Al 10 jaar overgewicht, wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:16

Om 1 kg effectief aan te komen (dus in vet) moet je per week 7000 kcal teveel eten althans, dat is wat ik heb onthouden. Kan er ook naast zitten. Maar het zit hem dus niet in dat ene broodje wat je in het weekend eet. Te zout eten kan hetzelfde effect geven.
Laatst bijgewerkt door SusanH op 28-05-20 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Pauline2cv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:16

Je zou eens kunnen kijken naar Vivian Reijs of Ralph Moorman, zij linken voeding aan hormonen en zeker bij vrouwen kan dit heel veel verschil maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:17

Eén kilo vet is 9000 kcal. Als je 9000 kcal teveel eet, kom je dus 1 kilo (in vet) aan, maar óók om het te verbranden moet je 9000 kcal te weinig eten. Zelfs als jij alleen 1500 kcal per dag eet om je basisstofwisseling te voorzien, moet je dus per dag meer dan 1000 kcal verbranden (door te bewegen) om 1 kilo vet per week kwijt te raken.
Dat lúkt dus helemaal niet met welk dieet dan ook, tenzij je zo ongeveer niets eet en dagelijks een marathon zou lopen.
Kortom, als jij daadwerkelijk structureel vet kwijt wilt raken, is een tempo van 500 gram per week dus zo ongeveer de optimale manier.

Eén ding nog: als jij eenmaal je streefgewicht hebt bereikt, kun je níet weer hetzelfde gaan eten als toen je 90 of 100 kg woog. Je hebt structureel minder kcal nodig om je verminderde gewicht in stand te houden. Je basisenergiebehoefte is minder naarmate je minder 'vlees' hebt om te onderhouden, dus wil je dat gewicht blijven houden, zul je blijvend minder moeten blijven eten.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:30

Lieve TS, iedereen heeft hier een mening over. Pas op dat je niet teveel heen en weer geslingerd wordt tussen verschillende zienswijzen ("eet geen brood", "brood kan prima") want dat gaat je motivatie over de langere termijn geen goeds doen.

Ik zou zeggen, ga naar een diëtist of iemand anders met een kijkwijze op jouw probleem waar jij je in kan vinden. Of (misschien nog beter) verdiep je zelf in de "science" van voeding. Er zijn bijvoorbeeld op fitnesswebsites veel (wetenschappelijke!) artikelen te vinden over de juiste voeding voor een bepaald doel. Jij moet op moeilijke momenten de juiste beslissing kunnen maken, dat kan in mijn optiek alleen als JIJ achter je aanpak staat.

Ik wens je heel veel wijsheid en succes

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:47

Petrichor schreef:
Echter werd ik opeens s'avonds heel erg ziek, ik dacht dat ik dood ging. De ambulance is 2 keer geweest en bij de 2e keer hebben ze mij meegenomen. Na wat onderzoeken bleek dat mijn hele gal vol zat met galstenen in zo'n mate had de arts het nog nooit gezien. Er werd gelijk gevraagd of ik veel eiwitten at want dat kon een mogelijke oorzaak zijn. Dus komt het aapje uit de mouw want ik leefde grotendeels op eiwitten.

Ehm - het halve verhaal.
De functie van gal is vetvertering. Stop je met het eten van een gezonde hoeveelheid gezond vet, dan 'blijft je gal staan en gaat stollen'.
:(:) Galkoliek kan gemeen zeer doen.
(Maar om de eiwitten nou de schuld te geven...)
Heb je je galblaas nog, of is die verwijderd...?

Citaat:
Ik heb de knop weer omgezet en ben weer begonnen met lijnen. Gewoon de tussendoortjes verbannen en smorgens vaak een smoothie. Helaas ging het dieeten gigantisch traag en was een halve kilo in de week afvallen gewoon al heel veel.

:o ;(
Persoonlijk ben ik meer van een kilo per maand.
En eten zonder tussendoortjes en een smoothie (ik eet die dingen zonder ijs en ongeblenderd - de recepten vind ik prachtig) lijkt :o mij net niet een dieet.

Wat voor mij telt is dat ik prettig, smakelijk en volwaardig eet en weet en voel dat ik de komende uren gewoon niets nodig heb - dan voelt het niet als iets dat ik vol moet houden en waar ik beloningen voor nodig heb....
(1500 calorieën, mij lijkt het niets.)
Citaat:
O: brood met kaas en een ei
T: fruit
M: brood met kaas en 2 beschuiten met slankie.
T: alleen als ik honger heb iets van volkoren ontbijtkoek, granenreep etc.
A: vlees aardappels en groente.

Ik geniet van de inzichten mbt vetverbranding. Je wil dat spul kwijt, het is ook bedoeld als reserve voorraad, dus de makkelijkste oplossing is de voorraad aanspreken.

Dat gaat nauwelijks met dit lijstje. Alle maaltijden hebben een redelijk hoog koolhydratengehalte. Omdat vetverbranding om de een of andere reden makkelijker is voor je lichaam, wordt de vetverbranding stilgelegd zodra je koolhydraten eet, en dat blijft plm twee uur lang zo.
Ik begin met 'nuchter bewegen',
daarna ontbijt met een salade van een smoothie recept: fruit, groente, noten. En chocolade plus "oma's medicijn" (een lekker mengsel van cacaopoeder met kruiden).
Geen tussendoortjes, maar in het begin neem je gewoon een zakje noten, gekookt ei, falafelballetjes etc mee.
's Middags hoemoes met kruiden en salade plus tahin en kruiden.
's Avonds soep of een mooie maaltijdsalade, of soms heeft manlief zich uitgesloofd op quiche van 'meel' van dun gesneden groente plus banaan en allerlei ander creatiefs.

Ineke2

Re: Al 10 jaar overgewicht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:55

Heb je wel eens bananenbrood gemaakt? Dat is heerlijk als ontbijt of tussendoortje. Kun je ook simpel invriezen dus makkelijk om mee te nemen naar het werk.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 22:57

Mijn galblaas is verwijderd. :)

Vandaag meer calorieën gegeten op naar 1600, maar minder koolhydraten. Zo heb ik een brood maaltijd vervangen door banaan pannenkoeken. Klinkt heel ongezond maar dat is het zeker niet, het recept was 1 banaan 2 eieren en kaneel.

Op dit moment lig ik echt met heel veel honger in bed terwijl ik vandaag toch echt meer heb gegeten, apart. :+ Ondanks mijn honger ben ik wel echt gigantisch opgeblazen. Ik snap niet zo goed waar dit nu weg komt..

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:00

Petrichor schreef:

Vandaag meer calorieën gegeten op naar 1600, maar minder koolhydraten. Zo heb ik een brood maaltijd vervangen door banaan pannenkoeken. Klinkt heel ongezond maar dat is het zeker niet, het recept was 1 banaan 2 eieren en kaneel.

Op dit moment lig ik echt met heel veel honger in bed terwijl ik vandaag toch echt meer heb gegeten, apart. :+ Ondanks mijn honger ben ik wel echt gigantisch opgeblazen. Ik snap niet zo goed waar dit nu weg komt..

Mij is altijd geleerd dat koolhydraten zorgen voor een 'vol' gevoel, dit schrappen kan dus honger opleveren als je het niet vervangt door iets anders.
Als je koolhydraatarm wilt eten kun je misschien meerdere kleine eetmomenten op een dag hebben.

Daarnaast ga ik met mijn voorgangers mee, dat 0,5kg per week echt een mooi tempo is om af te vallen. :)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:18

Petrichor schreef:

Het is al eerder in dit topic benoemd, mogelijk veroorzaakt door lactose? Ik heb er zelfs al last van na een cappuccino. Ik eet tegenwoordig lactosevrije yoghurt van arla. Kost wel iets meer, maar ik voel me daar heel goed bij!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:21

Petrichor schreef:

Jammer, het is een nuttig ding, zonder galblaas zijn sommige dingen net iets moeilijker, en precies net de vertering van vetten.

Citaat:

Ik zou niet weten wat er ongezond is aan banaan, ei en kaneel.
Maar wellicht net iets te 'zwaar' om te verteren met weinig gal. (Je lever blijft het wel maken, maar als het nodig is, is er geen voorraad beschikbaar.)
Citaat:
Mij is altijd geleerd dat koolhydraten zorgen voor een 'vol' gevoel, dit schrappen kan dus honger opleveren als je het niet vervangt door iets anders.
Als je koolhydraatarm wilt eten kun je misschien meerdere kleine eetmomenten op een dag hebben.

Koolhydraten kunnen heel snel bevrediging geven, maar of dat effect lang duurt is een vraag.
(En juist bij mensen die vooral koolhydraten eten zijn meerdere eetmomenten en tussendoortjes noodzaak geworden.)

Nuchter bewegen (...het kan 's nachts, maar toch is dat niet ideaal...) kan het hongergevoel doorbreken. Beter gezegd: de honger stillen. Het is geen psychologie, maar biologie: er zit doorgaans veel glycogeen ( de voorloper van glucose, bloedsuiker) in je spieren en daar maak je gebruik van: bewegende spieren geven je bloedsuikerspiegel een zetje omhoog.
(Kleine valkuil/ disclaimer: dit moeten veel mensen in de 21ste eeuw hun lichaam weer 'aanleren'.)

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:55

Ik denk dat je vooral de gedachte dat het 'snel snel' moet aan de kant moet zetten. 500 gram per week afvallen is voor de meeste mensen heel netjes en echt niet super langzaam. Afvallen is een marathon geen race :j

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 06:31

Vergeet niet in je lijstje met eten de boter waar je je mee bak, je vlees, je kruiden op de kip en wellicht op je groente nog een sausje? In olijfolie of boter zitten ook nog veel calorieën, PAM spray zou een goede vervanger kunnen zijn. Drink je koffie met melk, of cappuccino, ook daarin zitten veel calorieën. Eigenlijk zou je alles echt alles wat je eet moeten wegen en noteren in een app dan weet je echt wat je binnen krijgt.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 07:29

Nerootje schreef:
Vergeet niet in je lijstje met eten de boter waar je je mee bak, je vlees, je kruiden op de kip en wellicht op je groente nog een sausje? In olijfolie of boter zitten ook nog veel calorieën, PAM spray zou een goede vervanger kunnen zijn. Drink je koffie met melk, of cappuccino, ook daarin zitten veel calorieën. Eigenlijk zou je alles echt alles wat je eet moeten wegen en noteren in een app dan weet je echt wat je binnen krijgt.

Ik doe eigenlijk vrijwel alles in de oven kwa vlees, daar komen dus geen vetten bij.

Bij groente gebruik ik geen sausjes, hooguit wat kruiden.

Ik drink al weinig koffie maar als ik dat drink is het zwart. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 07:41

Heb je de mogelijkheid om krachttraining erbij te gaan doen? Dan blijf je ook in ruststand beter verbranden is mij ooit eens gezegd

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 07:43

capopjekop schreef:
Heb je de mogelijkheid om krachttraining erbij te gaan doen? Dan blijf je ook in ruststand beter verbranden is mij ooit eens gezegd

Ik heb de mogelijkheid wel, maar de reumatoloog heeft mij dit afgeraden.

Gisteren heb ik wel voor het eerst fitness oefeningen gedaan ipv wandelen. :)

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 08:07

Qua dieet ben je al op de goede weg.

Wat is mis is beweging.

Ik heb ook een die er gedaan en op een gegeven moment viel ik ook niet meer af.

Ik ben toen naar de sportschool gegaan met personal trainer en de kilo's gingen er toen wel van vanaf :)

Misschien is kijken naar wat meer beweging? Icm personal trainer.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 08:42

Petrichor schreef:
capopjekop schreef:

Je kan ook gaan zwemmen.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 08:50

Petrichor schreef:
capopjekop schreef:

Goed bezig TS! *\o/*

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 08:57

Over alle voor en tegenstanders van koolhydraten/ brood is dit een heel relevante aflevering:

https://www.npostart.nl/broodje-gezond/ ... KN_1708733 (hint: niets mis met koolhydraten, gezond zelfs, maar wel vooral volkoren producten gebruiken)

En ook voor jouw doelen ts. Want de diëtist die aan het woord is heeft ook wel een mening over hoe snel je goed kunt afvallen (hint, dat is heel langzaam)

Dus waarschijnlijk ben je gewoon super goed op weg. En kun je alleen nog wat kleine dingen tweacken. Waardoor het niet perse sneller gaat maar wel beter vol te houden gaat zijn en langer blijvend is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:06

@ Pol013

Ik at alleen maar volkoren producten. Toch scheelt het mij 10 kilo nu ik dat minder. Nee ga niet niet keto of zo streng. Maar probeer wel tussen de 60 en 70 te blijven. Anders schiet ik omhoog.
Andere vallen daarmee af, ik blijf daarmee stabiel.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:17

Ik zou dat kcal verhaal niet te serieus nemen. Ieder lichaam is anders en die kcal is veel te strak getrokken voor iedereen. Je maakt het jezelf met dat rekenen alleen maar moeilijker.

Ik heb zelf heel veel baat gehad bij deze pagina (letterlijk alleen deze pagina, heb verder niks bij hun aangeschaft oid). Het gaat hier vooral om de buik, maar in mijn opinie val je met deze methode overal gewoon af.
https://www.jasperalblas.nl/afvallen-buik/

Vooral het brood laten liggen en in de middag een salade eten werkt heel goed bij mij. Bij het avondeten eet ik nog wel koolhydraten. Vergeet niet dat een simpele salade met sla tomaatjes en komkommer net zo 'inspiratieloos' is als elke dag diezelfde boterham met kaas. Altijd als ik dit ging proberen wilde ik elke dag een andere salade mee, terwijl dat eigenlijk helemaal nergens op slaat als je het vergelijkt met de variatie die ik daarvoor at (elke dag brood met hazelnootpasta). Laat de salade een standaard routine worden en zie het niet als afvallen, maar als een 'nieuwe' levensstijl.
Verder heb ik nu standaard worteltjes en snoeptomaatjes op mijn werkbureau liggen en 1 of 2 porties fruit. Zo kom ik prima de dag door zonder honger (terwijl ik wel honger krijg als ik bv 1 boterham minder mee zou nemen). :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:26

Let ook op dat in ontbijtkoek etc. giga veel suikers zitten. Het is zeker geen gezond tussendoortje. Neem liever dan een rijstwafel met bijvoorbeeld ham of maak een smoothie (doe ik vaak)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 10:42

Als eerst wil ik jullie heel erg bedanken, mijn ogen zijn best geopend. Ik denk dat ik toch teveel koolhydraten eet. Daarom begin ik vanmiddag met een rauwkost salade heb hem stiekem al geproefd en hij is heel erg lekker. Later vanmiddag wil ik bananenbrood gaan maken, ik weet dan precies wat ik eet en alleen dat vind ik al fijn. :)

Ik heb alles wat er doorheen zit afgewogen, ik kom uit op precies 500kcal. Vind dat eigenlijk best veel, maar ik wil de focus niet meer zo leggen op calorieën maar juist op gezond eten. :)

Afbeelding

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:09

Wat @janneke schreef. Ik denk dat je met goede salades, gevarieerd in ingredienten, prima gevuld raakt zonder dat het aanzet of saai wordt. Wat ook lekker is, is om zalm te vervangen voor een keer avocado, of zachte witte kaas (in blik) komkommer, gekookt ei, geitenkaas, tomaat, pijnboompitjes, kikkererwten, etc etc. Legio mogelijkheden.
Smootie vult ook altijd lekker als je tussendoor flauw bent. Of een banaan. Waar het om gaat is het eetpatroon zo aanpassen dat er een goede balans ontstaat, en niet alleen maar 'hollandse' broodmaaltijd.
Een goed belegd bruin broodje humus met sla en tomaat etc doe je heel lang mee zonder honger. Honing-mostert-dille dressing is superlekker en maakt van elke salade een feestje.
En af en toe zondigen in het weekend is helemaal niet erg, zolang het maar niet elke dag weekend wordt. Succes, en doorzetten want dat is toch het moeilijkste.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:53

Ik denk dat je het beste contact op kunt nemen met een diëtiste. Door heel wisselend te gaan eten en te gaan jojoën breng je je stofwisseling alleen maar in de war.