Tips voor fijne therapieboeken voor thuis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 22:08

_Nelleke_ schreef:
Ik zou lekker die 2 boekjes van Jelle bestellen en daarmee beginnen. Dat is geen hele zware kost en allemaal eenvoudig toepasbaar zonder dat het kwaad kan.

Kan je daarna verder met de wat zwaardere kost

Ik hoef inderdaad geen zware kost nu opzich.
En de titel meer orde in je leven klinkt mij als muziek in de oren!
Nav het topic van de bokker die een homestead heeft in zweden, en dus leeft om te kunnen eten etcetera en hoe happy ze is ging ik nadenken.
Ook omdat zij doen waar ze blij van worden: in mijn ogen vreselijke kleding jaar nul zoals rokken jaar 1800, en alles in oude stijl doen, tot gras seizen en gebruik van een handzaag aan toe.
Toen dacht ik: mens je hebt hartstikke gelijk, en ik maak me onbewust nog te druk over wat men van mij vindt.
Dat schijn je met de jaren wel te leren, maar ik doe het liever wat vlotter. :Y)

Emigreren wordt hem niet maar ik streef wel naar een vrij leven met zo min mogelijk stress.
En meer orde, en daarin vind ik dat soort boeken wel interessant.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:14

moonfish13 schreef:
_Nelleke_ schreef:
Ik zou lekker die 2 boekjes van Jelle bestellen en daarmee beginnen. Dat is geen hele zware kost en allemaal eenvoudig toepasbaar zonder dat het kwaad kan.

Kan je daarna verder met de wat zwaardere kost

Ik hoef inderdaad geen zware kost nu opzich.
En de titel meer orde in je leven klinkt mij als muziek in de oren!
Nav het topic van de bokker die een homestead heeft in zweden, en dus leeft om te kunnen eten etcetera en hoe happy ze is ging ik nadenken.
Ook omdat zij doen waar ze blij van worden: in mijn ogen vreselijke kleding jaar nul zoals rokken jaar 1800, en alles in oude stijl doen, tot gras seizen en gebruik van een handzaag aan toe.
Toen dacht ik: mens je hebt hartstikke gelijk, en ik maak me onbewust nog te druk over wat men van mij vindt.
Dat schijn je met de jaren wel te leren, maar ik doe het liever wat vlotter. :Y)

Emigreren wordt hem niet maar ik streef wel naar een vrij leven met zo min mogelijk stress.
En meer orde, en daarin vind ik dat soort boeken wel interessant.

Maar wat stress hoort wel bij het leven en Heeft een mens ook nodig.
Maar als je weet wat jouw stress bezorgd kan je een keuze maken in wat je wil.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 22:44

Exact, en ik wil dus zo min mogelijk stress van dingen waar de ander allang niet meer wakker van ligt, en ik weer net wel.
Feit is ik produceer geen stresshormoon, en ook irritanties om dingen die er niet toe doen kosten me gewoon echt veel energie op een dag.
Want ik krijg gewoon x dosis en in principe streef je er naar daar binnen te blijven.
Dus hoe beter ik met stress om kan gaan hoe meer dingen ik kan doen op een dag.
Ik sprak moeders ook net en ze zei: dat zou wel eens helemaal wat voor jou kunnen zijn zo’n werkboek! :j

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:50

Maar hoe meer je op een dag wil doen is ook weer druk die je jezelf oplegt. Is het fair voor jouw om dat van jezelf te verwachten.
Meer van jezelf vragen dan je aankan brengt je uit balans.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 23:07

Klopt maar ik moet wel eten, wassen, stofzuigen.
En dat red ik nu net aan met veel moeite.
En dat heeft echt deels te maken met de druk op mijn schouders nu waar we mee bezig zijn om dat op te lossen.
Ik hoef geen deadlines te halen maar ik zou zo graag het leuk vinden om te koken bijvoorbeeld.
En dat vind ik het ook, op een goede dag.
En er is imo niks mis mee om te gaan kijken hoe ik meer in balans kan gaan leven.
Ik ben nog vrij jong en moet levenslang dealen met dat stress extra medicatie kost, iets wat je het liefst voorkomt.
Dus ik wil lief zijn voor mezelf en mijn lichaam, en proberen te kijken waar winst te behalen valt.

Het is slecht voor te stellen denk ik maar ik verbruik voor een uitje ziekenhuis 3x zoveel cortisol als normaal per dag.
En met een narcose zat ik op 9x zoveel.
Ik krijg zo heel confronterende rekeningen en besef heel goed dat ik met een leven in balans en less worries echt winst kan behalen.
Maar helaas zit dat stresserige ook wel in mijn genen en ben ik ook nog hypersensitief.
Het gaat al stúkken beter en ik dender allang niet meer door als het niet gaat maar er is altijd ruimte voor verbetering.
Het heerlijkste lijkt me dat ik los kan laten wat bepaalde mensen van mij vinden.
Dat ik kan denken: joe, ik vind jou ook niet leuk dus klaaaarrrrr!!!! :evaw:
Zoiets, samen met orde en ritme in het huishouden krijgen klinkt wel goed. :j

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 06:33

In dat geval zou ik de boekjes gewoon een kans geven. Die gaan juist heel erg over iets minimalistischer leven, lekker niks vinden van wat anderen doen en je ook niet druk maken om wat men van jou denkt.

Je zei eerder dat je niet echt iets op internet wilde doen maar Jelle doet ook veel via online blogs. Heel waardevol. Hij heeft sinds kort een app gelanceerd met korte artikelen die je kan teruglezen.

Het is allemaal geen enorme lifechanging stof en veel open deuren (volgens mij zegt ie dat zelf ook), maar hij kan je heel goed net even anders naar een onderwerp laten kijken.

Om je huishouden beter op orde te houden kan ik je met stip de boeken van Marie kondo aanraden. Overigens niet te vergelijken met de serie, die laatste slaat nergens op. Opgeruimd! Is volgens mij naar eerste boek.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 15:20

Ik had een boekje besteld bij Bol in haast, werkboek negatief zelfbeeld.
Nou jemig wat een stug taai boek zeg.
Ik snap echt de positieve recensies niet.
De helft van het boek staat vol theorie die ik allang weet, en de vragen erin gaan voor de helft echt nergens over voor mijn gevoel.
Echt dingen dat ik denk: jemig moet ik zo mijn hoofd legen? Dan ga ik juist ontploft mijn bed in!
Niets laagdrempeligs aan en niet die simpele dingen die je net ff anders laten kijken, maar de bekende taaie stof waar ik al boeken over heb.
Dat zoek ik juist niet.
Dus ik ga in de lijst eens kritisch neuzen en deze gaat gewoon terug.
Die van Jelle huppeldepup klinken wel als iets wat voor mij geschikt is.
Ik zoek iets wat me praktisch verder helpt, geen halve opleiding tot psycholoog met her en der een taaie saaie opdracht.
Ik was na 5 bladzijdes afscannen al ontiegelijk verveeld zo zakelijk en langdradig als alles erin staat.
Dus ik zoek gewoon een boek wat vraagt:
Hoe was je dag? Wat ging er fout en hoe reageerde je? Wat ga je doen om het om te vormen en blijer te worden?
Met tricks en simpele ‘je hebt nog hartstikke gelijk ook’ opmerkingen waar je zelf niet aan gedacht hebt, of weer op gewezen moet worden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 17:08

Hier heb ik het boek dichtgeklapt. :')
Afbeelding

Verschillende levensgebieden afgrazen, echt dat heb ik áltijd al gewild! :j
Afbeelding

pateeke

Re: Tips voor fijne therapieboeken voor thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:06

Ja dat je daar niks mee kan, kan ik begrijpen ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 20:12

Ik kreeg er de slappe lach van. :D
Dus het was wel effectief. _O-
Ik heb nu de 2 boeken van Jesse Helmus besteld.
Er staat in de reviews dat er veel humor in zit en metaforen, dat is wel wat voor mij.
Het huidige boek wbt grazers is ook een vorm van humor maar niet afdoende. :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:21

Haha ik moet echt lachen om je laatste post. Jelles humor moet je van houden. Ik kan er in elk geval heel erg om lachen. Laat je weten hoe je de boeken van Jelle ervaart?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 21:30

Ik hou echt van flauwe humor! :D
Maar het is de waarheid toch?
Ik zocht iets om vrolijk van te worden en less worries te hebben, ik moest bijna een zuurstoftank bestellen dus das gelukt!
Man wat een term voor zo’n werkboek voor normale mensen zeg. _O-
Ik appte een screenshot naar een vriendin, zij heeft nah.
Zij ging er serieus op in dat ze bedoelen dat je je interessegebied verkennen betekend.
Ja dat snap ik, maar ff de nah vergeten. :o
Maargoed toen kon je me bijna weer opvegen, dus dat boek heeft lol genoeg gegeven al stiekem.

Weet je de theorie achter wat ik voel weet ik maar het eurostuk valt doordat de trigger er nog is dus nog niet. -O-
Dus theorie daar hoef ik niet meer boeken voor, ik heb er een over emdr, hypnotherapie, mindfulness en trauma release therapie.
Ik zoek echt wat voor de praktijk en maak graag gebruik van zo’n werkboek als het lekker doorwerkt en me prettig laat nadenken!
Heel simpel het is nooit verkeerd en ik had voor €35 twee boeken van Jesse Helmus.
Een sessie bij mijn therapeut is €100 dus dat bedrag is de moeite wel.
Ik laat weten wat ik er van vind. :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 15:56

Nou ik heb ze binnen hoor, en een tweedehands boek over HSP, ik ben extreem gevoelig.
Ik grap wel eens dat ik te lange voelsprieten heb waar ik een stuk af moet knippen. :+
En in het hsp topic zei men een hele tijd terug vrij massaal dat ze zoveel meer rust hebben gekregen door een goed boek erover.
En die stond in zeer goede staat op bol voor €13, ipv €30 nieuw.
Ik zie er dus echt niks aan dus toppie.
Maargoed de boeken, het leest makkelijk weg de boeken van Jesse Helmus en ik denk dat heel veel mensen daar baat bij hebben!

Voorbeelden over kokosnoten ook, geniaal.
Over goed en fout, een palmboom valt een kokosnoot uit.
Dat is tof want dan kun je hem openbreken en opeten!
Maar als hij op je hoofd valt ben je dood. :+
Dus zijn vallende kokosnoten goed of slecht?
Het hangt er net vanaf waar je hoofd zich bevindt op het moment dat de kokosnoot valt. :D
Een echt werkboek vind ik het niet, het geeft vooral heel luchtig en zonder gedoe voorbeelden die iedereen begrijpt.
En ook over het stuk goed voor jezelf zorgen, voedsel, dan is het: dat weet je zelf best wel. :+
Met de boodschap van suiker en ongezond eten voel je je ook niet prettiger.
Maar ik kan me daar wel in vinden, hij hoeft niet alles uit te kauwen en er volgt een korte maar bondige samenvatting uit wat makkelijk leest.
Wat ik wel mis is bijvoorbeeld bij piekeren, hij schrijft over het nut, wat je er mee wint, en dat je er dus simpelweg mee moet stoppen.
Dat vind ik dan weer typisch een stom therapieboek uitspraak want als ik dat kon had ik dat boek niet gekocht.
Ik zoek tips over hoé ik minder pieker, een alinea over tis kansloos/zinloos/nutteloos schiet ik toch geen donder mee op. :o

Verder staat er veel basis in zoals meldingen op apparaten uitzetten voor meer rust en minder afleiding, en moe is remmen.
Nou dat zijn dingen die doe ik dus allang en ik snap nu ook veel beter waarom mijn therapeut zegt als de oorzaak weg is, komt het goed.
Ik heb afgelopen dagen kritisch om me heen gekeken ook hoe graag ik alles goed doe, en mezelf dingen kwalijk neem.
En hoe mensen om me heen zich véél minder bewust lijken en er ook niet mee bezig lijken te zijn om daar bewust van te worden.
Zoals bijvoorbeeld doordenderen en dan crashen omdat je lichaam zegt dat het op is.
En het dan voor de zoveelste keer niet snappen waarom, ik snap het wel maar mijn gevoel ligt niet altijd op een lijn met mijn besef.

Dus ik houd ze beiden en ik vind het leuke boeken maar tis het zoveelste boek wat naar mijn idee vooral zegt waar het hem in zit.
Maar niet zegt hoe het aan te pakken, of niet genoeg om voor wat ik al wist te denken halleluja dit is een openbaring.
Want het trucje van briefjes schrijven met waar je dankbaar voor bent etcetera kent lijkt mij iedereen toch wel?
En download een dagboek app, oud nieuws.
En weer dat mediteren, terwijl ik juist met vragen geprikkelt wil worden voor het schrijven ván dat dagboek en dat mis ik volledig in de boeken.
Voordeel is de prijs, beide boeken €35 samen, en voor dat geld is het het dik waard.
Maar voor €30 per stuk hadden ze retour gegaan.

Ik heb nu een boek over HSP en de eerste twee boeken van jesse hermus.
Schade €50, en ik heb het idee dat ik heus wel dingetjes uit de boeken van Jesse kan halen.
Het leest ook snel weg om op te frissen als je even een spiegel nodig hebt en een luchtige kijk op wat er gebeurt.
En vooral als je geen puf hebt taaie zooi door te ploegen is dit een superboek.
Maar het boek over hsp geeft mij 100x meer het dit is het gevoel en herkenning.
Het verklaart véél meer wat ik voel en waarom en stopt niet bij piekeren is zinloos, dus stop er ‘gewoon’ mee.
Ik vind het boek over hsp de winnaar van de vier die ik besteld heb in elk geval.

Ik laat het ook gewoon even bezinken en ga op mijn gemak lezen.
Ook iets wat ik 3 jaar terug niet had gewild dan had ik gefocust geweest op ‘het moet’.
Gevolg als het niet lukt: ‘ik kan ook niks gepland doen, je bent gewoon een slapjanus.’
In plaats van: je hebt veel voor je kiezen gehad en bent revaliderende, dus wees lief. :+
Dus nee ik moet niks dat boek ligt er over een week ook nog. :Y)
Ik ga vandaag gewoon genieten van het koelere weer en dat ik tov gister nu me goed voel.
Naar buiten dus, paardenlucht, en naar een vriendin toe even bij haar paarden coronaproof.
En de rest inclusief stof in de vensterbank ligt er morgen ook nog wel.

Ik deed ook net een kort HSP testje voor de gein.
Van de 24 vragen kon ik er 22 met ja beantwoorden en vanaf 14 keer ja ben je mogelijk hsp. :+
Nu weten we al een eeuw dat ik érg sensitief ben en dusdanig dat ik zonder bluf mijn medicijnen feilloos in kan stellen zonder bloedwaardes.
Ik hoef dus ook amper op controle. *\o/*
En dat is écht een puzzel met mijn medicatie omdat meerdere middelen overlap hebben.
Ze waren in het ziekenhuis dus zwáár verbluft toen alles groen was na mijn: je mag het nakijken maar je gaat niks vinden.
Die man zegt: ik doe dit nu 30 jaar en ik heb dit nog nooit meegemaakt.
En dat in positieve zin dat ik dit niet moet kunnen, en bij wegnemen van de middelen ook álles cómpleet de soep in draait. -O-
Dat is dus weer de keerzijde.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:26

Mag ik vragen welk boek over hsp? Ik kan ook niks vinden van jesse hermus?

Edit ah ik zie dat hij jelle heet :Y)

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:37

_Nelleke_ schreef:
Ik vind de 2 boeken van Jelle Hermus heerlijk licht, luchtig en positief met een hele duidelijke kern: meer rust en orde in je leven (voornamelijk deel 1) en meer rust in je hoofd (deel 2)

Steeds leuker is deel 1
Met de wind mee is deel 2

Deze! Hollandse nuchterheid waar je echt verder mee komt. Niet specifiek een werkboek, maar wel opdrachtjes en specifiek handvaten waarmee je aan de slag kunt.

Edit, ik zie dat je ze al hebt gekocht :) had ff verder moeten lezen :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 17:19

moonsparkle schreef:
Mag ik vragen welk boek over hsp? Ik kan ook niks vinden van jesse hermus?

Edit ah ik zie dat hij jelle heet :Y)

Oeps sorry. :Y)

Deze heb ik, alleen een oudere druk.

https://www.bol.com/nl/p/hoogsensitieve ... gLN9_D_BwE

Bernoe, ik vind het wel boeken waarbij als je al basiskennis hebt denkt: dit is niks nieuws.
Het is alleen oerhollands nuchter verpakt en dat maakt het leuk lezen.
Maar of ik er verder mee ga komen betwijfel ik.
Ik hou ze erbij maar ik ben er niet kapot van qua aanpak van de problemen.
Je hebt gewoon een onderbewustzijn wat rot kan doen zónder dat je ff ‘gewoon kunt stoppen met piekeren’ door een trauma.
En dan kan het best wel voelen als dom zijn dat je piekert terwijl ik van bepaalde dingen héél goed weet hoe dat zo gekomen is.
En dat dat reëel een dreiging was waardoor ik onrustig wordt, en mijn hoofd daardoor alarm slaat wat gewoon een beschermingsmechanisme is wat je niet eens bewust hoeft aan te sturen.
Dan vind ik kap er maar gewoon mee want tis toch zinloos wat kort door de bocht.
Maar er zullen zat mensen zijn die er wel bij gebaat zijn en dit boek stámpvol aha momenten vinden zitten!
Een totale leek heeft er gewoon heel veel aan als er geen complexe problemen spelen.
Maar ik zou een complexe traumapatiënt die al kneiteronzeker is dit boek afraden.
Daar is het te direct voor met te weinig goede handvatten.
En dat baseer ik op kennis van emdr/hypnose en dat basis ook zelf kunnen toepassen.
Ik heb het over dat ‘je moet gewoon’ wel eens met mijn therapeut gehad.
Die ziet daar ook niks in en dat is toch echt een oernuchtere kerel hoor.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:04

Je bent al flink aan het lezen geweest zie ik. Als ik het goed begrijp mis je wat verdieping en dat snap ik wel. Ik vind het tweede boek meer ingaan op het ‘hoe’ je dan moet stoppen met piekeren. Al ben ik zelf van mening dat het eerste boek ook heel waardevol is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 00:08

Het is ook een fijn boek de eerste.
Alleen het mist voor mij inderdaad verdieping.
Maar ik hou hem erbij, voor de ‘verzameling’ praktische boeken vind ik hem wel een aanvulling hoor.
Ik heb algemeen niet veel boeken maar de boeken die ik heb voegen ook echt wat toe.
Vooral icm de rest.
Tis een mixje van boeken voor mijn fysio, maar ook yoga, mindfulness, emdr, vanalles.
En ik vind de boeken van Jelle ondanks dat het niet is wat ik zocht wel lekker lezen.
En de prijs is nog leuk.

Vandaag heb ik op mijn manier wel al wat gehad aan het boek over hsp.
Ik heb een aantal dingen die ik lastig vind, zoals me concentreren in een drukkere omgeving.
Bepaalde dingen kon ik niet plaatsen en in het boek over hsp vielen er puzzelstukjes op hun plek vanmiddag.
Zoals dat blijkt dat bijna al mijn knelpuntjes in mijn dagelijkse ritme redelijk daar liggen.

En in het boek staat het zo verklaard dat ik dacht oh zit dat zo, en de herkenning is zo groot.
Ik hoef geen officieel stempeltje hsp, bestaat volgens mij ook niet maar als je het begrijpt kun je er ook beter mee omgaan.
Probleem is ik kan mijn energie niet zo goed verdelen als ik wil, icm beperkter energie door onder andere pijn en revalideren.
Dus wil ik mijn dingen doen moet ik plannen en focussen anders lukt het gewoon fysiek niet.
Dus ik was maar eens begonnen met een timer zetten van 30 minuten waarin ik mijn dingen doen moest van mezelf.
En met het idee van 30 minuten kun je altijd meer maken, eerst moet ik positieve ervaringen opdoen in dat mijn planning lukt.
Dus ik heb een haalbaar doel gesteld daarvoor en dagelijks kijken wat haalbaar is.
Zonder dat het onmogelijk is of net aan te doen want dat geeft stress.
Als het goed is valt er ook onrust weg op deze manier en houd ik meer energie over. :j

Ik moet echt efficiënter leren mijn energie te gebruiken.
Daar zal ik zóveel plezier van hebben als het me lukt dat gedragspatroon erin te krijgen.
En ja dat zit ook in bezig zijn met andere dingen tijdens wat ik doen moet in mijn hoofd.
En dat heeft meerdere redenen, net als elk mens heb ik zo mijn minder sterke kanten.
Maar het hsp boek benadrukt ook dat je eigenschappen gewenst zijn als je maar op de juiste plek zit qua werk bijvoorbeeld.
Dat ze je talenten dan zien en met liefde erbij nemen dat je wat chaotisch en sneller van slag kunt zijn o.a. :+
Vandaag was in elk geval echt een prima dag waarin ik gedaan heb wat ik graag wilde doen.
En daar ben ik heel erg blij mee, ik heb laatst corona gehad en eerste twee weken nadat ik genezen was..
Nou drama, echt de focus van een doperwt en ontzettend vergeetachtig, naast moe moe moe en dat geluid echt pijn deed.
Nu is het vooral nog knap vervelend hinderlijk.
En ik ben nog niet 100%, en dat vind ik gewoon rotvervelend omdat ik het niet 100% begreep.
Vooral omdat het echt niet wilde lukken en ik me daardoor niet zo fijn voelde en best wel nutteloos
Dus ik heb echt veel gehad al aan het boek hsp, en daar zitten ongemerkt ook stukken Jelle in verwerkt.
Ik lees en op een of andere manier heb ik er iets van kunnen bakken wat vandaag geholpen heeft
Maar een boek met praktijkoefeningen genoeg komt er zeker als ik hier niet mijn ding in vind.

Mijn therapeut zegt altijd dat als je mij iets kleins geeft, zoals een uitleg of het wegnemen van een trauma, dat ik daar heel veel van maak.
Ik kan dan zelf werken aan het nieuwe gewenste gedragspatroon en kom daar verrassend ver mee vind hij.
Hij zegt waar ik bij een ander drie sessies nodig heb krijg jij het er in eentje voor elkaar.
En je wil graag, en hoe hard je ook op je bek gaat je staat altijd weer op, en hoe.
Dit zegt niet dat ik er al ben hoor, nog lang niet.
Maar ook qua dagindeling enzo ben ik echt geen type voor revalidatietrajecten hierin.
Daarvoor is het ook niet erg genoeg hoor, maar ik zou graag meer alles bij willen kunnen houden zonder dat ik daar stress en druk bij ervaar.
Het moet leuk zijn om dingen te bereiken die ik graag wil kunnen, en geen stress geven.

En dat is dus een truc van de fysio.
Ik had na een val een trauma opgelopen van o.a. de enorme pijn die ik had.
Bij het idee sport stond het huilen me nader dan het lachen die periode en ik vond het gewoon dóm dat ik gevallen was.
Ik was nét goed op weg naar een doorbraak.
Dus dat viel goed tegen, toen moest ik dus van de fysio gaan bewegen.
Maar op manieren die géén angst gaven voor de pijn, om eerst weer te leren dat bewegen ok was.
En leuk, en sport is opgepakt toen ik buiten de sportschool comfortabel was met bewegen.
En vanaf daar dus ook weer therapeutisch, eerste keren zwemmen ‘mocht’ ik er alleen dobberen ter ontspanning.
Dus zonder veel napijn, en vanaf daar kon ik weer opbouwen met sporten zonder de rotte en hardnekkige associatie pijn van die stuiter.
En dat was écht au, zeker 8 weken lang.
Want alles in mij zei nee ik wil niet, terwijl ik wist dat het moest, dus daar hebben we tijd voor genomen zoals hierboven.
Dus ik dacht dat trucje van dagelijkse dingen doen moet ik dan maar ongeveer hetzelfde doen.
Ofwel positieve ervaringen hamsteren en dan kom ik echt wel verder.
Ik zie het maar als een onderdeel van het revalidatietraject, en het doel moet echt zijn dat het leuk en fijn is om eraan te werken.
We zijn erg gewend aan geforceerd doorgaan als het niet wil en dat gaat bij mij averechts werken.
Dat hebben we met sporten heel duidelijk gezien, dus dat gaan we niet meer doen.

Ik ben wel benieuwd wat ik er mee in elkaar kan flansen.
Mijn fysio is fijn en behulpzaam, en mijn therapeut spreek ik ook wel eens tekefonisch om een potje te sparren over iets.
Dus alles is heel toegankelijk zeg maar en dat maakt het ook wel een leerzaam avontuur.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:26

kistaah schreef:
Patronen doorbreken

Deze heb ik ook, op aanraden van mijn psycholoog als aanvulling op mijn schematherapie, en ik vind het een erg duidelijk en verhelderend boek!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 01:54

Gaat ook op het lijstje.
Die zag ik op bol.com en ik dacht hmmm, zou dat niet wat zijn?
Maar ik had er al 2 die ik sowieso wilde, dus euh ja, maar dan ga ik die noteren.
Marktplaats is ook een optie eventueel.
Overigens heb ik goed nieuws, de trigger waardoor ik veel stress had is na 2.5 jaar eindelijk weg.
Dus als het zo doorgaat kan ik eindelijk met therapie aan de slag binnenkort om dat verhaal te verwerken.
En ik voel me nu al zoveel fijner, er is zo’n last weggevallen van mijn schouders.
Dus dat helpt geheid mee, al moet ik mijn hoofd soms nog leren temmen. :+
Dat is voor mijn energieverbruik wel nodig, of nodig, het zou denk ik veel fijner zijn. :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:41

Byron Katie is erg fijn, ik heb de jaartraining gedaan.Als je vragen hebt stuur me dan maar een pb.