’ te treden?
Ik vind de pronouns in het Nederlands ook maar lastig, they is veel gemakkelijker.
Ik zag je iets schrijven over een sportbeha, misschien dat een binder ook prettig voelt soms?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:25

Niobe schreef:
Helder hoor LuffB! Bedankt voor de uitleg!

1. Snap ik volledig! Herkenning is altijd fijn en een soort van opluchting ook.
2. Ja oké, maar er zijn inmiddels zoveel labels dat ik het niet meer zo bij kan houden.. Al heb je wel gelijk natuurlijk dat het qua educatie handig is om er een naam aan te geven. En op die manier zou ik het zelf ook weer op kunnen zoeken.
Ik ben mijn hele leven al bezig met het aanleren van sociaal acceptabel gedrag, omdat het bij mij niet natuurlijk komt (vorm van autisme schijnt, maar ik ben niet doorgegaan met het onderzoek omdat ik die label niet nodig heb en wil), maar volgens mij is het sowieso niet sociaal acceptabel om zomaar te vragen naar iemands geslachtsdelen.
3. Ja, die begrijp ik ook! Al denk ik dat je daar niet heel makkelijk vanaf komt, er zullen altijd lompe mensen zijn die per ongeluk iets kwetsends kunnen zeggen, dat is vaak ook niet met opzet.
En bijvoorbeeld een nonbinary iemand heeft dat niet op het voorhoofd gedrukt staan over het algemeen, dus die fout is snel gemaakt..
4. Deze begrijp ik denk ik niet helemaal, hoe maakt iemand bijvoorbeeld misbruik van een label?

Om op nummer 4 in te gaan, er wordt op zich geen "misbruik" van gemaakt, maar feit blijft wel dat een zeer, zéér groot deel van de non binary mensen zich na verloop van tijd realiseren dat zij toch "gewoon" cis zijn en een klein aantal beseft zich dat ze toch transgender zijn. Ik ben zelf jaren lang behoorlijk actief geweest in de lgbt community en heb ongelooflijk veel mensen ontmoet die zichzelf beschreven als non-binary, maar meestal (waaronder mijn ex) beseffen zij zich dat de gevoelens die zij hadden stemde uit een onzekerheid of minderwaardigheid, of gewoon opzoek zijn naar je eigen identiteit. De woorden van mijn ex: "Ik vond mezelf lelijk en voelde me daar ongelukkig over. Ik dacht dat ik dysphoria had, maar ik vond mezelf gewoon lelijk."

In de lgbt community heerst er nogal een cultuur dat bij alles wat buiten de norm valt - een meisje dat van jongenskleding houdt- een specifieke gender is. Zonder rekening te houden met het feit dat veel mensen gewoon heel erg zoekenden zijn naar wie zij zijn.

Ik kan daar nog een hele essay over schrijven over waarom dit niet goed is :') , Maar het komt er op neer dat de mensen die na een tijdje beseffen dat ze tóch cis zijn, worden gezien alsof ze misbruik maken van het label.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:27

Ik had een hele reactie getypt, maar hij is weg door een Chrome crash -O-

Wat ik eigenlijk wilde zeggen is; Foaly, fijn dat jij jezelf laat zijn en dit op Bokt bespreekbaar wil maken! *\o/*

Alleen wat ik jou en alle andere niet sociaal geaccepteerde vormen van persoon of identiteit mee wil geven is dat jullie geen special snowflakes zijn! Jullie zijn met velen, verenigt U en laat de wereld zien wie jullie zijn en welk hokje jullie wel of niet prettig vinden - zonder zelf daar het "special snowflake" label aan te hangen. Cause you're not :D

Wat me opvalt is dat de LBGTQI+ community vaak onderling ook nog ruzies maken over acceptaties en wie welk "stickertje" mag dragen.

Zelf identificeer ik me niet specifiek als vrouw zoals dat sociaal wenselijk is. Ik heb erg veel mannelijke trekken, maar voel me ook niet specifiek man. Voor mij voelt het niet "prettig" om het in een hokje te zetten, want ik durf oprecht te zeggen dat ik mezelf ben en dat daar voor mij geen label aan hoeft :)

Voor mijn seksuele geaardheid geldt het zelfde, maar mensen zouden het als "panseksueel" kunnen zien.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:19

Niobe schreef:
2. Ja oké, maar er zijn inmiddels zoveel labels dat ik het niet meer zo bij kan houden.. Al heb je wel gelijk natuurlijk dat het qua educatie handig is om er een naam aan te geven. En op die manier zou ik het zelf ook weer op kunnen zoeken.
Ik ben mijn hele leven al bezig met het aanleren van sociaal acceptabel gedrag, omdat het bij mij niet natuurlijk komt (vorm van autisme schijnt, maar ik ben niet doorgegaan met het onderzoek omdat ik die label niet nodig heb en wil), maar volgens mij is het sowieso niet sociaal acceptabel om zomaar te vragen naar iemands geslachtsdelen.
3. Ja, die begrijp ik ook! Al denk ik dat je daar niet heel makkelijk vanaf komt, er zullen altijd lompe mensen zijn die per ongeluk iets kwetsends kunnen zeggen, dat is vaak ook niet met opzet.
En bijvoorbeeld een nonbinary iemand heeft dat niet op het voorhoofd gedrukt staan over het algemeen, dus die fout is snel gemaakt..
4. Deze begrijp ik denk ik niet helemaal, hoe maakt iemand bijvoorbeeld misbruik van een label?

Op 2; ook ik houd het soms niet bij. Ik wist voor dit topic niet af dat cigender bestond en heb ook nonbinary net opgezocht. Maar het feit dat het mogelijk is om op te zoeken en te leren helpt. Zonder label weet je ook niet wat je zou moeten opzoeken
Knap dat je probeert jezelf constant te ontwikkelen! Dat kan ik alleen maar bewonderen. Ik denk dat het deel dat je benoemt dat je het label van autisme (vorm) niet wilt goed laat zien wat ik bedoel met punt 4. Mensen hebben over het label autisme automatische een mening, vaak me negatieve lading. Dat is hetzelfde met agender. Dus de vooroordelen die aan een label plakken is wat ik bedoel met het feit dat mensen kiezen om anders te reageren op iemand met label dan op iemand zonder label. Soms mild (is dat nou allemaal nodig om andere aangesproken te willen worden), soms heftig (Agressie richting homo’s puur omdat het homo’s zijn.
Wat 3 betreft; je kan altijd een foutje maken, iemand per ongeluk verkeerd aanspreken. Ik vind het vooral belangrijk dat mensen die vinden dat er geen labels nodig zijn, zich wel (laten) informeren over wat en label voor die persoon inhoudt

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:51

Fijn dat je er zo open over kan praten Foaly!

Ik zit zelf gelukkig in een hele open vriendengroep, maar ik vind het altijd zo jammer als mensen er (begrijpelijk) bang voor zijn om het te bespreken. Ik ga meelezen om hopelijk hier wat meer over te leren :j

Alhoewel ik zelf cis-gender ben, is een goede vriend(in) wel non-binary. In het Engels zijn de pronouns meestal they/them, maar er zijn ook dagen waarop zij/hij aangeeft zich op die dag meer zij of hij te voelen. Ik heb er total geen moeite mee in het heden, maar als ik een verhaal vertel van toen hun nog in de kast zaten verspreek ik me helaas nog wel eens qua pronoun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:02

Hier heb ik echt waar nog nooit van gehoord. Nu vraag ik mij af: Zie je dit gevoel ook in jou hormonen terug? Dus is het ene hormoon verhoogd of het andere juist verlaagd? Ik ben benieuwd of er hier iets medisch achter zit/toe bijdraagt.

Heb jij ook een voorkeur voor kledingstijl? Kleed je jou eerder mannelijk? Of toch de vrouwelijke kant op?

Hier in België overigens heb je alsmaar vaker de keuze uit M/V/X. Ik hoop voor jou dat deze trend zich doorzet voor jou.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 20:59

Yes, mijn topic doet het weer _O-

MB: op andere fora heet ik Hedgehog, en Hennie de Hedgehog bekt verdacht lekker. Dus ik neem het zeker mee _O-

daphne_xxx schreef:
Gaaf dat je hier een topic over opent. Super knap dat jij je zo identificeert.

Eerlijk gezegd vind ik dit altijd zo lastig. Ik vind het heel lastig om te begrijpen hoe dat werkt en voelt. Ik vind dat heel moeilijk te begrijpen. Ookal heb ik heel lang getwijfeld en gehannes gehad met wie of wat ik ben, toch vind ik het allemaal heel ingewikkeld.
Ik ben dan namelijk ook altijd 'bang' dat ik iemand niet in zijn waarde laat door bijvoorbeeld het verkeerde te zeggen of door te zeggen dat ik het moelijk vind de begrijpen.
Desalniettemin, ik vind het super nice dat je dit kan benoemen op een forum en ik wens je het allerbeste toe. Dat je jezelf maar steeds verder mag ontdekken!

Het is denk ik ook lastig te begrijpen, maar dat hoeft verder ook niet. Zolang je mensen maar met respect behandelt en naar ze luistert als ze je vragen om ze zus of zo te noemen, dan kom je volgens mij al een heel eind :j.

Tanya schreef:
Wat goed dat je dit topic hebt geopend! Hoe voelt dat nu, om er ‘mee naar buiten’ te treden?
Ik vind de pronouns in het Nederlands ook maar lastig, they is veel gemakkelijker.
Ik zag je iets schrijven over een sportbeha, misschien dat een binder ook prettig voelt soms?

Een binder heb ik wel wat informatie over opgezocht, maar de gezondheidsrisico's die daarbij horen zijn niet misselijk. En aangezien ik een kleine boezem heb, werkt een beetje strakke sportbh net zo goed, gelukkig :D

Lestrange01 schreef:
Niobe schreef:
Helder hoor LuffB! Bedankt voor de uitleg!

1. Snap ik volledig! Herkenning is altijd fijn en een soort van opluchting ook.

Om op nummer 4 in te gaan, er wordt op zich geen "misbruik" van gemaakt, maar feit blijft wel dat een zeer, zéér groot deel van de non binary mensen zich na verloop van tijd realiseren dat zij toch "gewoon" cis zijn en een klein aantal beseft zich dat ze toch transgender zijn. Ik ben zelf jaren lang behoorlijk actief geweest in de lgbt community en heb ongelooflijk veel mensen ontmoet die zichzelf beschreven als non-binary, maar meestal (waaronder mijn ex) beseffen zij zich dat de gevoelens die zij hadden stemde uit een onzekerheid of minderwaardigheid, of gewoon opzoek zijn naar je eigen identiteit. De woorden van mijn ex: "Ik vond mezelf lelijk en voelde me daar ongelukkig over. Ik dacht dat ik dysphoria had, maar ik vond mezelf gewoon lelijk."

In de lgbt community heerst er nogal een cultuur dat bij alles wat buiten de norm valt - een meisje dat van jongenskleding houdt- een specifieke gender is. Zonder rekening te houden met het feit dat veel mensen gewoon heel erg zoekenden zijn naar wie zij zijn.

Ik kan daar nog een hele essay over schrijven over waarom dit niet goed is :') , Maar het komt er op neer dat de mensen die na een tijdje beseffen dat ze tóch cis zijn, worden gezien alsof ze misbruik maken van het label.

Klopt, labels hoeven inderdaad niet permanent te zijn. Vooral als je middenin de ontdekkingsfase zit, dan pakken de meeste mensen het label wat op dat moment het beste past. Zolang je dit met goede intenties doet, vind ik het persoonlijk totaal geen probleem als je later zegt 'oh maar eigenlijk ben ik toch...'. Dat gebeurt. Niets zo veranderlijk als een mens, immers. Het zou gek zijn als je andere dingen aan jezelf (je kledingstijl, haarkleur, relatie, baan, woonplaats, noem maar op) wel zou mogen veranderen omdat het beter bij je past, en dan wel moet blijven zitten met het label dat je jezelf hebt opgeplakt toen je 16 was :7

Dioxide schreef:
Ik had een hele reactie getypt, maar hij is weg door een Chrome crash -O-

Wat ik eigenlijk wilde zeggen is; Foaly, fijn dat jij jezelf laat zijn en dit op Bokt bespreekbaar wil maken! *\o/*

Alleen wat ik jou en alle andere niet sociaal geaccepteerde vormen van persoon of identiteit mee wil geven is dat jullie geen special snowflakes zijn! Jullie zijn met velen, verenigt U en laat de wereld zien wie jullie zijn en welk hokje jullie wel of niet prettig vinden - zonder zelf daar het "special snowflake" label aan te hangen. Cause you're not :D

Wat me opvalt is dat de LBGTQI+ community vaak onderling ook nog ruzies maken over acceptaties en wie welk "stickertje" mag dragen.

Zelf identificeer ik me niet specifiek als vrouw zoals dat sociaal wenselijk is. Ik heb erg veel mannelijke trekken, maar voel me ook niet specifiek man. Voor mij voelt het niet "prettig" om het in een hokje te zetten, want ik durf oprecht te zeggen dat ik mezelf ben en dat daar voor mij geen label aan hoeft :)

Voor mijn seksuele geaardheid geldt het zelfde, maar mensen zouden het als "panseksueel" kunnen zien.

Klopt, er zijn veel meer identieke dan speciale sneeuwvlokjes. Maar het blijft leuk om te zeggen :D

Oh ja, het gesteggel in de LGBTQI community is niet van de lucht af en toe :+ Denk je dat je een inclusieve groep hebt gevonden, maar dat valt soms vies tegen -O-. En fijn dat jij ook kunt zijn wie je bent, en dat je weet wie je bent. Heel fijn gevoel is dat :D

DeMolenhoek schreef:
Hier heb ik echt waar nog nooit van gehoord. Nu vraag ik mij af: Zie je dit gevoel ook in jou hormonen terug? Dus is het ene hormoon verhoogd of het andere juist verlaagd? Ik ben benieuwd of er hier iets medisch achter zit/toe bijdraagt.

Heb jij ook een voorkeur voor kledingstijl? Kleed je jou eerder mannelijk? Of toch de vrouwelijke kant op?

Hier in België overigens heb je alsmaar vaker de keuze uit M/V/X. Ik hoop voor jou dat deze trend zich doorzet voor jou.

Hoe het medisch zit, geen idee. Ik heb al een aantal (zeker tien) jaar geen huisarts van dichtbij gezien (oeps), dus ik zou niet weten hoe het met mijn hormonen zit :+

Qua kleding: een beetje ertussenin. Ik heb nog wel wat jurkjes uit een grijs studentenverleden in de kast hangen, maar die trek ik niet meer voor m'n lol aan. Meestal is het een spijkerbroek, een shirt en een losvallende blouse eroverheen. En als ik op netjes ga, een nette broek en een colbertje. Heel soms een likje mascara, als ik er zin in heb, maar de laatste keer dat ik meer make up heb opgehad is inmiddels ook al vijf jaar geleden :')

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 14:58

Via pb weet ik inmiddels dat ik niet de enige 'enby' ben op Bokt :D

Ik ben, zoals ik geloof ik gezegd had, nog niet in de 'offline' wereld uit de kast. Ik ben wel van plan om binnenkort op mijn werk te vragen of ze mijn naam in het systeem kunnen veranderen, en daar zullen ongetwijfeld wat vragen uit voortkomen. Ik heb 1 collega die nogal transfobisch uit de hoek kan komen (bleek uit een pauzegesprek over NikkieTutorials -O- ), maar nu ik thuiswerk heb vrij weinig met hem te maken, en het team waar ik in werk is ook vrij open minded. Dus dat durf ik op zich wel aan.

Mijn familie is een ander verhaal :') Ik heb ellenlange discussies gevoerd met een Transfobische Tante (die op een gegeven moment de discussies afkapte 'want jij wordt zo fel en dan voelt het alsof ik iets fout doe'. Joh :+ ), en mijn ouders komen uit een klein Gronings durp wat ook niet bekend staat om zijn ruimdenkendheid. Zeg maar :') Dus daar ga ik nog even over nadenken of en wanneer ik uit de kast wil komen }:0

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:47

Het zal je verbazen hoe anders mensen plotseling denken als iets in hun omgeving voorkomt. Het kan best zijn (en ik hoop het ook oprecht voor je) dat die ene collega compleet omslaat zodra je aangeeft ook niet mainstream te zijn. Vooral als je andere collega's je nieuws positief ontvangen.
Maar dat je evengoed huiverig bent... snap ik goed.

O ja, en voor degenen voor wie het moeilijk is om te volgen, hierbij het genderkoekje:
Afbeelding

Nonbinair heeft niets te maken met of je hetero of homo bent. Nonbinair heeft te maken met hoe je je voelt en hoe je je uitdrukt. Je kunt je in je hoofd een echte vrouw voelen, maar je neutraal kleden (bijvoorbeeld simpel shirt, spijkerbroek, nooit make-up op). Dan is je identiteit vrouw, maar expressie neutraal.
Misschien heb je wel het mannelijke deel in je spijkerbroek (geslacht), dat hoeft nog niet te betekenen dat je je ook een man voelt en dat je je als man kleedt.

Aantrekking staat ook op deze afbeelding maar is in feite niet relevant voor de discussie. Want tot wie je je aangetrokken voelt (romantisch en/of seksueel) heeft geen invloed op hoe je je voelt en uitdrukt of wat je geslacht is.

Hoe je je voelt, staat niet vast. Dat kan in mettertijd veranderen en dat is ook prima.

Oké, dat waren mijn 2 cents. :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:54

Ik vind je mega stoer! *\o/*
En wat maakt een label nou uit? Jij bent jij en daar is helemaal niets mis mee! 8-)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:06

Ik heb ook een vriendin die zo is..
Altijd kleding aan wat niet strak rond de borsten of kont is..liefst gekocht uit een mannenwinkel. Doet graag schieten op de schietbaan, en is vrachtwagenchaffeur geworden. Kort haar. Date meiden. Eerst identificeerde ze zich als lesbisch maar het gaat toch net iets verder..

Dan heb ik nog een vriendin.
Ook altijd voornamelijk als tomboy gekleed gegaan.
Moest niks hebben van mannen wilde alleen relaties met vrouwen. Op een gegeven moment is ze getrouwd met een transgender vrouw die eerst een jongen was.Zelf ook het process in werking gezet van vrouw naar man.
Borsten laten weghalen(het onderste weet ik niet) nu gaat ze al een aantal jaren als gozer door het leven.
Heeft nu een relatie met een lieve homo man.

Tja ok dus die 2e vriendin heeft eigenlijk dus alle dingen wel gedaan kwa gender identiteit *D

Maar het is toch prima om zo te leven? Ik zelf zie me eigen wel als vrouw . Wat mij betreft hoeven mensen niet perse een keuze te maken wat ze zijn. Genoeg stoere mannen die thuis in lingerie op hakken paraderen . You only live once

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:50

DeMolenhoek schreef:
Hier heb ik echt waar nog nooit van gehoord. Nu vraag ik mij af: Zie je dit gevoel ook in jou hormonen terug?

Ik voel me niet agender ofzo, ik ben gewoon Marijke, maar ik heb wel wat hormonale verschillen.
Mijn ijzer is bijzonder hoog voor een vrouw, net als mijn testosteron levels.

Merk er zelf niet veel verschil door.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:21

silverdapple schreef:
Het zal je verbazen hoe anders mensen plotseling denken als iets in hun omgeving voorkomt. Het kan best zijn (en ik hoop het ook oprecht voor je) dat die ene collega compleet omslaat zodra je aangeeft ook niet mainstream te zijn. Vooral als je andere collega's je nieuws positief ontvangen.
Maar dat je evengoed huiverig bent... snap ik goed.

O ja, en voor degenen voor wie het moeilijk is om te volgen, hierbij het genderkoekje:
[ [url=m/dGOfQw.png]Afbeelding[/url] ]

Nonbinair heeft niets te maken met of je hetero of homo bent. Nonbinair heeft te maken met hoe je je voelt en hoe je je uitdrukt. Je kunt je in je hoofd een echte vrouw voelen, maar je neutraal kleden (bijvoorbeeld simpel shirt, spijkerbroek, nooit make-up op). Dan is je identiteit vrouw, maar expressie neutraal.
Misschien heb je wel het mannelijke deel in je spijkerbroek (geslacht), dat hoeft nog niet te betekenen dat je je ook een man voelt en dat je je als man kleedt.

Aantrekking staat ook op deze afbeelding maar is in feite niet relevant voor de discussie. Want tot wie je je aangetrokken voelt (romantisch en/of seksueel) heeft geen invloed op hoe je je voelt en uitdrukt of wat je geslacht is.

Hoe je je voelt, staat niet vast. Dat kan in mettertijd veranderen en dat is ook prima.

Oké, dat waren mijn 2 cents. :D

Yes, bedankt voor deze afbeelding :) Nonbinair zijn houdt zoveel meer in dan dat je bijvoorbeeld het vrouwelijk geslacht hebt, maar nooit make-up of hakken draagt bijvoorbeeld. Je kan je dan nog steeds 100% identificeren als vrouw. En aan de andere kant heb je nonbinaire mensen die juist graag jurkjes en make-up etc. dragen, ook nonbinaire mensen die geboren zijn met het vrouwelijk geslacht. Zij zijn net zo nonbinair als nonbinaire mensen die zich zogezegd androgyn kleden. Dat stukje expressie staat niet gelijk met je genderidentiteit :j

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:52

Ik identificeer mezelf lieverd mens dan als man of vrouw. Echter als ik wat in moet vullen qua geslacht dan denk ik even van is dat nou echt belangrijk?Maar vul vervolgens vrouw in omdat is hoe de maatschappij mij zou bestempelen. Ik vind t niet heel storend maar ook niet helemaal tof. Verder bestempel ik mezelf als een mens die op (Volwassen) mensen valt. En vind ik het verder ook niet nodig om dat verder te specificeren als hetero of homo ect. Ik weet niet dat in buurt komt van wat jij zoekt ts.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:10

WithinYuuri schreef:
Wat fijn dat ik dit topic tegenkom! Ik ben zelf namelijk de laatste tijd best aan het twijfelen over mijn gender. Ik ben afab, maar ik voel me gewoon heel ongemakkelijk als er naar me gerefereerd wordt met vrouw, of met zij/haar pronouns. Mijn vriendin noemt me nu ook afwisselend haar vriendin of haar partner, en ik moet zeggen dat ik nog niet zeker weet wat ik van partner vind, maar vriendin voelt zeker niet beter haha. Anyways, ik twijfel dus over nonbinary zijn, dus ben blij dat ik dit topic nu tegenkom! Ik ben ook inderdaad wel benieuwd welke pronouns jij nu gebruikt in het Nederlands, want in lijn met they/them zou je iets van zij/hen verwachten, maar ik weet nog niet hoe goed dat werkt in het Nederlands. In het Engels is singular they natuurlijk een ding, maar in het Nederlands naar mijn weten niet. Oh, nog wel een ding (en wil niet overkomen als zeur nu maargoed), maar zeggen dat hokjes en labels niet zo nodig zijn wanneer je zelf cishet bent, vind ik persoonlijk niet helemaal op zn plaats. Voor mij (en andere lgbt+-mensen die ik spreek) zijn al die labels een soort bewijs dat we mogen bestaan, een stukje (h)erkenning. En vooral nonbinary is in mijn ervaring ook niet echt een hokje, want er zijn zoveel verschillende invullingen aan te geven :)

Maar imo is het jammer dat je die erkenning dan op die manier zoekt. Het komt op mij over alsof je je dus wil verantwoorden, terwijl ik het juist heel cool zou vinden als je daar boven zou staan.
Als men iedereen als mens/gelijkwaardig behandeld maakt het toch geen zier uit hoe je je identificeert?
Daarbij vraag ik mij af: wat is eigenlijk "je vrouwelijk/mannelijk" voelen? Wat houdt dat dan in?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 18:38

Rangeela: dat klinkt wel alsof het in de buurt komt ja :j. Dat je het niet verder wilt specificeren is natuurlijk helemaal prima, iedereen gaat daar anders mee om :)

En dan kom ik gelijk op de reactie van Nikass: ik vind het eigenlijk een beetje jammer dat je het 'jammer vindt dat het op die manier moet' op iemand die aangeeft met diens identiteit in de knoop te zitten. Het heeft namelijk echt helemaal niets met verantwoorden te maken. Ik weet dat ik naar de buitenwereld niets hoef te bewijzen, en dat ik mag zijn wie ik ben. Maar voor mij voelt het zoveel fijner om me te identificeren met een bepaald, specifiek label dan als 'gewoon mens'. Voor jou maakt het inderdaad niet uit hoe je je identificeert. Jij identificeert je namelijk waarschijnlijk, bewust of onbewust, als cisgender en hetero, dus hetzelfde als de overgrote meerderheid van de bevolking. Maar voor iemand die niet bij die meerderheid hoort, kan een specifieke identificatie juist houvast bieden.

Vergelijk het even met paardrijden. Iemand die Engelse dressuur rijdt, zal waarschijnlijk zeggen: ik rijd paard, ik ben ruiter. Maar iemand die western of endurance rijdt, zal dat toch willen specificeren voor het geval mensen aannames over die persoon doen die niet kloppen met de werkelijkheid (vergelijkingen zijn niet mijn sterkste punt, maar ik hoop dat je het snapt :+ )

En wat je 'vrouwelijk/mannelijk' voelen betreft: zo hoeft het natuurlijk niet altijd te zijn. In dit topic hebben meerdere mensen aangegeven zich niet per se vrouwelijk te voelen, maar zich wel 'goed' of iig 'OK' te voelen met het feit dat ze door de maatschappij als vrouw gezien worden. Het heeft niet echt met expressie te maken, met of je jurkjes draagt of lang haar hebt: het is eigenlijk heel simpel. Voel jij je goed als je op een online formulier het vakje 'vrouw' aanvinkt (of man, doorhalen wat niet van toepassing is :D ). Dan is dat waarschijnlijk genoeg. Moeilijker hoeft het ook niet te zijn, tenzij dat vinkje dus niet goed voelt. Dan kan het soms juist heel moeilijk worden :')

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:33

Interessant topic, aangezien ik hier ook nog niet veel over weet/begrijp, lijkt het mij goed om er meer inzicht in te krijgen :) En TS, heel knap dat je dit hier al durft te zeggen, ondanks dat het (min of meer) anoniem is! Dat moet toch wel een opluchting zijn :)

Ik vraag mij nog iets af. Mocht je dit willen beantwoorden TS :)

Ik begrijp dat het woord 'genderneutraal' zoiets betekent als, dat je je dus met geen enkel geslacht identificeert (toch?). Maar is het dan dus niet zo dat je je bijvoorbeeld (ongeveer) 50% man voelt en 50% vrouw? Dat die verdeling dus anders is dan bij cisgenders oid?

Of staat hoe jij je voelt helemaal los van het man of vrouw zijn.

Ik vroeg mij dit af omdat je aangeeft dat 'vrouw' niet bij je past, maar 'man' helemaal niet. Voel je je dan toch (verhoudingsgewijs) iets meer vrouw?

Voor mij (cisgender) is het lastig te begrijpen als je je van beide geslachten helemaal niets 'voelt', want als je bijvoorbeeld aangeeft dat sportbh's al veel doen, geeft dit aan dat je op dat vlak meer richting de mannelijke kant wilt. En je winkelt zowel in mannen- als vrouwenwinkels, dus dan interpreteer ik het zo dat je je met beide geslachten identificeert. Althans, dat beide kledingstijlen jou aanspreken.

Want genderneutraal lijkt me toch ook weer niet dat alles in letterlijke zin neutraal moet zijn, toch? (alleen maar 'neutrale' kleding oid...) Het lijkt me dan meer logisch dat deels mannelijke dingen je aanspreken, en deels vrouwelijke.

Maar misschien denk ik wel helemaal verkeerd :+

Ik ben gewoon wel benieuwd :j

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:57

Genderexpressie klinkt best weird..
Like wat hebben kleren nou weer te maken met of je man, vrouw, agender of whatever bent? Stijlen en mode heeft niks met je gender/geslacht te maken, maar gwn met je persoonlijkheid, toch??
Of zijn roze jurkjes nog steeds voor meisjes en blauwe broekjes voor jongetjes? #ouderwets

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 20:07

IsaCalixa schreef:
Interessant topic, aangezien ik hier ook nog niet veel over weet/begrijp, lijkt het mij goed om er meer inzicht in te krijgen :) En TS, heel knap dat je dit hier al durft te zeggen, ondanks dat het (min of meer) anoniem is! Dat moet toch wel een opluchting zijn :)

Ik vraag mij nog iets af. Mocht je dit willen beantwoorden TS :)

Ik begrijp dat het woord 'genderneutraal' zoiets betekent als, dat je je dus met geen enkel geslacht identificeert (toch?). Maar is het dan dus niet zo dat je je bijvoorbeeld (ongeveer) 50% man voelt en 50% vrouw? Dat die verdeling dus anders is dan bij cisgenders oid?

Of staat hoe jij je voelt helemaal los van het man of vrouw zijn.

Ik vroeg mij dit af omdat je aangeeft dat 'vrouw' niet bij je past, maar 'man' helemaal niet. Voel je je dan toch (verhoudingsgewijs) iets meer vrouw?

Voor mij (cisgender) is het lastig te begrijpen als je je van beide geslachten helemaal niets 'voelt', want als je bijvoorbeeld aangeeft dat sportbh's al veel doen, geeft dit aan dat je op dat vlak meer richting de mannelijke kant wilt. En je winkelt zowel in mannen- als vrouwenwinkels, dus dan interpreteer ik het zo dat je je met beide geslachten identificeert. Althans, dat beide kledingstijlen jou aanspreken.

Want genderneutraal lijkt me toch ook weer niet dat alles in letterlijke zin neutraal moet zijn, toch? (alleen maar 'neutrale' kleding oid...) Het lijkt me dan meer logisch dat deels mannelijke dingen je aanspreken, en deels vrouwelijke.

Maar misschien denk ik wel helemaal verkeerd :+

Ik ben gewoon wel benieuwd :j

'Genderneutraal' is niet precies het goede woord; dat gebruik je eerder om aan te geven dat iets voor zowel mannen/vrouwen/overige is. Neem de genderneutrale begroeting van de NS, 'beste reizigers', of toiletten met maar één hokje voor iedereen. Genderneutraal is eigenlijk een synoniem van uniseks, maar omdat we daar ANWB-associaties mee hebben, gebruikt niemand dat eigenlijk meer _O- De term die ik voor mezelf gebruik is 'nonbinary', dus iemand die niet in een van de twee (binaire) m/v-hokjes past.

Over de 'verdeling': ik ben opgegroeid/opgevoed als vrouw. Dus dat heeft zeker wel invloed gehad op hoe ik me voel, identificeer en uit. Vandaar dat ik ook nog steeds, uit macht der gewoonte, naar het damestoilet ga (ook omdat die vaak ietsje schoner zijn dan de heren, en misschien is het ook daarom dat ik wat meer 'vrouwelijke' hobby's heb zoals haken en lezen. En ja, ik heb soms een likje mascara op en een wat dieper uitgesneden shirtje aan, maar ik heb ook dagen dat ik mezelf het liefst verschuil in vier lagen kleding met een petje op. I swing both ways, zeg maar _O-

Maar al die dingen doen niet af aan hoe ik me voel. Wat ik me voel, is 'ergens' tussenin. Ik kan er geen percentage aan hangen, het zal ook niet strikt 50/50 zijn (en het fluctueert ook af en toe, dus dat helpt ook niet :+ ).