Wel of geen afscheid nemen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:56

_Penotti schreef:
Persoonlijk zou ik er dan niet in zetten dat ik me de mooie momenten liever herinner.

Klopt, zoiets kan best pijnlijk overkomen vooral omdat ALS zo'n rotziekte is waar je uiterlijk van kan veranderen.

Denk aan jullie,brand een kaarsje zoiets zou al voldoende in een kaartje.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 13:02

crow schreef:
Je hebt niet voor niets al zo lang geen contact en zou het zelf best hypocriet vinden om dan nu ineens wel contact te zoeken.

Ja. Is ook zo. Ik vind die vluchtige contactjes op een verjaardag geen familie band.
Buiten dat is er nooit moeite gedaan om contact te onderhouden.
Bij mijn twee jongste kinderen heb ik ondanks kaartje ook niks van hun gehoord.
Maar moeders vind dat maar een kleinigheidje, dat ze nu in die situatie zitten, moet ik maar gewoon hun " verblijden" met een allerlaatste bezoek.

Ik wil ook geen contact met me neef, alleen maar vervelende herinneringen.

Zijn vrouw is altijd wel leuk geweest, en ik vind het echt erg dat ze dit mee moet maken

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:05

Daan13 schreef:
Als ik dood lig te gaan hoef ik geen mensen te zien die ik maar sporadisch heb gezien.

Een kaart, bloemetje etc is leuk want dat kost mij verder geen energie maar voor mij hoeft die persoon niet langs te komen die energie besteed ik liever aan de personen die er altijd zijn geweest.

Dus ts, netjes dat je een kaart etc hebt gestuurd maar ik zou een kaarsje branden en verder niks.

Dit dus. Daar zit toch niemand op te wachten ?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:05

Dat vind jouw moeder.
Jij bent niet je moeder. Jij bent jij. Jij, en alleen jij, gaat hierover.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 13:07

Ik zit ook net te denken.
Ze mag maar met kleine groep ( corona) begraven worden dus ik hoef daar ook niet naar toe. Dat lucht me wel op, geen verwijten daar iig over.
Ik heb besloten om morgen mooie bloemen te laten bezorgen. Persoonlijke boodschap erbij en ik wil wel aangeven dat ik bewust niet kom, alleen hoe ga ik dat nu verwoorden?

rien10

Re: Wel of geen afscheid nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:09

Niet. Je hoeft je niet te verantwoorden. Het feit dat je bloemen stuurt, zegt al dat je persoonlijk niet komt.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:12

Ik zou het er ook niet nadrukkelijk inzetten.

En wil je het wel doen dan zou ik iets in de trant van...'deze tijd besteden met jouw liefsten om je heen' ofzo iets...
Niet de nadruk leggen op dat je bewust niet komt.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:18

Dat is een beslissing die jij moet nemen.
De vraag is ook een beetje: wat wil je neef en wat wil de vrouw zelf? Mijn moeder heeft voor haar overlijden wel nog contact gezocht met mensen die ze in meer dan 15j niet gezien had. Sommigen daarvan zijn inderdaad nog op bezoek gekomen. Voor mijn moeder was het belangrijk om een aantal dingen af te kunnen sluiten. Maar niet iedereen heeft daar behoefte aan / zit daarop te wachten, net als niet iedereen erop zit te wachten nog een laatste keer op bezoek te gaan.
Het is een moeilijke beslissing die alleen jij kan nemen. Laat je niets opdringen, maar doe wat jij denkt dat goed / het beste is.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:20

Hou het "positief" voor jezelf. Stuur haar bloemen met de boodschap dat je aan haar denkt. Op die manier kan je je neef negeren en heb je voldaan aan de behoefte die je duidelijk voelt naar haar toe.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:45

Als ik vanuit mijn eigen situatie mag spreken, ik ben 1,5 jaar geleden plotseling weduwe geworden. En toen kwamen er ook een heleboel berichten ed op mij af van mensen van vroeger. Waar ik in sommige gevallen niet voor niets geen contact meer mee heb... en ik heb dat als heel vervelend ervaren. Zo van nu wel?!
Ik weet natuurlijk niet hoe je neef en zijn vrouw over jouw denken, maar ik zou het inderdaad ook bij een kaartje houden.
Succes met je beslissing

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 14:00

Ik zou zelf ook niet zitten wachten op mensen die ik al jaren niet meer heb gezien. Het zou zielig aanvoelen voor mij. Alsof ze ineens hun eigen gevoel willen rechtvaardigen (in dit geval die van jouw moeder) dus blijf dan maar weg. Eigenlijk is het al niet echt goed als je moet gaan om 'afscheid te nemen'. Degene die altijd in de buurt zijn geweest de laatste tijd zullen echt nog wel vaker langskomen in de korte periode die nog rest toch?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 14:11

Niet doen en aangezien je toch al geen/zeer weinig contact hebt met je neef hoef je het ook zeker biet voor hem te doen.

Je kan wel eens met een verschrikkelijk naar beeld geconfronteerd worden en daar moet jij dan vervolgens maar mee zien te dealen.

Ik heb recent afscheid moeten nemen van een naaste zeer dierbare. Deze persoon was binnen een week zo verschrikkelijk afgetakeld dat als ik dit van te voren had geweten, ik er niet meer heen was gegaan en haar had willen herinneren zoals ze was.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 14:17

Ik zit momenteel in een sterfsituatie in mijn nabije omgeving. Ik merk aan mezelf dat het enige wat voor mij telt is waar die ander behoefte aan heeft. Als het voor haar wat zou betekenen, zou ik gaan en mezelf niet voorop zetten. Als het voor die persoon geen betekenis heeft kan ik opgelucht ademhalen en ga ik niet. Ik kan voor die ander niet bepalen wat voor haar belangrijk is. Ook al zou ik het me niet voor kunnen stellen, als het betekenis heeft voor haar, zou me dat genoeg zijn. Maar daar moet je dus wel achter kunnen komen en dat is in jouw situatie misschien lastig?

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 14:17

Kan je niet op het kaartje erbij zetten dat als je iets voor ze kan doen dat je dat graag hoort? Dan laat je de keuze verder bij hun...

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 14:38

Denk dat je vooral je eigen gevoel moet volgen en hoe stom het ook klinkt je moeder heeft daar niks over te vinden .
En buiten dat iemand in de laatste fase heeft zo weinig energie en een bezoekje van iemand kost dan zoveel energie . Zelf zou ik dan zoiets hebben laat ze die energie besteden aan mensen die dichter bij haar staan.
Bloemetje en kaartje is altijd goed

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:52

Jillz1 schreef:
Tja, beetje lastige situatie.
De vrouw van mijn neef ( midden 50), dus beste jong gaat binnen aantal weken overlijden aan ALS.

Verschrikkelijke situatie binnen het gezin.
Mijn neef was vroeger altijd kind aan huis bij mijn ouders, had zelfs eigen slaapkamer. Hij werkte dan op het bedrijf en reed de paarden van ons mam.

Ik zelf heb amper geen contact met hem gehad laatste 15 jaar en ook daar geen behoefte aan, ik heb hem nooit niet zo gemogen.

Nu komt mijn moeder,dat ze het schandalig vindt dat ik niet meer op bezoek ben gegaan nadat bekend is geworden dat ze ongeneeslijk ziek is.
Ik heb daar discussies met ons mam over, ze wil niet inzien dat er al 15 jaar geen contact is, en ik het vreemd vind om nu dan ineens, een laatste groet ofzo moet gaan brengen.
Ik weet niet eens wat ik daar moet zeggen.

Uiteraard zie ik er tegenop om iemand te bezoeken die zo afgetakeld is, ik heb zelf liever het beeld zoals ik me haar herinner, we hebben nog voor die 15 jaar best wel leuke familie weekenden gehad. Met haar was het altijd wel leuk maar mijn neef mag ik gewoon niet.
Mijn moeder zegt nu " je moet het voor hem doen, hij blijft dadelijk achter.

Nee, ik wil geen contact verder met hem, alleen nu zou ik het voor haar doen..

Maar ja, ik kan me zo voorstellen dat ze genoeg ellende heeft en niet op bezoek van 15 jaar geleden zit te wachten.

Ik heb overigens wel al een keer bloemen en twee keer een kaart gestuurd.En ik denk er best vaak aan, hoe erg ik het voor haar vind.

Tijd dringt, maar ik zit zo in dubio.

Wat moet ik in hemelsnaam zeggen tegen iemand in de laatste fase na 15 jaar geen contact. " Ik wilde je nog een keer zien", sterkte met komende weken", ik noem zo maar wat dingen op. Ze kan ook al niet meer praten heb ik gehoord.

Ik zat te denken aan een video boodschap, hoeft ze alleen te kijken, en kan ik het ook uitleggen waarom ik niet persoonlijk ben gekomen, of is dat raar zo in coronatijd?

Dit vind ik een beetje naar overkomen eerlijk gezegd, al denk ik niet dat je het naar bedoeld. :o

Maar om terug te komen op je dilemma,ik zou het net als de meeste anderen bij een kaartje of bloemetje houden. Vind het wel netjes van je dat je in ieder geval laat weten dat je aan haar denkt. :j Juist aan haar, voor je neef hoef je het niet te doen, zeker niet als er toch zo'n lange tijd niet of nauwelijks contact geweest is.
Verder denk ik dat ze (als ze zelfs al niet meer praten kan) het liefst haar laatste energie zal besteden aan de mensen dichtbij haar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:57

Ik zou ook in het kaartje niet benoemen dat je niet komt

De bloemen en het kaartje benoemen dat eigenlijk al
En dan is sterkte wensen/medeleven tonen op het kaartje
En haar nog een liefdevolle tijd met haar naasten wensen denk ik voldoende

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:16

Ik zou wel even informeren of ze de bloemen wilt.Ik kom namelijk bij iemand die nu aan zijn laatste dagen bezig is en in bed ligt en die is aan het mopperen of de bloemen die er komen. Die zegt het ziet er hier uit of ik al dood ben :')

Ik denk dat het vooral belangrijk is wat jij wilt en wat zei wilt. Niks zo erg als een bezoekje uit puur beleefdheid toch?

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:26

Ik zou m’n moeder een plezier doen en er samen met m’n moeder heen gaan.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:46

Als ik al iets meer op het kaartje zou zetten, zou het iets zijn in deze strekking: ik hoop dat je nog een aantal mooie momenten mag hebben met de mensen die dicht bij je staan.
Kan het niet helemaal verwoorden zoals ik wil, maar hopelijk snap je wat ik bedoel :) zoals je het eerder hebt verwoord kan inderdaad wel wat pijnlijk overkomen en dat is ongetwijfeld niet je bedoeling.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:51

Ik zou wél gaan, juist omdat je het met de vrouw goed kon vinden. Dat je met je neef nix hebt maakt toch niet uit? Je wilt niet weten hoeveel mensen in een laatste stadium van iemands leven afhaken. Juist als iemand zich laat zien na 15 jaar is dat een mooi gebaar. En je hoeft het helemaal niet zwaar te maken, je kunt gewoon met je moeder gaan, neem een mooie bos bloemen mee en vertel hoe gezellig je die kampen vroeger altijd vond :) . Nu kan het nog en een mooier gebaar kun je niet brengen. Kaartjes en bloemen zijn leuk, maar een laatste groet is zoveel meer waard.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:53

Ik zou het bij een kaart houden. Ik zit momenteel in een zelfde situatie, alleen gaat het dan om een familielid die dichterbij staat maar waar ik al ruim 10 jaar geen contact meer mee heb gehad. Alleen wil die persoon mij nog wel graag zien.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:59

Eigenlijk is dat toch het belangrijkste,het is de persoon zijn laatste momenten op aarde wat zij willen..
En niet wat moeders wil of man wil ed?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 17:05

Dat vind ik ook, beatje.

Misschien heeft je aangetrouwde nicht nog maar heel weinig energie, ts. Misschien al wel te weinig om nog afscheid van iedereen te kunnen nemen met wie ze closer is. Misschien is er helemaal geen ruimte in welke zin dan ook (energie, tijd, behoefte enz.) om afscheid te nemen van mensen die verdere van haar af staan. Zoals jij. Misschien voelt je neef de behoefte niet.

Ik denk dat je moeder niet van alles voor een ander moet gaan invullen. Ook het argument omdat "het zo hoort" is niet meer van deze tijd.

Als die mensen je echt heel graag zouden zien in de moeilijkste tijd in hun leven, dan zou ik mijn eigen tegenzin opzij zetten als er verder geen nare dingen gebeurd zijn.

Maar uit jouw woorden krijg ik niet de indruk dat je neef en vrouw die wens hebben geuit, maar is het alleen je moeder die uitgaat van haarzelf. Terwijl ze geen partij is. Ze zal het goed bedoelen hoor.

Hoe dan ook, sterkte voor iedereen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 17:23

Ik heb vorig jaar gehad dat de moeder van mijn enkele jaren terug beste vriendin overleed.
We hadden al een paar jaar geen of nauwelijks contact maar ik heb heel veel met ze opgetrokken en ook met haar moeder.
Vorig jaar is ze overleden aan kanker, ik was er kapot van maar heb haar laten weten dat we elkaar al zo lang niet hadden gezien, dat ik niet prioroteit had.
Dat ik nu niet vooraan kon komen staan en mijn vader ook kanker had dat moment, met een positieve prognose.
Dat ik het erg moeilijk vond alle aandacht verdelen, en ook de aandacht van mensen die we normaal nooit hoorden, die nu vooraan stonden.
Dat ik daar moeite mee had zelf en niet wist hoe zij zich daarbij voelde, en ik dat moeilijk vond.
Want ik wilde niet in de weg zitten, in deze laatste fase.
Dus dat ik elke dag in gedachte bij ze was, maar vond dat ze haar energie moest gebruiken voor wie nu dicht bij haar stonden.
Zoiets heb ik toen geschreven en dat werd heel goed opgepakt.